AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Hvordan snakke med treneren om det uten å virke som en klagende, sutrende curlingmamma? Treneren er en pappa til en gutt på laget som overhode ikke er interessert i fotball, men som tvinges til å spille. Far og sønn havner ofte i krangel, og faren er som regel i dårlig humør. Dette går utover de andre guttene, som - i stedet for å bli irettesatt og guidet på treningene - får kjeft. Det brukes ord og uttrykk guttene ikke forstår, og han roper og skriker hele tiden. Guttene er 10-12 år. Min sønn er mektig lei og vil slutte med fotball enda han elsker det. Å bytte lag er uaktuelt, da vi må kjøre langt til neste tettsted med fotballag. Hvordan kan jeg på en pen måte snakke med treneren om dette? Jeg syns det er vanskelig å ta opp uten å virke som en curlingmamma. Anonymkode: 05984...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan snakke med treneren om det uten å virke som en klagende, sutrende curlingmamma? Treneren er en pappa til en gutt på laget som overhode ikke er interessert i fotball, men som tvinges til å spille. Far og sønn havner ofte i krangel, og faren er som regel i dårlig humør. Dette går utover de andre guttene, som - i stedet for å bli irettesatt og guidet på treningene - får kjeft. Det brukes ord og uttrykk guttene ikke forstår, og han roper og skriker hele tiden. Guttene er 10-12 år. Min sønn er mektig lei og vil slutte med fotball enda han elsker det. Å bytte lag er uaktuelt, da vi må kjøre langt til neste tettsted med fotballag. Hvordan kan jeg på en pen måte snakke med treneren om dette? Jeg syns det er vanskelig å ta opp uten å virke som en curlingmamma. Anonymkode: 05984...eb8 Tragisk. Har han gått trenerkurs? Kan du melde deg som trener selv? Anonymkode: 4f351...b10
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tragisk. Har han gått trenerkurs? Kan du melde deg som trener selv? Anonymkode: 4f351...b10 Utrolig nok har han det. Jeg er selv trener for et annet lag, så jeg har dessverre ikke tid. Ts Anonymkode: 05984...eb8
Schopenhauer Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Avtal et møte med treneren. Be en person som representerer klubben være med, slik at det blir dokumentert. Vær så konkret som mulig. Er det flere foreldre som reagerer? I så fall bør de også henvende seg til treneren/klubben. Det viktigste her er at det blir dokumentert. Klubben vil som regel bare gi vedkommende en "liksom advarsel", men gjentar deg seg , og det er mange nok foreldre, vil de ofte bli tvunget til å reagere. Mye avhenger av hvor godt drevet klubben er, og hvilke rutiner de har. Ofte er ikke dette på plass, og mye går på trynefaktor og uformell makt. Det er derfor en stor risiko for sosialt selvmord. Det er mange trenere som har trenerkurs, UEFA B, osv., som er totalt uegnet til å være trener. Det går inn det ene øret, og ut det andre. Her er det snakk om stor ego-involvering, og man baserer pedagogikken sin på tidligere erfaringer - slik er det bare. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Schopenhauer skrev (22 minutter siden): Avtal et møte med treneren. Be en person som representerer klubben være med, slik at det blir dokumentert. Vær så konkret som mulig. Er det flere foreldre som reagerer? I så fall bør de også henvende seg til treneren/klubben. Det viktigste her er at det blir dokumentert. Klubben vil som regel bare gi vedkommende en "liksom advarsel", men gjentar deg seg , og det er mange nok foreldre, vil de ofte bli tvunget til å reagere. Mye avhenger av hvor godt drevet klubben er, og hvilke rutiner de har. Ofte er ikke dette på plass, og mye går på trynefaktor og uformell makt. Det er derfor en stor risiko for sosialt selvmord. Det er mange trenere som har trenerkurs, UEFA B, osv., som er totalt uegnet til å være trener. Det går inn det ene øret, og ut det andre. Her er det snakk om stor ego-involvering, og man baserer pedagogikken sin på tidligere erfaringer - slik er det bare. Takk for tips. Jeg føler dog det blir litt for seriøst, at det kan virke som et angrep, hvis du skjønner. Jeg tenkte først å ta det litt uformelt med han på tomannshånd, og hvis han ikke lytter til hva jeg har å si, bringe det videre slik du foreslår. Jeg må vel antagelig bare hoppe i det og ta han til side etter en trening eller noe. TS Anonymkode: 05984...eb8
Schopenhauer Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips. Jeg føler dog det blir litt for seriøst, at det kan virke som et angrep, hvis du skjønner. Jeg tenkte først å ta det litt uformelt med han på tomannshånd, og hvis han ikke lytter til hva jeg har å si, bringe det videre slik du foreslår. Jeg må vel antagelig bare hoppe i det og ta han til side etter en trening eller noe. TS Anonymkode: 05984...eb8 Kan godt være, aner ikke omfanget av problematferden. Utfordringen er hvis denne atferden ikke opphører, og du/eller andre ved neste anledning kontakter klubben. Da vil de som regel henvise til at dette bare er første advarsel, og det tidligere ikke har vært noen bekymringer. I hvert fall få med en tredjepart kan være lurt. 2
Tomas77 Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Er det noen andre i klubbadministrasjonen det går an å snakke med? Er selv foreldretrener og har tatt opp en annen trener med klubben på den måten men dette er en svær klubb i Oslo med mange lag på hvert trinn så det blir kanskje litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Ta det opp med sportslig ledelse I klubben. Anonymkode: 335a6...fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå