AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Hva slags økonomi-rutiner har du i hverdagen? Jeg tenker på om du fører regnskap, lager budsjett eller "passer på" økonomien din på andre måter?' Anonymkode: cf1c6...e19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Er vell ikke akkurat en rutine men et automatisk system som flyter hos meg. På lønnsdato går pengene til diverse kontoer som mat, regninger/hus,sparing, ask osv.. Sjekker med jevne mellomrom hvor mye diverse har økt ( treningsavgift, strømmetjenester, mat, forsikringer osv) og justerer/bytter om jeg føler det er nødvendig. Ellers er det vell mest på spare fronten og da særs aksjene jeg bruker tid på og "planlegge/følge opp". Anonymkode: 83787...f30
Rucula Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Jeg har et sparebudsjett jeg forholder meg til hver mnd. Dette bryter jeg aldri
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Vet ikke om det kan kalles rutiner, men det er å ha kontroll hvertfall. På lønningsdagen så fører jeg inn en viss sum på en konto hvor alle felles utgifter trekkes fra, som boliglån, kom.avg., forsikringer osv. Også setter jeg av en sum inn på regningskontoen, og en sum på matkontoen. Resterende penger går til klær, kino, frisør ol. og sparing. Anonymkode: 6e400...2d7 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Har satt opp automatisk trekk system. Lønnskonto, herfra blir lån/regninger betalt Mat/brukskonto: får 1250 kr hver mandag fra lønnskonto Bilkonto: får 4,5 kr/km for det jeg har kjørt forrige mnd. Dette dekker stort sett driftkostnad (service/drivstoff/dekk) Bufferkonto: får gjenstående fra lønnskonto dagen før lønn Aksjefond: 1000 kr uka fra bufferkonto Sparekonto: får penger om det er over 50.000 på bufferkonto. For meg funker dette veldig bra, og jeg slipper å bekymre meg for regninger i hverdagen. Anonymkode: 82381...539 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Når jeg får lønn fordeler jeg pengene. 10 000 til regningskontoen. Herifra dekkes strøm, telefon, forsikringer, utgifter til bil (kjører lite per mnd da jeg benytter kollektivtransport), busskort, kommunale utgifter +++ 16 000 til huskonto. Her går huslånet fra, betaler 15 000 idag (skal egentlig betale 12500, men betaler litt ekstra). Jeg bygger også opp en liten buffer ved å betale 1000 ekstra. Når buffer er over en viss sum betaler jeg en sum ekstra på lånet. 2000 sparing i fond 3000 sparing i bank Sitter igjen med ca 5000. Disse brukes til mat (ca 3000) og annet. Det som står igjen på konto når jeg får ny lønn går til banksparing. Anonymkode: 3c15a...160 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Har fast trekk til alt av boliglån, forsikringer, strøm, mobil osv. samme dag som lønnen kommer inn. Akkurat nå jobber jeg hardt for å betale ned kredittkortet fortest mulig, så da går alt resten dit (bare en liten sum igjen til brukskonto som skal dekke mat, bussbilletter osv). Er inne i nettbanken stort sett hver dag for å se hvordan det står til. Alt jeg får inn ekstra f.eks ved salg på Finn går rett til kredittkortet. Om noen mnd når det er nedbetalt vil jeg fortsette med det samme, men at det går til sparing istedenfor kredittkortet. Da blir det en fordeling mellom buffer og indeksfond, med fast trekk samme dag som jeg får inn lønnen. Anonymkode: 8aa40...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Som flere her så fordeler jeg penger på flere kontoer ved lønning. Alle store faste utgifter som kommer et par ganger i året har egen konto og de kontoer er det uaktuelt å bruke av til andre ting enn formålet. Har kapitalkonto og bufferkontto. Den sistnevnte kan brukes av hvis det er trangt en mnd. Anonymkode: 3e24b...308
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 Når jeg får lønn fordeler jeg pengene mellom ulike kontoer. 20000kr inn på Regningskonto. Her trekkes alt av regninger. 2000 kr inn på feriekonto. 12000 kr på brukskontoen, hvor det er mat, bensin, klær etc. Resterende setter inn på en høyrentekonto. Anonymkode: 2ac8e...f80
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 Alle inntekter gå inn på lønnskontoen, hvor alle regninger trekkes på forfallsdato. Kjøper absolutt alt med kredittkort så har ikke debetkort. Fører regnskap i Excel over alt som går ut og inn hver måned. Ca 25000 - 30000 går til crowdfunding hver måned, men fra nå til slutten av mai settes en del av på en høyrentekonto til betaling av planlagt restskatt (ca 200 000). Anonymkode: 1bb44...09e
Johan uten land Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 Absolutt ingenting - det som blir til overs går til nedbetaling av rammekreditten på boliglånet.
Daisy-love Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 Når jeg får lønn så sparer jeg med en gang et fast beløp. Det meste av resten settes på regningskonto der regninger blir trukket fra. Jeg har bare litt penger på brukskonto så jeg må ha et veldig bevisst forhold til det jeg har, og heller flytte over fra regningkonto ved behov (det må gjøres flere ganger i måneden, men gjort det sånn siden studietiden). Det hjelper meg til å vurdere ekstra nøye hva jeg trenger og ikke trenger. Kan ikke bare «sveipe kortet» i øst og vest. Større innkjøp er uansett normalt planlagt og jeg har da sørget for nok penger på brukskonto til det. Ellers har jeg ikke budsjett, men prøver å holde oversikten, og prioritere sparing, og å ha noe igjen i tillegg hver måned. Er det mye gode mattilbud er det gjerne mindre penger igjen på slutten av måneden, men så blir det ofte brukt mindre penger på mat siden, så det jevner seg ut.
Cata Skrevet 31. desember 2023 #13 Skrevet 31. desember 2023 Har ingen, dvs. jeg lager ikke budsjett og regnskapet fører i praksis banken (bruker så godt som alltid kort). Prøvde å lage budsjett for mange år siden da jeg var student og jeg gikk i minus hver måned. Da jeg ikke hadde noe budsjett å følge gikk jeg så vidt i pluss så jeg droppet budsjett. Jeg er imidlertid ikke helt økonomisk bevisstløs så jeg sørger for automatisk trekk til sparing hver måned på lønningsdag (sparekonto og aksjefond) slik at de pengene er vekk fra brukskonto. For større innkjøp sørger jeg for at det er bufret opp på brukskonto i forkant. Kredittkort bruker jeg ganske mye men sørger alltid for å betale hele fakturaen på dato slik at det ikke løper renter. Da jeg hadde boliglån betalte jeg inn litt mer enn jeg strengt tatt måtte når jeg hadde mulighet til det. Sjekker jevnlig inne i mobilbanken så jeg har oversikt over hvor mye som er tilgjengelig for vanlig bruk.
Nuttery Skrevet 31. desember 2023 #14 Skrevet 31. desember 2023 Jeg lager budsjett for hver måned, og fører nøye regnskap over hver eneste krone som brukes. Hvert år lager jeg en plan for hvordan jeg skal fordele sparepengene mine (sparekonto, fond, aksjer). Jeg holder oversikt over hvor mye penger jeg har hver måned (i fond, aksjer, kontakter etc), og ser hvordan formuen utvikles. Ellers har jeg et bevisst forhold til forbruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå