Gå til innhold

Lang 11 åring - stoppe vekst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 14.16):

Jeg er født i 1974 og min søster i 1980. Vår far og hans familie er høye og mamma var med sine 176 cm høy dame den gangen. Både søster og jeg tok røntgenbilde av hender i 5. klasse. Jeg ble estimert til å bli max 1,80 og ingen tiltak satt i gang. Min søster estimert til å bli max 186 og fikk hormoner for å stanse vekst. I dag er jeg 1,79 og min søster 1,81. Ingen bivirkninger hos min søster som vi kjenner til pr nå. 

Anonymkode: 76fdc...487

Ingen bivirkninger som dere kjenner til pr nå, ja. Men bare les deg opp om hvor skadelig det har vært med disse hormonene du.

Anonymkode: ddf69...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei du. Er du en høy kvinne selv? Det er nok heller nådeløse (!) kommentarer fra jevnaldrende som svir mest, og alle gangene man står der og se hvor omsvermet de søte små venninnene er. For noen går det fint, om man er smallemmet og pen, men om man er mer gjennomsnittlig, er det ikke så morsomt å rage over gutta. Og mange av dem blir slemme og aggressive fordi…tja, de føler seg små og liker det ikke? Men bortsett fra det, er det fint å være høy, det har mange fordeler også.

Anonymkode: 59f64...b13

Men hva så om man ikke er liten og søt? Finnes mange høye menn å velge mellom om det er så viktig. Kan ikke pumpe barna full av skadelige hormoner for å stoppe veksten bare fordi samfunnet har utviklet en preferanse for små kvinner. Den preferansen handler veldig mye om et forsøk på usynliggjøring og ufarliggjøring av kvinner.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er selv liten 163 og har faktisk ofte følt med oversett og nedvurdert. Det er selvsagt ikke kun pga høyden, men jeg tror helt ærlig at høye mennesker blir tatt mer på alvor og mer "sett opp til" bokstavelig talt.

Anonymkode: 485ef...4a3

Nemlig! Derfor er det et skjønnhetsideal i vårt samfunn at kvinner skal være små og søte - det er ikke fordi samfunnet ser opp til dem, men bokstavelig talt ser ned på dem. Nå mener jeg selvsagt ikke at det er riktig! Men det er noe med høye og store kvinner som oppleves truende for mange menn og kvinner. Og det skal vi ikke imøtekomme ved å pumpe jentebarn full av hormoner for å holde dem søte og små.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lover at jeg ikke påvirker min datter på noen annen måte enn å innprente at det er kult å være høy, som sagt synes jeg hun er fantastisk akkurat som hun er. Det er ikke primært min bekymring, men min ex og hans mor ettersom flere jenter i familien ikke kom i puberteten som de skulle, så det er legitimt slik sett. Jeg synes hun er flott som hun er, men om puberteten ikke kommer som den skal bør det jo følges opp. Forskjell på å bli 180+ og 195+ som jente. 

Anonymkode: 07815...bcb

Tror ikke noe på at det ikke påvirker datteren din at du og faren og svigermor går med disse negative tankene om kvinne og størrelse. Det er ikke «kult» å være høy som kvinne, det bare er som det er. Du er åpenbart skikkelig opphengt i størrelse. Tipper du tenker mye på vekt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

-Finne klær som passer

-Finne en mann som er høyere enn deg selv

-Å hele tiden skille deg ut pga høyden

Dette bør jo være lett å forstå..,

Anonymkode: eeb2a...75a

Finnes så klart masse klær for kvinner over 175, helt normale størrelser. Man trenger ikke finne en mann som er høyere enn seg selv, men hvis man ønsker det så finnes det maaaaaange menn over 185-190 i Norge. Og det er vel ikke farlig å skille seg ut.

Dette bør være lett å forstå!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke noe på at det ikke påvirker datteren din at du og faren og svigermor går med disse negative tankene om kvinne og størrelse. Det er ikke «kult» å være høy som kvinne, det bare er som det er. Du er åpenbart skikkelig opphengt i størrelse. Tipper du tenker mye på vekt også. 

Frem til svigermor nevnte at de har hatt problemer med hormoner hos jentene på deres side har jeg ikke bekymret meg, og heller tenkt at eksen var litt hønefar og håpet han ikke gir henne komplekser. Vi har høye jenter på min side også, og jeg synes det er flott, men om de faktisk ikke stopper å vokse av seg selv (fordi puberteten stopper opp) er det jo et medisinsk problem.

Takk for bekymringen, men vi er en naturlig slank familie, om noe så prøver jeg å få jentene litt opp i vekt. Det er ikke et samtaleemne, må bare passe på at de spiser. Jeg er faktisk fornøyd når jeg har to jenter i tenårene som aldri nevner vekt, eller særlig bekymring over eget utseende. At 13åringen blir litt frustrert over å hele tiden vokse ut av favorittjeansene kan jeg faktisk forstå. Bukser er allerede et (lite) problem siden 34 ofte blir for korte.

Anonymkode: 07815...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finnes så klart masse klær for kvinner over 175, helt normale størrelser. Man trenger ikke finne en mann som er høyere enn seg selv, men hvis man ønsker det så finnes det maaaaaange menn over 185-190 i Norge. Og det er vel ikke farlig å skille seg ut.

Ok. Da sier vi det. Sikkert kjempegøy å være dame på 190 eller 2 meter. Ikke noe problem i det hele tatt…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva så om man ikke er liten og søt? Finnes mange høye menn å velge mellom om det er så viktig. Kan ikke pumpe barna full av skadelige hormoner for å stoppe veksten bare fordi samfunnet har utviklet en preferanse for små kvinner. Den preferansen handler veldig mye om et forsøk på usynliggjøring og ufarliggjøring av kvinner.  

Så merkelig du svarer meg. Jeg tror ikke de gir hormoner mer, de sluttet vel med det for flere år siden, bl a pga påvirkningen på fertilitet hos jenter.

Jeg har ikke noe behov for å være liten og søt, men jeg har gjennom et langt liv registrert at det er lettere å finne kjæreste når man er 172 enn når man er 182.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva i ALLE dager. Vi har blitt et virkelig forskrudd samfunn hvis vi griper inn med medisiner fordi en jente er høy! Det er jo bare vakkert. Kjenner flere damer på 180+ og det er ett ord: ELEGANT.

Anonymkode: 70c0d...e82

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om kvinner på 175, men kanskje 185 eller 190. Det er ikke farlig å skille seg ut, men det kan være slitsomt, fordi det er der hele tiden, hver dag, hele livet. Men kanskje mest i ungdommen er det vanskelig.

Og de maaaange mennene - tja, vet ikke jeg, så ekstremt mange er det ikke. Dessuten er høye menn veldig populære og velger selvsagt blant kvinner i alle høyder, ikke gitt at høye menn matcher med høye kvinner liksom.

Jeg spør igjen- er du selv en høy kvinne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei hva i ALLE dager. Vi har blitt et virkelig forskrudd samfunn hvis vi griper inn med medisiner fordi en jente er høy! Det er jo bare vakkert. Kjenner flere damer på 180+ og det er ett ord: ELEGANT.

Anonymkode: 70c0d...e82

Det er jo litt tull da. Er vel proporsjonene som gir eleganse. Man kan jo være 180 og veie 110 kg, helt fint, men elegant er man kanskje ikke da. Ikke alle er vakre elegante modeller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tukle med naturen, la barnet bli så høy som hun skal bli. Jeg er 184 cm å mine foreldre lagde et kjempe styr rundt lengden min gjennom hele min vokse periode, DET førte til skam å at jeg ikke rettet meg opp i ryggen, prøvde å gjøre meg liten, fikk komplekser… jeg var så lang når jeg fylte 13 år og det er 32 år siden å da var det ikke så mange som var så lang. I dag ser jeg ofte damer som er lengre enn meg og jeg syns det er så flott med damer som er høy jeg, både klær og sko er i dag ingen problem å få i, jeg måtte gå på herreavdeling for bukser og sko i min ungdomstid.

Anonymkode: 4971d...edf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en ChatGPT som bare søker i helsefaglige sider på nett:

»Dersom hormonterapi brukes for å bremse vekst, er det vanligvis østrogenbehandling eller høye doser av gestagener som påvirker lukkingen av vekstsonene i skjelettet. Dette er imidlertid en kontroversiell behandling, og den brukes sjelden i dag på grunn av potensielle bivirkninger, som kan inkludere:

• Nedsatt beinhelse – Tidlig eksponering for østrogen kan øke risikoen for benskjørhet senere i livet.

• Menstruasjonsforstyrrelser – Uregelmessige eller kraftige menstruasjoner kan forekomme.

• Hodepine og kvalme – Vanlige bivirkninger ved hormonell behandling.

• Humørsvingninger og psykiske effekter – Noen opplever depresjon, irritabilitet eller humørsvingninger.

• Økt risiko for blodpropp – Særlig ved bruk av høye doser østrogen.

På grunn av disse risikoene anbefaler de fleste leger i dag ikke å gripe inn i naturlig vekst uten en svært god medisinsk grunn.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Da sier vi det. Sikkert kjempegøy å være dame på 190 eller 2 meter. Ikke noe problem i det hele tatt…

Nå skriver jo de fleste at 180 er et problem, ikke 2 meter. Uansett bruker man ikke hormonbehandling i dag for å stoppe veksten hos jenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig du svarer meg. Jeg tror ikke de gir hormoner mer, de sluttet vel med det for flere år siden, bl a pga påvirkningen på fertilitet hos jenter.

Jeg har ikke noe behov for å være liten og søt, men jeg har gjennom et langt liv registrert at det er lettere å finne kjæreste når man er 172 enn når man er 182.

Hvorfor er det viktig å finne en kjæreste så fort da? Kanskje greit å ta seg god tid og finne noen som passer godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om kvinner på 175, men kanskje 185 eller 190. Det er ikke farlig å skille seg ut, men det kan være slitsomt, fordi det er der hele tiden, hver dag, hele livet. Men kanskje mest i ungdommen er det vanskelig.

Og de maaaange mennene - tja, vet ikke jeg, så ekstremt mange er det ikke. Dessuten er høye menn veldig populære og velger selvsagt blant kvinner i alle høyder, ikke gitt at høye menn matcher med høye kvinner liksom.

Jeg spør igjen- er du selv en høy kvinne?

Alle har noe som gjør at de skiller seg ut. Hva mener du man skal gjøre med høye jenter da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt tull da. Er vel proporsjonene som gir eleganse. Man kan jo være 180 og veie 110 kg, helt fint, men elegant er man kanskje ikke da. Ikke alle er vakre elegante modeller.

Nok av korte damer som ikke er elegante heller. Hva så? Kanskje de er smarte, snille og har sans for humor osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå skriver jo de fleste at 180 er et problem, ikke 2 meter. Uansett bruker man ikke hormonbehandling i dag for å stoppe veksten hos jenter. 

I følge enkelte i denne tråden er jo høyde helt uten problemer uansett hvor høy man er, så om det er 190 eller 2,5 er det samme. Det er jo bare heeeeelt uproblematisk det 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I følge enkelte i denne tråden er jo høyde helt uten problemer uansett hvor høy man er, så om det er 190 eller 2,5 er det samme. Det er jo bare heeeeelt uproblematisk det 🙄

Når det ikke finnes et alternativ er det vel greit å prøve å være positiv når TS åpenbart går inn for å ødelegge datterens selvtillit? Det er ikke noe man kan gjøre for å hindre at kvinner blir over 180 selv om du har et problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...