Gå til innhold

Studielån. Personlig eller blir hensyntatt ved skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier det meste. 

Anonymkode: b5a16...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner kanskje svaret her?

Anonymkode: 2334f...2bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig, ganske sikker, men jeg var bare samboer og ikke gift. Sjekk nettsiden deres og/eller ring på tirsdag

Anonymkode: 2bca8...22c

Skrevet

Har du tatt opp studielånet sammen med noen?

Jeg trodde ikke det var mulig, så jeg har alltid regnet det for personlig. Det står i mitt navn, og kun i mitt navn.

Det er dog et av de best forsikrede lånene man kan ha, så sett deg inn i hvilke tilstander som gjør at du kan få utsettelse, redusert gjeld, slettet renter osv. Har aldri sett skilsmisse som årsak, men har heller ikke sett etter det.

Arbeidsledighet og helse spiller i hvert fall en rolle, så mulig også skilsmisse. Lånekassen har flotte nettsider som er enkle å navigere, så prøv der :) 

Anonymkode: 16afd...bca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Personlig, ganske sikker, men jeg var bare samboer og ikke gift. Sjekk nettsiden deres og/eller ring på tirsdag

Anonymkode: 2bca8...22c

Dette er utenfor hva Lånekassen kan svare på. 

Anonymkode: 32499...c6d

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er utenfor hva Lånekassen kan svare på. 

Anonymkode: 32499...c6d

Hvordan vet du det?

Lånekassen har som nevnt en rekke ordninger for de som av ulike grunner ikke kan betale lånet som vanlig.

Blant annet står det en del her om sletting av renter, men det er flere situasjoner som gjelder. På høyresiden av nettsiden under står en rekke punkter, og dette er kun snakk om renter. Reduksjon av lån pga. uføretrygd blant annet står det om andre steder på sidene deres.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

Men du later til å ha førstehåndsinformasjon, du svarer i hvert fall såpass bastant at jeg regner med du har en forklaring og en kilde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Lånekassen har som nevnt en rekke ordninger for de som av ulike grunner ikke kan betale lånet som vanlig.

Blant annet står det en del her om sletting av renter, men det er flere situasjoner som gjelder. På høyresiden av nettsiden under står en rekke punkter, og dette er kun snakk om renter. Reduksjon av lån pga. uføretrygd blant annet står det om andre steder på sidene deres.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/arbeidsledig-aap-syk-og-lav-inntekt/

Men du later til å ha førstehåndsinformasjon, du svarer i hvert fall såpass bastant at jeg regner med du har en forklaring og en kilde.

Er det det ts spør om, jeg tolket det som at vedkommende ville vite hvordan studielånet påvirket deling av verdier ved skilsmisse?

• Liker 3
Skrevet

Det kan trekkes fra boet som skal skiftes. 

Anonymkode: 71e2a...c73

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan trekkes fra boet som skal skiftes. 

Hæ kan det??

Anonymkode: 02759...8f5

Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et barn med studiegjeld. Han er også gift. Jeg ønsker å bidra med noen kroner som kommer ham til gode i tilfelle brudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et barn med studiegjeld. Han er også gift. Jeg ønsker å bidra med noen kroner som kommer ham til gode i tilfelle brudd. 

Gjeld man tok med inn i ekteskapet forblir vel særeie akkurat som formue man tok med inn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her.

Hvis det er en gave til ham, kan det holdes utenfor et skilsmisseoppgjør. Men verdiene må da klart kunne spores. 

Anonymkode: d941f...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her.

Leste litt fort. Hvis du gir sønnen din penger til å betale ned studielånet, er ikke det relevant mtp sporing. 
Studielån er det siste lånet man bør betale ned, siden det er et gunstig lån. 
Hvis du ser på linken over, vil studielån trekkes fra ved et skilsmisseoppgjør, slik at det faktisk gavner eksen hvis du betaler ned hans studielån. 
Så det beste er faktisk at du gir sønnen din penger som kan brukes til å investere i noe sporbart og som ikke taper seg i verdi (hus, hytte…), for da kan man kreve skjevdeling for dette.

Anonymkode: d941f...159

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

studielån trekkes fra sønnen din sine verdier ved evt brudd. Som da gjør at han må gi kona mindre. Men jeg skjønner ikke sammenhengen mellom det og spørsmålet om å gi sønnen din penger?

Anonymkode: 4ac3c...2bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hæ kan det??

Ja, dessverre for den uten gjeld. 

Men forstår heller ikke helt spørsmålet fra TS? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her.

Studiegjeld, som annen gjeld, tilhører den enkelte. Ved skilsmisse finner man den enkeltes nettoverdi. Positiv formue deles, ikke negativ. 

Eksempel: 

Ene part har 2 mill boligformue, 1mill boliggjeld, 0.5 mill studiegjeld, og 0.5 mill i bank/aksjer etc. Netto er 1 mill.

Den andre har samme boliggjeld og -formue. I tillegg 0.5 mill i forbrukslån, og samme i studielån. Nettoformue er 0.

Ved brudd overføres .5 mill fra første til andre. Det samme ville vært tilfelle hvis andre hadde hatt større gjeld, dvs negativ netto formue.

Er det penger du mener er for situasjon etter et brudd, bør du beholde dem til situasjonen oppstår. Du kan som giver stille krav om at gaven er særeie, men det er vanskelig når det er penger. Du kan testamentere som særeie.

Anonymkode: 8febe...665

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det penger du mener er for situasjon etter et brudd, bør du beholde dem til situasjonen oppstår. Du kan som giver stille krav om at gaven er særeie, men det er vanskelig når det er penger. Du kan testamentere som særeie.

Anonymkode: 8febe...665

Det er vel ikke så vanskelig om ts oppretter et gavebrev der det fremgår at ts gir pengegaven til sin sønn. Da kan han kreve dette skjevdelt, eller ts kan til og med bestemme at summen skal være sønnens særeie.

Skrevet

Tok du opp studielånet mens dere var gift skal det også dekkes av felleseiet slik jeg har forstått reglene. Det eneste som ikke omfattes av særeie er gaver og arv, samt lån eller formue man fikk før ekteskapet.  

Anonymkode: 7a91c...7a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok du opp studielånet mens dere var gift skal det også dekkes av felleseiet slik jeg har forstått reglene. Det eneste som ikke omfattes av særeie er gaver og arv, samt lån eller formue man fikk før ekteskapet.  

Meg som skrev over. Felleseie skulle det stå, ikke særeie😁

Særeie er det du man må skaffe seg om man ikke ønsker å dele gjeld og formue ved et evt brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...