Gå til innhold

Klager på renta - men gidder ikke bytte bank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekstremt få nordmenn orker å bytte bank for å få bedre rente. Likevel sutrer de over for høye renter. Må innrømme at jeg sliter med å finne sympati med de som klager på for høy rente, men ikke orker å bytte bank. Nå sist var det minst 10 banker som sa at de ikke blir å heve renten, mens de vanlige store som DnB, Nordea, Sparebank1 ikke nølte med å heve rentene.

Folk orker ikke fordi det blir for "mye styr". Man må endre lønnskonto, bytte bankkort, ordne nye avtalegiroer bl.a., bl.a, bl.a.

Javel, hvis dette er for "mye styr" for å spare tusenvis av kroner i løpet av året, så står det kanskje ikke like ille til som de vil ha det til??

Det er jo ikke rart de store bankene bare forstetter å heve rentene, når kundene er som lydige sauer og aksepterer dette. Da renta gikk opp i august, tok jeg umiddelbart kontakt med banken min og fikk stanset renteoppgaven for våre lån. Dermed ble jeg værende som kunde. Nå har jeg igjen gitt klar beskjed at jeg og min familie bytter bank om de rører renta vår. Jeg har alltid hatt markedets beste rente fordi jeg har vært på hugget. Jeg vil nok akseptere at jeg ligger kanskje 0,1% over det billigste som tilbys i Norge, men ikke mye mer enn det, og det gir jeg beskjed om.

Og jeg tar lett alt "styret" som følger med. Det koster meg svært lite å ta de få timene det tar å få ordnet det praktiske. Alt gjøres jo hjemme fra egen PC uansett.

Enten får folk prute på renta og bytte bank om de ikke når gjennom, eller så får de slutte med sytinga si.

Folk tror kanskje at ikke bankene bryr seg om "lille jeg" truer med å bytte bank. Jo det gjør de faktisk. Og hvis alle faktisk hadde skjerpet seg og vist at de mener alvor, så ville det faktisk funket.

https://www.nrk.no/rogaland/forbrukerradet-mener-du-kan-spare-2000-kroner-i-maneden-pa-a-bytte-bank-1.16539918

Anonymkode: a076f...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er desverre ikke alle som bare kan bytte bank. En del uføre og lavt lønnede er ikke sikkert får lån i annen bank en den de har.

Anonymkode: 2f8f4...345

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er desverre ikke alle som bare kan bytte bank. En del uføre og lavt lønnede er ikke sikkert får lån i annen bank en den de har.

Stemmer. Mine svigerforeldre har elendig rente, men får ikke forvandlet bedre og ingen annen bank vil gi boliglån. En minstepensjonist og en på aap 

Anonymkode: ae50e...21a

Skrevet

Jeg har prøvd å bytte bank flere ganger gjennom år. Ingen vil ha meg som låletaker. Jeg er ufør, men har stabil inntekt. Har hatt fast inntekt i mange år. Har også betalt huslånet mitt gjennom år. Lokalbanken betyr alt for meg. 

Skrevet

Jeg kunne gjerne byttet bank, men la meg ta DNB som eksempel: jeg spør om et uforpliktende tilbud. Da må jeg bli kunde. Hvorfor må jeg bli kunde for å få et tilbud og vurderer om jeg vil bytte bank? Håpløst. 

Anonymkode: 4c69c...1e6

• Liker 2
Skrevet

Kom med gjerne med forslag til hvilke bank jeg bør bytte til. Har Bulder idag

Skrevet
Rucula skrev (19 minutter siden):

Kom med gjerne med forslag til hvilke bank jeg bør bytte til. Har Bulder idag

Da gjelder dette neppe deg.... Bulder har vel en av markedets beste rente?

• Liker 1
Skrevet

Bytte til hva? Ingensteds lokal ustabil bank 1? Fristende...

Anonymkode: be8a5...c1c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ekstremt få nordmenn orker å bytte bank for å få bedre rente. Likevel sutrer de over for høye renter. Må innrømme at jeg sliter med å finne sympati med de som klager på for høy rente, men ikke orker å bytte bank. Nå sist var det minst 10 banker som sa at de ikke blir å heve renten, mens de vanlige store som DnB, Nordea, Sparebank1 ikke nølte med å heve rentene.

Folk orker ikke fordi det blir for "mye styr". Man må endre lønnskonto, bytte bankkort, ordne nye avtalegiroer bl.a., bl.a, bl.a.

Javel, hvis dette er for "mye styr" for å spare tusenvis av kroner i løpet av året, så står det kanskje ikke like ille til som de vil ha det til??

Det er jo ikke rart de store bankene bare forstetter å heve rentene, når kundene er som lydige sauer og aksepterer dette. Da renta gikk opp i august, tok jeg umiddelbart kontakt med banken min og fikk stanset renteoppgaven for våre lån. Dermed ble jeg værende som kunde. Nå har jeg igjen gitt klar beskjed at jeg og min familie bytter bank om de rører renta vår. Jeg har alltid hatt markedets beste rente fordi jeg har vært på hugget. Jeg vil nok akseptere at jeg ligger kanskje 0,1% over det billigste som tilbys i Norge, men ikke mye mer enn det, og det gir jeg beskjed om.

Og jeg tar lett alt "styret" som følger med. Det koster meg svært lite å ta de få timene det tar å få ordnet det praktiske. Alt gjøres jo hjemme fra egen PC uansett.

Enten får folk prute på renta og bytte bank om de ikke når gjennom, eller så får de slutte med sytinga si.

Folk tror kanskje at ikke bankene bryr seg om "lille jeg" truer med å bytte bank. Jo det gjør de faktisk. Og hvis alle faktisk hadde skjerpet seg og vist at de mener alvor, så ville det faktisk funket.

https://www.nrk.no/rogaland/forbrukerradet-mener-du-kan-spare-2000-kroner-i-maneden-pa-a-bytte-bank-1.16539918

Trenger ikke bytte. Tar runden en gang i mnd nå og så kontakter jeg utlånsbank som siste og sier hva de må matche. Og de matcher hver gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne gjerne byttet bank, men la meg ta DNB som eksempel: jeg spør om et uforpliktende tilbud. Da må jeg bli kunde. Hvorfor må jeg bli kunde for å få et tilbud og vurderer om jeg vil bytte bank? Håpløst. 

Det måtte ikke vi, selv om vi faktisk endte opp med DNB. De er flinke til matche billigste i hver runde 

Skrevet
3 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det måtte ikke vi, selv om vi faktisk endte opp med DNB. De er flinke til matche billigste i hver runde 

Vi ringte og spurte, for det var så merkelig. Svaret var «Du kan bare trekke det etterpå». Nei takk. Vi har grei nok rente nå, men jeg ville ut og shoppe litt, men jeg gidder ikke bli kunde av banker for å få et tilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da gjelder dette neppe deg.... Bulder har vel en av markedets beste rente?

Synes ikke det er så voldsomt bra 

har  5,41

Skrevet
9 minutter siden, Rucula said:

har  5,41

Mye ligger på 6+ idag. 

Skrevet
Rucula skrev (30 minutter siden):

har  5,41

Kommer også an på hvilken belåningsgrad du har. Man får som ikke regel de beste betingelsene før man er under 60% belåningsgrad. Pr. nå ser de absolutt billigste innenfor 60% ligger på rundt 5,2%. Er man over 60%, men under 75%, så er man opp på rundt 5,4% der du ligger.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer også an på hvilken belåningsgrad du har. Man får som ikke regel de beste betingelsene før man er under 60% belåningsgrad. Pr. nå ser de absolutt billigste innenfor 60% ligger på rundt 5,2%. Er man over 60%, men under 75%, så er man opp på rundt 5,4% der du ligger.

Jeg har belåningsgrad på 25% 

5,41 er den beste renta til Bulder

Endret av Rucula
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Haha, bare vent. De matcher nå, men vil sette opp renta mer enn markedet (når den går opp), eller sette den ned mindre enn markedet (når renta går ned). Bare vent og se. Been there, done that. 
Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å styre med det, altså. 
Hilsen eks-DNB-kunde, som nok har tapt MANGE tusen på DNBs råtne løfter!

Anonymkode: b9f97...b1c

Skrevet
Rucula skrev (5 timer siden):

har  5,41

Jeg har 7,8. Belåningsgrad på 45 og ingen betalingsanmerkninger. Men ufør så får ikke skiftet bank.Og det vet jo banken jeg har nå,så de kan jo bare sette den høyt for de vet jeg ikke får skiftet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi ringte og spurte, for det var så merkelig. Svaret var «Du kan bare trekke det etterpå». Nei takk. Vi har grei nok rente nå, men jeg ville ut og shoppe litt, men jeg gidder ikke bli kunde av banker for å få et tilbud. 

Merkelig vet om flere som har gjort som oss

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Haha, bare vent. De matcher nå, men vil sette opp renta mer enn markedet (når den går opp), eller sette den ned mindre enn markedet (når renta går ned). Bare vent og se. Been there, done that. 
Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å styre med det, altså. 
Hilsen eks-DNB-kunde, som nok har tapt MANGE tusen på DNBs råtne løfter!

Anonymkode: b9f97...b1c

Om de slutter å matche så skifter vi bank med en gang og trekke ut alle kontoene privat og bedrift

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det gjelder jo ikke bare uføre og lavtlønnede. Etterhvert som ulike regjeringer har strammet inn hva bankene kan låne ut er det etterhvert svært mange som er låst helt fast i banken de hadde lån i da reglene ble endret. 

Så da blir det spesielt når nye regjeringer og eksperter ber oss la bankene konkurrere om oss. Det er rent faktisk ikke mulig. Det er monopol med null alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...