Gå til innhold

Burde de ikke tilby å spleise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble spurt av en nær venn forrige nyttårsaften om vi skulle ta feiringa hos meg og samboer siden vi har stor plass. Sa ja til det. Inviterte våres felles venner og ble sånn 15 stk. Ingen som tilbydde seg å betale en krone, ingen som nevnte det.. nå er det fest hos oss igjen i år og føler jeg er litt irritert. Kom også fram at der disse vennene har vært tidligere så bidro alle med penger til mat osv. Men hos oss er det fritt fram? 

Blir jo liksom all mat, dessert, drikke, snacks og frokost dagen etter.. blir litt og feiret jul hos oss i år også så hadde ikke så mye penger igjen. I tillegg gidder ingen av de å kjøpe fyrverkeri så må gjøre det også.. 

Anonymkode: db8ad...f79

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble spurt av en nær venn forrige nyttårsaften om vi skulle ta feiringa hos meg og samboer siden vi har stor plass. Sa ja til det. Inviterte våres felles venner og ble sånn 15 stk. Ingen som tilbydde seg å betale en krone, ingen som nevnte det.. nå er det fest hos oss igjen i år og føler jeg er litt irritert. Kom også fram at der disse vennene har vært tidligere så bidro alle med penger til mat osv. Men hos oss er det fritt fram? 

Blir jo liksom all mat, dessert, drikke, snacks og frokost dagen etter.. blir litt og feiret jul hos oss i år også så hadde ikke så mye penger igjen. I tillegg gidder ingen av de å kjøpe fyrverkeri så må gjøre det også.. 

Vi skal på middag i morgen til venner. Jeg tilbydde meg og være med å bidra. De var veldig vage i svaret men tror det handler om at for noen så tørr de ikke takke ja. Jeg sa til slutt hva skal jeg kjøpe ? Så ble vi enige om at jeg står for brus, snop og diverse. I tillegg har jeg med fyrverkeri for mange tusen kroner.

Svaret mitt på spørsmålet ditt er at jeg synes de burde tatt initiativ til og bidra til «selskapet»

Skrevet
Kanino skrev (1 minutt siden):

Vi skal på middag i morgen til venner. Jeg tilbydde meg og være med å bidra. De var veldig vage i svaret men tror det handler om at for noen så tørr de ikke takke ja. Jeg sa til slutt hva skal jeg kjøpe ? Så ble vi enige om at jeg står for brus, snop og diverse. I tillegg har jeg med fyrverkeri for mange tusen kroner.

Svaret mitt på spørsmålet ditt er at jeg synes de burde tatt initiativ til og bidra til «selskapet»

Ja jeg føler det bare hadde hjulpet om de i det minste hadde SPURT. Føler bare det virker som en selvfølge at vi skal betale for alt.. litt sårende 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg føler det bare hadde hjulpet om de i det minste hadde SPURT. Føler bare det virker som en selvfølge at vi skal betale for alt.. litt sårende 

Jeg synes absolutt ikke det er en selvfølge at du/dere skal stå for alt alene. Hadde jeg invitert til nyttårsfeiring så hadde jeg takket nei om besøket hadde tilbydd, men jeg hadde forventet at di hadde tilbydd seg og bidra.

Endret av Kanino
Skrevet

Klart de burde tatt initativ,men når de ikke gjør det ville jeg sendt sms om hva jeg «mangler» og rett og slett bedt  de ta det med Seg.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

I min verden er det fremdeles slik at den som byr, betaler. Man tar med en gave, men tilbyr ikke å betale en viss del av maten. 

Anonymkode: 3c918...5f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er godt voksen. Vant til at den som inviterer betaler og ordner. .en akkurat nyttårsaften er det vanlig at gjester tar med drikkevarer og evt raketter. Sånn er det i vår omgangskrets, og vi bytter på å være vertskap.

Hvis alle sammenkomster er hos deg, så blir det noe annet. Og om dere er veldig unge. Da vi var i 20-årene, barnløse og ikke så etablerte, så var det vanlig å spleise/at alle tok med noe.

Anonymkode: 0b9f2...50c

• Liker 8
Skrevet

Hvis gjester skal betale en andel, så må det avtales på forhånd. Hadde ikke forventet å skulle betale for middag når jeg har blitt invitert.

Anonymkode: b413d...3a8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min verden er det fremdeles slik at den som byr, betaler. Man tar med en gave, men tilbyr ikke å betale en viss del av maten. 

Nå var det vel en venn som foreslo  at det skulle være hos ts i fjor. Så da er det vel rett og rimelig å spør om de trenger hjelp eller tilby å bidra med noe. 

Anonymkode: 1128d...102

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis å betale men å tilby og bidra f.eks med å hjelpe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har jeg inntrykk av at gjestene har invitert seg selv, da er det naturlig å ta en samtale om fordeling av kostnader. 

Ts - jeg synes de burde tilby seg når de spurte i fjor. Siden det ikke skjedde, så ville jeg vurdert å ta det opp neste år om det er en forventning om at dere fortsatt skal feire sammen hos dere.

Anonymkode: 39291...002

• Liker 11
Skrevet

Jeg tilbyr alltid ta med meg noe, men om jeg hadde vært skuffet over at 15 stk ikke giddet tilby seg noe ett år, så hadde jeg bare droppet invitere alle igjen året etter.

Men om du dropper fyrverkeri så blir det jo mye billigere. Det er litt bakvendt å klage på at festen er dyr i samme setning som man sier at man skal sette fyr på masse penger.

Anonymkode: 3451f...076

• Liker 6
Skrevet

Bare si fra. Si: "Nå er det andre året vi holder nyttår og har lagt ut for mat og drikke begge ganger - både full middag og frokost. Hvordan synes dere at det er rettferdig å fordele utgiftene?"

Anonymkode: fc8bb...204

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

er jo man må snakke om\avtale med en gang kan jo ikke komme med det etter på

men jeg syns man bør spleise eller ta med noe, men det er nok en del som ikke tenker hvor dyrt det blir for den personen

Anonymkode: 7d4ec...b56

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kanskje sagt at det er greit å ha festen hos dere, men at det da blir en kurvfest. Lag ei Messenger-gruppe hvor alle sier hva de vil ta med. Alle tar med en rett og litt drikke. 

Anonymkode: 7d2ce...0bd

• Liker 5
Skrevet

Når du inviterer har du mulighet til å be om hjelp samtidig. Feks skrive at alle tar med en rett hver til koldtbord, og at det blir rester til frokost, så de må beregne rause mengder. Nyttårsspleis er hyggelig, men det må planlegges og avklares helst samtidig med invitasjonen.

De burde/kunne selvfølgelig tilbudt å spleise. Men du kunne bedt om det også uten at det ville vært frekt. Det er litt seint å ønske spleis eller betaling nå, du får ta det til neste år eller spørre om dere kan være et annet sted.

Anonymkode: 17ad9...ec0

• Liker 3
Skrevet

Hva er tradisjonen med mat? Hva med en annen gang at dere har tapas, alle lager en rett hver? 

Jeg har feiret hos venner fire ganger to av ganger har det vært biff (vi har vært fem stk) da har jeg ikke betalt noe og to ganger har vi bestilt tapas og da har vi delt regningen på fem. Jeg har alltid spurt om jeg skal ta med noe eller så har jeg tatt med noe snacks, og jeg har alltid tatt med egen drikke tenker det er en selvfølge (selv om jeg alltid har fått av vertskapetmen jeg har også delt min drikke, hun ene har tatt med dessert 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her har jeg inntrykk av at gjestene har invitert seg selv, da er det naturlig å ta en samtale om fordeling av kostnader. 

Ts - jeg synes de burde tilby seg når de spurte i fjor. Siden det ikke skjedde, så ville jeg vurdert å ta det opp neste år om det er en forventning om at dere fortsatt skal feire sammen hos dere.

Anonymkode: 39291...002

Nei, vet du hva. Er ikke enig. Har de ikke råd til å holde selskap, så skal de ikke tilby seg! Er man 20 år og bor i kollektiv er nå dét sin sak, men voksne, etablerte folk gjør ikke sånn. Jeg er bedt til middag i morgen. Jeg tar med meg en flaske vin og en konfekteske, og det er mer enn nok. 

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, når folk inviter hjem til seg så skal vel de som inviterte stå for all mat og drikke. Har aldri opplevd med mine venner at de ber gjester om å betale. Ikke inviter folk til fest hvis du ikke har råd til det.

Anonymkode: 5c748...5e8

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, du burde heller invitere til spleiselag.

Anonymkode: 901f6...fd6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...