Gå til innhold

Kan maan pruke prøverød og bli gravid igjennom det offentlige som enslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gå igjennom det offentlige og bli gravid som enslig? Jeg har hatt førte time hos gyn for og se antall folliker osv og nå fått medisiner for eggløsning. Siden eggløsningslimet var litt tynt. Men hadde ikke eggløsning da jeg var hos gynekologen. Da var det under en uke til mensen. Er 40 år og litt høy bmi

Anonymkode: f6a9b...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan man. Er opp til klinikken og vurdere om bmi er for høy osv.. 

Skrevet
Helene90 skrev (1 time siden):

Ja det kan man. Er opp til klinikken og vurdere om bmi er for høy osv.. 

At det er en del som da blir dekket av det offentlige selv om man lever som enslig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

At det er en del som da blir dekket av det offentlige selv om man lever som enslig?

Ja. 

Skrevet

Har ikke det offentlige ganske lav aldersgrense? Mulig TS er for gammel for det offentlige. De har også lavere grense for bmi enn private. 

Anonymkode: 3b0bd...471

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke det offentlige ganske lav aldersgrense? Mulig TS er for gammel for det offentlige. De har også lavere grense for bmi enn private. 

Anonymkode: 3b0bd...471

46 år er max grense offentlig.. Ts er 40. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Helene90 said:

46 år er max grense offentlig.. Ts er 40. 

Mitt fastlegekontor ville ikke hjelpe meg om dette med ivf. Jeg var ca 42 år da jeg forsøkte å få tatt ivf med min samboer. Han er barnløs. Jeg har 2 voksne barn fra tidligere forhold. Mitt fastlegekontor ba meg ta blodprøver og alt som inkluderer prøving om å få barn privat. Men det er kanskje av innviduell vurdering?

Anonymkode: bf494...acd

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt fastlegekontor ville ikke hjelpe meg om dette med ivf. Jeg var ca 42 år da jeg forsøkte å få tatt ivf med min samboer. Han er barnløs. Jeg har 2 voksne barn fra tidligere forhold. Mitt fastlegekontor ba meg ta blodprøver og alt som inkluderer prøving om å få barn privat. Men det er kanskje av innviduell vurdering?

Kapasitet? Du kunne fremdeles tatt blodprøver privat og det private kunne henvist deg til det offentlige. 

Anonymkode: 3b9c2...123

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det spørs litt på når dette var. Inntrådte endringer i bioteknologiloven i 2020 og 2021. 

• Kvinnen kan ikke få behandling med assistert befruktning etter at hun har fylt 46 år, se bioteknologiloven § 2-3 a. Tidspunktet regnes fra inseminasjon eller innsetting av befruktet egg. 
  • Assistert befruktning til enslige ble tillatt, se bioteknologiloven § 2-2.

Mange må gå via gyn og ikke fastlege for IVF - men dette er varierende fra lege til lege. 

Og ja - det er alltid individuelle vurderinger 

Skrevet

Man kommer sannsynligvis ikke inn i det offentlige som 40 år, helt sikkert ikke som 42 år gammel. Selv om det er lov å få hjelp til 46, så er den grensa i praksis kun gjeldende for privatklinikker. Det offentlige har en lavere grense fordi det er så stort behov og etterspørsel. Vi starta da jeg var 40, på det tidspunktet for 3 år siden, var det ingen steder i Norge vi hadde sjans til å få hjelp offentlig. 

Anonymkode: 74615...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kommer sannsynligvis ikke inn i det offentlige som 40 år, helt sikkert ikke som 42 år gammel. Selv om det er lov å få hjelp til 46, så er den grensa i praksis kun gjeldende for privatklinikker. Det offentlige har en lavere grense fordi det er så stort behov og etterspørsel. Vi starta da jeg var 40, på det tidspunktet for 3 år siden, var det ingen steder i Norge vi hadde sjans til å få hjelp offentlig. 

Man bør klage på avslaget dersom man får avslag offentlig kun basert på alder over 40. De skal forholde seg til lovverket. 

Har de andre årsaker til å gi avslag enn kun alder stiller det seg noe annerledes da det i hvert tilfelle skal vurderes individuelt. 

Skrevet
Helene90 skrev (22 minutter siden):

Man bør klage på avslaget dersom man får avslag offentlig kun basert på alder over 40. De skal forholde seg til lovverket. 

Har de andre årsaker til å gi avslag enn kun alder stiller det seg noe annerledes da det i hvert tilfelle skal vurderes individuelt. 

Lovverket gir ingen garanti for at man skal få dekket behandling i det offentlige. Det setter rammene for når det er lov å gi behandling. Offentlige ressurser er en knapphet, og det er helt åpent slik at mors alder er et seleksjonskriterie. Ingen kan gå til det offentlige som 45-åring og kreve fertilitetsbehandling og vise til en lov som garanterer at tilbudet blir gitt. I Oslo var grensen 38 år da det var aktuelt for vår del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lovverket gir ingen garanti for at man skal få dekket behandling i det offentlige. Det setter rammene for når det er lov å gi behandling. Offentlige ressurser er en knapphet, og det er helt åpent slik at mors alder er et seleksjonskriterie. Ingen kan gå til det offentlige som 45-åring og kreve fertilitetsbehandling og vise til en lov som garanterer at tilbudet blir gitt. I Oslo var grensen 38 år da det var aktuelt for vår del. 

Jeg sier ikke at man kan kreve det. Eller at liven garanterer behandling. Jeg sier at  dersom man er 40 år og får avslag KUN basert på alder så bør man klage på avslaget.  Har de andre årsaker til å gi avslag enn KUN alder stiller det seg annerledes. Hver søknad - uavhengig av alder vurderes individuelt. 

Lovverket tilsier 46 år etter endringen i 20/21. Og er man da innenfor aldersgrensen, ikke har noen andre faktorer enn alder som årsak til avslag bør man klage. De har ikke lov etter lovverket å gi avslag KUN basert på alder grunnet kapasitet. I mange tilfeller blir man som ellers frisk kvinne med høyere alder prioritert før en som er 25 f.eks. 

Loven garanterer ikke behandling. Ingenting garanterer behandling. Vet om kvinner i tidlig 30 årene jeg som har fått avslag offentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-34-l-20192020/id2682309/?ch=7

Her kan du lese hva offentlige sykehus, leger, eksperter og fertilitets klinikker mener om kvinnens aldersgrense. De mener det IKKE bør være en fastsatt max aldersgrense da kvinner i dag er mye friskere og bedre i stand til å bære frem barn senere enn de var tidligere..  Alder skal være en av flere faktorer- ikke hovedfaktor. 

Så avslag basert KUN på alder er absolutt noe man bør klage på etter det nye lovverket. Mye har endret seg innen assistert befruktning de siste 5-10 årene.. Og enda mer vil endre seg fremover. 

Skrevet

Ja, dei offentlege kan hjelpe einslege. 

Eg er usikker på om dei offentlege klinikkane har ei felles øvre aldersgrense for behandling, men eg meiner at i alle fall to stykker ikkje har oppstart etter fylte førti år. 

Det er eit eigenandelstak på oppunder 20 000 kr - etter det kan du få refundert utlegg. 

AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (20 timer siden):

Ja, dei offentlege kan hjelpe einslege. 

Eg er usikker på om dei offentlege klinikkane har ei felles øvre aldersgrense for behandling, men eg meiner at i alle fall to stykker ikkje har oppstart etter fylte førti år. 

Det er eit eigenandelstak på oppunder 20 000 kr - etter det kan du få refundert utlegg. 

TS her, jeg regnet nesten med at jeg måtte gå privat. Og spart 40000 hittil.. men desverre så er kursen i Danmark så høy. Så vet ikke om det kansje like gjerne lønner seg i Norge? Selv om prisen i Norge er MYE høyere? 

Uansett.... Så det er et håp for meg i det offentlige da? Som enslig litt høy BMI og 40 denne mnd? Var jo 39 da jeg startet hos gynekologen som er offentlig, den jeg var henvist til via fastlegen, fikk medisiner av gynekolog for eggløsning, men bare hatt en time der.. så skal jeg på neste time når jeg har eggløsning for og telle eggposer..  men aner bare ikke hva som skjer videre?

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her, jeg regnet nesten med at jeg måtte gå privat. Og spart 40000 hittil.. men desverre så er kursen i Danmark så høy. Så vet ikke om det kansje like gjerne lønner seg i Norge? Selv om prisen i Norge er MYE høyere? 

Uansett.... Så det er et håp for meg i det offentlige da? Som enslig litt høy BMI og 40 denne mnd? Var jo 39 da jeg startet hos gynekologen som er offentlig, den jeg var henvist til via fastlegen, fikk medisiner av gynekolog for eggløsning, men bare hatt en time der.. så skal jeg på neste time når jeg har eggløsning for og telle eggposer..  men aner bare ikke hva som skjer videre?

Er det SÅ mye høyere i Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enkleste måte du kan få best svar på dette er å ta det opp med din gyn neste gang du er der 👍  spør der ang IVF, offentlig/privat, Norge/Danmark. 

Hva som skjer når er individuelt, så vi kan alle si vår vei - men ikke sikkert det er samme for deg. 

Mulighet i det offentlige i Norge skal det absolutt være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det SÅ mye høyere i Norge?

Ja, ivf koster 25000. I Danmark. Så er det 10700  for den dyreste donor spermen. Kirsten kan du jo regne selv.... Rundt 60000 vel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...