Gå til innhold

Jeg vil lære meg oppussing! Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil altså lære meg å pusse opp selv. Med det mener jeg mye snekkerarbeid, for eksempel sette opp takpanel, veggpanel, legge gulv, men også gjerne sette opp lettvegg, isolere og skifte dører… Akkurat nå kan jeg ingenting utenom å male og enkel sparkling og sliping. 

Hvordan kan jeg lære meg dette? Finnes det kurs? Jeg har ingen som kan lære meg. 

Anonymkode: db23f...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker YouTube når jeg skal prøve på noe nytt. 😅

Anonymkode: 338b0...752

• Liker 2
Skrevet

Du kommer ganske langt med Google, YouTube og rikelig med tålmodighet.

Ser på meg selv som ganske middels når det kommer til å være handy, men kjøpte enebolig for noen år siden, og samboer er ikke veldig interessert i å sette seg inn i oppussing og byggtekniske ting, så da blir det meg som må gjøre det så lenge vi ikke leier inn folk.

Legge gulv, sette opp vegger, panel på vegger og tak er fullt overkommelig, men forvent at du må bruke en del tid, og at du kommer til å gjøre litt feil. Finishen blir trolig minst like bra som ved en tilfeldig snekker, så lenge det er enkle oppgaver og du er tålmodig og tar deg god tid.

Jeg har lagt 60-70kvm gulv de siste årene fordelt på 5 rom, uten erfaring, det har gått veldig bra. Det er faktisk litt gøy når du får det til. Det ene rommet avrettet jeg i forkant, siden jeg slo sammen du rom med forskjellig type gulv fra før. Det gikk fint det og, men det ble en forhøyning jeg måtte slipe ned før jeg la gulvet. Så ting tar tid. Men det meste går!
Satte opp noen lettvegger i gips, dette er lett! Sparkling er pirkearbeid og jeg brukte mye! tid og mye sparkel vs det en proff maler bruker. Er det store felt så setter jeg det nok bort neste gang etter å ha brukt ca 100L sparkel på å helsparkle glassfiberstrieskråtak… men resultatet ble bra.

Dører hadde jeg heller aldri prøvd, men YouTube og Google hjalp der og! Satte inn tre karmer med dør når jeg satte opp lettvegger, ble veldig fint!

ø

Anonymkode: 7ce59...853

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt hus vi(samboer mest) totalrenoverer. Vi kunne minimalt fra før og måtte kjøpte alt verktøy untatt hammer😅 har ikke råd til å leie inn noen til å gjøre jobben for oss. 

samboer har lært det meste underveis fra youtube og instagram, og gjørdetselv.no. Så har han spurt de i butikkene vi handler material, avløpsrør, isolasjon osv om tips og råd, de er veldig behjelpelige og hyggelige. Eneste «problemet» er at der har jo mange forskjellige erfaringer og måter DE ville gjort det på, så vi har blitt litt rådville og forvirret innimellom. 

Men det går over all forventing! Så lenge man har lyst og motivasjon er det bare å hive seg i det. Vi har «nytt» hus å flytte inn i iløpet av våren, og har spart mye på å gjøre det selv og kaste oss ut i det! 

Anonymkode: 2bea8...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Kan lære mye på YouTube, og spør gjerne folk som kan det og få litt veiledning. Det er også viktig å ha riktig utstyr og sager, det gjør jobben mye enklere. 
Når man legger takpanel er det finest hvis skøytene er kappet likt, da må man ofte være to, der en holder. 

Anonymkode: 39d79...3b3

Skrevet

Jeg visste knapt opp og ned på en hammer, men lærte mye med YouTube, Google, og prøving og feiling 

AnonymBruker
Skrevet

Youtube og google er meget gode venner. Jeg visualiserer alltid prosessen også før jeg starter, slik at jeg kan se evt hva jeg må vite, hva som kan bli vanskelig osv. Lager arbeidstegninger om det er snekkerarbeid som skal til, regner på hvor mye jeg vil trenge av material osv.

Og ikke minst: TID.

Anonymkode: 73b0c...7cf

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet (endret)

Sier som de andre, YouTube. Det fins også noen interessante kontoer på Instagram, men kanskje det aller beste tipset som jeg bruker meg mye av er grupper på fb. Da kan man spørre direkte når man står overfor et problem. 

redigert: har du forresten sett at det begynner å poppe opp en del fysiske kurs for amatører? Jeg har tatt to kurs på Småbruket Saga utenfor Kongsvinger, og anbefaler dem på det sterkeste hvis du, TS, er dame.  Det er også kurs i bygningsvern, for eksempel gamle vinduer, på Hamar blant annet. 
Jeg skulke ønske at flere byggbutikker kunne holde kurs, over hele landet. 

Endret av Vikarsykepleier
Skrevet

Kjøp billig verktøy først. Hvis det går i stykker betyr det at du kan forsvare å betale for kvalitet.

AnonymBruker
Skrevet
spinner skrev (48 minutter siden):

Kjøp billig verktøy først. Hvis det går i stykker betyr det at du kan forsvare å betale for kvalitet.

Tenkte å bare leie i begynnelsen. 

Anonymkode: db23f...d54

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...