AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Mitt barn fyller 6 i januar og har vokst ganske mye i løpet av den siste tiden både fysisk og mentalt. Hun kjeder seg litt i barnehagen for tiden. Er det tegn på at hun begynner å bli klar for skolestart til høsten? Hvordan merker man at barnehagebarn begynner å bli klare for skolen? Hun har det ellers helt fint på alle måter. Anonymkode: 4539c...717
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 At hun fungerer normalt sosialt. At hun har venner, klarer å etablere nye relasjoner/få nye venner, og beholde dem hun har. At hun kan kle av og på seg selv, ta beskjeder, og gå på do. Dere kan gjerne begynne med å lære bokstaver, store og små. Og sette sammen bokstaver. i - s blir is. Fint om en kan telle, og forstår mengde. (At tallet 3 betyr 3 steiner f.eks) At hun har god lekekompetanse. Det at hun kjeder seg i barnehagen tror jeg ikke har så stor sammenheng. Anonymkode: 93bed...7bf 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): At hun fungerer normalt sosialt. At hun har venner, klarer å etablere nye relasjoner/få nye venner, og beholde dem hun har. At hun kan kle av og på seg selv, ta beskjeder, og gå på do. Dere kan gjerne begynne med å lære bokstaver, store og små. Og sette sammen bokstaver. i - s blir is. Fint om en kan telle, og forstår mengde. (At tallet 3 betyr 3 steiner f.eks) At hun har god lekekompetanse. Det at hun kjeder seg i barnehagen tror jeg ikke har så stor sammenheng. Anonymkode: 93bed...7bf Hvis hun skal begynne med alt dette nå så kommer skolestart til å bli kjedelig også. Anonymkode: bc4c5...2ea 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis hun skal begynne med alt dette nå så kommer skolestart til å bli kjedelig også. Anonymkode: bc4c5...2ea For et merkelig argument. Skal man holde igjen på at barnet skal lære seg ting i tilfelle det blir kjedelig på skolen? Mitt barn kunne bokstaver og lese enkeltord allerede i toårsalderen, og kunne tall og enkel aritmetikk før skolestart, men har gjennom sin skolegang fått oppgaver tilpasset sitt nivå. Anonymkode: 783bd...81b 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For et merkelig argument. Skal man holde igjen på at barnet skal lære seg ting i tilfelle det blir kjedelig på skolen? Mitt barn kunne bokstaver og lese enkeltord allerede i toårsalderen, og kunne tall og enkel aritmetikk før skolestart, men har gjennom sin skolegang fått oppgaver tilpasset sitt nivå. Anonymkode: 783bd...81b Da er du ekstremt heldig som har en skole som legger til rette for forskjeller. Tall og bokstaver blir nøye gått gjennom iløpet av 1. klasse. Lær heller barnet om naturen, verdensrommet, jorda, månen, insekter, svømme, gå ski, tenne bål. Ting som er spennende for små hoder. Anonymkode: bc4c5...2ea 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da er du ekstremt heldig som har en skole som legger til rette for forskjeller. Tall og bokstaver blir nøye gått gjennom iløpet av 1. klasse. Lær heller barnet om naturen, verdensrommet, jorda, månen, insekter, svømme, gå ski, tenne bål. Ting som er spennende for små hoder. Anonymkode: bc4c5...2ea Nå er barnet mitt blitt 21 år og student, men selvsagt lærte han om andre ting også. Han syntes også at lesing og regning var spennende i tillegg til alt dette andre, og siden han mestret lesing tidlig kunne han på egen hånd også tilegne seg kunnskap om alt mulig. Ja, han hadde utmerkede lærere gjennom hele skolegangen som ga ham tilpassede oppgaver i alle fag der nivået tilsa at det var behov for det. Anonymkode: 783bd...81b 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): At hun fungerer normalt sosialt. At hun har venner, klarer å etablere nye relasjoner/få nye venner, og beholde dem hun har. At hun kan kle av og på seg selv, ta beskjeder, og gå på do. Dere kan gjerne begynne med å lære bokstaver, store og små. Og sette sammen bokstaver. i - s blir is. Fint om en kan telle, og forstår mengde. (At tallet 3 betyr 3 steiner f.eks) At hun har god lekekompetanse. Det at hun kjeder seg i barnehagen tror jeg ikke har så stor sammenheng. Anonymkode: 93bed...7bf Enig med deg i det med selvstendighetstrening, det er veldig viktig når man begynner på skolen. Passe på tingene sine er også noe de må kunne. Det er ikke så mange ansatte pr barn på skolen. En av mine kunne lese og regne tidlig, var ikke et problem da hun begynte på skolen. Hun fikk eget opplegg av læreren i noen fag. Jeg er ikke for å holde igjen vitebegjærlige barn fordi det kanskje blir kjedelig på skolen. Anonymkode: 1f93c...a0d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Gutten min som såvidt har fylt 4 år kan alle bokstavene, legge sammen tall opp til 20, telle til 100, trekke fra tall (opp til 10), skjønner sånn noenlunde klokka og ja - går på do selv, kler på seg selv, leker greit med andre i barnehagen. Han er absolutt ikke klar for skolestart og har heldigvis 1.5 år igjen... Anonymkode: 9df84...c3c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gutten min som såvidt har fylt 4 år kan alle bokstavene, legge sammen tall opp til 20, telle til 100, trekke fra tall (opp til 10), skjønner sånn noenlunde klokka og ja - går på do selv, kler på seg selv, leker greit med andre i barnehagen. Han er absolutt ikke klar for skolestart og har heldigvis 1.5 år igjen... Anonymkode: 9df84...c3c Sånn var det her også! Barnet var tidlig ute på det meste, men lek var enormt viktig. Det ble kjedelig å begynne på skolen. Skulle ønske de heller kunne gått i barnehage ett år til og lekt masse! Anonymkode: 58219...1b1 1
PepsiMinus Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 Å være selvstendig er viktigere enn å kunne lese, skrive og regne. Holde orden og rydde etter seg. Gå på do og vaske fingrene. Kle på seg selv. Kunne ta imot beskjeder. Et pluss om barnet lærer seg blyantgrepet, og alt annet er bare bonus. 1
Pringle Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 Nå blir det vel altfor tydelig at jeg ikke har barn, men jeg så nå dette, og begynte bare å lure. Er "klar for skolestart" en ting? Begynner ikke alle barn i Norge på skolen ved samme alder? Er ikke de første årene på barneskolen veldig likt de siste årene i barnehagen?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 Just now, Pringle said: Nå blir det vel altfor tydelig at jeg ikke har barn, men jeg så nå dette, og begynte bare å lure. Er "klar for skolestart" en ting? Begynner ikke alle barn i Norge på skolen ved samme alder? Er ikke de første årene på barneskolen veldig likt de siste årene i barnehagen? Man kan søke om utsatt skolestart, selv om det skal mye til, dersom barnet er umodent. For å få det godkjent må barnet stort sett også være født veldig sent på året eller ha en eller flere diagnoser. Men ja, stort sett begynner alle barn på skolen i riktig år i forhold til det året de er født. Det er allikevel ganske stor forskjell mellom januarbarna og desemberbarna i den alderen. Og det ble sagt at når 6-åringene skulle starte på skolen så skulle det bli "nesten som barnehagen" men det er det absolutt ikke. Det er fullt pensum i første klasse også, og mål de skal ha oppnådd innen de går ut av første klasse - de skal blant annet ha knekt lesekoden, kjenne igjen og kunne skrive både små og store bokstaver, kunne skrive og legge sammen tall opp til 10, og en haug andre ting også... Anonymkode: 9df84...c3c 1 1
Pringle Skrevet 31. desember 2023 #13 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan søke om utsatt skolestart, selv om det skal mye til, dersom barnet er umodent. For å få det godkjent må barnet stort sett også være født veldig sent på året eller ha en eller flere diagnoser. Men ja, stort sett begynner alle barn på skolen i riktig år i forhold til det året de er født. Det er allikevel ganske stor forskjell mellom januarbarna og desemberbarna i den alderen. Og det ble sagt at når 6-åringene skulle starte på skolen så skulle det bli "nesten som barnehagen" men det er det absolutt ikke. Det er fullt pensum i første klasse også, og mål de skal ha oppnådd innen de går ut av første klasse - de skal blant annet ha knekt lesekoden, kjenne igjen og kunne skrive både små og store bokstaver, kunne skrive og legge sammen tall opp til 10, og en haug andre ting også... Anonymkode: 9df84...c3c Aha! Tusen takk. Da lærte jeg noe nytt, det var interessant.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For et merkelig argument. Skal man holde igjen på at barnet skal lære seg ting i tilfelle det blir kjedelig på skolen? Mitt barn kunne bokstaver og lese enkeltord allerede i toårsalderen, og kunne tall og enkel aritmetikk før skolestart, men har gjennom sin skolegang fått oppgaver tilpasset sitt nivå. Anonymkode: 783bd...81b Hva? Var barnet 2 år? Sent ute da. Mitt vidunderbarn kunne alt det før den kom ut av fødekanalen. Anonymkode: d4798...fbc
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva? Var barnet 2 år? Sent ute da. Mitt vidunderbarn kunne alt det før den kom ut av fødekanalen. Anonymkode: d4798...fbc Så flott!😊👍 Anonymkode: 783bd...81b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå