Gå til innhold

Lang 11 åring - stoppe vekst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vokser hun fortsatt i føttene, er beina «klønete» lange i forhold til overkroppen. Det går an å se på kroppen hvor langt i vekstfasen man har kommet.  Det betyr at om føttene vokser og beinlengden fortsetter å øke så vil hun nok vokse mer, da har hun kommet kort i vekstspurten

Anonymkode: 8b563...280

Dette stemmer. Føttene er ofte det første som slutter å vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var samme høyde som jenta di på samme alder. Fikk mensen i 11- års alderen. Har endt opp på 176 cm. Elsker høyden min! 

Bygg selvbildet hennes, og gjør henne trygg. Jeg hatet og alltid være lengst en periode, men kunne i dag godt tenkt meg og vært ennå et par cm.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Man bremser ikke veksten på barn med medikamenter lenger (i hvert fall ikke hvis det ikke er helt ekstremt). Det har masse bivirkninger, man risikerer blant annet hudproblemer, overvekt og redusert fertilitet.

169 cm som 11-åring er ikke voldsomt mye. Jenter har vekstspurten sin før de kommer i puberteten, så hvis hun har hatt en vekstspurt den siste tida, tyder det på at puberteten nærmer seg (som hos jenter betyr at veksten bremser opp).

Litt off topic, men er det ikke disse medikamentene barn som kanskje er trans blir satt på, og som det bedyres at har NULL bieffekter? For jeg har vært skeptisk til det, syns det høres veldig rart ut å stoppe folks natyrlige vekst medisinsk,.

Anonymkode: f39bc...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt off topic, men er det ikke disse medikamentene barn som kanskje er trans blir satt på, og som det bedyres at har NULL bieffekter? For jeg har vært skeptisk til det, syns det høres veldig rart ut å stoppe folks natyrlige vekst medisinsk,.

Anonymkode: f39bc...570

Det er vel det motsatte - barn som kanskje er trans får pubertetsblokkere, mens jenter som ligger an til å bli veldig lange får medikamenter som sender dem i kunstig indusert pubertet (fordi pubertet hos jenter bremser veksten). Jeg vil likevel tro at bivirkningene er mye av det samme, uten at jeg har studert dette inngående. Å si at pubertetsblokkere har null bieffekter, er jo i alle fall løgn, dersom noen påstår det. Ikke en gang paracet har null bieffekter, og det er klart at å bruke medikamenter til å utsette eller fremskynde puberteten kan gi uønskede bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Denne vekstspurten handler jo om puberteten, hvor langt tror du hun er der? Det er helt vanlig at høydevekst stopper opp når mensen kommer og da vokser de kun noen cm mer(maks 10)

jeg tenker at om hun skulle bli rundt 180 er det bare flott. ser hun ut til å bli høyere ville jeg forsøkt å gjøre noe. Det kan være vanskelig å skille seg for mye ut, vanskelig å finne både klær og sko om du er større enn de fleste andre. Og mange damer som er veldig høye kan og bli veldig store om de har noen kilo ekstra, noe rundt halvparten av oss har som voksne.

Så er jeg helt enig i at du skal støtte henne i at hun er fin som hun er, jeg synes høye mennesker er flotte og tror og at de som er høye ofte har en naturlig autoritet.

Anonymkode: 485ef...4a3

Hun er godt i gang med pubertet. Men vil tro at mensen kanskje er et lite stykke unna enda. Jeg fikk min da jeg var 13, så vil tippe i løpet av et år kanskje. Selv om det er en vanskelig ting å gjette på…

Anonymkode: 2ef01...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt faktisk og snakket om dette på en fest i romjula. De har i all hovedsak sluttet å gi disse medikamentene pga. nedsatt fertilitet. Den høyeste damen der var 183, mannen hennes er nesten 2 meter. 

Jeg tror min bonusdatter ble estimert fordi hun var 168 som tolvåring, hun endte bare på 171 (mor 172, far 194). Min yngste med samme høye far er 164 nå, hun ble akkurat 12. Hun synes heldigvis det er kult å være en av de høyeste jentene (vi fremsnakker det også veldig). Den laveste jenta når henne til skulderen 😄

Jeg kommer egentlig fra en familie med ganske høye jenter, men selv er jeg 166, så vi får se 😄 Min eldste med en annen (lavere, 180) far ser ut til å stoppe på 164.

Anonymkode: 07815...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hun er godt i gang med pubertet. Men vil tro at mensen kanskje er et lite stykke unna enda. Jeg fikk min da jeg var 13, så vil tippe i løpet av et år kanskje. Selv om det er en vanskelig ting å gjette på…

Da ville jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Får hun mensen om et år, har hun kanskje rukket å vokse toppen 10 cm, og etter mensen vokser de fleste bare noen få cm. Så kanskje hun ender på 180 cm. Det er virkelig ikke verd å stoppe veksten hennes fordi hun kanskje blir 180 cm! Det er hormonbehandling, som flere har skrevet så øker det sannsynligheten for at hun blir overvektig og sliter med å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 12.00):

Har ei 11 år gammel jente som er 169 cm. Hun har lang slekt på begge sider av familien. Jeg er 175 cm, hennes far 198 cm. Begge bestefedrene hennes er 2 meter, og mine søstre 180 cm. Hun er veldig slank, så ingen stor jente sånn sett. 

Ingen menstrasjon enda. Før stoppet de jo gjerne veksten med medikamenter, men har hørt dette kan ha bivirkninger. Og jeg ønsker jo ikke det, men samtidig lurer jeg veldig på hvor høy hun kan bli.. Hun har bare et par andre jenter på trinnet med lik høyde, og hun kjenner jo på kompleksene for det. 

Noen med erfaring? 

Om du finner en lege som er villig til å gi datteren din hormoner fordi moren er redd for at hun skal bli høy, er kok vedkommende uegnet for yrket.

Anonymkode: e94b4...f87

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette ville jeg aldri gjort. Jeg ble selv anslått til å bli 181, endte opp på 183. Jeg var et hode høyere enn alle i klassen på barneskolen. Var snakk om å sette meg på hormoner, men er så glad for at jeg ikke ble det. Jeg lever godt med høyden min, og tenker ikke på det overhodet. Jeg ville ha tenkt meg nøye om før jeg hadde proppet ungen min full av hormoner, med alle bivirkninger det kan føre med seg. 

Anonymkode: 54a35...a5f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du finner en lege som er villig til å gi datteren din hormoner fordi moren er redd for at hun skal bli høy, er kok vedkommende uegnet for yrket.

Anonymkode: e94b4...f87

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: d0941...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 17.54):

Vi satt faktisk og snakket om dette på en fest i romjula. De har i all hovedsak sluttet å gi disse medikamentene pga. nedsatt fertilitet. Den høyeste damen der var 183, mannen hennes er nesten 2 meter. 

Jeg tror min bonusdatter ble estimert fordi hun var 168 som tolvåring, hun endte bare på 171 (mor 172, far 194). Min yngste med samme høye far er 164 nå, hun ble akkurat 12. Hun synes heldigvis det er kult å være en av de høyeste jentene (vi fremsnakker det også veldig). Den laveste jenta når henne til skulderen 😄

Jeg kommer egentlig fra en familie med ganske høye jenter, men selv er jeg 166, så vi får se 😄 Min eldste med en annen (lavere, 180) far ser ut til å stoppe på 164.

Snublet over denne tråden igjen, datteren min er nå 13+ og 173 høy. Faren er litt bekymret for høyden (hans side som er høyest). Flere av jentene i hans familie måtte visst få satt i gang puberteten, den startet tydeligvis ikke av seg selv, i hvert fall ikke tidlig nok.

Søsteren hans ble estimert til over 2 meter, hun er godt over 1,80, datteren hennes er 1,83. Jeg er fortsatt veldig skeptisk til å stanse vekst med hormoner, men om hun ikke får mensen innen utgangen av dette året må vi kanskje vurdere det.

Hun er fortsatt yngre enn søsteren hennes og jeg var da vi fikk mensen, men vokser en cm i mnd. Hun er så nydelig, ønsker ikke å tukle med kroppen hennes, med alle potensielle bivirkninger. Virker som føttene stort sett har sluttet å vokse da, og det er noen tegn til pubertet. Får starte med å ta røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 14.58):

I følge formelen sykehusene bruker, så er estimert høyde for din utvokste datter 173.5 cm. Det er på ingen måte i nærheten av hva de vil vurdere å stoppe medikamelt sett.

mors høyde + fars høye /2

- 13 cm jente

(+ 13 cm gutt)

det kan selvfølgelig oppstå avvik fra formelen, men din datter har ikke en unormal høyde for alderen, og antagelig vil hun stoppe å voksne ganske snart. 

Anonymkode: 60da7...261

Feil! Du må trekke fra eller legge til de 13 cm før du deler på to

Anonymkode: 2f0f7...6f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 16.32):

Jeg er kvinne og jeg skulle ønske jeg var 180 cm! Jeg har 3 sønner som så gjerne vil bli lange, optimalt opp mot 190 pga idrettene deres, men det kan de nok bare glemme med en mamma som er korte 165 cm 😔 Menn liker damer med lange bein, hadde overhodet ikke prøvd å stoppe veksten hennes.

Anonymkode: 74036...d8c

Jeg er kvinne og 180 og skulle ønske jeg ikke var så høy😄 Føler at å være høy som kvinne ikke har noen spesielle fordeler slik som å være en høy mann har fordeler.  Men å stoppe veksten kan være skadelig og man burde ikke tukle med det. 

Anonymkode: eeb72...2de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun fremdeles i vektsspurt da? Er det ikke sånn at jenter vokser max ca 10 cm etter at de har fått menstrasjon og det får hun vel trolig snart?

Jeg var også rundt 168 i 5. -6. klasse… er ca det samme i dag, kanskje 169…

Anonymkode: ea5db...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snublet over denne tråden igjen, datteren min er nå 13+ og 173 høy. Faren er litt bekymret for høyden (hans side som er høyest). Flere av jentene i hans familie måtte visst få satt i gang puberteten, den startet tydeligvis ikke av seg selv, i hvert fall ikke tidlig nok.

Søsteren hans ble estimert til over 2 meter, hun er godt over 1,80, datteren hennes er 1,83. Jeg er fortsatt veldig skeptisk til å stanse vekst med hormoner, men om hun ikke får mensen innen utgangen av dette året må vi kanskje vurdere det.

Hun er fortsatt yngre enn søsteren hennes og jeg var da vi fikk mensen, men vokser en cm i mnd. Hun er så nydelig, ønsker ikke å tukle med kroppen hennes, med alle potensielle bivirkninger. Virker som føttene stort sett har sluttet å vokse da, og det er noen tegn til pubertet. Får starte med å ta røntgen.

Er det slik at når puberteten kjem så stoppar veksten?

Anonymkode: 030d6...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokser fortsatt ja, og som sagt har det vært et problem på fars side at puberteten har stoppet opp hos jentene og de bare fortsatte å vokse til de fikk hormoner. Tror de vurderte å stoppe vekst på min ex også, han er 1,93. Høyeste jente på min side er 1,78, og de fleste er over 1,70 utenom meg av jentene, så vi har litt høyde på min side også. Jeg synes det er flott med høye jenter, men på et eller annet punkt kan det jo bli problematisk, også mtp. rygg og ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du ta opp med lege om det bekymrer deg. Kan ta røntgen av hånden (tror jeg det var) for å sjekke hvor langt i prosessen de har kommet.

Var selv på samtale om dette angående sønnen min og de sa de sjeldent gjør dette lenger, kriteriene jeg fikk beskjed om at kunne vurderes var dersom jenter var beregnet til 185cm++ og gutter 205++, dette var siden det såpass med bivirkninger. Snakket bare med fastlege, så er ikke 100% sikker på om han hadde helt korrekt info, men høres riktig ut.

Anonymkode: 0834e...6b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det slik at når puberteten kjem så stoppar veksten?

Anonymkode: 030d6...125

Som regel vokser jenter ikke så mye mer etter mensen kommer, både jeg og min eldste vokste bare et par cm etter det. Kan likevel vokse 10 cm til, og er man da f.eks. 1,77 før så kan man jo ende oppunder 1,90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om det med meg også, men ble kun 176. Jeg kunne godt tenkt meg å vært 185 feks, som mange damer i min familie er. Jeg tenker man skal ligge ann (sjekket av leger), kanskje opp mot 190, før jeg hadde gitt noe som helst.

Anonymkode: b2fea...456

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...