Gå til innhold

Konfirmasjon av eget barn som bor i fosterhjem. Hva gir man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fosterhjemmet skal arrangere konfirmasjon for mitt barn. Men jeg har fått opplyst at det skal være et selvskap for familien der, et med far, og et med mor da vi er skilt, etter barnets ønske. Dette er jo en stund til men skulle ønske vi bare kunne være sammen alle sammen, samarbeidet med fosterforeldrene er jo greit, og mor og far er venner selv om det til vanlig ikke er samvær sammen. Er det noen som har noe tipps man kan spørre bvt om? Ønsker også helst og gi personlig gave og penger. Men siden barnet har bodd der i mange år, er jeg redd fosterforeldre vil gi hovedgaven, og vi i andre rekke. Er takknemlig bare for og bli invitert også. Kan vel ikke forvente og planlegge konfirmasjon med dem heller?

Anonymkode: 0ac26...f11

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker du kan foreslå en fest, men være lydhør for deres ønsker. Mulig de ser noe du ikke ser, eller vet om. 

Gave, gi noe personlig? Noe til bunaden? Tenker at det ikke er en konkurranse, uansett. 

Anonymkode: e7d99...67e

• Liker 2
Skrevet

Hva ønsker barnet selv da?
Du kan jo spørre fosterforeldrene om de vil du skal hjelpe til med planleggingen av dagen. 

• Nyttig 3
Skrevet

Kan du spørre barnet på neste samvær? Hva barnet ønsker seg eller om det er noe barnet sparer til (gi pengegave?). Og så kan du samkjøre gaven med fosterhjemmet, så dere ikke gir det samme

Om barnet får flere "hovedgaver" går helt fint :) Barnet vet uansett at han/hun har flere foreldre som er glad i ham/henne og som vil bidra

Anonymkode: 8a633...69f

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis samarbeidet er bra så kan du jo fortelle hva du har tenkt til å gi? Men vær helt konkret og ikke forklare masse rundt gaven. Det holder å si at du tror konfirmanten blir glad for det eller at det er en viktig gave for deg

Anonymkode: 5d808...3e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gitt penge gave. Gi det du har mulighet til. 

Anonymkode: 33726...7da

• Liker 1
Skrevet

ville bare vært åpen på at det for deg er det ikke noe problem å være i samme selskap som barnefaren. Men avgjørelsen ligger jo hos arrangøren

Ville gitt gave etter evne, er ikke noe konkurranse

Anonymkode: 5b48f...6fc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

I denne situasjonen er det eneste riktige å følge barnets ønsker. Hva fosterhjemmet gir i gave er ikke relevant for deg i det hele tatt. Du er i andre rekke, barnet bor ikke hos deg. Det gjør ikke noe. Møt opp når du får beskjed om å møte, du kan evt spørre om det er noe du kan bidra med.

Gi barnet den pengegaven du har råd til å gi. Jeg ville vært svært forsiktig med å gi sentimentale gaver fra barndommen etc i en slik konfirmasjon. Ungdom er uforutsigbare og sårbare, og det er ikke riktig anledning. Ta heller vare på det til ungdommen blir voksen og evt spør etter ting fra barndommen. Pengegave er riktig. Det er stor forskjell på hva folk gir i gave til sine barn. Jeg ga 10k til min konfirmant, noen i klassen hans fikk 2k fra sine foreldre og noen fikk 50k. La din økonomi styre det. 

Anonymkode: e8e72...4a4

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjære deg, jeg foreslår at du gir det du ville gitt om barnet ditt bodde hos deg. For du er mamma uansett. Kanskje er du usikker på hva barnet ditt ønsker seg, og da kan du spørre (både BV, fosterforeldrene og barnet selv). Ikke vær redd for hva som blir "hovedgate". Ikke sikkert noe blir det for barnet ditt. Og ikke tenk på om det er du som gir finest gave eller slikt. Skriv et koselig kort, det er nesten det viktigste, tror jeg. Klem til deg, som virker så omtenksom og reflektert

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Hvis barnet skal ha bunad hadde jeg gitt noe ift denne, feks en sølje, offerdåse el.l. 

Ellers hadde jeg hørt med fosterforeldre ift gave, om å gi noe som blir et minne eller noe som kan vare i mange år. Klassisk gullsmykke, ring, klokke, øredobber etc. 

Anonymkode: ad396...e1b

• Liker 3
Skrevet

Er ufør. Så usikker på hva man gir sine barn i penge gave, jeg er ikke den som står for utgifter til konfirmasjonen heller. Men lyst og gi en personlig gave for minne i fremtiden. Lurte litt på smykke

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ufør. Så usikker på hva man gir sine barn i penge gave, jeg er ikke den som står for utgifter til konfirmasjonen heller. Men lyst og gi en personlig gave for minne i fremtiden. Lurte litt på smykke

Hva er budsjettet ditt? Kanskje vi kan komme med noen forslag 😊 Og hvilken kultur hører dere til? Er det noe samisk eller kvensk som du vil flette inn? Eventuelt så går det an å se på om det er noe som hører til landsdelen deres som du kan gi.

Anonymkode: 5d808...3e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en veldig fin gave og en gave som barnet vil ha i mange mange år :)

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Jeg er ufør og dårlig økonomi,men spurte hva jeg kunne bidra med til selskapet. Selv om fosterfamilien skulle ha selskapet så fikk jeg som mor være med på planleggingen og slikt. Jeg satte pris på det. Til konfirmasjonen hadde jeg med en kake og en pengegave(barnet sparer til lappen) til barnet mitt. Det var mange som gav store gaver og jeg tenkte ikke over at noen hadde en "hovedgate". Man gir etter evne og det man ønsker. Du skal ikke være redd for å overgå noen eller føle at du må gi mindre en fosterforeldrene. Gi det du ønsker. 

Anonymkode: be260...ac7

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sånn statistisk så får man vel rundt 5 000 fra hver forelder, 10 000 totalt fra foreldrne . 

Men det er statistikk så vanlig med både mindre og større beløp

Anonymkode: 5b48f...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fosterhjemmet skal arrangere konfirmasjon for mitt barn. Men jeg har fått opplyst at det skal være et selvskap for familien der, et med far, og et med mor da vi er skilt, etter barnets ønske. Dette er jo en stund til men skulle ønske vi bare kunne være sammen alle sammen, samarbeidet med fosterforeldrene er jo greit, og mor og far er venner selv om det til vanlig ikke er samvær sammen. Er det noen som har noe tipps man kan spørre bvt om? Ønsker også helst og gi personlig gave og penger. Men siden barnet har bodd der i mange år, er jeg redd fosterforeldre vil gi hovedgaven, og vi i andre rekke. Er takknemlig bare for og bli invitert også. Kan vel ikke forvente og planlegge konfirmasjon med dem heller?

Mitt barn bodde i familieplassert fosterhjem, dvs hos fars familie.

Jeg og far var ikke sammen og ikke gode venner.

I konfirmasjonen hadde de vanlig selskap med gjester fra begge sider og gaver.

Jeg tenkte aldri på at jeg skulle gi en "dårligere" gave enn fosterhjemmet (som gav forresten konfirmanten en brukt mac).

Gi akkurat det du ønsker å gi barnet ditt!

Anonymkode: 25592...df4

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke fosterhjemmet som betaler for konfirmasjon men kommunen/ staten ble jeg fortalt av saksbehandler hos barnevernet.

T.o.m klærne til konfirmanten får fosterhjemmet betalt av barnevernet 

Anonymkode: 25592...df4

Skrevet

Konfirmanten kan ikke bestemme at det skal være tre besøk! Dét må isåfall dere voksne bli enige om, det er jo dere som skal betale dette!

Anonymkode: afecf...807

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konfirmanten kan ikke bestemme at det skal være tre besøk! Dét må isåfall dere voksne bli enige om, det er jo dere som skal betale dette!

Anonymkode: afecf...807

Det er kommunen som betaler for selskapene og klær til konfirmanten ettersom det er kommunen som har omsorgen for barnet

• Liker 6
Skrevet

Du kan spørre om felles feiring. Men mulig grunnen er at det vil bli aøt for mange? Deres familie, din familie, far sin familie. 

Er hun interessert i tur? Hva med hengekøye, sovepose, tallerken/kopp/bestikk i tre? 

Gavekort 

Reise. Vet ikke hvordan det stiller seg myp situasjonen. Men det kan jo være alt fra en hotellovernatting med restaurant, et par dagers hyttetur eller weekendtur til London. 

Noe hun trenger? Ny pc, mobil, kamera, pulsklokke. 

Et fint sett med øredobber og smykke. Eller en ring. 

Anonymkode: e3eb2...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...