Gå til innhold

BPD (eupf) diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

har noen personlige erfaringer/kjenner noen med personlige erfaringer av det å bli diagnostisert med EUPF (hos DPS), eks. hvor lang tid tok det, var det psykologen som kom med mistanke eller måtte du bringe det opp selv, hva ble gjort i etterkant av diagnosen, er det strenge krav, ble familie/venner tatt inn for samtale om deg også?, var du påvist med andre psykiske lidelser på forhånd? 

Anonymkode: 8b59c...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk den diagnosen (som tentativ diagnose) etter å ha vært innlagt en stund. Dette var for ca 1,5 år siden, og jeg sto fortsatt på venteliste til behandling hos DPS. Var henvist grunnet depresjon av fastlegen. 

Diagnosen er fortsatt relativt tentativ, da jeg frem til nå har vært for dårlig til at det har kunnet blitt noen skikkelig utredning hos psykologen. Så om det faktisk ender med den diagnosen vet jeg ikke helt. 

Ble henvist til MBT (mentaliseringsbasert terapi), noe som skal være bra behandling mot EUPF, men ble avvist da de mente at det ikke passet til meg. Det ble ikke snakket noe med familie, venner el. før diagnosen. Var en periode i tenårene da jeg var diagnostisert med depresjon (ca. 10 år siden). 

Anonymkode: 68ae7...f8d

Skrevet

Jeg vil tro at mistanke får man ganske raskt i løpet av de første par samtalene. Jeg ble utredet på DPS. I de første timene snakket vi kjapt om min bakgrunn og fylte ut noen skjemaer sammen, noen ved intervju og andre fylte jeg ut hjemme. Basert på svarene på disse kunne vi gå videre med andre skjemaer igjen og snevre inn aktuelle diagnoser. Nå ble PF utelukket for meg ganske kjapt, men jeg vil tro at man bør ha en god idé om det kan dreie seg om PF i løpet av 2-4 timer.

Anonymkode: 8a442...2c5

Skrevet

Det var jeg som ba om å bli henvist til dps. Legen ville det så vidt, men sendte inn henvisning. (Og ble ganske spak når han hørte hvor mye ulik psykiske lidelser det er i slekta). Ble tatt inn og fikk diagnosen ganske raskt og fikk behandling i gruppeterapi.

Anonymkode: 12423...c65

Skrevet

Var innlagt i syv måneder, så inn og ut i flere måneder etter det. Fikk så diagnosen i 2017. Hadde en ganske alvorlig grad av det kan man vel si. Siden da har det vært noe poliklinisk behandling, men mest mange innleggelser i akuttpsykiatrien, innleggelser på DPS og andre steder. Nå 7 år etter første innleggelser og 6 år etter diagnosen ble satt er diagnosen tatt vekk, men jeg har ennå noen trekk fra både eupf, unnvikende, avhengig og tvangspreget PF. 

Jeg har ellers bipolar lidelse type 2, asperger syndrom og rusavhengighet. 

• Hjerte 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Var innlagt i syv måneder, så inn og ut i flere måneder etter det. Fikk så diagnosen i 2017. Hadde en ganske alvorlig grad av det kan man vel si. Siden da har det vært noe poliklinisk behandling, men mest mange innleggelser i akuttpsykiatrien, innleggelser på DPS og andre steder. Nå 7 år etter første innleggelser og 6 år etter diagnosen ble satt er diagnosen tatt vekk, men jeg har ennå noen trekk fra både eupf, unnvikende, avhengig og tvangspreget PF. 

Jeg har ellers bipolar lidelse type 2, asperger syndrom og rusavhengighet. 

Er så imponert over arbeidet du har gjort 

Anonymkode: 69ffd...904

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er så imponert over arbeidet du har gjort 

Anonymkode: 69ffd...904

Takk, det var hyggelig å høre. :) Eller lese da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...