AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Bor med forelder, stor generasjonsbolig. Min forelder er ikke ekstremt gammel men rundt pensjonsalder. Vedkommende har nå fått et slag som gir funksjonsnedsettelse, blant annet mtp gange- men ser det er muligheter med at h*n kan trene seg opp. H*n har allerede hatt effekt av trening. Det er tidlig enda, men jeg grubler og tenker over alle praktiske aspekter. Er det muligheter i stor grad tilpasse bolig og hjelpetilbudet sånn at vedkommende kan på sikt komme hjem igjen? Selv med noe funksjonsnedsettelse? Hva er vanlig her? vi eier boligen og har naturlig nok fleksibilitet i å bestemme selv at boligen kan tilpasses utifra hva som er mulig på markedet. Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Ta kontakt med kommunens ergoterapeut og få en vurdering hjemme. Egentlig merkelig om dette ikke allerede er igangsatt. Det er mange løsninger som er mulig, og det er også mulig å få støtte til noe av det. Det er jo alt fra trappeheiser, til dosete, sittestol i dusj, boksåpnere, gelender, fjerning av dørstokker ++++ mye som kan gjøres. Jeg vil tro at det fra det offentlige også er ønske om å få til en best mulig ordning siden dere bor i en generasjonsbolig og det i hvert fall i teorien da er mer hjelp å få i det daglige for den slagrammede. Men ergoterapeut bør inn i bildet så fort som mulig. Jeg tenker at det å få nok og riktig opptrening tidlig nok, det er noe av det aller viktigste nå til å begynne med. Jeg ville forsøkt å få din forelder inn på et rehabiliteringssted for slagrammede, det er som regel veldig mye bedre tilbud enn det treningstilbudet kommunene kan gi. Anonymkode: 678c0...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta kontakt med kommunens ergoterapeut og få en vurdering hjemme. Egentlig merkelig om dette ikke allerede er igangsatt. Det er mange løsninger som er mulig, og det er også mulig å få støtte til noe av det. Det er jo alt fra trappeheiser, til dosete, sittestol i dusj, boksåpnere, gelender, fjerning av dørstokker ++++ mye som kan gjøres. Jeg vil tro at det fra det offentlige også er ønske om å få til en best mulig ordning siden dere bor i en generasjonsbolig og det i hvert fall i teorien da er mer hjelp å få i det daglige for den slagrammede. Men ergoterapeut bør inn i bildet så fort som mulig. Jeg tenker at det å få nok og riktig opptrening tidlig nok, det er noe av det aller viktigste nå til å begynne med. Jeg ville forsøkt å få din forelder inn på et rehabiliteringssted for slagrammede, det er som regel veldig mye bedre tilbud enn det treningstilbudet kommunene kan gi. Anonymkode: 678c0...f8f Takk for info! Vedkommende er allerede på et rehabiliteringsted for slagrammede nå. Men vurdering av veien videre etter rehabilitering har ikke blitt diskutert enda. Det er opptrening på rehabilitering nå på ubestemt tid- men vi bør ta stilling til veien etter rehabilitering også på et tidspunkt.. mye avhenger av om h*n vil klare å gå igjen såklart. Jeg er selvsagt innstilt på å hjelpe det jeg kan, samtidig vil jeg tro man får hjemmesykepleie i en slik situasjon utifra behov.. Det var såvidt snakk om dagsopphold på rehabilitering når døgnplasstilbud er over også. Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Alt har med hvor hardt slaget var. Min mor har hatt flere opp i mellom årene. Fleste gangene har ho klart å trene seg opp igjen. Men nå siste må ho bruke rulator. Her fikk vi da ergo terapeut inn på hva som måtte gjøres, hjelpemidler sentralen kom å fjernet dørterdkler, håndtak, trappeheis osv Anonymkode: 4653a...ced
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt har med hvor hardt slaget var. Min mor har hatt flere opp i mellom årene. Fleste gangene har ho klart å trene seg opp igjen. Men nå siste må ho bruke rulator. Her fikk vi da ergo terapeut inn på hva som måtte gjøres, hjelpemidler sentralen kom å fjernet dørterdkler, håndtak, trappeheis osv Anonymkode: 4653a...ced Er det utendørs trappeheis, eller innendørs? Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for info! Vedkommende er allerede på et rehabiliteringsted for slagrammede nå. Men vurdering av veien videre etter rehabilitering har ikke blitt diskutert enda. Det er opptrening på rehabilitering nå på ubestemt tid- men vi bør ta stilling til veien etter rehabilitering også på et tidspunkt.. mye avhenger av om h*n vil klare å gå igjen såklart. Jeg er selvsagt innstilt på å hjelpe det jeg kan, samtidig vil jeg tro man får hjemmesykepleie i en slik situasjon utifra behov.. Det var såvidt snakk om dagsopphold på rehabilitering når døgnplasstilbud er over også. Anonymkode: 84862...dbd De på rehabilitering har ansvar for å ta kontakt med hjemkommunen til den slagrammede hvor det så skal være et team som gjør klart for den slagrammede sin hjemkomst. De skal besøke den slagrammede sitt hus for å sjekke om det må gjøres tiltak. Dette gjøres når det er en plan for utskriving. Anonymkode: bdf33...710
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De på rehabilitering har ansvar for å ta kontakt med hjemkommunen til den slagrammede hvor det så skal være et team som gjør klart for den slagrammede sin hjemkomst. De skal besøke den slagrammede sitt hus for å sjekke om det må gjøres tiltak. Dette gjøres når det er en plan for utskriving. Anonymkode: bdf33...710 Skjønner, takk. Da får vi bare se etterhvert 🙂 Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bor med forelder, stor generasjonsbolig. Min forelder er ikke ekstremt gammel men rundt pensjonsalder. Vedkommende har nå fått et slag som gir funksjonsnedsettelse, blant annet mtp gange- men ser det er muligheter med at h*n kan trene seg opp. H*n har allerede hatt effekt av trening. Det er tidlig enda, men jeg grubler og tenker over alle praktiske aspekter. Er det muligheter i stor grad tilpasse bolig og hjelpetilbudet sånn at vedkommende kan på sikt komme hjem igjen? Selv med noe funksjonsnedsettelse? Hva er vanlig her? vi eier boligen og har naturlig nok fleksibilitet i å bestemme selv at boligen kan tilpasses utifra hva som er mulig på markedet. Anonymkode: 84862...dbd Det kommer jo an på hvor mye problemer personen har etter opp igjen treningen. Kjenner flere som er flyttet hjem etter å hatt slag. Anonymkode: c492e...28e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for info! Vedkommende er allerede på et rehabiliteringsted for slagrammede nå. Men vurdering av veien videre etter rehabilitering har ikke blitt diskutert enda. Det er opptrening på rehabilitering nå på ubestemt tid- men vi bør ta stilling til veien etter rehabilitering også på et tidspunkt.. mye avhenger av om h*n vil klare å gå igjen såklart. Jeg er selvsagt innstilt på å hjelpe det jeg kan, samtidig vil jeg tro man får hjemmesykepleie i en slik situasjon utifra behov.. Det var såvidt snakk om dagsopphold på rehabilitering når døgnplasstilbud er over også. Anonymkode: 84862...dbd Så bra den slagrammede er på opptrening nå! Mulig de avventer noe for å se hvilket funksjonsnivå din forelder vil kunne komme opp på, før de gjør en vurdering i hjemmet. Men jeg synes det er lurt å tenke fremover, for det er absolutt ting man kan forberede allerede nå. Snakk med din forelder og snakk også med personell der denne nå er til trening, og hør om det ev. er greit at du forsøker å koble på ergoterapeut. Flott at det også er dagsopphold for rehabilitering der dere bor også! Og ja, din forelder vil få hjemmesykepleier om nødvendig. Men jeg ville forsøkt å koble inn kommunens ergoterapeut så tidlig som mulig, om ikke annet så for et besøk i hjemmet. Det er en god del man kan gjøre på forhånd, som f.eks. fjerne tepper og ryer som er lette å snuble i, møblere slik at det er lett å komme seg rundt. Fjerning av dørstokker kan også være lurt å komme i gang med om man regner med at det blir nødvendig. Håper din forelder får igjen så mye funksjon at den kan greie seg mer hjemme med tilpasninger og hjelp ❤️ Anonymkode: 678c0...f8f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer jo an på hvor mye problemer personen har etter opp igjen treningen. Kjenner flere som er flyttet hjem etter å hatt slag. Anonymkode: c492e...28e Håper på at h*n skal få komme hjem igjen, så lenge det er det beste for vedkommende naturlig nok. Anonymkode: 84862...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så bra den slagrammede er på opptrening nå! Mulig de avventer noe for å se hvilket funksjonsnivå din forelder vil kunne komme opp på, før de gjør en vurdering i hjemmet. Men jeg synes det er lurt å tenke fremover, for det er absolutt ting man kan forberede allerede nå. Snakk med din forelder og snakk også med personell der denne nå er til trening, og hør om det ev. er greit at du forsøker å koble på ergoterapeut. Flott at det også er dagsopphold for rehabilitering der dere bor også! Og ja, din forelder vil få hjemmesykepleier om nødvendig. Men jeg ville forsøkt å koble inn kommunens ergoterapeut så tidlig som mulig, om ikke annet så for et besøk i hjemmet. Det er en god del man kan gjøre på forhånd, som f.eks. fjerne tepper og ryer som er lette å snuble i, møblere slik at det er lett å komme seg rundt. Fjerning av dørstokker kan også være lurt å komme i gang med om man regner med at det blir nødvendig. Håper din forelder får igjen så mye funksjon at den kan greie seg mer hjemme med tilpasninger og hjelp ❤️ Anonymkode: 678c0...f8f H*n har allerede hatt godt effekt også, fra å være helt paralysert på en side til å kunne bevege litt. Det er god fremgang på kort tid, utifra det fagfolk sier. Skal snakke med forelder om det, h*n er fortsatt preget/trøtt og vil ikke snakke så mye om veien videre, men på et tidspunkt må det jo diskuteres. Jeg ønsker naturlig nok helst å få forelder hjem igjen på et tidspunkt, men bare om det er forsvarlig og til det beste for helsetilstanden. Anonymkode: 84862...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 Det er laaang ventetid på ergoterapeut i de fleste kommuner. Selv i slike saker som dette. Minst tre måneders ventetid, kanskje oppmot ett år. Og etter hjemmebesøk skal de innhente dokumentasjon fra lege, og så skrive søknad. Dette gjøres innimellom alle andre saker de jobber med. Beregn ca. en til to måneder. Så skal NAV behandle søknaden, det tar mange måneder. De vil kanskje sende noen på befaring for å ta helt korrekte mål (f.eks. ved søknad om trappeheis). Da går det fort 6–12 måneder. Så må dere gjøre bygningsmessige endringer (f.eks. forsterkninger i vegg på bad), dette tar noen måneder. Så antagelig er ikke boligen ferdig tilpasset før november 2024–mai 2025. Anonymkode: bf307...17c 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er laaang ventetid på ergoterapeut i de fleste kommuner. Selv i slike saker som dette. Minst tre måneders ventetid, kanskje oppmot ett år. Og etter hjemmebesøk skal de innhente dokumentasjon fra lege, og så skrive søknad. Dette gjøres innimellom alle andre saker de jobber med. Beregn ca. en til to måneder. Så skal NAV behandle søknaden, det tar mange måneder. De vil kanskje sende noen på befaring for å ta helt korrekte mål (f.eks. ved søknad om trappeheis). Da går det fort 6–12 måneder. Så må dere gjøre bygningsmessige endringer (f.eks. forsterkninger i vegg på bad), dette tar noen måneder. Så antagelig er ikke boligen ferdig tilpasset før november 2024–mai 2025. Anonymkode: bf307...17c Hvorfor forsterkninger i veggen på bad? Bare nysgjerrig, jeg vet lite om prosessen her. Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 De fleste rehabiliteringssentre har tverrfaglige team som sammen med pasient og pårørende kartlegger bl.a. funksjonsnivå og omgivelser. Har jobbet med det selv i mange år. I første omgang er det fokus på opptreningen etter slaget, da det kan skje stor bedring de første månedene. Det kommer helt an på hvor alvorlig hjerneslaget har vært og hvor stor grad av funksjonstap pasienten har hatt. Det er dumt å ta hjemmebesøk for å kartlegge bolig i tidlig fase, da behovet kan endre seg mye i løpet av kort tid. Det som det alltid er lurt å tenke på med tanke på bolig er adkomsten og om man kan tilpasse slik at man har alle nødvendige rom på en flate. At badet er funksjonelt med tanke på plass i dusjkabinett o.l er også en viktig faktor, samt rydde plass slik at det er enkelt å forflytte seg i boligen. Det er helt klart mulig å tilrettelegge boliger, men veldig fint om man er åpen for å flytte også. Det er mye som må påkostes selv, selv om man får lånt hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralen. Det er supert at pårørende er engasjerte og ser på ulike muligheter, så spør gjerne på rehabavdelingen hvordan de pleier å gjøre det med hjemmebesøk og boligtilpassing 😊 God bedring til familiemedlemmet ditt! Anonymkode: ec827...a32
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De fleste rehabiliteringssentre har tverrfaglige team som sammen med pasient og pårørende kartlegger bl.a. funksjonsnivå og omgivelser. Har jobbet med det selv i mange år. I første omgang er det fokus på opptreningen etter slaget, da det kan skje stor bedring de første månedene. Det kommer helt an på hvor alvorlig hjerneslaget har vært og hvor stor grad av funksjonstap pasienten har hatt. Det er dumt å ta hjemmebesøk for å kartlegge bolig i tidlig fase, da behovet kan endre seg mye i løpet av kort tid. Det som det alltid er lurt å tenke på med tanke på bolig er adkomsten og om man kan tilpasse slik at man har alle nødvendige rom på en flate. At badet er funksjonelt med tanke på plass i dusjkabinett o.l er også en viktig faktor, samt rydde plass slik at det er enkelt å forflytte seg i boligen. Det er helt klart mulig å tilrettelegge boliger, men veldig fint om man er åpen for å flytte også. Det er mye som må påkostes selv, selv om man får lånt hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralen. Det er supert at pårørende er engasjerte og ser på ulike muligheter, så spør gjerne på rehabavdelingen hvordan de pleier å gjøre det med hjemmebesøk og boligtilpassing 😊 God bedring til familiemedlemmet ditt! Anonymkode: ec827...a32 Takk for utfyllende svar! Med å flytte, menes da omsorgsbolig o.l? Anonymkode: 84862...dbd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Skrevet 31. desember 2023 Fysisk og psykisk aktivitet er viktig. Hadde selv et slag i 2014. Går greit for vår del i huset vi bygge 1973.selv om høyresiden ikke henger med.... Barn og barnebarn ler sammen med meg,vi hjelper hverandre. Anonymkode: 1be73...3dc
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for utfyllende svar! Med å flytte, menes da omsorgsbolig o.l? Anonymkode: 84862...dbd Nei, det trenger ikke å bety det. Man kan kjøpe egen leilighet og få hjelp fra hjemmetjenesten, f.eks. I en omsorgsbolig får man også hjelp fra hjemmetjenesten, men boligen er ofte i nærheten av et helse- og velferdssenter. Mange bor i vanlig leilighet eller hus og får bistand fra hjemmetjenesten flere ganger pr dag. Når det er sagt så har mange av de slagpasientene jeg har jobbet med kommet seg hjem til boligen de hadde fra før, med hjelpemidler og bistand fra hjemmetjenesten. Det kommer helt an på boligen de har hatt og om vedkommende har fått tilbake gangfunksjon. Det er mange muligheter😊 Anonymkode: ec827...a32
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #18 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for utfyllende svar! Med å flytte, menes da omsorgsbolig o.l? Anonymkode: 84862...dbd Om den generasjonsboligen de bor i, ligger ligger i en bakke med utvendige trapper, hovedrom inne over flere plan (kjøkken, toalett og soverom i ulike etasjer) så kan det bli anstrengende å bo der. Må du på do om natta og toalettet er i etasjen under? Må den utendørs trappa måkes for snø før du kommer deg til fysioterapeuten? Trenger du mye hjelp av hj.spl for å få på deg klær og fungere i dagliglivets aktiviteter? Må ektefellen bli en hjelper som sliter seg ut? Noen ganger kan det være enklere å bytte ut boligen i en lettstelt leilighet nær sentrum, for å øke selvstendighet og tilgjengelighet. Men det tverrfaglige teamet som er rundt din forelder nå, er nok allerede et skritt foran, og har startet planleggingen rundt det å komme seg videre i rehabiliteringsforløpet. Ta en prat med dem. Anonymkode: 316df...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om den generasjonsboligen de bor i, ligger ligger i en bakke med utvendige trapper, hovedrom inne over flere plan (kjøkken, toalett og soverom i ulike etasjer) så kan det bli anstrengende å bo der. Må du på do om natta og toalettet er i etasjen under? Må den utendørs trappa måkes for snø før du kommer deg til fysioterapeuten? Trenger du mye hjelp av hj.spl for å få på deg klær og fungere i dagliglivets aktiviteter? Må ektefellen bli en hjelper som sliter seg ut? Noen ganger kan det være enklere å bytte ut boligen i en lettstelt leilighet nær sentrum, for å øke selvstendighet og tilgjengelighet. Men det tverrfaglige teamet som er rundt din forelder nå, er nok allerede et skritt foran, og har startet planleggingen rundt det å komme seg videre i rehabiliteringsforløpet. Ta en prat med dem. Anonymkode: 316df...9b9 Skjønner. 🙂 takk Anonymkode: 84862...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå