Gå til innhold

6 mnd med leamus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt leamus i føtter, legger og litt her og der i 6. mnd nå. Det er liksom "napping" i huden. Legen sier det er uro og angst. Ingen mangler på blodprøver..Jeg leser om skumle sykdommer på nettet. Noen som opplever lignende? (Ja jeg sliter med uro og psykisk)

Anonymkode: 9b213...1fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt leamus i føtter, legger og litt her og der i 6. mnd nå. Det er liksom "napping" i huden. Legen sier det er uro og angst. Ingen mangler på blodprøver..Jeg leser om skumle sykdommer på nettet. Noen som opplever lignende? (Ja jeg sliter med uro og psykisk)

Anonymkode: 9b213...1fe

Ja har hatt leamus i mange måneder pga stress. 

Anonymkode: 6e445...1af

Skrevet

Har hatt leamus i øyelokket i månedsvis. Har fått påvist d-vitamin mangel. Har vært engstelig for skumle sykdommer ja

Har du prøvd magnesium tilskudd? 

Anonymkode: 839dd...d0f

Skrevet

Hadde leamus på øyet i flere måneder da jeg var på randen av utbrenthet. Men lurer også på om magnesiummangel kan føre til leamus. Ville kjøpt tilskudd og tatt en periode for å se om det kan hjelpe.

Anonymkode: 3e5f6...d6e

Skrevet

Støtter opp om magnesiumtilskudd. Hadde leamus under øyet i flere uker og det gav seg rimelig raskt etter jeg begynte på igjen med magnesiumtilskudd.

Anonymkode: 1b75f...eac

Skrevet

Magnesium og b12. B12 bør være godt innenfor normalen, helst over 400. 

Jeg hadde kronisk leamus i mange år, forsvant med en gang jeg begynte å spise rødt kjøtt, fet fisk, og egg. Spiser du allerede dette regelmessig og du har gode b12 verdier, så ta tilskudd av magnesium. 

Anonymkode: 94b71...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Magnesium og b12. B12 bør være godt innenfor normalen, helst over 400. 

Jeg hadde kronisk leamus i mange år, forsvant med en gang jeg begynte å spise rødt kjøtt, fet fisk, og egg. Spiser du allerede dette regelmessig og du har gode b12 verdier, så ta tilskudd av magnesium. 

Hvis man har mangel på B12, hjelper det ikke å ta B12 som kjøpes reseptfritt. Man kan faktisk ha naturlig lav B12 uten at man har mangel, og hvis en mistenker mangel kan en ta en blodprøve som heter homocystein, da den stiger ved reell mangel. Jeg har B12 på sånn 40, men har ikke B12-mangel likevel da jeg har normal homocystein. Det er ikke normalt at unge mennesker får mangel på vitamin B12 uten åpenbare årsaker som fedmekirurgi, så hvis man har en reell mangel må en finne ut hva som er galt med en som gjør at en har den mangelen. 

Anonymkode: 275c4...ad8

Skrevet

Overaktiv muskel. Finnes legemidler mot dette, botulinumtoksiner. 

Anonymkode: a6e3e...7cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis man har mangel på B12, hjelper det ikke å ta B12 som kjøpes reseptfritt. Man kan faktisk ha naturlig lav B12 uten at man har mangel, og hvis en mistenker mangel kan en ta en blodprøve som heter homocystein, da den stiger ved reell mangel. Jeg har B12 på sånn 40, men har ikke B12-mangel likevel da jeg har normal homocystein. Det er ikke normalt at unge mennesker får mangel på vitamin B12 uten åpenbare årsaker som fedmekirurgi, så hvis man har en reell mangel må en finne ut hva som er galt med en som gjør at en har den mangelen. 

Anonymkode: 275c4...ad8

Ja det kan man, men man tester ikke homocystein rutinemessig med mindre det er grunner til å tro at det er relevant. Har vært gjennom mølja selv. 

Og man kan fint ta b12 tilskudd reseptfritt, men man må ta riktige preparat. Jeg tok 2000 mcg i dråpeform, methylcobalamin. 

Skrevet

Jeg har hatt leamus som kommer og går over tid, ca 6 mnd. Nå har den flyttet seg fra hake til leppe🙃Hva er dette😩Har aldri vært så plaget med leamus før-og det er veldig sjenerende å ha det i trynet. Bedre med romperingen som hang der og skalv(jf luxus leverpostei).

Anonymkode: e1b62...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt leamus som kommer og går over tid, ca 6 mnd. Nå har den flyttet seg fra hake til leppe🙃Hva er dette😩Har aldri vært så plaget med leamus før-og det er veldig sjenerende å ha det i trynet. Bedre med romperingen som hang der og skalv(jf luxus leverpostei).

Les det som skrives om magnesium og b12 i andre kommentarer :) 

Skrevet

Jeg har også hatt veldig mye leamus siden august. Hos meg er det i hele kroppen, fra hodebunn til føttene. Det er fra en liten rykning til skikkelig leamus der f.eks hele leggen dirrer skikkelig. Det jager rundt i kroppen hele tiden, noen sekunder før det flytter på seg. Jeg har også stikkinger (som nålestikk) i hender og føtter, og muskelsmerter. Tror det må være noe nevrologisk og skal til legen igjen… Har normale blodprøver. 

Anonymkode: e2c67...0fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også hatt veldig mye leamus siden august. Hos meg er det i hele kroppen, fra hodebunn til føttene. Det er fra en liten rykning til skikkelig leamus der f.eks hele leggen dirrer skikkelig. Det jager rundt i kroppen hele tiden, noen sekunder før det flytter på seg. Jeg har også stikkinger (som nålestikk) i hender og føtter, og muskelsmerter. Tror det må være noe nevrologisk og skal til legen igjen… Har normale blodprøver. 

Jeg hadde også normale blodprøver. Men det var likevel relatert til b12 og magnesium. b12 lå i den lavere enden av normalen, og magnesiummangel vises sjeldent på blodprøver. Jeg hadde et stort område på låret som var helt nummet og masse stikninger, i tillegg til tics og rykninger i fjeset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Les det som skrives om magnesium og b12 i andre kommentarer :) 

Har tatt 6-800 mg magnesium hver kveld i årevis. B12 blir jevnlig sjekket pga kronisk sykdom. Har aldri hatt mangel(som jeg vet om).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har tatt 6-800 mg magnesium hver kveld i årevis. B12 blir jevnlig sjekket pga kronisk sykdom. Har aldri hatt mangel(som jeg vet om).

Det kan være du ligger i den nedre delen av normalen. Jeg fikk alltid beskjed om normale nivåer, men fant senere ut at det lå veldig lavt innenfor normalen. Sånt kan gi symptomer. 

Hvilken type magnesium tar du? Malate, citrat, glycinat? 

Skrevet

Shift magnesium, og så er det litt i multivitamin jeg tar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Shift magnesium, og så er det litt i multivitamin jeg tar.

Jeg ville tatt et som var 100% citrat, f.eks denne:

https://sunkost.no/bio-life-magnesium

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 23.29):

Fant du ut av dette?

Anonymkode: bfba8...3c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...