Gå til innhold

Du som ble kvitt acne, hva fungerte til slutt?

Pentagon

Anbefalte innlegg

Ja, jeg er i en evig runddans med meg selv, og kvisene vender stadig tilbake ved mensutrasjonstider, mye stress, lite søvn og for mye sukker. Det er jo dessverre svært få tider i livet det ikke er en eller flere av disse faktorene pågående i en 2 barns mors sykepleiers liv, så jeg har nesten alltid urenheter i ansiktet. Det er så nedbrytende!!😕 Så enkelt å fikse, men også SÅ vanskelig. Jeg sliter også med sukker avhengighet, jeg må være litt sånn alt eller ingen ting. Bryter jeg først «ingen sukker» regelen, får jeg så inmari søtsug ofte, og tar meg selv i å gå og småspise her og der alt for ofte. Hjelper jo også med energi og humør (akkurat der og da) noe som ofte sårt trengs i ett liv hvor jeg føler jeg egentlig går på sparebluss… 

Men er det virkelig sånn? At jeg bare ikke kan spise sukker, før kvisene popper opp? Eller kan man gjøre noe for å bli helt kvitt problemet, og allikevell spise litt sjokolade uten å frykte urenheter? Er det bare iso som er den ultimate kur? Gikk på det i 6 måneder, og det funket jo, men grøss og gru, det var fælt, og jeg tror ikke jeg har psyken til det nå..😬

Jeg bruker salisylsyre, dermalogica produkter, retinol, renser godt, bare minerals sminke, vasker kostene, skifter ofte putetrekk, spiser sunt (utenom for mye sukker iblandt), lever ett aktivt liv.. Altså, jeg er mye sunnere enn mange jeg kjenner som har irriterende flott hud.. men jeg skjønner, det er genetisk. Pappa hadde også trøbbel med huden😕

Jeg er åpen for tips! Takk og godt nytt år til dere alle🥰

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isotretinoin. Eneste feilen jeg gjorde var å utsette å starte på isotretinoin, så nå har jeg flere arr.

Anonymkode: 28d29...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter ut sukker. Og bruker ikke noen hudrensprodukter. Vasker kun ansiktet med varmt vann og lar det lufttørke. Eneste hudprodukter jeg bruker er hyaluronsyre. 

Anonymkode: 3b638...5c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt kosthold, tilstrekkelig trening og å kutte ut alle produkter ment for «trøblete hud». Nå bruker jeg vann og helt vanlig allergivennlig håndsåpe. Og trenger jeg fuktighetskrem? En hvilken som helst krem merket k-beauty funker, en hvilken som helst «vestlig» krem, uansett hvor allergivennlig den påstås seg være provoserer huden. Hva Korea gjør? Det vet jeg ikke. Men de gjør det riktig. 

Hadde jeg hatt utbrudd nå ville jeg bare kjøpt en koreansk krem e.l. som lover å fjerne problemet. Jeg har tillit til at det vil funke.

Og. Du? Det er ikke sånn at du  kutte ut usunn mat «i all evig fremtid». Du må kutte det ut noen måneder eller år mens kroppen din får orden på ting. Når ting er i orden kan du helt fint spise normalt sunne mengder sukker uten at noe som helst skjer (normalt sunne mengder er dog dessverre ikke i nærheten av like mye junk som enkelte velger inkludere i sitt daglige kosthold). Husk også at å bare kutte ut «ekte» sukker ikke vil funke. Det er enda viktigere å kutte det såkalt «kunstige søtstoffet». Om du skal velge mellom de to i en festlig anledning? Velg «ekte» hver gang,

Anonymkode: 979ef...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte Karebeauty sin serie mot acne og bruker det konsekvent morgen og kveld. Ingen unntak.

Ble merkbart bedre etter et par uker- og 4 mnd senere er huden helt fin. 

Anonymkode: f6205...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isotretinoin. Er jævlig mens det står på, og jeg begynte å slite skikkelig med psyken. Var som å ha ett ullteppe over hodet i sommersolen, og det kom så gradvis at jeg forstod ikke sammenhengen. Gikk på max dose, fikk det ikke før den siste økningen så jeg trodde jeg tålte det fint. 

Hadde vært varsom på akkurat det med tanke på at du har barn. Jeg hadde definitivt brukt det igjen, men lavere dose over 1-2 år istedenfor 4-6 mnd kur. 

Anonymkode: 1ce76...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare henge meg på isotretinion-gjengen: det har fungert så godt på meg! Ikke har jeg hatt særlig sterke bivirkninger heller, mest tørr hud og det kan løses med god hudpleie, bodylotion og lipsyl. 

Anonymkode: e0212...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Har levd på nugatti siden jeg var 5. Men klarte på et eller annet vis å kutte det ut i en alder av 30, og huden min har aldri vært bedre siden. Må vel ha vært sukkeret der da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studier av Acne er veldig begrenset og pga det så er det ikke entydig hva som er årsaken.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32520303/
https://www.acsh.org/news/2019/10/22/study-says-sugar-consumption-linked-acne-theres-lot-we-dont-know-14353

Ser man på flere som er publisert, så er gjengangeren spesielt meieri produkter og noe høyt på sukker/fet mat (spesielt fastfood siden studiene som regel er amerikanske).

Jeg har hatt noe acne og det ble borte når jeg kuttet ned på meieri produkter. Det samme gjaldt kviser generelt (veldig lite av det nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk over av seg selv, når jeg ble over 20.

Anonymkode: 63899...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Alder. 
ingenting virket. Var svært plaget med dype dår og masse akne.

Ble borte da jeg var tidlig i tyveårsalderen. 

Anonymkode: 5cd62...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juliv skrev (På 31.12.2023 den 11.39):

Isotretinoin, hard men funker permanent. 

Det er ikke sikkert det funker permanent. 

Hilsen ei som skal på ny kur nå, etter 5 år. 

Anonymkode: f9fd7...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pentagon skrev (På 31.12.2023 den 11.30):

Ja, jeg er i en evig runddans med meg selv, og kvisene vender stadig tilbake ved mensutrasjonstider, mye stress, lite søvn og for mye sukker. Det er jo dessverre svært få tider i livet det ikke er en eller flere av disse faktorene pågående i en 2 barns mors sykepleiers liv, så jeg har nesten alltid urenheter i ansiktet. Det er så nedbrytende!!😕 Så enkelt å fikse, men også SÅ vanskelig. Jeg sliter også med sukker avhengighet, jeg må være litt sånn alt eller ingen ting. Bryter jeg først «ingen sukker» regelen, får jeg så inmari søtsug ofte, og tar meg selv i å gå og småspise her og der alt for ofte. Hjelper jo også med energi og humør (akkurat der og da) noe som ofte sårt trengs i ett liv hvor jeg føler jeg egentlig går på sparebluss… 

Men er det virkelig sånn? At jeg bare ikke kan spise sukker, før kvisene popper opp? Eller kan man gjøre noe for å bli helt kvitt problemet, og allikevell spise litt sjokolade uten å frykte urenheter? Er det bare iso som er den ultimate kur? Gikk på det i 6 måneder, og det funket jo, men grøss og gru, det var fælt, og jeg tror ikke jeg har psyken til det nå..😬

Jeg bruker salisylsyre, dermalogica produkter, retinol, renser godt, bare minerals sminke, vasker kostene, skifter ofte putetrekk, spiser sunt (utenom for mye sukker iblandt), lever ett aktivt liv.. Altså, jeg er mye sunnere enn mange jeg kjenner som har irriterende flott hud.. men jeg skjønner, det er genetisk. Pappa hadde også trøbbel med huden😕

Jeg er åpen for tips! Takk og godt nytt år til dere alle🥰

Mer stabile hormoner😅

La roche posay produkter mot uren hud👌

Anonymkode: c5d50...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...