Sinsiew Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Jeg skal starte utredning for adhd og da må jeg visst ta noen psykometriske tester. Dere som har vært gjennom det samme, kan dere fortelle litt om hva de testene består av? Kjenner jeg gruer meg litt. Jeg er ikke noe god på tester og har sjeldent konsentrasjon nok til å gjennomføre på en god måte. Har blant annet lagt fra med tester som må tas før jobbintervju og slikt, nettopp fordi jeg ikke kommer meg gjennom på en tilfredsstillende måte og får vist hva jeg kan, hvem jeg er 😅
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Hele poenget med testene er jo å teste/måle utfordringene dine slik at du kan få stilt en eventuell diagnose og få riktig behandling. Det er derfor ikke noe å grue seg for! Anonymkode: b2732...fe4 2
Sinsiew Skrevet 30. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hele poenget med testene er jo å teste/måle utfordringene dine slik at du kan få stilt en eventuell diagnose og få riktig behandling. Det er derfor ikke noe å grue seg for! Anonymkode: b2732...fe4 Joda, det vet jeg. Men det hjelper ikke 😅Jeg føler alltid på en så innmari vond følelse hver gang jeg ikke klarer å fullføre noe. Derfor gruer jeg meg, selv om det er lite hensiktsmessig. Det er rett og slett ikke en følelse jeg klarer å styre, uansett hvor irrasjonell den er.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Ikke noe å grue seg til. De er bare ute etter å finne ut hvordan det fungerer for deg. Ofte er det snakk om CPT-3 som er en oppmerksomhetstest på PC og WCST som er litt bredere og omfatter bl.a. oppmerksomhet og abatrakt tenking. Jeg råder deg til å ikke gjøre mer research da kunnskapen din om testene kan påvirke hvordan du gjør det og således validiteten. I noen tilfeller er det ønskelig med en evnetest/WAIS. Anonymkode: b2193...78c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Ja, det er dumt å forberede seg for mye, så ender du kanskje opp med å bli feildiagnostisert! Du må huske at det ikke går an å "stryke" på en slik test, det er ikke meningen at du skal være flink. Anonymkode: a2e35...042 1
Sinsiew Skrevet 30. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2023 Det er ikke snakk om at jeg skal forberede meg, bare at jeg skal vite litt mer om hva jeg skal gjennom 😅 Takk for svar.
Gakkepus Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 (endret) Med størst sannsynlighet skal du bli testet med wais (eller Wisc dersom du er under 18 år). Det er en evnetest som måler arbeidsminne, prosesseringshastighet, verbal forståelse osv. Siden det er ADHD utredning så blir nok flere tester brukt; cpt osv jeg har utført mange evnetester, og det går som regel helt fint med de fleste. Gjør så godt du kan! Alle har styrker og svakheter. lykke Til Endret 31. desember 2023 av Gakkepus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå