Gå til innhold

Er jeg erstatningspliktig når folk kommer uanmeldt inn til meg og min valp, med sine skarpe tenner, lager rift i dunjakka deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved to anledninger har det nå skjedd: valpen har ødelagt andres klær.

Første gang var det venninnen til datteren her i huset som insisterte på å møte den lille ‘haien.’ Jeg har ved flere anledninger sagt nei til alle som vil hilse på, men hun kom inn likevel med det resultat at den dyre dunjakka hennes ble revet opp.

I går skjedde det igjen. En nabo kom med sitt barn og lurte på om han kunne leke med vårt. Jeg informerte dem om ‘haien’, men de påsto at sønnen der var vant med hunder, så det skulle nok gå fint. Resultat, en stykk herjende gutt, og en stykk ødelagt bukse.

Jeg syns det er kjipt. Er jeg erstatningspliktig? Jeg vipset halve prisen for dunjakka til moren til jenta, men er det egentlig mitt ansvar så lenge det skjer i mitt hus og jeg har advart dem?

Anonymkode: df733...e20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm..neo jeg tror ikke det. Du har jo sakt i fra og de fleste vet at valper har skarpe tenner. Men eventuelt om du skulle få nytt besøk ha valpen i bånd og ikke la de hilse på valpen før de eventuelt har tatt av seg jakker etc 

• Liker 6
Skrevet

Nei, det blir for dumt. Man kan forvente at valper biter, og da er det også å forvente at ting kan bli ødelagt. 

Anonymkode: cef28...824

• Liker 2
Skrevet

Nei, synest ikke det er ditt ansvar. Du har ikke bedt de komme og har også advart de. Da må de selv ta konsekvensen.

Du har lov å si nei og beskytte valpen din. Ikke la barn du komme og herje med den. Neste gang kan det være den kommer til å skade et barn og er det «rette» foreldre uten kunnskap om hund kan de komme til å kreve den avliva 😕

Om barn skal hilse på må de kunne veiledes og vises hvordan være rundt valpen, ellers avbryter du besøket.

Anonymkode: f584e...577

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor står du ikke ved neiet?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vipset halve prisen for dunjakka til moren til jenta, men er det egentlig mitt ansvar så lenge det skjer i mitt hus og jeg har advart dem?

Hvorfor i all verden gjorde du det??? Idiotisk av deg med mindre du bader i penger…

Anonymkode: 4dd44...67f

• Liker 8
Skrevet

Så lenge du advarer besøkende tydelig og klart om at valpen ødelegger klær, så er det ikke ditt ansvar. Men instruer dem om å henge klær ute av rekkevidde for "haien". Det er jo ikke akkurat normalt med et kjæledyr som ødelegger klær som folk har på seg. 

Anonymkode: 42b1d...b04

• Liker 3
Skrevet

Har selv valp. Når ungene har besøk får de hilse på valpen, men ikke leke. Det er en mini hai, og han skjønner ikke hva som er lov enda.

Anonymkode: 68ffb...a3f

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge du advarer besøkende tydelig og klart om at valpen ødelegger klær, så er det ikke ditt ansvar. Men instruer dem om å henge klær ute av rekkevidde for "haien". Det er jo ikke akkurat normalt med et kjæledyr som ødelegger klær som folk har på seg. 

Har du hatt valp selv? Når de har valpetenner så spiser de på alt, og tennene er sylskarpe. 

Anonymkode: 889de...e7b

• Liker 5
Skrevet

Ja, i følge hundeloven er du erstatningspliktig når hunden din ødelegger klær folk har på seg. At de kommer uanmeldt på døra har ingenting å si så lenge du slipper dem inn og vet at de omgås hunden. 

Anonymkode: a4a35...ef9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, i følge hundeloven er du erstatningspliktig når hunden din ødelegger klær folk har på seg. At de kommer uanmeldt på døra har ingenting å si så lenge du slipper dem inn og vet at de omgås hunden. 

Hm. Ok. Da får jeg bare bli enda strengere fremover og nekte folk og barn å komme inn.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm. Ok. Da får jeg bare bli enda strengere fremover og nekte folk og barn å komme inn.

Ts

Tenker du bør si nei like mye for valpen sin del.

Anonymkode: 0b184...9bd

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge hundeeier har gitt klar beskjed på forhånd om hva som kommer til å skje og folk likevel setter seg i en situasjon hvor klær kan bli ødelagt, vil ikke dette gå inn under erstatingsplikt iht lovverket. 

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er normalt at en valp gjør det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var på besøk hos en venninne og den uoppdragne fillebikkja spiste de dyre solbrillene mine (6000+kr). Hun sa hun skulle betale jeg sa nei langt ifra, det går helt fint. Turde ikke si prisen heller, hun hadde aldri hatt råd. Lærte noe viktig, gå som en slask når du besøker bikkjefolk så kan alle ha det hyggelig. 🙂 

Endret av Hareena
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er du ikke. 

Skrevet

Jeg føler meg ikke i prinsippet erstatningspliktig dersom hunden min ødelegger klærne til noen som herjer med den. Jeg kjenner relativt lett på dårlig samvittighet og kunne nok i øyeblikket tilbudt å erstatte. Husker den forvokste haien til venninna mi laget hull i sitteunderlaget mitt. Knapt noen unnskyldning og ikke snakk om erstatning. Men jeg visste hvordan hunden var og burde igrunn tilsett å ha tingene utenfor rekkevidde (den sto bundet). 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (17 minutter siden):

Så lenge hundeeier har gitt klar beskjed på forhånd om hva som kommer til å skje og folk likevel setter seg i en situasjon hvor klær kan bli ødelagt, vil ikke dette gå inn under erstatingsplikt iht lovverket. 

Feil. 

"1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg."

• Liker 2
Skrevet

Jeg antar du anmelder de for innbrudd? Du er jo så klart ikke erstatningspliktig for det da. Men har du sluppet de inn i huset selv. Så er du jo helt klart det. 

Anonymkode: 1cc5d...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du møtt en valp før? Jeg har to nå på 12 uker og 16 uker. Tennene deres er livsfarlige! I tillegg så er de midt i en ekstrem bitefase og de skal spise og å putte alt de kommer over i munnen. Tennene hekter seg fast i absolutt alt ved et uhell i tillegg. Og de eier null koordinasjon og kontroll over verken kropp eller hode. 

Anonymkode: 14ac7...dc9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...