mammaemma Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 (endret) Leste nettopp ett innlegg angående at «plis ikke send opp raketter i år. Ingen ting bra med det nye året som kommer» -typ. «Vestlig rasisme» leste jeg osv pga «ingen» sendte opp raketter på nyttårsaften i krigen Ukraina. Nå trygler folk om at man ikke skal sende opp pga palestina. Jeg har ikke fått med meg at dette har vært en greie før IDAG. Jeg forstår konseptet, jeg ser hvor alt kommer fra og kjenner jeg er redd for hat og tørr ikke legge ut noe angående fyrverkeri idag. Samtidig så forstår jeg ikke helt greia? Det har vært kriger i århundrer og plutselig skal nyttårsaften i Norge ikke feires med fyrverkeri pga en krig som er. Det har jo vært kriger hele tiden?? Blir litt kvalm for jeg føler liksom det nesten har blitt «hipt» i media og støtte Palestina. Krig er grusomt og jeg føler folk idag bruker den til å fremme seg selv og hvor flott person de er (ikke alle selvfølgelig). Hver eneste krig er grusom og forferdelig. Hvorfor skal vi plutselig nå de 2 siste årene slutte med fyrverkeri pga kriger? Da burde vi vel slutta med det for evigheter siden? Og vestlig rasisme? «Ingen» nordmenn har jo tatt hensyn til norske eldre som har traumer fra fyrverkeri pga 2. verdenskrig.. altså hjelp meg for jeg skjønner INGENTING. For meg har dette 0 logikk? Vil oppriktig og gjerne ha motargumenter eller refleksjon rundt dette. (Så masse skrivefeil. Plis prøv å overse. Måtte skrive innlegget kjapt.) Endret 31. desember 2023 av mammaemma 1
skreppamedleppa Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Jeg tenker at det er så mye "vi har gjort før" som er helt utenkelig å gjøre i dag og handlinger som en prøver ut med dette argumentet aleine og ikke står stødig utenom "det gjorde vi før og det gjekk helt fint" ikke helt er ok i seg selv. En bør ha litt mer kjøtt og flesk på en sak enn at det var greit å gjøre før i tiden. At krig og dens offere er egentlig en god nok grunn til å ikke fyre opp raketter men jeg personlig fyrer ikke opp raketter pga dyrene Jeg skreiv et innlegg lengrenede på siden der jeg skreiv 31 personskader i fjor, ( ikke et eneste år der noen ikke er skadet! Tungmetaller som bly, kvikksølv, kadmium er i fyrverkeri. Svevestøv gjør at mange blir fraråder til å være ute på nyttårsaften. Bilder av døde småfugler har blitt en av de kjipe tradisjonene første nyttårsdag. Et eksempel på at fyrverkeri kan drepe et stort antall fugler, er de over 5000 rødvingetrupialene i USA, som i 2010 falt fra himmelen på nyttårsaften. Året etter skjedde det samme igjen, og hundrevis av fugler falt fra himmelen, før det lokale politiet innførte umiddelbart forbud mot fyrverkeri. Det antas at 50 prosent av alle hunder har en form for lydsensitivitet eller lydfobi. I en studie fra NMBU der hunder ble presentert for flere høye lyder, var lyden av fyrverkeri det som skapte størst frykt. Med tanke på at det finnes ca. 500 000 hunder i Norge, er det snakk om et stort antall hunder som vil oppleve denne dagen som traumatisk. I tillegg finnes det i norske hjem ca. 600 000 katter, 200 000 smågnagere, 72 000 kaniner, og 130 000 fugler. Fyrverkeri kan gi hørselsskader for mennesker, men mange dyr har langt bedre hørsel enn oss. Smellene fra fyrverkeri går langt over Mattilsynets veilendende støygrenser for både hester, hunder, katter og kaniner. Når en i tillegg vet mer om PTSD og traumene krig etterlater mennesker så tenker jeg at det er så mye lidelse og negative ting fyrverkeri fører med seg. Neida jeg sier ikke at verden og alle andre skal og må ta hensyn til andres lidelse hele tiden, jeg er ikke av den formening at verden må tråkke på eggeskal for å ikke trigge andres traumer. Men jeg tenker at det skader heller ikke å vite om, eller tenke på konsekvensene av nettopp fyrverkeri som igrunn er så unødvendig. Men da kan du ta et valg og vite om konsekvensene fremfor å bare fyre opp kunnskapsløst og naivt. Vi har heldigvis blitt en annen verden og fått en annen kunskap om hva krig gjør med mennesker enn hva vi hadde og levde med i etterkrigstiden. Noen velger å fyre opp fyrverkeri, noen avstår enten med tanke på dyr, mennesker i krig eller begge deler eller av helt andre grunner. 2 1
mammaemma Skrevet 31. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2023 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det er så mye "vi har gjort før" som er helt utenkelig å gjøre i dag og handlinger som en prøver ut med dette argumentet aleine og ikke står stødig utenom "det gjorde vi før og det gjekk helt fint" ikke helt er ok i seg selv. En bør ha litt mer kjøtt og flesk på en sak enn at det var greit å gjøre før i tiden. At krig og dens offere er egentlig en god nok grunn til å ikke fyre opp raketter men jeg personlig fyrer ikke opp raketter pga dyrene Jeg skreiv et innlegg lengrenede på siden der jeg skreiv 31 personskader i fjor, ( ikke et eneste år der noen ikke er skadet! Tungmetaller som bly, kvikksølv, kadmium er i fyrverkeri. Svevestøv gjør at mange blir fraråder til å være ute på nyttårsaften. Bilder av døde småfugler har blitt en av de kjipe tradisjonene første nyttårsdag. Et eksempel på at fyrverkeri kan drepe et stort antall fugler, er de over 5000 rødvingetrupialene i USA, som i 2010 falt fra himmelen på nyttårsaften. Året etter skjedde det samme igjen, og hundrevis av fugler falt fra himmelen, før det lokale politiet innførte umiddelbart forbud mot fyrverkeri. Det antas at 50 prosent av alle hunder har en form for lydsensitivitet eller lydfobi. I en studie fra NMBU der hunder ble presentert for flere høye lyder, var lyden av fyrverkeri det som skapte størst frykt. Med tanke på at det finnes ca. 500 000 hunder i Norge, er det snakk om et stort antall hunder som vil oppleve denne dagen som traumatisk. I tillegg finnes det i norske hjem ca. 600 000 katter, 200 000 smågnagere, 72 000 kaniner, og 130 000 fugler. Fyrverkeri kan gi hørselsskader for mennesker, men mange dyr har langt bedre hørsel enn oss. Smellene fra fyrverkeri går langt over Mattilsynets veilendende støygrenser for både hester, hunder, katter og kaniner. Når en i tillegg vet mer om PTSD og traumene krig etterlater mennesker så tenker jeg at det er så mye lidelse og negative ting fyrverkeri fører med seg. Neida jeg sier ikke at verden og alle andre skal og må ta hensyn til andres lidelse hele tiden, jeg er ikke av den formening at verden må tråkke på eggeskal for å ikke trigge andres traumer. Men jeg tenker at det skader heller ikke å vite om, eller tenke på konsekvensene av nettopp fyrverkeri som igrunn er så unødvendig. Men da kan du ta et valg og vite om konsekvensene fremfor å bare fyre opp kunnskapsløst og naivt. Vi har heldigvis blitt en annen verden og fått en annen kunskap om hva krig gjør med mennesker enn hva vi hadde og levde med i etterkrigstiden. Noen velger å fyre opp fyrverkeri, noen avstår enten med tanke på dyr, mennesker i krig eller begge deler eller av helt andre grunner. Tusen takk🙏🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå