Gå til innhold

Nytt år - hva skal du gjøre for økonomien din i 2024

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal du ta grep om økonomien din i 2024?

Hva mer /annet skal du gjøre i 2024, sammenlignet med tidligere?

Anonymkode: d1505...bab

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli kvitt kredittkortgjeld! Og spare. Har virkelig innsett hvor viktig sparing er nå, med alle renteøkningene. Skal kutte ned på reiser også, det holder med 1 - 2 utenlandsreiser i året når jeg reiser såpass mye i jobben. 

Anonymkode: 03fae...2f3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruke mindre penger på snop og alkohol.

Anonymkode: c723c...c2a

• Hjerte 1
Skrevet

Fortsette som før?

• Hjerte 1
Skrevet

Fortsette å nedbetale gjeld.

Spise mindre søtsaker (sjokolade, boller m.m).

Spare.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Får jeg  solgt gården min neste år er jeg gjeldfri🤞🤞

Da er det 10 K ekstra i mnd til sparing og reising med dattera mi

Anonymkode: 2ce5d...9f1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan skal du ta grep om økonomien din i 2024?

Hva mer /annet skal du gjøre i 2024, sammenlignet med tidligere?

Anonymkode: d1505...bab

Flytte med kjæresten 

Anonymkode: 04adc...e4a

Skrevet

I år setter jeg skattetrekket til 5 % helt fra starten av slik at jeg har mere til investeringer i løpet av året.

Anonymkode: 12d0f...0cf

Skrevet

Jeg studerer 2 året. 32 år. Skal få en deltidsjobb, fortsette studiene. Å ta en utdanning er det beste jeg kan gjøre for økonomien nå. Så skal jeg betale av litt smågjeld jeg har samlet opp det siste året. Storgjelden får vente til jeg er i fulltidsjobb. Jeg og samboer ønsker å flytte snart, så skal prøve å spare opp en måneds leie hvis vi må ha overlapp på leilighetene. 

Anonymkode: 31346...614

Skrevet

Bli ferdig med bachelor og da få høyere lønn. 

Anonymkode: 0119b...db3

• Liker 1
Skrevet

Forsøke å finne ut hva en grundig oppussing av leilighet, inkludert bad, koster. Helt sikkert ikke mer enn hva jeg har på rammelånet, men en 400-500k ekstra i lån betyr jo en del mer i renter i måneden. Om jeg beholder min midlertidige avdelingslederjobb på fast basis er det helt uproblematisk, men om den gamle sjefen kommer tilbake og skal ha stillingen sin, så forsvinner denne ekstrainntekten, og da blir det litt trangere. Er avhengig av å ha nok til å kunne reise på en 3-4 utenlandsturer i året også. Ellers lever jeg ganske rimelig.

Skrevet

Gjøre det samme som i 2023

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skal prøve å spare litt mer.

Fortsette å prøve å kutte matbudsjettet uten at det går på bekostning av livskvalitet, og helse. (Kutte mest på luksusvanner som sukkerfri brus, og spise mer av billigere grønnsaker kontra f.eks salat)

Ellers fortsette som før. Være nøye med både maten som jeg har vært i årevis, spare, reparere, slite ut, bruke tilbud og kuponger, ta bussen. Jeg planlegger å måtte kjøpe ny mobil, men det er eneste av større ting jeg vet om i 2024. Kun planer om hjemmeferie. 

Skrevet

Begynte allerede i november å ta flere grep og de skal jeg videreføre:

• Spare mellom 7000 og 10000 i mnd. (tømte alle sparekonti i forbindelse med boligkjøp i august, så jeg må spare opp igjen)
  • Være nazi på ukeshandling
  • Ikke handle klær, bortsett fra det vi trenger og er nødvendig
  • Ha med matpakke på jobb hver dag (var ikke så veldig flink til det før)
  •  

Anonymkode: c7109...cb1

• Liker 1
Skrevet

Skrive budsjett hver måned 

Spare 100.000 på ett år

Anonymkode: 2a38c...674

Skrevet
  • Selge mer ting som vi ikke bruker lenger 
  • Bli flinkere til å planlegge middager, og virkelig forsøke å holde handlinga til en gang i uka 
  • Kutte en del luksusprodukter som sukkerfri brus
  • Føre månedlig regnskap slik at jrg har full kontroll 

Anonymkode: 36059...d91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
  • Selge mer ting som vi ikke bruker lenger 
  • Bli flinkere til å planlegge middager, og virkelig forsøke å holde handlinga til en gang i uka 
  • Kutte en del luksusprodukter som sukkerfri brus
  • Føre månedlig regnskap slik at jrg har full kontroll 

Glemte å legge til

• Kun kjøpe brukte klær, med unntak av undertøy og sokker så klart. Det er så utrolig mye bra brukt, så det tror jeg blir null problem. 

Skrevet

Som minimalist vurderer jeg et low buy year. Helst et no buy year, men jeg har ikke forberedt meg godt nok til å være så rigid.

Vi skal reise en del, og jeg kommer derfor til å ha lavere inntekt i 2024 enn i år. Får bare være veldig bevisst på hvor pengene brukes, og fokusere på å opprettholde sparing i fond og å slite på bufferen i så liten grad som mulig. Tror 2024 blir et innholdsrikt år, og et fint nok år økonomisk.

Anonymkode: 8df4e...d22

• Liker 1
Skrevet

Lage budsjett og regnskap 

Ikke bruke penger på ting vi ikke absolutt trenger. Ukehandle. Begynt pensjonssparing i fond. Fortsetter med det. Fortsetter sparing. Ønsker å betale ned en del på boliglånet når fastrenteavtalen min går ut om noen år. 

Anonymkode: a65b6...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte å legge til

• Kun kjøpe brukte klær, med unntak av undertøy og sokker så klart. Det er så utrolig mye bra brukt, så det tror jeg blir null problem. 

Enig. Tror vi kjøper det aller meste på finn. Null stress.

Anonymkode: a65b6...8f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...