Gå til innhold

Hva annet enn lapskaus kan man bruke pinnekjøttfettet til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har frosset ned kraften som var igjen etter pinnekjøttet. Det er jo kjempegodt egnet til lapskaus, men jeg synes at lapskaus er litt kjedelig.

Det er fra urøkt pinnekjøtt, og er ikke kjempesalt. Er det noen som har forslag til andre ting enn lapskaus, gjerne andre typer litt mer spennende supper hvor ribbefettet gjør seg bra? En god ertesuppe? 

Anonymkode: 88215...580

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En god, hvit pizza med pinnekjøtt, stekt grønnkål, eple og granateplekjerner. Eventuelt med syltet rødkål om man ikke er ferdig med jula. Synes surdeigsbunn er best.

https://www.gilde.no/oppskrifter/pinnekjottpizza

https://www.nrk.no/mat/pinnekjottpizza-med-hvit-pizzasaus-1.14817291

Anonymkode: cd11b...e9e

Det er jo kraften ts snakker om. Ikke pinnekjøttet. 

Anonymkode: 20348...3a5

• Liker 1
Skrevet

Gulrotsuppe? Pleier ha pinnekjøtt oppi ferdig gulrotsuppe, og det er ganske godt. Var godt med bare suppa også, var ikke mer kjøtt til siste porsjonen.

Skrevet

Jeg bruker kraft som basis i alle typer suppe. Ertesuppe, betasuppe, linsesuppe, men også alle typer grønnsaksuppe, også de som jevnes med melk/fløte. 

Elsker både brun og lys lapskaus, synes det er langt fra kjedelig.

Anonymkode: 4ef1f...82b

• Liker 1
Skrevet

Spare det og lage kålrotstappe til kjøttkaker og slikt?

Anonymkode: 19f48...e07

Skrevet (endret)

Kjøttsuppe med byggryn. Tenker sånn med knoke og det hele, men evt bruke fårekjøtt i istedenfor svineknoke om du ikke vil blande. Siste gjelder også ved f.eks betasuppe, og ertesuppe. Jeg kan også se for meg at tradisjonell potet og purresuppe vil bli veldig god med kraft fra pinnekjøtt, gjerne også blomkålsuppe (evt med brokkoli i). 

Du kan også bruke den i ulike stapper fremover, kålrotstappe, blandet rotmos, og sikkert i potetstappe også. 

Komler, potetball, raspeball, kjært barn har mange navn, kan en bruke det i trekkevannet. 

Vet ikke hvordan du har fryst den, men kan også brukes til brun saus om du ikke har fryst ned i veldig store porsjoner, eller trenger veldig mye brun saus. 

Jeg tror jeg hadde tenkt på ulike supper her, og evt gryter hvor litt ekstra god smak kunne vært godt. Lapskaus hadde hevet seg med kraften fra pinnekjøtt. Jeg elsker lapskaus, men forstår det er traust for mange. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange tips.

Lapskaus/betasuppe er godt det i ny og ne altså, men jeg har spist meg litt lei på det. Alle andre supper jeg lager pleier å være kremet eller med kokosmelk, men jeg ser for meg at det ikke helt passer med pinnekjøttsmak.

Kraften var såpass konsentrert at jeg frøs ned i to beholdere på ca 3-4dl hver, som da sikkert bør blandes ut med like mye av annen usaltet væske for å ikke bli for salt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du liker komle/raspeball blir de veldig gode om du har pinnefett i kokevannet. 

Anonymkode: e41b7...82c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har brukt det i viltgryter og sauser til både annet lammekjøtt og vilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm av den sjyen, bare fett. Har du sett når det stivner?

Anonymkode: 3a39b...c38

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir kvalm av den sjyen, bare fett. Har du sett når det stivner?

Anonymkode: 3a39b...c38

Jeg kan forstå at ikke alle liker det. Fårefett kan være ganske ramt og kraftig på smak og er sikkert ikke særlig sunt. Men alt er ikke bare fett. Fettet flyter opp og legger seg som et lag med stearin på toppen. Det nede i bunnen er magrere med mindre fett. Om man vil så tar man bare bort flakene av fettlaget dette mens det er avkjølt.

Jeg pleier uansett å tilsette noe fett i de fleste supper for å få ekstra smak, så det handler bare om å tilsette mindre eller ingen smør. At fettet ikke er det sunneste gjør ikke så mye, da det ikke er så ofte man spiser suppe på pinnekjøttkraft. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2023 den 7.20):

Spare det og lage kålrotstappe til kjøttkaker og slikt?

Anonymkode: 19f48...e07

Hvordan lager du kålrotstappe av pinnekjøttkraft???

Og kålrotstappe til kjøttkaker? den var ny

Anonymkode: 37495...9fd

Gjest jegerrinne
Skrevet

Taco. Ble overasket når naboen serverte det i Taco lefser salat og satsa saus. 

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Taco. Ble overasket når naboen serverte det i Taco lefser salat og satsa saus. 

Stekte de kjøttdeig i pinnekjøttfettet da eller?

Anonymkode: e25b6...e66

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Stekte de kjøttdeig i pinnekjøttfettet da eller?

Nei ho bare tok av kjøttet av beina og la på lefsa med salat, mais, agurk, tomat og satsa saus og rullet sammen

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (På 1.1.2024 den 20.28):

Nei ho bare tok av kjøttet av beina og la på lefsa med salat, mais, agurk, tomat og satsa saus og rullet sammen

Spørsmålet var hva man kunne bruke pinnekjøttfettet til😅

AnonymBruker
Skrevet

Kan man sprøsteke fettet på pinnekjøtt slik at det blir sprøtt som svoren på ribba? 

Anonymkode: 31e03...60a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan man sprøsteke fettet på pinnekjøtt slik at det blir sprøtt som svoren på ribba? 

Anonymkode: 31e03...60a

Svoren på svineribbe er huden, fettet er under. Ingen hud på pinnekjøtt.

Anonymkode: 4ef1f...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...