AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Del Skrevet 31. desember 2023 Har ei 11 år gammel jente som er 169 cm. Hun har lang slekt på begge sider av familien. Jeg er 175 cm, hennes far 198 cm. Begge bestefedrene hennes er 2 meter, og mine søstre 180 cm. Hun er veldig slank, så ingen stor jente sånn sett. Ingen menstrasjon enda. Før stoppet de jo gjerne veksten med medikamenter, men har hørt dette kan ha bivirkninger. Og jeg ønsker jo ikke det, men samtidig lurer jeg veldig på hvor høy hun kan bli.. Hun har bare et par andre jenter på trinnet med lik høyde, og hun kjenner jo på kompleksene for det. Noen med erfaring? Anonymkode: 2ef01...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg var 172 som 11-åring og endte på 173.... Fikk mensen da jeg var 12,5 ganske nøyaktig. 180 er jo ingen krise, og hun har jo høy familie. Går jo an å ta en prat med legen om det uten henne til stede og høre hva alternativene er, bare for å ha gjort det. Men jeg ville kviet meg for medikamenter med mindre hun ligger an til å bli 195 liksom.... Har hun alltid vært lang for alderen? Eller har det kommet en vekstspurt nå? Anonymkode: 23fa5...661 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Del Skrevet 31. desember 2023 Støtte henne heller slik at hun kan bygge mental styrke og selvsikkerhet fremfor komplekser og bruk av medikamenter. Anonymkode: 80010...7d9 28 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg var 172 som 11-åring og endte på 173.... Fikk mensen da jeg var 12,5 ganske nøyaktig. 180 er jo ingen krise, og hun har jo høy familie. Går jo an å ta en prat med legen om det uten henne til stede og høre hva alternativene er, bare for å ha gjort det. Men jeg ville kviet meg for medikamenter med mindre hun ligger an til å bli 195 liksom.... Har hun alltid vært lang for alderen? Eller har det kommet en vekstspurt nå? Anonymkode: 23fa5...661 Alltid vært litt lengre enn jevnaldrende. Veldig spurt i vekst fra 4 klasse. Tok røngten av hånden hennes i 3 klasse, det viste normalt for aldren. Anonymkode: 2ef01...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Del Skrevet 31. desember 2023 Datteren har to jenter i klassen som var 173-175 som 11-åringer og er nå som 15-åringer henholdsvis 175 og 176. Ikke sikkert hun vokser så mye mer. Anonymkode: 8b563...280 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Del Skrevet 31. desember 2023 I følge formelen sykehusene bruker, så er estimert høyde for din utvokste datter 173.5 cm. Det er på ingen måte i nærheten av hva de vil vurdere å stoppe medikamelt sett. mors høyde + fars høye /2 - 13 cm jente (+ 13 cm gutt) det kan selvfølgelig oppstå avvik fra formelen, men din datter har ikke en unormal høyde for alderen, og antagelig vil hun stoppe å voksne ganske snart. Anonymkode: 60da7...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Del Skrevet 31. desember 2023 Ville ikke gjort så mye før hun eventuelt blir 180 cm. Anonymkode: 3867d...130 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Del Skrevet 31. desember 2023 Lær henne å være stolt av høyden sin. Kvinner på 180 er ikke noe annet enn nydelig! Venninnen min er 183 og går gladelig i høye hæler rett som det er. Man må ha selvtillit og godt selvbilde. Det er alt som er viktig. Om man er 185 eller 155 er ikke så viktig. Anonymkode: 83e21...f83 8 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg er 177. Det finnes da flotte jenter i Norge som er 190 cm, de har ikke stoppet noe vekst av den grunn ☺️ Anonymkode: d0941...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Del Skrevet 31. desember 2023 Ei venninne av meg er 190 cm, og jobber som modell. Tjener bra og reiser mye Misunnelig på høyden hennes! Anonymkode: 3867d...130 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): I følge formelen sykehusene bruker, så er estimert høyde for din utvokste datter 173.5 cm. Det er på ingen måte i nærheten av hva de vil vurdere å stoppe medikamelt sett. mors høyde + fars høye /2 - 13 cm jente (+ 13 cm gutt) det kan selvfølgelig oppstå avvik fra formelen, men din datter har ikke en unormal høyde for alderen, og antagelig vil hun stoppe å voksne ganske snart. Anonymkode: 60da7...261 Alle gutter i en familie og alle jenter i en familie blir jo ikke like høye... 🙄 Jeg har to døtre og den ene er 170 og den andre 182. De har samme far. Anonymkode: 62f20...243 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg stoppet veksten som 12-åring med medikament av samme årsak. Det var helt forjævlig og anbefaler det ikke. Anonymkode: e25af...184 5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #13 Del Skrevet 31. desember 2023 169 er jo ikke særlig høyt. Hvorfor skal man stoppe det? Anonymkode: 5f361...c88 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Del Skrevet 31. desember 2023 Jeg er kvinne og jeg skulle ønske jeg var 180 cm! Jeg har 3 sønner som så gjerne vil bli lange, optimalt opp mot 190 pga idrettene deres, men det kan de nok bare glemme med en mamma som er korte 165 cm 😔 Menn liker damer med lange bein, hadde overhodet ikke prøvd å stoppe veksten hennes. Anonymkode: 74036...d8c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Del Skrevet 31. desember 2023 Mamma er 185, pappa er 194. Min bror er 190 og noe. Tante, søskenbarn og barn av søskenbarn på mamma sin side er også 180+, besteforeldre på begge sider er også høy men ikke hvor høy. Søsteren min var lang fra fødsel av og det var snakk om å stoppe veksten. Lite viste de at det ville ta en bråstopp og hun gikk fra å være lengst i klassen halve barneskolen til å ende opp som en av de laveste på 160. Jeg er selv 160 og har alltid vært "normal" hele veien. Niesen min på 8år er høyest i klassen, de har fått spørsmål om de ønsker å stoppe veksten men min søster har sagt nei. Far er lav til å være mann, 162. Vi vet rett og slett ikke om hun vil stoppe opp eller fortsette å vokse. Det er så mye som er verre enn å være høy. Hadde hun vært 11 år og 190 og det går på helsa løs, så hadde jeg forstått det. Men ellers... nei. Hvorfor tukle med kroppen unødig for noe så overfladisk som høyde? Anonymkode: c5ce7...2ca 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 169 er jo ikke særlig høyt. Hvorfor skal man stoppe det? Anonymkode: 5f361...c88 Jeg har nok vært litt bekymret siden vekst-spurten har vært så voldsom de siste to årene. Det er fint å være høy, men å være nærmere 190 cm som fjortenåring er jo ikke gøy… Men godt mulig hun har vokst seg litt ferdig nå, og at veksten bremser litt opp 😊 Hun er en svært god løper med lange bein, så vi fokuserer så klart på alt som er positivt med høyden hennes. Anonymkode: 2ef01...dae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har nok vært litt bekymret siden vekst-spurten har vært så voldsom de siste to årene. Det er fint å være høy, men å være nærmere 190 cm som fjortenåring er jo ikke gøy… Men godt mulig hun har vokst seg litt ferdig nå, og at veksten bremser litt opp 😊 Hun er en svært god løper med lange bein, så vi fokuserer så klart på alt som er positivt med høyden hennes. Anonymkode: 2ef01...dae Denne vekstspurten handler jo om puberteten, hvor langt tror du hun er der? Det er helt vanlig at høydevekst stopper opp når mensen kommer og da vokser de kun noen cm mer(maks 10) jeg tenker at om hun skulle bli rundt 180 er det bare flott. ser hun ut til å bli høyere ville jeg forsøkt å gjøre noe. Det kan være vanskelig å skille seg for mye ut, vanskelig å finne både klær og sko om du er større enn de fleste andre. Og mange damer som er veldig høye kan og bli veldig store om de har noen kilo ekstra, noe rundt halvparten av oss har som voksne. Så er jeg helt enig i at du skal støtte henne i at hun er fin som hun er, jeg synes høye mennesker er flotte og tror og at de som er høye ofte har en naturlig autoritet. Anonymkode: 485ef...4a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #18 Del Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne vekstspurten handler jo om puberteten, hvor langt tror du hun er der? Det er helt vanlig at høydevekst stopper opp når mensen kommer og da vokser de kun noen cm mer(maks 10) jeg tenker at om hun skulle bli rundt 180 er det bare flott. ser hun ut til å bli høyere ville jeg forsøkt å gjøre noe. Det kan være vanskelig å skille seg for mye ut, vanskelig å finne både klær og sko om du er større enn de fleste andre. Og mange damer som er veldig høye kan og bli veldig store om de har noen kilo ekstra, noe rundt halvparten av oss har som voksne. Så er jeg helt enig i at du skal støtte henne i at hun er fin som hun er, jeg synes høye mennesker er flotte og tror og at de som er høye ofte har en naturlig autoritet. Anonymkode: 485ef...4a3 Enig i at lange kvinner har en mer naturlig autoritet enn kvinner som er korte. Har to lange damer på jobben, hun ene er vel 183 og hun andre ca 186, og de er altså så vakre 🤩 Anonymkode: 74036...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Del Skrevet 31. desember 2023 Vokser hun fortsatt i føttene, er beina «klønete» lange i forhold til overkroppen. Det går an å se på kroppen hvor langt i vekstfasen man har kommet. Det betyr at om føttene vokser og beinlengden fortsetter å øke så vil hun nok vokse mer, da har hun kommet kort i vekstspurten Anonymkode: 8b563...280 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. desember 2023 #20 Del Skrevet 31. desember 2023 Man bremser ikke veksten på barn med medikamenter lenger (i hvert fall ikke hvis det ikke er helt ekstremt). Det har masse bivirkninger, man risikerer blant annet hudproblemer, overvekt og redusert fertilitet. 169 cm som 11-åring er ikke voldsomt mye. Jenter har vekstspurten sin før de kommer i puberteten, så hvis hun har hatt en vekstspurt den siste tida, tyder det på at puberteten nærmer seg (som hos jenter betyr at veksten bremser opp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå