AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Har tidligere sagt fra at hund gjerne bør bli hjemme siden den bjeffer på og jager vår katt. Får likevel spørsmål hver gang de skal på besøk hit. Hunden skal ut og inn i hagen hele kvelden og er ganske urolig. I tillegg til da å bjeffe på katten som gjemmer seg i 2 etg. Jeg synes pus skal være trygg i eget hjem- men nå er det igjen spørsmål om å ta den med på nyttårsaften 🙄 Mannen mener vi bare må tilrettelegge og ha mat og do til pus på et rom i 2 etg. Hva er det med antennene til enkelte hundefolk? Hadde jeg villet ha hund så hadde vi hatt hund. Liker heller ikke at den skal opp i sofa og fang når vi sitter i stua. Anonymkode: 740b9...3d5 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 De kan jo ta den med, men ha med bur som fen må være i. Så får de heller gå ut og kufte den med jevne mellomrom Anonymkode: 23fcf...b8f 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan jo ta den med, men ha med bur som fen må være i. Så får de heller gå ut og kufte den med jevne mellomrom Anonymkode: 23fcf...b8f Hunden er som et barn og skal ikke være i bur. Heller ikke på et eget rom. Det er visst dyreplageri. Den skal gå fritt i huset. Anonymkode: 740b9...3d5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har tidligere sagt fra at hund gjerne bør bli hjemme siden den bjeffer på og jager vår katt. Får likevel spørsmål hver gang de skal på besøk hit. Hunden skal ut og inn i hagen hele kvelden og er ganske urolig. I tillegg til da å bjeffe på katten som gjemmer seg i 2 etg. Jeg synes pus skal være trygg i eget hjem- men nå er det igjen spørsmål om å ta den med på nyttårsaften 🙄 Mannen mener vi bare må tilrettelegge og ha mat og do til pus på et rom i 2 etg. Hva er det med antennene til enkelte hundefolk? Hadde jeg villet ha hund så hadde vi hatt hund. Liker heller ikke at den skal opp i sofa og fang når vi sitter i stua. Anonymkode: 740b9...3d5 Skjønner jo at de spør, de kan/bør jo ikke forlate hunden på nyttårsaften. Anonymkode: 03fd1...a70 14
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Man lar ikke dyr være alene på nyttårsaften, de kan bli vettskremte. Så enten tar dere imot gjestene og hunden, eller så får dere feire nyttårsfaten uten vennene. Anonymkode: 1d075...889 20
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner jo at de spør, de kan/bør jo ikke forlate hunden på nyttårsaften. Anonymkode: 03fd1...a70 Må barre legge til at de burde jo bare takke nei fra starten av om de vet at du ikke vil ha hunder i huset. Anonymkode: 03fd1...a70 13
Nutz Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 Akkurat på nyttårsaften syntes jeg de bør få ta med seg hunden da veldig mange reagerer på fyrverkeri. Katten kan være på eget rom/etasje akkurat den kvelden. Utover det er det helt rimelig å si nei. Jeg er selv hundeeier og har full forståelse for at ikke alle er like glad i hunder som meg. (Går heller aldri fra hund på nyttårsaften) 9 1
Andro Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 (endret) Ditt hjem, dine regler. Katten din sine behov er like viktige som hundens. Vennene dine får heller takke nei til å komme, om de ikke kan holde orden på dyret. Det er du som bestemmer om hunden kan være i møblene, eller om den hører til på gulvet. Ikke alle hundeeiere bør ha hund... Det er greit at hunden er et familiemedlem, men som med alle andre familiemedlemmer - småunger, svigermødre og trå tenåringer - så må man oppdra dem til å ta hensyn til andre. Å lære en hund å ikke jage katt, ligge stille å gulvet, ikke bjeffe innendørs etc. er ikke noe hokuspokus, og er noe du trygt burde kunne forventet om de var ansvarlige hundeeiere. Da kunne hunden vært en glede for dere alle, mens de nå gjør den til en belastning. Jeg vet ikke hva du kan om hund eller hvor nære venner dere er, men hadde dette vært mine venner, så ville jeg lært denne hunden hvilke regler vi følger i mitt hus. Det gjør jeg med både folk og dyr som er her, og min erfaring med det er god. Om noen reagerer negativt på at jeg nekter bikkja eller ungen deres å løpe over sofaryggen eller bråke innendørs så er det deres greie å bearbeide det, tenker jeg. Jeg gjør det som trengs for at jeg skal få det greit her. Endret 30. desember 2023 av Andro 3 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 Nutz skrev (1 minutt siden): Akkurat på nyttårsaften syntes jeg de bør få ta med seg hunden da veldig mange reagerer på fyrverkeri. Katten kan være på eget rom/etasje akkurat den kvelden. Utover det er det helt rimelig å si nei. Jeg er selv hundeeier og har full forståelse for at ikke alle er like glad i hunder som meg. (Går heller aldri fra hund på nyttårsaften) Hadde de ikke hatt katt så hadde jeg vært helt enig, men veldig mange katter reagerer også på fyrverkeri,min er livredd. Er det bedre å ofre katten at den skal være alene og redd på et rom enn en hund? Jeg hadde aldri gått fra katten min på nyttårsaften, noe som selfølgelig ikke hundeeiere bør gjøre heller. Om en katteier hadde spurt om å få ha sin katt med til deg på nyttårsaften, hadde du da latt hunden din være alene i et annet rom fordi katten skulle komme ? Sånn sett burde man bare takke nei til invitasjonen om man vet den andre har et dyr som ikke går ilag med eget dyr. Anonymkode: 03fd1...a70 7 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har tidligere sagt fra at hund gjerne bør bli hjemme siden den bjeffer på og jager vår katt. Får likevel spørsmål hver gang de skal på besøk hit. Hunden skal ut og inn i hagen hele kvelden og er ganske urolig. I tillegg til da å bjeffe på katten som gjemmer seg i 2 etg. Jeg synes pus skal være trygg i eget hjem- men nå er det igjen spørsmål om å ta den med på nyttårsaften 🙄 Mannen mener vi bare må tilrettelegge og ha mat og do til pus på et rom i 2 etg. Hva er det med antennene til enkelte hundefolk? Hadde jeg villet ha hund så hadde vi hatt hund. Liker heller ikke at den skal opp i sofa og fang når vi sitter i stua. Anonymkode: 740b9...3d5 Du kan (selvsagt og åpenbart !!!) Bestemme at hunden ikke skal i senger og sofaer. Dere har katt og katten er redd. Da bør hunden være hjemme. Til aller nøds i bur. Du må sette ned foten. Hjelpes, hva om det kommer et barn som svinger seg i lysekronen og du ikke sier nei... lar du det skje? Anonymkode: 1424d...de7 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hunden er som et barn og skal ikke være i bur. Heller ikke på et eget rom. Det er visst dyreplageri. Den skal gå fritt i huset. Anonymkode: 740b9...3d5 Men det er ok for katten? Er ikke det et dyr? AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner jo at de spør, de kan/bør jo ikke forlate hunden på nyttårsaften. Anonymkode: 03fd1...a70 Akkurat nyttårsaften er noe spesiell. Derfor skrev jeg til nøds i et bur. Det bør ikke være sånn at om den kan være der nyttårsaften så kan den komme alle andre besøksadresse også. Nyttårsaften er et særtilfelle Anonymkode: 1424d...de7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 Jeg spør alltid om hunden kan være med, og forventer at folk sier nei om de ikke vil. Noen har barn som er skeptiske, noen liker bare ikke flekker og andre spor og noen liker bare ikke hunder. I ni av ti tilfeller spør jeg fordi jeg syns det er hyggelig for hunden å være med, men han kan godt være alene hjemme. Anonymkode: 84f6a...e9d
Nutz Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde de ikke hatt katt så hadde jeg vært helt enig, men veldig mange katter reagerer også på fyrverkeri,min er livredd. Er det bedre å ofre katten at den skal være alene og redd på et rom enn en hund? Jeg hadde aldri gått fra katten min på nyttårsaften, noe som selfølgelig ikke hundeeiere bør gjøre heller. Om en katteier hadde spurt om å få ha sin katt med til deg på nyttårsaften, hadde du da latt hunden din være alene i et annet rom fordi katten skulle komme ? Sånn sett burde man bare takke nei til invitasjonen om man vet den andre har et dyr som ikke går ilag med eget dyr. Anonymkode: 03fd1...a70 Absolutt ikke, men jeg er sikker på at det er mulig å finne en løsning for at begge dyr skal ha det bra akkurat rundt rakettoppskytningen. Hundeeier kan ta med seg hunden på badet eller et annet rom f eks
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 Skrekken er at katten skal løpe ut fordi den er skremt av huneen- og ikke tørre å komme inn igjen. Og så er det rakettene ute som katten er livredd også. ts Anonymkode: 740b9...3d5 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skrekken er at katten skal løpe ut fordi den er skremt av huneen- og ikke tørre å komme inn igjen. Og så er det rakettene ute som katten er livredd også. ts Anonymkode: 740b9...3d5 Du kan jo la katten være på soverommet og hunden i stua? Jeg reiser ikke fra min hund på nyttårsaften Anonymkode: d4425...3bd 1
Sirah Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 Hvorfor ba du disse vennene på nyttårsaften når du vet at de har hund de ikke liker å reise fra til vanlig? De reiser så klart ikke fra den alene på nyttårsaften! Når det er sagt så bør de kunne ha hunden i bur eller under kontroll de timene de er hos dere. I det minste respektere at den ikke skal bjeffe på katten eller sitte i møblene. Skulle bare mangle. 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skrekken er at katten skal løpe ut fordi den er skremt av huneen- og ikke tørre å komme inn igjen. Og så er det rakettene ute som katten er livredd også. ts Anonymkode: 740b9...3d5 Hvis katten er redd for raketter, og i tillegg blir katten stresset av å ha hunden i hus (bare lukten er nok. Det hjelper ikke å ha den i et annet rom hvis den ligger der alene og stresser. I sitt eget hjem burde den få lov til å være trygg), så burde dere ikke være sammen med disse vennene på nyttårsaften hvis de ikke har hundepass. Anonymkode: c9480...ab6 6 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 Dum situasjon. Først av alt, isteden for å si at hunden «gjerne bør» bli hjemme, må dere si at dere har katt, den kommer ikke overens med hunden og hunden er derfor ikke velkommen hos dere. Det er katten som bor der, hunden MÅ derfor bli hjemme. Enkelt og greit. Når det kommer til nyttår, synes jeg det er viktig at en hund eller katt (eller andre dyr) ikke skal bli forlatt alene. Fyrverkeri kan gjøre at mange dyr får panikk, og kan klare å skade seg selv. Jeg tenker at deres to «hus» ikke er forenelig med å feire nyttår sammen, og bør feire hver for dere. Anonymkode: bd8ff...522 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #19 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dum situasjon. Først av alt, isteden for å si at hunden «gjerne bør» bli hjemme, må dere si at dere har katt, den kommer ikke overens med hunden og hunden er derfor ikke velkommen hos dere. Det er katten som bor der, hunden MÅ derfor bli hjemme. Enkelt og greit. Når det kommer til nyttår, synes jeg det er viktig at en hund eller katt (eller andre dyr) ikke skal bli forlatt alene. Fyrverkeri kan gjøre at mange dyr får panikk, og kan klare å skade seg selv. Jeg tenker at deres to «hus» ikke er forenelig med å feire nyttår sammen, og bør feire hver for dere. Anonymkode: bd8ff...522 Ja enig i dette. Hundeeierne har voksne men hjemmeboende barn- så det naturlige i mitt hode er at hund passes hjemme. ts Anonymkode: 740b9...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #20 Skrevet 30. desember 2023 Aldri i verden om jeg hadde stengt inn mine egne dyr for at noen ville ha med seg sitt dyr. Da får de heller bli hjemme. Anonymkode: 798d6...f02 3 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå