Gå til innhold

Hvordan takke nei til vennskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Singel på 32 året…mange gode og nære venninner men de har alle barn. Hiver meg derfor med på mange ulike sosiale ting med folk i samme aldersgruppe, i håp om å treffe en mann. Turer med DNT, diverse hobbyer, treff for unge voksne i ulike organisasjoner osv. Er sprudlende og utadvendt så kommer lett i kontakt med folk. Men havner ofte i kjedelige situasjoner hvor damer tar kontakt for å bli venninne. Det er hyggelig, men jeg trenger ikke enda flere cafetur- og shoppingvenninner. Jeg føler allerede jeg ikke klarer å ta godt nok vare på de jeg har. Hvordan si nei på en høflig måte? Vil gjerne delta på ting i grupper hvor det også kan være single menn, men har ikke kapasitet til enda flere nære venninner.

Anonymkode: f4906...b03

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med tinder ..?

Anonymkode: 2cefb...ded

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med tinder ..?

Anonymkode: 2cefb...ded

Jeg er på tinder også. Men visste du at suksessraten på tinder egentlig er ganske lav? Selv om mange møter hverandre på tinder, er der flere som ikke møter kjærligheten der. I tillegg har tinder sine utfordringer. Man får ikke sjekket kjemi eller tiltrekning for eksempel. 

Jeg prøver å være aktiv flere steder, for å øke sjansene😉👌

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare si det som det er?!?

• Nyttig 1
Skrevet

Kan jo være broren eller svogeren til en av de som ønsker vennskap ville vist seg å være drømmemannen for deg...

Anonymkode: e0b99...a23

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Singel på 32 året…mange gode og nære venninner men de har alle barn. Hiver meg derfor med på mange ulike sosiale ting med folk i samme aldersgruppe, i håp om å treffe en mann. Turer med DNT, diverse hobbyer, treff for unge voksne i ulike organisasjoner osv. Er sprudlende og utadvendt så kommer lett i kontakt med folk. Men havner ofte i kjedelige situasjoner hvor damer tar kontakt for å bli venninne. Det er hyggelig, men jeg trenger ikke enda flere cafetur- og shoppingvenninner. Jeg føler allerede jeg ikke klarer å ta godt nok vare på de jeg har. Hvordan si nei på en høflig måte? Vil gjerne delta på ting i grupper hvor det også kan være single menn, men har ikke kapasitet til enda flere nære venninner.

Tja sei det, eg syns det hadde vore heilt ok om du sa det ca slik du skriv her:) at du syns det er kjempehyggelig å være med dei på dei aktivitetane du allereie er med på, men ikkje har tid til fleire venninner no for tida😊 men at du hadde gjerne gått på ein date om ho var ein mann🤪

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jo være broren eller svogeren til en av de som ønsker vennskap ville vist seg å være drømmemannen for deg...

Anonymkode: e0b99...a23

Sånt kan man aldri utelukke, men det er kanskje feil grunnlag for et vennskap. Skulle man alltid tenkt sånn kunne man aldri sagt nei til en eneste invitasjon, og da blir man fort utbrent. Jeg snakker av erfaring for jeg har tidligere vært litt «all over the place»-sosialt. 

• Liker 2
Skrevet

Må du si «Nei, jeg vil ikke bli venninne» eller kan du bare avslå selve invitasjonen?

Anonymkode: 7414a...6e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Trallalala skrev (8 timer siden):

Tja sei det, eg syns det hadde vore heilt ok om du sa det ca slik du skriv her:) at du syns det er kjempehyggelig å være med dei på dei aktivitetane du allereie er med på, men ikkje har tid til fleire venninner no for tida😊 men at du hadde gjerne gått på ein date om ho var ein mann🤪

Tror jeg hadde blitt satt ut og lei meg av et sånt svar. Kan bli en knekk på selvtilliten for de som er på jakt etter nye venninner. Bedre å finne på en unnskyldning for at det ikke passer, «ha det til gode» og ikke følge opp.

Anonymkode: 461e6...b72

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du bare sier at det desverre ikke passer hver gang de spør. Tilslutt slutter de å spørre😊

Anonymkode: 6a0b6...f6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bare sier at det desverre ikke passer hver gang de spør. Tilslutt slutter de å spørre😊

Bare vær obs på at det finnes noen få som aldri tar dette «hintet»🫣Men med de få så må man bare gi beskjed. Før var jeg for redd for å såre andre, og hadde en haug med relasjoner det var krevende å opprettholde. Men man kan ikke bli syk for å please andre🤗

Anonymkode: c889b...469

• Liker 1
Skrevet

Det tristeste med HI er vel at du omtaler venner som «Café-tur og shopping»- venninner. Har du ikke ordentlige venner? Hvis du har mange vennskap som er så overflatiske så bør du heller kanskje begynne å luke litt i de du har.

Til spørsmålet ditt så er det, på samme måte som når man blir venner, en kunst å holde akkurat passe avstand til de man ønsker skal være bare bekjente. Man smiler og hilser, småprater litt - og beveger seg videre til andre. Holder igjen litt på hvor personlig man blir. De fleste skjønner tegningen. Ellers er det bare å vennlig avvise direkte invitasjoner «Det hadde vært hyggelig, men dessverre har jeg det veldig travelt med jobb og xx for tiden».

Nei, du sier selvsagt ikke rett ut at du ikke vil bli venner med dem slik noen foreslo over her.

Anonymkode: 7930b...667

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes også dette er veldig krevende. 🤣 Jeg har en nabo som vil være veninne, også etter at hun var skikkelig fæl med meg og min sønn. Så etter 6 mnd stillhet og jeg møter henne tilfeldig i gata ute, så spør hun om jeg vil 1.trene med henne 2.dra ut med henne og hennes veninne. 3.vil på sydentur. 

Det er så slitsomt. Skulle ønske folk kunne roe seg litt og ikke være så intense. 🤣

Anonymkode: ca310...502

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er på tinder også. Men visste du at suksessraten på tinder egentlig er ganske lav? Selv om mange møter hverandre på tinder, er der flere som ikke møter kjærligheten der. I tillegg har tinder sine utfordringer. Man får ikke sjekket kjemi eller tiltrekning for eksempel. 

Jeg prøver å være aktiv flere steder, for å øke sjansene😉👌

Traff kjæresten min etter 7 mnd. Hadde noen hyggelige dates før det og 🤷🏻‍♀️

Var riktignok på Happen, men i det minste vet en at de som er der er ute etter noe forholdaktig🤭 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette gjør jeg også. Poengterer gjerne med at jeg har venninnedate da også.

Veldig rart når voksne er ute etter venner.

Anonymkode: ba538...3dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette gjør jeg også. Poengterer gjerne med at jeg har venninnedate da også.

Veldig rart når voksne er ute etter venner.

Unnskyld meg, men hva er rart med det? Du høres bare veldig arrogant og usympatisk ut! Er da mange som er ensomme og som kunne tenkt seg venner, også i voksen alder! 

Anonymkode: edfe5...58b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er litt rart å være kategorisk negativ til nye venner. Man kan vel, som noen foreslår her, si at det ikke passer akkurat da. Samtidig er det vel ofte man gjør ting som man kan inkludere flere folk til? For de som er ivrigst (og kanskje ikke har noen venner fra før) vil det sikkert bety en stor forskjell å bli inkludert på noe en sjelden gang i blant uten at du må slite deg helt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Unnskyld meg, men hva er rart med det? Du høres bare veldig arrogant og usympatisk ut! Er da mange som er ensomme og som kunne tenkt seg venner, også i voksen alder! 

Anonymkode: edfe5...58b

Ja det kan hende jeg er. Men folk uten venner er gjerne rare på en eller annen måte eller sosialt merkelige. Normale folk har venner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det kan hende jeg er. Men folk uten venner er gjerne rare på en eller annen måte eller sosialt merkelige. Normale folk har venner.

For en stygg ting å si. Jeg er en sånn weirdo, antar jeg. Men hadde masse venner før sykdom tok over livet mitt. Sånne som du forsterker min følelse av mislykkethet. Håper å kunne etablere vennskap/bekjentskap, men etter mye lesing på KG holder jeg meg enn så lenge til filmer, bøker, musikk  mm som «selskap»😔

Anonymkode: c889b...469

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, solsolsol said:

Jeg synes det er litt rart å være kategorisk negativ til nye venner. Man kan vel, som noen foreslår her, si at det ikke passer akkurat da. Samtidig er det vel ofte man gjør ting som man kan inkludere flere folk til? For de som er ivrigst (og kanskje ikke har noen venner fra før) vil det sikkert bety en stor forskjell å bli inkludert på noe en sjelden gang i blant uten at du må slite deg helt ut. 

De som har tatt kontakt med meg er ikke folk som står med luen i hånden og «tar det de får» av sosiale invitasjoner fordi de ikke har noen venner. De er oppegående folk som er interessert i likeverdige venner som prioriterer dem like mye som de prioriterer sin nye venn. Hvis det var deg: ville du foretrukket en som bare kunne møtes en sjelden gang fordi de var opptatt med andre venner eller ville du foretrukket noen som hadde tid like ofte som deg? Det blir jo bortkastet tid for folk å bli venn med en som aldri har tid. Litt viktig å klargjøre forventninger så folk ikke blir skuffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...