AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Og synes du synd på de jentene som ikke får bunad? Som har foreldre som antageligvis ikke har råd? Hva tenker du om de jentene som kommer med en rimeligere festdrakt, eller en enkel kjole? Anonymkode: 9b790...239
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Siden jeg ikke har noen planer om å kjøpe verken bunad eller festdrakt til mine døtre, er svaret gitt. Hvis våre barn velger å konfirmere seg, blir det dress, kjole eller hva de velger som pent antrekk. Jeg har aldri vurdert hvorfor noen velger bunad, og noen ikke, så synes ikke synd på noen. Hva andre velger som pent antrekk tenker jeg ikke på. Ville nok fint kunne kjøpt noen bunader, men med tanke på hvor lite min egen er brukt, synes jeg ikke det er verdt pengene. Anonymkode: bbbf0...88d 6 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 Jeg har ikke barn, men jeg er veldig stolt over bunaden min morfar ga i 18-årsgave. Han spurte om jeg ville ha bunaden og jeg sa ja. Han rakk aldri å se meg i den. I konfirmasjown gikk jeg i buksedress til alles store fortvilelse. Anonymkode: 1533d...1c3 4 12
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Hadde vært stolt hvis jeg hadde sydd den selv. Å bare gi den er ikke noe å bli stolt av. Anonymkode: 7d152...df0 3 4
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Og synes du synd på de jentene som ikke får bunad? Som har foreldre som antageligvis ikke har råd? Hva tenker du om de jentene som kommer med en rimeligere festdrakt, eller en enkel kjole? Anonymkode: 9b790...239 Nei, men er stolt over at jeg har sydd den. Sin for alltid og dermed egen bunad får de til 25 års dagen, der gjelder både guttene og jentene 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Kjenner noen som er ekstremt stolt over å skulle gi bunad til datteren. Problemet er at hun kjøpte den for en stund siden og datteren har vokst siden da. Hun har ikke råd til å sy ut, og heller ikke råd til sølv. Den er kjøpt billig på finn. Noen ganger er det beste å heller kjøpe en kjole tenker jeg. Anonymkode: 5be3f...13c 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Vi er ikke en bunadfamilie, og det kommer ikke av økonomi. Vi har bare ikke tradisjon for det. Det er ulik smak, familiekultur, og vaner i norske familier så det er ikke sånn at alle som har råd til det har bunad og synes det er en stolthet å gi det bort. For min del ville det vært Oslo-bunaden som ville vært aktuell, og den synes jeg ikke er blant de peneste, heller. Ingen i min familie er konfirmert heller, forøvrig. Fra 50-tallet og senere. Er vel utradisjonelle personligheter i familien min, da.. Dette er ikke noen sentral del av familieidentiteten, at vi ikke er tradisjonelle, det bare er sånn. Hadde ikke vært noe galt i å ha bunad etc heller, eller å ønske å konfirmere seg. Men det er nok mange av oss som ikke ser grunn til å gjøre de tingene. Jeg personlig har alltid synes det er litt flaut og uattraktivt å velge nøyaktig likt som alle andre, og ville antakelig ikke ha følt meg særlig vel i bunad, da alt for mange har det og jeg synes derfor det blir litt komisk. Men pent, det kan det absolutt være! Anonymkode: c1853...f90 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Må man konfirmeres? Jeg er ikke konfirmert og det er ingen i familien min heller. Ingen har bunad heller. Anonymkode: 9c336...abf
Kålrota Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 (endret) Jeg er ikke skamfull for at døtrene mine ikke fikk, i det minste. De hadde ikke lyst på, jeg slapp gjerne den utgiften. De valgte et antrekk de var fornøyde og komfortable med og var selvsagt utrolig fine. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, av typen som ikke kan syes ut. Den er bare et grelt symbol på alt jeg ikke er, den har ikke passet siden første graviditet. Endret 31. desember 2023 av Kålrota 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Og synes du synd på de jentene som ikke får bunad? Som har foreldre som antageligvis ikke har råd? Hva tenker du om de jentene som kommer med en rimeligere festdrakt, eller en enkel kjole? Anonymkode: 9b790...239 Kan du forklare hvorfor man skal synes synd på de som ikke får bunad? Hva slags resonnering som ligger til grunn? Hvorfor antar du man mest sannsynlig ikke har økonomi? Jeg har aldri reflektert rundt dette noensinne. Vi hadde aldri gitt bunad - ikke på grunn av økonomi - men fordi jeg anser det som bortkastet. Jeg har til gode å se en person som ikke stresser med den bunaden, som det ikke passer til, som må sys ut ørten ganger og hvor bunaden ikke er en totalt unødvendig utgiftspost. Anonymkode: 7ad62...6dc 4
Januar2 Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 (endret) Jeg er stolt over å kunne gi videre min bunad som bestemor en gang sydde til min mor, fordi det er en av få hånarbeids ting jeg har etter bestemor. Den må jo justeres litt men det fins det rom for. Jeg synes derimot ikke det er noe spesielt med bunad produsert i Kina. Jeg synes ikke synd på jenter som ikke får bunad, det er jo forøvrig mulighet til å leie bunader også kan en jo velge på ett senere tidspunkt om det er noe en ønsker seg. Endret 31. desember 2023 av Januar2 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 Da konfirmasjonskapper ble innført, var det nok fordi ikke alle hadde råd til å kjøpe nye penklær til konfirmanten. Jeg tenker at det har lite for seg å bruke et antrekk til flere titalls tusen inni kappen. De færreste passer konfirmasjonsbunaden i voksen alder, selv om det er et visst sømmonn så man kan sy den ut. Selv fikk jeg bunad i voksen alder, når kroppen var ferdig utviklet. Mange unge vil ha bunad bare fordi de andre har det, uten at de egentlig ønsker å bruke bunaden i ettertid. Anonymkode: fa051...166 1 1
Tanuki Skrevet 31. desember 2023 #13 Skrevet 31. desember 2023 Nei, har bunad selv som jeg er glad it, men har ikke ellers en mening om bundad. Festdrakt eller andre penklær er like fint. Mine egne barn vil få valg mellom penklær eller folkedrakt fra farens land. 2 hours ago, AnonymBruker said: Og synes du synd på de jentene som ikke får bunad? Som har foreldre som antageligvis ikke har råd? Hva tenker du om de jentene som kommer med en rimeligere festdrakt, eller en enkel kjole? Anonymkode: 9b790...239 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Skrevet 31. desember 2023 Stolt? For et merkelig uttrykk i denne sammenheng. Jeg er glad for at vår lokale sydame ville sy bunaden til datteren. Jeg er glad for at tradisjonelt håndverk fortsatt såvidt finnes i Norge. Jeg er glad for at datteren er glad i bunaden sin, og bruker den mye. Anonymkode: 8a045...35c 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Skrevet 31. desember 2023 I vår familie er det tradisjon at alle jenter får bunad til konfirmasjon. Jeg kjøpte stoffet da jenta mi var fem og hun har to søljer hun fikk til dåpen. Min bestemor har brodert den, så det er bare monteringen igjen når tiden kommer. (Nå er hun 7) Jeg synes ikke synd på de uten bunad, om det er et valg de tar eller pga av økonomi bruker jeg ikke tankekraft på. Anonymkode: ae0b9...be6 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og synes du synd på de jentene som ikke får bunad? Som har foreldre som antageligvis ikke har råd? Hva tenker du om de jentene som kommer med en rimeligere festdrakt, eller en enkel kjole? Anonymkode: 9b790...239 Jeg syntes det er tullete å bruke så mye penger og legge så mye tanker og styr i en kjole. Å lære bort at noen plagg er statusplagg som alle "må" ha. At det finnes ting som gjør at noen er "bra nok" og andre ikke. Så jeg har egentlig skikkelig vondt i villikken når det gjelder dette. Har litt vondt i villikke når det gjelder konfirmasjon også. Det er utelukkende motivert av penger. De aller fleste har ikke engang lyst til å si noen ord under festen, eller bidra noe særlig til den. Noen har ikke engang lyst til å være der og kunne vært godt fornøyd med at gjestene sendte gave i posten og aldri kom tenker jeg. Det religiøse ved det hele kan du telle på en hånd hvor mange som er interessert i. Og voksne og ansvarsfulle er det tullete å feire at de har blitt ved konfirmasjonsalder. Barn var mer modne før. Nå burde konfirmasjonsalder vært 21. Det passer bedre til deres kognitive fungering og modenhet. Det er min mening. Om mine får bunad avhenger lilevel av hvor sterkt og intenst ønsket deres er. Litt hyklersk men det er deres liv og ikke mitt. Anonymkode: d2eaa...6c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Skrevet 31. desember 2023 Her tenker jeg ingenting om jenter med festdrakt, jeg tipper jeg kun tenker at de er fine. Hun fikk bunad til konfirmasjonen, hun overtok min bunad med sølv. Så det eneste jeg har brukt av penger på den, er å få sydd ut vesten litt. Anonymkode: 94724...161 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #18 Skrevet 31. desember 2023 Jeg har ingen tanker rundt hvorvidt noen har bunad og andre ikke. Virker som om det er de som ikke har det som forsøker å påføre denne «bunadskammen» på seg selv? Ser mange av disse trådene her på vårparten, og det er alltid de som ikke har bunad som påpeker dette skillet og mener at de som har det tenker ned på de som ikke har det? Tåpelig mener nå jeg. Selv er jeg veldig stolt av min, som min bestemor sydde og broderte til meg. Vi (jentene) fikk det litt som beskrevet over, med søljer og deler gitt gjennom dåp,bursdager og jul frem til den var klar til konfirmasjonen. Selv har jeg ikke fått døtre, og har ikke tatt stilling til om våre sønner skal få det til sin konfirmasjon. Ser mannen min ønsker at han hadde det nå, og vurderer å kjøpe det, så kanskje. Få 15åringer forstår verdien, selv var det ikke før jeg ble voksen og ble stolt av både hvor jeg kom fra og arbeidet som ligger i den, så kanskje de får det i 25 eller 30-års gave i steden.(min bestemor er død og jeg kan ikke brodere, så det vil ikke ligge like mye tradisjon bak de de eventuelt får) Anonymkode: 2fbe4...788 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Skrevet 31. desember 2023 Jeg har arvet min bunad. Min mormor sydde den. Hun hadde aldri masse penger, men det var vel billigere med bunad på den tiden. Søljer har jeg arvet, fått i gave osv. Min datter kommer til å arve bunaden, så jeg betaler ingenting for det. Vi har lyst på et barn til, og da har jeg lyst til å sy bunad til det barnet. Det er litt billigere. Det blir uansett ikke beltestakk da. De som kjøper noe billigere får da gjøre det uten at det er noe galt. Ikke alle vil ha bunad heller. Anonymkode: 22c70...691 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #20 Skrevet 31. desember 2023 Min datter får bunad til konfirmasjonen. Stolt? Glad er jeg for at vi har råd. Her jeg bor er det vanlig med bunad. Så hvis vi ikke hadde hatt råd, hadde jeg nok kjent litt på det. Hvorfor andre ikke har bunad kan være flere grunner til. Det er ikke noe jeg tenker på. Sånn generelt… hvis bunaden ikke kan sys ut, så er det tullete å gi bunad til konfirmasjon. Er dette vanlig på noen type bunader? Er ikke overvektig, men kroppen har definitivt endret seg etter graviditeter. Så veldig glad for at min kunne syes ut. Anonymkode: 73f88...b4a 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå