Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Partner med borderline + paranoid pf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en partner som har begge disse personlighetsforstyrrelsene. Er det mer alvorlig å ha begge disse, enn å ha kun Borderline f.eks.? Finner lite info på nett, derfor spør jeg her. 
Vi har også små barn, og samlivet er veldig vanskelig til tider. Lurer veldig på om man kan ha håp om å bli bedre, når man har både Paranoid Pf og Borderline pf?

Anonymkode: 482eb...c94

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en partner som har begge disse personlighetsforstyrrelsene. Er det mer alvorlig å ha begge disse, enn å ha kun Borderline f.eks.? Finner lite info på nett, derfor spør jeg her. 
Vi har også små barn, og samlivet er veldig vanskelig til tider. Lurer veldig på om man kan ha håp om å bli bedre, når man har både Paranoid Pf og Borderline pf?

Begge de to diagnosene er det som kategoriseres som alvorlige psykiske lidelser hver for seg. Man kan ikke bli frisk fra dem men med rett behandling kan pasienter som har disse diagnosene bli bedre. Skal ikke begi meg ut på behandlingen av disse da jeg har fått advarsler fra moderator tidligere pga det.

Endret av Kanino
Skrevet

Har barna deres arvet disse pf'ene?🤔

Anonymkode: c3385...463

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DPS og psykologspesialist kan svare deg på det.

Antar hun/han går i behandling?

Jeg har Borderline. Ikke den andre. 

Anonymkode: 5451d...c86

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor valgte du denne partneren?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var ikke det spørsmålet var

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen var veldig sjarmerende og snill den første tiden, faktisk de to første årene. Så det er ikke alltid lett å oppdage, inntil man kommer nærmere og blir mer bundet. Da kom den andre siden frem. Personen har jo også mange gode sider, situasjonen er ikke sort/hvitt på noen måter.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har barna deres arvet disse pf'ene?🤔

Barn arver ikke bare disse to diagnosene sånn helt uten videre. Man blir lettere mottakelig om foreldre har diagnosen, men mye kommer også ann på oppvekst, miljø og lignende

Endret av Kanino
Skrevet
Kanino skrev (1 minutt siden):

Barn arver ikke bare disse to diagnosene. Man blir lettere mottakelig om foreldre har diagnosen, men mye kommer også ann på oppveksten.

Barna har ikke arvet de, nei. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Personen var veldig sjarmerende og snill den første tiden, faktisk de to første årene. Så det er ikke alltid lett å oppdage, inntil man kommer nærmere og blir mer bundet. Da kom den andre siden frem. Personen har jo også mange gode sider, situasjonen er ikke sort/hvitt på noen måter.

Men du valgte allikevel å få barn med han?!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

DPS og psykologspesialist kan svare deg på det.

Antar hun/han går i behandling?

Jeg har Borderline. Ikke den andre. 

Anonymkode: 5451d...c86

Personen går i behandling. Har foreløpig ikke merket noe bedring, men har ikke vart så lenge…

• Liker 1
Skrevet (endret)

Personen går i behandling. Har foreløpig ikke merket noe bedring, men har ikke vart så lenge…

Behandlingen er ikke en quick fix. Pasienter lærer seg diverse strategier, og det lærer man ikke i løpet av kort tid. Tar som regel lang tid, da de må «omprogrammere» hjernen 

Endret av Kanino
Skrevet

Å ha begge samtidig er selvsagt mer alvorlig enn å ha bare en av de. Men det er også mulig å ha blandet personlighetsforstyrrelse, hvor man har symptomer fra to eller flere, men ikke nok til å oppfylle noen av diagnosene. Det er muligens mindre alvorlig, eller i alle fall mindre alvorlig enn å ha begge samtidig. 

Anonymkode: e6569...d60

• Liker 2
Skrevet

Dette er en personlighetstype jeg ville unngått å havne i en nær relasjon til.
Det beste du kan håpe på er kanskje symptomlindring, dersom vedkommende er motivert for terapi. Paranoia kan stå i veien for å ville motta riktig behandling, og i verste fall kan en BPD med paranoia bli farlig kontrollerende. Sørg for at dere har hjelp rundt dere.
Om du kan leve i dette over tid er det bare du som kjenner. At folk også har positive egenskaper er ikke relevant om det får deg og ungene usikre og utrygge av det som går skeis, med manipulering, humørsvingninger, utbrudd osv.
Noen med slike personlighetsforstyrrelser vender dette mest innover, men mange tar det ut på dem rundt seg.

Folk med stor emosjonell smerte og store svingninger blir naturligvis veldig selvsentrerte, og det kan være veldig skadelig for barn, om de ikke er veldig selvbevisste og dere har rik tilgang til støtte rundt dere.
Til syvende og sist er det dine barns behov som teller tyngst. Iblant er det største behovet skjerming.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Barna har ikke arvet de, nei. 

Beklager å si det men personlighetsforstyrrelser åpenbarer seg ikke alltid før man er voksen og ting hoper seg opp. Jeg har selv en pf (ikke disse to du nevner) og det ble ikke tydelig før jeg var passert 40.

Anonymkode: 56ea1...5b9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe at han er JÆVLIG sjalu og kontrollerende.. Hva skjer egentlig hvis du er ute på byen uten han?

Anonymkode: 1228a...d77

Skrevet

Jeg vil tippe at han er JÆVLIG sjalu og kontrollerende.. Hva skjer egentlig hvis du er ute på byen uten han?

Anonymkode: 1228a...d77

Vedkommeee er ikke sjalu og kontrollerende i det hele tatt. Men det har vært mye sinneutbrudd, humørsvingninger - og personen er ekstremt sensitiv for det vedkommende tolker som kritikk. Men har ingen ting imot om jeg tar en tur på byen.

• Nyttig 1
Skrevet

Forferdelig trist å se at folk er så nedlatende og stigmatiserende når noen snakker om borderline. Dere forstår at de med BPD er hele mennesker og ikke alle krav må oppfylles for å ha denne diagnosen? De er ikke farlige monstre. 

Ting kan bli bedre. Man må gå i terapi en stund, da. 

Anonymkode: 3982a...dca

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Dette er en personlighetstype jeg ville unngått å havne i en nær relasjon til.
Det beste du kan håpe på er kanskje symptomlindring, dersom vedkommende er motivert for terapi. Paranoia kan stå i veien for å ville motta riktig behandling, og i verste fall kan en BPD med paranoia bli farlig kontrollerende. Sørg for at dere har hjelp rundt dere.
Om du kan leve i dette over tid er det bare du som kjenner. At folk også har positive egenskaper er ikke relevant om det får deg og ungene usikre og utrygge av det som går skeis, med manipulering, humørsvingninger, utbrudd osv.
Noen med slike personlighetsforstyrrelser vender dette mest innover, men mange tar det ut på dem rundt seg.

Folk med stor emosjonell smerte og store svingninger blir naturligvis veldig selvsentrerte, og det kan være veldig skadelig for barn, om de ikke er veldig selvbevisste og dere har rik tilgang til støtte rundt dere.
Til syvende og sist er det dine barns behov som teller tyngst. Iblant er det største behovet skjerming.

Tusen takk for et veldig godt og seriøst svar 🥰 

i dette tilfellet er personen (per nå) for paranoid til å delta i gruppebehandling. Det er synd, for har forstått at gruppebehandling ofte gir gode resultater, og hadde et håp om at det ville hjelpe. 

Det har vært veldig vanskelig å leve med. Personen blir veldig lett trigget av ting jeg sier- ting jeg ikke kan forstå at kan vekke en såpass sterk reaksjon. Ofte har sinneutbrudd vært rettet mot meg, og humørsvingninger kan komme brått. 

Heldigvis er det i vårt tilfelle partneren (meg) disse tingene går utover, og ikke barna. Men det er jo likevel ikke bra for barna at en av foreldrene sliter med dette. De får jo med seg at personen har humørsvingninger. 

Jeg har vurdert å gå ut av forholdet, men har ikke tatt en beslutning. Vet iallefall at det må skje en endring, om det skal være liv laga å bli. Derfor jeg opprettet denne tråden; lurer veldig på om det er mulig å bli bedre av dette..

Det er så absolutt barnas behov som veier tyngst! 🥰 De er jo også veldig glad i forelderen, og et samlivsbrudd ville vært tungt for de. På mange måter synes jeg også at det er bedre å være to foreldre til stede, enn å sende på samvær. Personen har aldri vært slem mot barna, men vedkommende sliter jo med to alvorlige diagnoser, og magefølelsen min sier at jeg har det best med å være til stede (for det meste da). 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Herregud. Stakkars TS.. Hun spør etter råd, hun har ikke engang gått inn på hva som skjer hjemme. Ikke alle med borderline pf er spik spenna gærne. Veldig stigmatiserende kommentarer her.. 

Har desverre ingen gode svar ts, men ta kontakt med behandlingsstedet hans. De tilbyr pårørendesamtaler, hvor du kan få bedre svar på det du lurer på. Lykke til med mannen og familien❤️

Anonymkode: d915b...f9e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...