Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyrverkeri er én gang i året. Kanskje vi snart skal ta tak i de virkelige problemene som preger hverdagen til mange istedenfor, som blant annet alkohol?

Ser at mange til og med irriterer seg over at folk bidrar med penger til fyrverkeri, og heller burde gi de pengene til de som sliter. Hvorfor slutter ikke disse folka som klager å kjøpe alkohol, og heller gir de pengene til de som trenger det istedenfor? Det er ingenting positivt med alkohol. Det fører til mange skader og dødsfall, og ikke minst mange barn som får livet ødelagt som følge av fulle voksne, også i høytider. Det fører også med seg mye forsøpling og tomme bokser som er til fare for dyr, både tamme og ville.

Enorme summer brukes på alkohol i året, så tenk om de heller kunne blitt gitt til fattige istedenfor.

Anonymkode: 4a518...2ce

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke av dem som mener at de som bruker penger på fyrverkeri burde brukt dem på andre i stedet, men samtidig ser jeg problemet med fyrverkeri. 

Å si "Fyrverkeri er uproblematisk fordi alkohol er verre" blir som å si "kokain er uproblematisk å bruke fordi heroin er farligere", det gir ingen mening.

Som jeg har skrevet i andre tråder om fyrverkeri, det problemet jeg har med fyrverkeri er at folk totalt mister hodet.  Ellers fornuftige mennesker mister alt de har av sunn fornuft når fyrkverkeriet kommer frem.
Vi kan gjerne snakke om alkohol også, men da som et separat tema - som jeg skrev over, at noe annet er farlig(ere?) betyr ikke at fyrverkeri er uproblematisk!

Dessuten, de problemene du påpeker med alkohol finner du også med fyrverkeri!  Skader på liv og eiendom, forsøpling, frykt...

Anonymkode: 113f2...959

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye av maset som du sier, går jo på at dyr ikke takler fyrverkeri og at man kan ta litt hensyn til dem. Det synes jeg er fint å sette fokus på. Altfor mange som bare fyrer opp i hytt og pine og ikke tenker seg om. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig.. føler ikke vi trenger å bruke penger på eget fyrverkeri. Hvertfall her vi bor har kommunen eget fyrverkeri som alle kan komme å se på, vet at kommunene utenfor har det samme.

Det er ekstremt mye om de stakkars dyrene osv, og det er helt greit det. Vi vet vell alle at de kan bli skremt, noe som ikke er noe nytt etter alle disse årene med fyrverkeri. Men de kommer selvsagt gjennom hos folk ved å spille på samvittigheten ved bruk av dyr og barn.

Synes faktisk det er råttent å bruke dyr og barn for å få frem sin sak. Snart kan vi vell ikke ha smellerter på kransekaka til jul heller, for tenk på de stakkars dyra og barna som skal kose seg på julaften? Eller å gjemme egg i hagen i påska? Snakk om å krenke høna.

Anonymkode: a097d...c66

• Liker 1
Skrevet

Må legge til at jeg ikke synes man kan sende opp raketter dagen lang, men at det er satt tidsperspektiv mellom kl 18-01 eller noe sånt synes jeg må være greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi vet vell alle at de kan bli skremt, noe som ikke er noe nytt etter alle disse årene med fyrverkeri.

Det var faktisk ikke like ille før.

For det første var mengdene mindre, og for det andre var ikke smellene like kraftige. 

Pinneraketter (som er ulovlige nå) smalt ikke før de var flere titalls meter oppe i luften, og ble ikke oppfattet som like plagsomme som bakkefyrverkeriet vi har nå er.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er feil å forby fyrverkeri. Skal man forby alt i verden som er til sjenanse for dyr eller mennesker? Da må vi forby biltrafikk, fly, tog, jakt, fiske, oppdrettslaks, alt av dyrehold, hogst.. ja det meste.

Med forbud så oppnår man bare innskrenkelse av folks frihet

Skrevet
barleymill skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det er feil å forby fyrverkeri. Skal man forby alt i verden som er til sjenanse for dyr eller mennesker? Da må vi forby biltrafikk, fly, tog, jakt, fiske, oppdrettslaks, alt av dyrehold, hogst.. ja det meste.

Med forbud så oppnår man bare innskrenkelse av folks frihet

Det hadde vel ikke vært nødvendig med forbud hvis folk hadde brukt hodet.

3 punkt ser jeg på som viktige:

* Egnet fyrverkeri (stille, skremmer ikke dyr og mennesker)

* Egnet oppskytingsplass (i god avstand til (tett)bebyggelse)

*Egnet tidspunkt (nyttårsaften innenfor lovlige tider)

Når ikke engang disse 3 enkle punktene blir respektert synes jeg ikke det er rart at forbud kommer opp som en mulighet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at vi må tåle å ta den debatten og vi bør fint tåle å ta den en gang i året. 

31 personskader i fjor.

Tungmetaller som bly, kvikksølv, kadmium er i fyrverkeri. Svevestøv gjør at mange blir fraråder til å være ute på nyttårsaften.

Bilder av døde småfugler har blitt en av de kjipe tradisjonene første nyttårsdag.

Et eksempel på at fyrverkeri kan drepe et stort antall fugler, er de over 5000 rødvingetrupialene i USA, som i 2010 falt fra himmelen på nyttårsaften. Året etter skjedde det samme igjen, og hundrevis av fugler falt fra himmelen, før det lokale politiet innførte umiddelbart forbud mot fyrverkeri.

Det antas at 50 prosent av alle hunder har en form for lydsensitivitet eller lydfobi. I en studie fra NMBU der hunder ble presentert for flere høye lyder, var lyden av fyrverkeri det som skapte størst frykt. Med tanke på at det finnes ca. 500 000 hunder i Norge, er det snakk om et stort antall hunder som vil oppleve denne dagen som traumatisk. I tillegg finnes det i norske hjem ca. 600 000 katter, 200 000 smågnagere, 72 000 kaniner, og 130 000 fugler. Fyrverkeri kan gi hørselsskader for mennesker, men mange dyr har langt bedre hørsel enn oss. Smellene fra fyrverkeri går langt over Mattilsynets veilendende støygrenser for både hester, hunder, katter og kaniner.

Vi må tåle å ta debatten. At du ts er litt lei er en veldig veldig bitteliten bagatell i forhold til de enorme lidelsene og skadene. 

At noe er verre er ingen grunn til å ikke å våge å ta denne debatten om fyrverkeri. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fyrverkeri er én gang i året. Kanskje vi snart skal ta tak i de virkelige problemene som preger hverdagen til mange istedenfor, som blant annet alkohol?

Ser at mange til og med irriterer seg over at folk bidrar med penger til fyrverkeri, og heller burde gi de pengene til de som sliter. Hvorfor slutter ikke disse folka som klager å kjøpe alkohol, og heller gir de pengene til de som trenger det istedenfor? Det er ingenting positivt med alkohol. Det fører til mange skader og dødsfall, og ikke minst mange barn som får livet ødelagt som følge av fulle voksne, også i høytider. Det fører også med seg mye forsøpling og tomme bokser som er til fare for dyr, både tamme og ville.

Enorme summer brukes på alkohol i året, så tenk om de heller kunne blitt gitt til fattige istedenfor.

Du får lære å skille snørr og barter som det sies på godt norsk. 

Akkurat nå plages mange av fyrverkeri og det er diskusjoner om forbud og regler. Å ha denne diskusjonen betyr IKKE at den ikke er berettiget om vi ikke samtidig diskuterer alle andre verdensproblemer i samme åndedrag. 

Skrevet

Alle som roper som høyt om de stakkers dyrene, håper dere er vegetarianere alle sammen???

Anonymkode: a8459...b07

Skrevet

Stakkars hundene og fuglene, men driter blanke i grisen som et vettskremt før den dør etter et miserabelt liv. 

Anonymkode: a8459...b07

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer oppriktig på noe - dere som synes fyrverkeri er flott, er antagelig på den politiske høyresiden der man ikke synes at det er like flott med folk på uføretrygd.

Paradoksalt nok ender flere hvert år nettopp som uføre etter å ha blitt blinde eller fått sterkt nedsatt syn etter skader med fyrverkeri som sørger for at det ikke er plass i arbeidslivet for disse menneskene; skader som ikke ville ha forekommet ellers.

Hva mener dere om dette paradokset; at nettopp fyrverkeri bidrar til å gi varige øyeskader for folk som ender opp som uføre ...?

Man kan argumentere med "at livet er farlig", men selv om det eksempelvis forekommer bilulykker, er likevel nytteverdien av å forflytte seg med bil så stor at det er noe man får ta med på kjøpet. Den reelle nytteverdien av fyrverkeri er derimot lik null; ingen praktisk nytte bortsett fra noen minutters showfaktor, men derimot har man store skadevirkninger for både dyr og mennesker - lurer på hvem som blir de "heldige" i årets nyttårslotteri der man ødelegger synet; de kommer til å angre resten av livet på denne kvelden.

Anonymkode: 3d8ef...de3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer oppriktig på noe - dere som synes fyrverkeri er flott, er antagelig på den politiske høyresiden der man ikke synes at det er like flott med folk på 

Anonymkode: 3d8ef...de3

"Vi på høyresiden" tror jeg har like forskjellige meninger om fyrverkeri som "dere på venstresiden". Gud bedre så snevert noe tenker...

Anonymkode: e1166...d87

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er typisk whataboutism. Man kan ikke klage over A fordi B er mye verre. Det går faktisk an å ha flere tanker i hodet samtidig. Man kan både bry seg om fyrverkeri og alkoholproblemer. 

Anonymkode: afb2a...360

• Liker 3
Skrevet
Joyful skrev (12 timer siden):

Mye av maset som du sier, går jo på at dyr ikke takler fyrverkeri og at man kan ta litt hensyn til dem. Det synes jeg er fint å sette fokus på. Altfor mange som bare fyrer opp i hytt og pine og ikke tenker seg om. 

Men dyr takler vel heller ikke fulle folk???  Ustabile AF. 

Anonymkode: 5ee12...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dyr takler vel heller ikke fulle folk???  Ustabile AF. 

Anonymkode: 5ee12...dad

Dyr har ofte gode skjermingsmuligheter for fulle folk, de går ofte vekk, legger seg i et annet rom, etc. Det finnes lite skjerming fra fyrverkeri som skjer rett utenfor. Vi dyreeiere prøver ved å ta dyr inn på badet eller ned i kjelleren men ekstrem lyd er vanskelig for et dyr å skjerme seg for. Den redselen er vanskelig å skjerme seg for. Det er også mange ville dyr som også blir forvirret over mennesker sin unødvendige fyrverkeri i dag.

Anonymkode: f1ed4...2bb

• Liker 2
Skrevet

Selv gidder jeg ikke bruke ei krone på fyrverkeri, da det for min egen del er bortkastede penger. Samtidig skjønner jeg at en del andre har interessen for det, og at man vil fyre opp litt. Det er snakk om én dag i året, og det tåler vi.

Det er mye som er moro for noen og ikke for andre. Det behøver ikke bety at ting man ikke liker selv bør forbys (nå er fyrverkeri tross alt forbudt 364 dager i året allerede).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er typisk whataboutism. Man kan ikke klage over A fordi B er mye verre. Det går faktisk an å ha flere tanker i hodet samtidig. Man kan både bry seg om fyrverkeri og alkoholproblemer. 

Anonymkode: afb2a...360

Flere tanker i hodet samtidig? Har aldri hørt at noen har laget like mye oppstyr av alkohol. Det er det derimot mange forsvarer.

Hadde ikke opprettet denne tråden hvis alkohol og all den elendigheten det medfører er noe folk i større grad rettet fokuset mot, noe som faktisk preger hele året.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ikke fyrverkeri selv. Har viktigere ting å bruke pengene på som å spare til bolig :) Men det er artig å se på andres fyrverkeri, og humre litt over alle tusenlappene som går opp i røyk.

Anonymkode: 9ec0f...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...