Natterravn Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Jeg har nylig vært i et forhold som endte i brudd. Jeg mistenker at mannen grenser til diagnosen paranoid. Helt fra start har han vært mistenksom overfor meg og hvorvidt jeg kanskje ser noen andre. Til slutt gikk det så langt at han trodde jeg var en hore og dermed gjorde det slutt. Det skal sies at hans ex viste seg å være det, pg det er tydelig at hun har satt sitt preg på hans tillit. I noen øyeblikk pushet han og sa ting som: hvis du ikke begynner å fortelle om hvem det er du ser så drar jeg. Og det er her problemet starter. Jeg har fullstendig uproporsjonale, grenseløse og gigantiske følelser så i min panikk diktet jeg opp en person, med tanken om å si at det aldri var noen andre når ting hadde roet seg - noe jeg også gjorde (omtrent med en gang). Selvsagt trodde han på min historie, det var jo for han en bekreftelse på hva han allerede mistenkte. Jeg har forklart flere ganger hvorfor jeg gjorde det og påpekte at den eneste gangen jeg har "innrømt" var når jeg ikke så noen annen utvei. De andre 60 gangene om dagen han spurte var jo svaret alltid nei. Jeg prøvde også å bevise min uskyld til den grad at telefonen min var stappfull av screenshots av vippstransaksjoner osv osv. osv. Jeg driver nemlig å selger en del klær, noe han tenkte kunne være salg av bilder. Uansett om han mener å kontrollere eller ei var denne relasjonen ikke sunn, men jeg elsker denne mannen psykelig mye likevel. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så deprimert og har vært innlagt begge gangene han dro. Nå sliter jeg med selvmordstanker, dessverre også noen forsøk. Jeg klarer bare ikke se for meg et liv uten han. Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere følelsene mine. I utgangspunktet har jeg tenkt at det er sunt å kjenne på følelsene sine, men gjør jeg dette går jeg helt i bakken. Jeg kan bare undertrykke følelsene i en viss tid, så fort jeg får en liten pause fra hverdagskjøret overfalles jeg av tanker. Når jeg først gråter er det intenst. Sliter med pusten og hyperventilerer for å så holde pusten til det svartner foran øynene. Altså jeg skjønner jeg trenger hjelp, og den hjelpen må nok være profesjonell. Spørsmålet mitt er uansett: er det noen andre som sliter/har slitt med det samme og hvordan fikk dere det bedre.
Trallalala Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 (endret) 1 hour ago, Natterravn said: Jeg har nylig vært i et forhold som endte i brudd. Jeg mistenker at mannen grenser til diagnosen paranoid. Helt fra start har han vært mistenksom overfor meg og hvorvidt jeg kanskje ser noen andre. Til slutt gikk det så langt at han trodde jeg var en hore og dermed gjorde det slutt. Det skal sies at hans ex viste seg å være det, pg det er tydelig at hun har satt sitt preg på hans tillit. I noen øyeblikk pushet han og sa ting som: hvis du ikke begynner å fortelle om hvem det er du ser så drar jeg. Og det er her problemet starter. Jeg har fullstendig uproporsjonale, grenseløse og gigantiske følelser så i min panikk diktet jeg opp en person, med tanken om å si at det aldri var noen andre når ting hadde roet seg - noe jeg også gjorde (omtrent med en gang). Selvsagt trodde han på min historie, det var jo for han en bekreftelse på hva han allerede mistenkte. Jeg har forklart flere ganger hvorfor jeg gjorde det og påpekte at den eneste gangen jeg har "innrømt" var når jeg ikke så noen annen utvei. De andre 60 gangene om dagen han spurte var jo svaret alltid nei. Jeg prøvde også å bevise min uskyld til den grad at telefonen min var stappfull av screenshots av vippstransaksjoner osv osv. osv. Jeg driver nemlig å selger en del klær, noe han tenkte kunne være salg av bilder. Uansett om han mener å kontrollere eller ei var denne relasjonen ikke sunn, men jeg elsker denne mannen psykelig mye likevel. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så deprimert og har vært innlagt begge gangene han dro. Nå sliter jeg med selvmordstanker, dessverre også noen forsøk. Jeg klarer bare ikke se for meg et liv uten han. Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere følelsene mine. I utgangspunktet har jeg tenkt at det er sunt å kjenne på følelsene sine, men gjør jeg dette går jeg helt i bakken. Jeg kan bare undertrykke følelsene i en viss tid, så fort jeg får en liten pause fra hverdagskjøret overfalles jeg av tanker. Når jeg først gråter er det intenst. Sliter med pusten og hyperventilerer for å så holde pusten til det svartner foran øynene. Altså jeg skjønner jeg trenger hjelp, og den hjelpen må nok være profesjonell. Spørsmålet mitt er uansett: er det noen andre som sliter/har slitt med det samme og hvordan fikk dere det bedre. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/ Kanskje lurt å prate med nokon om det? ❤️❤️❤️ Endret 30. desember 2023 av Trallalala 1
LiljaMarie Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Du har en stor kjærlighettsorg og sånn som du har det nå kan det være lurt å få hjelp. Når man har kjærlighetssorg kan det føles som livet er umulig å leve videre, den følelsen vil gå over. Få hjelp, og så må du gå skritt for skritt. En dag vil du være over han.
LiljaMarie Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Det eneste som hjalp meg var relasjoner, støtte og tid. Det tar tid.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Du, må ikke spørre her om råd om slike alvorlige følelser. Ta kontakt med lokale DPS, og si at du ønsker et behandligsopplegg som kan gi deg verktøy for å håndtere følelser. Ellers vil jeg så absolutt anbefale musikk! for jo, du skal gå igjennom følelsene dine og vite at alle følelser er helt normale og akseptable. Du er et menneske med bagasje som alle andre, og føl de følelsene helt ut! som sagt gjerne med musikk. Det å bli sittestillende er det verste du kan gjøre. Dans!, gå tur. Dra i et svømmebasseng. Vann er et godt behandligsmiddel for å bli værendes i kroppen. Du må føle kroppen mest mulig, ikke være så mye i tankene dine. Derfor er vann, musikk og dans ekstra gode verktøy! Få, sanseopplevelser i å på kroppen. Rundt deg også. Ala stearinlys, gode varme tepper. Tunge dyner. Sett hender ned i ris, og føl på dette. (Aktiver, alle sanser du kan! inn i kroppen, ut av hodet. Det er målet ditt..) Gjør slike ting ofte, du har lov til å gå igjennom denne prossessen. Samtidig vil jeg anbefale deg å høre på affirmations på youtube og spotify. Sett også på krystall bowl sounds på spotify, de dirrer skikkelig. Og er veldig gode Youtube er skikkelig bra å bruke, for å lære seg livsmestring også! Lover deg! Anonymkode: fcd4f...27b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå