Gå til innhold

Ufør - hvilke år teller i beregningsgrunnlaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt dette med beregningsgrunnlag. Jeg ble sykemeldt i september 2023, er fremdeles sykemeldt og legen mener at jeg kommer til å fortsette med det og sannsynligvis over på aap neste høst.

Det som er, jeg gikk opp 150 000 i lønn i 2023 og håper selvfølgelig det er med i beregningsgrunnlaget dersom det skulle ende i ufør.

I tillegg skal jeg prøve meg noen prosent i jobb nå til våren, vil det bety at også 2024 kan bli med i beregningsgrunnlaget? Og, vil det å jobbe noen prosent forskyve en evt overgang til aap?

Anonymkode: dbac4...f5f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De 3 beste årene av de siste 5 årene er med i beregningsgrunnlaget.

Anonymkode: 96529...7b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Året FØR du ble syk. Det står klart og tydelig. Skikkelig dumt å bli sykemeldt fra desember ett godt lønnsmessig år for å si sånn. Du ble sykemeldt i 2023, da er det fra 2022 og bakover de teller.

Anonymkode: 731e6...bb4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt dette med beregningsgrunnlag. Jeg ble sykemeldt i september 2023, er fremdeles sykemeldt og legen mener at jeg kommer til å fortsette med det og sannsynligvis over på aap neste høst.

Det som er, jeg gikk opp 150 000 i lønn i 2023 og håper selvfølgelig det er med i beregningsgrunnlaget dersom det skulle ende i ufør.

I tillegg skal jeg prøve meg noen prosent i jobb nå til våren, vil det bety at også 2024 kan bli med i beregningsgrunnlaget? Og, vil det å jobbe noen prosent forskyve en evt overgang til aap?

Nope, så lenge du er delvis sykemeldt er det sykemeldt. Tas ikke med. Du må evt gå HELE 2024 uten å være sykemeldt, også bli sykmeldt i 2024 for at 2024 skal telles med.

Hva du KUNNE hatt i lønn som frisk er ikke relevant. Så de 150k du fikk i lønnsøkning.. *poff*

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nope, så lenge du er delvis sykemeldt er det sykemeldt. Tas ikke med. Du må evt gå HELE 2024 uten å være sykemeldt, også bli sykmeldt i 2024 for at 2024 skal telles med.

Hva du KUNNE hatt i lønn som frisk er ikke relevant. Så de 150k du fikk i lønnsøkning.. *poff*

Jeg er allerede sykemeldt noen dager ut i januar, som jeg på magisk vis hadde blitt frisk, ville 24 også røket i beregningen? 

Det er jo helt sykt at man skal bli straffet sånn når man i utgangspunktet har en bra jobb ☹️

Skrevet

Jeg er allerede sykemeldt noen dager ut i januar, som jeg på magisk vis hadde blitt frisk, ville 24 også røket i beregningen? 

Det er jo helt sykt at man skal bli straffet sånn når man i utgangspunktet har en bra jobb ☹️

Hva hadde vært rettferdig da? 

Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

At året tilogmed da man går i AAP teller. Målet under sykemelding er jo gjerne at man skal tilbake i jobb, og man har jo faktisk aktivitetsplikt under sykemelding.

Dersom jeg skal jobbe noen prosent har jeg jo tilogmed faktisk jobbet på jobben min nevnte år.

Man kan ikke noe for når man blir syk.

• Liker 1
Skrevet

Uføretidspunktet er bestemmende - en dato som settes utfra når din sykdom startet.

Lite du kan gjøre nå for å endre dette.

Ditt uføretidspunkt vil sannsynligvis bli datoen for din første sykemelding.

Anonymkode: 5daaa...349

Skrevet

Du får beregnet AAP og uføretrygd utifra de 3 beste av siste 5 årene før 2022, ergo 2023 gjelder ikke for deg.

At du har fått lønnstillegg, lønnsopprykk, stillingsopprykk, ny jobb, ny tittel, ekstra bonuser eller annet ekstra som har gitt deg mye mer i 2023 betyr nada niks, og er å anse som tapt opp mot beregningsgrunnlaget.

Jeg fikk ny stilling og mye høyere lønn ett år, men så ble jeg sykemeldt fra 19. desember det året, og endte tilslutt opp som ufør. Istedenfor at mitt beste år noensinne ble tatt med i uføreberegningen, tross for at det kun var 12 dager igjen av året hvorav at jeg hadde 3 uker ferie og 60 avspaseringstimer tilgode (som kunne flyttet syketidspunktet over nyttår) før jeg ble sykemeldt, så ble klagen min avvist. Og jeg fikk beregnet uføretrygden utifra 4 år tidligere - når jeg jobbet i en annen og mye dårligere betalt jobb.

Pga disse 12 dagene har jeg nå tapt 850 000,- i uføretrygd fordelt opp mot pensjonsalder.

Anonymkode: 52bc8...341

• Hjerte 3
Skrevet

For ufør er det de tre beste av årene 2018-2022 som tas med i beregningen. 2023 teller ikke med, siden det er det året sykmeldingen startet.

Men det er verdt å merke seg at grunnlaget for AAP og grunnlaget for uføretrygd beregnes ulikt. Du vil få mer i AAP dersom du hadde høyere inntekt i 2022 enn de foregående årene.

Anonymkode: 6ab75...1b9

Skrevet
Rucula skrev (5 minutter siden):

Det som er mest rettferdig er at uføretrygden speiles utifra den inntekten som er mest relevant for den syke så nært som første sykemeldingsdag. Det gir ikke mening at siste året skal strykes som om at det ikke eksisterte når dèt egentlig er mest relevant, hvorav at det skal erstattes av en lønnsberegning 4 år tidligere. Som vi alle vet så endres ofte ganske mye i ens arbeidshverdag, arbeidstittel, arbeidssituasjon og inntekt iløpet av 4 år for de fleste i en yrkeskarriere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er mest rettferdig er at uføretrygden speiles utifra den inntekten som er mest relevant for den syke så nært som første sykemeldingsdag. Det gir ikke mening at siste året skal strykes som om at det ikke eksisterte når dèt egentlig er mest relevant, hvorav at det skal erstattes av en lønnsberegning 4 år tidligere. Som vi alle vet så endres ofte ganske mye i ens arbeidshverdag, arbeidstittel, arbeidssituasjon og inntekt iløpet av 4 år for de fleste i en yrkeskarriere. 

Det må være regler som er like for alle. Blir man sykemeldt så får man ikke lønn og da er det rettferdig at dette ikke telles med i grunnlaget. Jeg ser ikke hva som er urettferdig med det når det er likt for alle.

Anonymkode: ab1ae...94d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uføretidspunktet er bestemmende - en dato som settes utfra når din sykdom startet.

Lite du kan gjøre nå for å endre dette.

Ditt uføretidspunkt vil sannsynligvis bli datoen for din første sykemelding.

Det er en medfødt funksjonsnedsettelse som er forverret. Har vært sykemeldt for dette jevnlig gjennom 15 arbeidsføre år. Så da vil jo ingenting telle? ☹️

Dette! 👏🏼 Er vel ingen som regner med eller ønsker å bli syke, da må man ihvertfall få med seg det man har jobbet seg opp i beregningen sin!

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må være regler som er like for alle. Blir man sykemeldt så får man ikke lønn og da er det rettferdig at dette ikke telles med i grunnlaget. Jeg ser ikke hva som er urettferdig med det når det er likt for alle.

Det er ikke bare sykepenger som ikke telles med, men all lønnen samme år man ble sykemeldt - f.eks. brukeren med 12 dager sykemelding i desember som får hele årets lønn slettet. 

Anonymkode: 66a5f...f20

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og mange forsøker seg i lettere stillinger før de må sykemelde seg, og går ned i lønn siste året.

Det er en grunn til at regelen er som den er.

De aller fleste kommer best ut av det slik, og en straffes ikke økonomisk for å prøve seg i mindre lønnsom stilling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke bare sykepenger som ikke telles med, men all lønnen samme år man ble sykemeldt - f.eks. brukeren med 12 dager sykemelding i desember som får hele årets lønn slettet. 

Da vil uansett årslønn være lavere enn vanlig? Ser ikke hvorfor det ikke blir rettferdig. Vi har et sikkerhetsnett i Norge som hjelper oss om vi blir syke eller uføre. Andre land har ikke det på samme måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da vil uansett årslønn være lavere enn vanlig? Ser ikke hvorfor det ikke blir rettferdig. Vi har et sikkerhetsnett i Norge som hjelper oss om vi blir syke eller uføre. Andre land har ikke det på samme måte.

Nei? 12 dager er ingenting mot lønnsøkning og eventuelle hopp i lønnsstigen. Hvis man har hatt et godt lønnsår og tjent 150 000 mer det året enn året før, så mister man hele den økningen i beregningen. Andre land har også et system som tar vare på syke og uføre, det er ikke unikt for Norge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en medfødt funksjonsnedsettelse som er forverret. Har vært sykemeldt for dette jevnlig gjennom 15 arbeidsføre år. Så da vil jo ingenting telle? ☹️

Dette! 👏🏼 Er vel ingen som regner med eller ønsker å bli syke, da må man ihvertfall få med seg det man har jobbet seg opp i beregningen sin!

ts

Må man det?

Anonymkode: 0734b...b08

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må man det?

Anonymkode: 0734b...b08

Siden uførpolitikken er basert på arbeidslinjen, så ja. Da er jo hele ideen at jo mer du har tjent som frisk jo bedre uførutbetaling skal du få. 

Skrevet

Beregningsgrunnlaget som er maks 6G burde jo også vært justert opp, ikke enkelt å få regnestykket til å gå opp om en har lagt opp livet sitt etter en inntekt på f.eks 950.000 kr/år er uheldig og blir syk og da blir beregningsgrunnlaget du får 66% av satt til ca 710.000. 

Så dette bør de som låner seg opp til pipa for å få seg leilighet/hus faktisk tenke på, vil jeg klare å bo her om jeg plutselig blir syk og inntekten min detter fra 950.000 til 470.000 (som er maks sykepenger/trygd)

Anonymkode: 189fd...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...