Gå til innhold

Ukjente unger som leker i vår hage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg eventuelt går til dem og sier at jeg nekter dem å grave på tomta vår, så har jeg jo ingen garanti for at de ikke gjør det når jeg er hjemme!

Anonymkode: 5fc2b...ff0

Husker vi måtte jage vekk unger fra naboens hage når de var på ferie i utlandet. Så mange unger som ikke eier folkeskikk.

Anonymkode: 03592...4e8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om jeg eventuelt går til dem og sier at jeg nekter dem å grave på tomta vår, så har jeg jo ingen garanti for at de ikke gjør det når jeg er hjemme!

Så sett opp et skilt, en laminert lapp, si fra til barna eller noe sånn du har gjort noe forebyggende. Din tomt ditt ansvar. Sånn er det jo også med trampoliner, basseng osv. Men du må jo bare forsette å snakke i mot, det er du som risikerer å bli tatt om det skjer noe. Iallefall når du ikke gjør noe forebyggende. 

Anonymkode: bd737...cfc

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så sett opp et skilt, en laminert lapp, si fra til barna eller noe sånn du har gjort noe forebyggende. Din tomt ditt ansvar. Sånn er det jo også med trampoliner, basseng osv. Men du må jo bare forsette å snakke i mot, det er du som risikerer å bli tatt om det skjer noe. Iallefall når du ikke gjør noe forebyggende. 

Anonymkode: bd737...cfc

Altså... Vi hadde trampoline da ungene var små, det sto ikke skilt på den om at ingen var velkomne til å bruke den uten at vi var hjemme....

Jeg skjønner hva du sier, men jeg synes bare det blir for dumt å snakke om å bli "tatt" for noe her... Om jeg velger å snakke med ungene, så kan det være glemt ti minutter senere, har null garanti for noe som helst.

Men det enkleste er sannsynligvis å bare bli den heksa som jager dem bort og sier at de ikke får være der. Akkurat som om de vil innrømme at det er beskjeden de har fått om de skulle få trøbbel en gang de er der uten at jeg vet det....

Foreldre må faktisk lære ungene sine å enten være på offentlig område eller å være der de er på besøk/invitert. Men jeg jobber med barn også, og jeg vet jo at tendensen dessverre er at flere og flere foreldre ikke tar "kampen" med ungene sine eller velge å oppdra dem, sette grenser og stille krav.

Ah, deilig å lese 😄😄

Vi har store tenåringer, og pga generasjonsskifte i nabolaget er det nå mange flere familier med småbarn rundt oss, kjenner ikke verken ungene eller foreldrene. Vi har nøyaktig samme situasjon, bor i enden av en bratt bakke med lite trafikk (blindvei øverst), som blir akebakke hver vinter. Alle ungene ender godt inn i hagen vår. Vi har også gitt brøytemannskapet beskjed om at de kan dumpe snøen innpå tomta vår, for dumpes den ikke inne i selve hagen blir det svært vanskelig for oss å komme ut av innkjørselen pga høye brøytekanter. Dette blir naturligvis til hopp, eller en ekstra akebakke for de minste 🙄 Jeg plages, men biter det i meg, for ungene er i det minste ute og i aktivitet. Heldigvis er det kun noen få uker i året. Det irriterte oss mye mer at unger og tenåringer brukte hagen som snarvei, så der endte vi med å sette opp verdens høyeste gjerde 😄😄

Anonymkode: b33a8...36b

Her er også naboungene på besøk, en hel gjeng, og leker i snøhaugen en halv meter fra husveggen min. Problemet er at de skriker og gråter og roper så voldsomt hele tiden, jeg blir gal. Skjønner ikke hvorfor foreldrene deres tillater dem å holde på sånn hos naboen. 

Anonymkode: 6b853...f73

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ah, deilig å lese 😄😄

Vi har store tenåringer, og pga generasjonsskifte i nabolaget er det nå mange flere familier med småbarn rundt oss, kjenner ikke verken ungene eller foreldrene. Vi har nøyaktig samme situasjon, bor i enden av en bratt bakke med lite trafikk (blindvei øverst), som blir akebakke hver vinter. Alle ungene ender godt inn i hagen vår. Vi har også gitt brøytemannskapet beskjed om at de kan dumpe snøen innpå tomta vår, for dumpes den ikke inne i selve hagen blir det svært vanskelig for oss å komme ut av innkjørselen pga høye brøytekanter. Dette blir naturligvis til hopp, eller en ekstra akebakke for de minste 🙄 Jeg plages, men biter det i meg, for ungene er i det minste ute og i aktivitet. Heldigvis er det kun noen få uker i året. Det irriterte oss mye mer at unger og tenåringer brukte hagen som snarvei, så der endte vi med å sette opp verdens høyeste gjerde 😄😄

Anonymkode: b33a8...36b

Felles skjebne osv, ja! Godt å høre at det ikke bare er her, selv om jeg skjønner deg godt!

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her er også naboungene på besøk, en hel gjeng, og leker i snøhaugen en halv meter fra husveggen min. Problemet er at de skriker og gråter og roper så voldsomt hele tiden, jeg blir gal. Skjønner ikke hvorfor foreldrene deres tillater dem å holde på sånn hos naboen. 

Anonymkode: 6b853...f73

Uff... Her er det "heldigvis" ikke på stue-siden av huset, så jeg hører dem ikke når jeg sitter i stua. Må inn på soverommet og dra opp rullgardinen for å se dem (eller gå ut utgangsdøra, for det er ved innkjørselen vår).

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde gått ut å sagt det ikke er greit

Anonymkode: 904f8...e1d

Overraskende mange her som mener det ja, jeg hadde trodd jeg skulle få mer beskjed om at jeg var gammel og sur ;)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg orker generelt ikke andre folk i hagen. Da kommer de helt oppi stuevinduet mitt og jeg klarer ikke å slappe av med det. 

Anonymkode: 89ee7...ad5

Nei, det hadde ikke jeg heller klart. Her er de på motsatt ende av huset ved soverommene, og de er jo ikke ute og leker når vi skal legge oss.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan jo ikke sitte og passe på dem??? Å gi beskjed er greit nok, det kan jeg gjøre, men jeg kan ikke ha ansvar for dem på noe vis!

Har ikke sagt du skal passe på dem heller. Men så lenge det skjer på din tomt må du jo si ifra at de ikke skal grave tuneller i brøytehaugen. Om du aner hvem foreldrene er så bør de også informeres så de kan si ifra også.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jeg klar over, men det fortalte jeg ungene mine fra de var små og begynte å leke ute alene, så jeg vil jo mene at foreldrene har noe ansvar her. Jeg kan ihvertfall ikke holde meg hjemme og sitte og passe på dem når de leker der i tilfelle brøytebilen kommer....

Nei, men du må si ifra de gangene du ser dem.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det skjønner vi jo alle. Men om du sier ifra når du kan så gjør du det du kan

Annonse

Til de som er lei barn i hagen, følg de hjem og snakk med foreldrene.  

Ta bilde av barna (og skjul ansiktene) og legg i postkasser til de med barn og si at det ikke er trygt og det er forstyrrende og pass på egne barn.

Det går an å prate med barn på en rolig måte, men hører de ikke så gå drastisk til verks.

Anonymkode: e6a74...a32

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenk å morto at noen leker ute.

Skal du gå bort å si.. det er mim snø?

Anonymkode: 02da3...f4b

Det er ikke snøen som oftest er problemet, men skrik, skrål, ødeleggelser på ting under/rundt, skader av ting på tomta.  Om man f.eks vet det er store steiner under vil man ikke at unger lander på de.  

Anonymkode: e6a74...a32

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...