AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Jeg jobber også turnus, dag og kveld. Mannen jobber natt. I morgen er det nyttårsaften. Jeg jobber hele denne helgen jeg også, i tillegg til alt som skal ordnes til i morgen kveld. Mannen sover frem til 15 når han har jobbet natt, og gikk å la seg igjen nå kl 18. Jeg er i utgangspunktet lei av at han egentlig sover hele tiden når han jobber natt (våken 3t liksom), og særlig i dag med alt som skal gjøres. Drit sliten selv etter mange dager på jobb med dag og kveldsjobb om hverandre i tillegg til at barna skal ivaretas hjemme. Er jeg helt urimelig?? Kan jo legge til at jeg ba han kjøpe kalkunfilet og han kom tilbake med ett lite kalkunlår… ble drit sur når jeg sa at det kanskje ikke er helt nok og ikke helt nyttårsmiddag. Så da måtte jeg ut å finne noe annet. Er så lei…. Anonymkode: e90fa...bce 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Skjønner du ikke jobber natt, ja. Anonymkode: 0cce9...189 18 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Har du noensinne jobbet natt? Å jobbe kveld eller dag, og jobbe natt er vidt forskjellige ting. Anonymkode: eb6bd...4a7 13 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 De jeg kjenner som jobbet 3 delt turnus sover også gjerne til 15 på dagen, ikke hørt noe om at de legger seg igjen til klokken 18. Jeg skjønner du synes dette er frustrerende, men samboeren din må få ta igjen tapt nattesøvn i løpet av dagen, og hvis han skal jobbe natt igjen i dag må han sove seg opp. Kanskje han bør se erter ny jobb som er mer forenlig med familielivet? Anonymkode: e1792...dc9 9 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Jobber selv natt og sover ikke slik som din mann, det må gå å bidra hjemme. Her i huset sover vi til sånn 13 så er det frokost før barna kommer hjem fra skolen. Vi har maks tre netter etterhverandre både mannen og jeg. Jobber han fler så skjønner jeg at han sover til sånn 15 men legger seg igjen den forstår jeg ikke. Anonymkode: 16332...a5e 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 Skjønner at du er lei. Eksen min jobbet fast natt, kom hjem og la seg etter vi hadde dratt på skole og jobb, sov til 20, så fotball på tv og reiste på jobb igjen 23. Jeg var i praksis alenemor. Anonymkode: 2f728...eda 1 2
I Grosny Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobber også turnus, dag og kveld. Mannen jobber natt. I morgen er det nyttårsaften. Jeg jobber hele denne helgen jeg også, i tillegg til alt som skal ordnes til i morgen kveld. Mannen sover frem til 15 når han har jobbet natt, og gikk å la seg igjen nå kl 18. Jeg er i utgangspunktet lei av at han egentlig sover hele tiden når han jobber natt (våken 3t liksom), og særlig i dag med alt som skal gjøres. Drit sliten selv etter mange dager på jobb med dag og kveldsjobb om hverandre i tillegg til at barna skal ivaretas hjemme. Er jeg helt urimelig?? Kan jo legge til at jeg ba han kjøpe kalkunfilet og han kom tilbake med ett lite kalkunlår… ble drit sur når jeg sa at det kanskje ikke er helt nok og ikke helt nyttårsmiddag. Så da måtte jeg ut å finne noe annet. Er så lei…. Anonymkode: e90fa...bce Ja, du er urimelig. Nattevakt er noe som tuller med sovemønster og skaper mye trøtthet og søvnproblemer. Hvis mannen din ikke får hvilt nok blir han grinete og får vondt i hodet. Angående alt som skal gjøres. Dere får leie inn hushjelp dersom jobben tar for mye energi til at det blir igjen nok til husarbeid. Det kan også tenkes at du har for strenge standarder til hvor rent og fint det skal være hjemme. Men du peker allikevel på et problem, og tenk over om dere kan legge en plan slik at mannen kan få seg dagtidjobb. Det viser seg at han mangler den kapasiteten hjemme som du etterspør slik han jobber nå. En annen sak er at familiens husarbeidkapasitet øker. Når barna lærer å gå og får språk så kan de introduseres for husarbeid. De første årene er det ikke til hjelp, og egentlig bare ekstraarbeid, men det får dere igjen for med renter når de blir store (f.eks. 8 år). 6 2
I Grosny Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber selv natt og sover ikke slik som din mann, det må gå å bidra hjemme. Her i huset sover vi til sånn 13 så er det frokost før barna kommer hjem fra skolen. Vi har maks tre netter etterhverandre både mannen og jeg. Jobber han fler så skjønner jeg at han sover til sånn 15 men legger seg igjen den forstår jeg ikke. Anonymkode: 16332...a5e Det er ikke sikkert han er konstruert for nattevakt- sovemønster. Man skal være god til å sovne og god til å sove for å sove effektivt nok til å ha det bra når man jobber nattevakt. 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 Det høres ut som at dere bør ta en fin og konfliktfri prat om nattevaktsjobb passer for han og for familien akkurat nå Anonymkode: c133e...d48 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 Jeg jobber 100 % nattevakter sånn ca. Sov også til 15 idag. Pleier normalt å stå opp 13:30 for å ta unna hverdagskaOs (henting, handling, matlaging, aktiviteter osv), så jeg nyter å sove til 15 når jeg en sjelden gang kan. Varierer også veldig hvor travle nattevaktene er, er de rolige tar jeg gjerne en blund på jobb- og er ikke så avhengig av søvn når jeg kommer hjem. Anonymkode: ee116...f26 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 Jeg forstår at du er sliten, og at du har behov for hjelp, og at du er frustrert. Men en ting som ikke akkurat er sant, er at han ikke er våken kun i 3 timer, han er våken og på jobb hele natta. Du sier du jobber skift du og, men nevner ikke nattarbeid; har du noen gang jobbet natt? Vet du hvor utrolig slitsomt det er, hvor trøtt man er, og at ja man kanskje kun er våken 3 timer når man er hjemme, fordi man er sliten og trøtt og har behov for å sover. Jeg sluttet i jobben jeg hadde, noe pga. nattarbeid, for etter 4 år så var det nok. Anonymkode: 1b5b9...f4e 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Er så lei…. Anonymkode: e90fa...bce Jeg tipper at kommunikasjonen i forholdet ikke er særlig bra. Anonymkode: 023eb...610 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 Høres ikke ut som mannen din takler å jobbe natt. Det der blir jo drepen for familien! Samboeren min jobber natt (ser etter noe annet) og sover som regel til 14 på hverdager. Er det helg er han oppe før. Men ikke så lett å få sovet ut ordentlig her heller da. Er han veldig sliten kan han jo gå og legge seg igjen litt før en ny vakt. Men jeg kan også gå og legge meg litt på kvelden om jeg er veldig sliten selvom jeg bare jobber dagtid. Hvis det er noe som skjer tidligere på dagen er han alltid med på det. Han kan av og til hvile litt ila natten på jobb. Men 10 timers jobb om natten virker helt jævelig og jeg fatter ikke at noen ønsker det. Jeg hater nattejobbingen hans og bare småting som at alle må være stille om morgenen hvis han skal på vakt samme kveld eller helgemorgenene. Hater også å være uten han om nettene. Men jeg skjønner at det ikke bare er å finne seg annet type arbeid heller eller at det tar tid da. Anonymkode: 897f4...65b 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 Samboeren min jobber nattevakt som vekter 3 netter på rad i måneden og da fortjener han jammen å sove når han kommer hjem om morgenen. Man kan bli helt døgnvill av å jobbe natt, nesten som jetlag følelsen man får når man flyr gjennom en tidssone. Og da er man avhengig av å ta igjen søvnen når man er hjemme. Samboeren min er jo så snill og bidrar masse hjemme når han har dagvakter eller fri, så etter nattevakt så må han da bare sove ☺️❤️ Anonymkode: 2bca2...63f 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samboeren min jobber nattevakt som vekter 3 netter på rad i måneden og da fortjener han jammen å sove når han kommer hjem om morgenen. Man kan bli helt døgnvill av å jobbe natt, nesten som jetlag følelsen man får når man flyr gjennom en tidssone. Og da er man avhengig av å ta igjen søvnen når man er hjemme. Samboeren min er jo så snill og bidrar masse hjemme når han har dagvakter eller fri, så etter nattevakt så må han da bare sove ☺️❤️ Anonymkode: 2bca2...63f Hvordan er dette nyttig for TS? Mannen hennes er åpenbart ikke slik. Anonymkode: 5ae23...518 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du noensinne jobbet natt? Å jobbe kveld eller dag, og jobbe natt er vidt forskjellige ting. Anonymkode: eb6bd...4a7 Jeg har jobbet natt og det falt meg ikke inn med en slik døgnrytme når unger og greier skal ivaretas hjemme. I ukedagene når de var i barnehage/skole - greit. Kanskje jeg sov til 13/14. Men i helgene? Nei. Sov til maks 12. Ja, det er for få timer, og ja det er utmattende - men thats life når man har familie, og man har jo flere dager fri etter slike perioder nettopp for å hente seg inn igjen. Man har ikke rett til å sove bort HELE dagen når man har familie og planer, selv om man går natt. Anonymkode: fb07a...bab 11
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 Jeg sover sånn som mannen din når jeg har nattevaktsperioder, og priser meg lykkelig over at jeg er singel, jeg har absolutt ingenting å bidra med. Sier som de andre, det spørs om han ikke må få en annen turnus hvis dere skal fortsette å være et par.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 Just now, Vikarsykepleier said: Jeg sover sånn som mannen din når jeg har nattevaktsperioder, og priser meg lykkelig over at jeg er singel, jeg har absolutt ingenting å bidra med. Sier som de andre, det spørs om han ikke må få en annen turnus hvis dere skal fortsette å være et par. Det spørs jo om de trenger pengene, og hvorfor man har den turnusen. Jeg tenker ofte det er lett å klage på at den andre ikke gjør noe, men man trenger pengene og vil helst ikke endre på det. Anonymkode: eb6bd...4a7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #19 Skrevet 30. desember 2023 Å jobbe natt kan være veldig utmattende, og folk takler det forskjellig. Jeg sov også veldig mye, og sovnet veldig dårlig tidspunkt siden det tok en stund før jeg var rolig nok til å sovne etter jobb. Så jeg måtte slutte med det, ble helt ødelagt, så man skal ikke dømme for hardt uten erfaring med det selv Anonymkode: 0bc31...ff1 3
Bokormsen Skrevet 30. desember 2023 #20 Skrevet 30. desember 2023 All ære til de som jobber natt, takk for alt dere gjør for resten av oss. 7 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå