AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Nå er ikke mamma noe psykolog, det skal sies. Jeg sa til mamma at jeg føler meg bedre av angsten. Redselen er ikke der konstant lenger. Men så sier hun "Så lenge du har OCD, og vasker hende dine 10 ganger, hver gang du vasker henda, og slik du holder på med mat, stå å se på ett antrekk 10 minutter for å vurdere om det er trygt å ha på, så er angsten der dessverre. Du prøver å kontrollere angsten og når du gjør disse ritualene, så merker du ikke redselen på samme måte om du hadde sluttet med ritualene". Hun sa noe slikt. Stemmer det? Hun har slitt en del med angst og OCD før, men er ikke psykolog. Stemmer dette? Jeg føler jo jeg har det bedre. Er ikke det som betyr noe? selvom jeg blir frustrert når jeg gjør disse ritualene, men jeg føler jeg holder ting i sjakk. Anonymkode: 9e08d...a2c
Lizard Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Hun har rett. OCD er jo en angstlidelse og du bruker ritualene for å ikke utløse angst. Det er en ond sirkel. 1
Mezzosoprena Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Selvfølgelig har hun rett, OCD er jo ofte et resultat av at man forsøker å kontrollere angsten. Man har ritualer som gjør en roligere...
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Ja, det stemmer nok. Du blir ikke kvitt angsten på denne måten, du bare dekker litt over symptomene midlertidig. Etterhvert kan du oppleve at du aldri får gjort ritualene mye eller godt nok, da kan det bli veldig slitsomt eller til og med helseskadelig. Du kan lese litt mer om det her: https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/ Sitat Det er vanlig at en gjør spesielle ting for å prøve å mestre situasjonen. Eksempler er å sitte ytterst ved døren på et møte, unngå blikkontakt, ikke snakke i forsamlinger eller utvikle spesielle ritualer eller tvangstanker. Alt dette bidrar til å holde angsten ved like. Anonymkode: 9beb9...b25
Gakkepus Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Du holder angsten din i sjakk ved å utføre ulike ritualer som midlertidig fjerner angsten din og samtidig opprettholder problematikken. I det du begynner å motsette deg ritualene vil angsten komme tilbake for fullt. Din mor har helt rett i det hun sier. Du utøver kontroll over noe som ikke kan kontrolleres, men det fjernet ubehaget og du opplever «mindre» angst.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Du har en sikkerhetsstrategi for å holde angsten unna. Eks. De som er redd for å gå ut døra hjemme, det går fint så lenge de har en tlf i lomma tilfelle de trenger hjelp og kan ringe. uten tlf får de angst. Veldig godt å høre at angsten din er mindre. Er du klar for å kutte ned på håndvasken? Tror du angsten da blir større hvis du trapper ned på det? Hva er det verste som kan skje? Kroppen trenger ikke vaskes mange ganger daglig. Eksponer deg for å ta på skitne ting, uten å vaske hendene dine. Men nå vet ikke jeg hvor plaget du er, og ofte kan slike tilnærminger være lurt å gjøre sammen med en terapeut eller noen som kjenner deg og kan dette Anonymkode: 05403...2b0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Jeg føler ikke at jeg har ocd, så lenge jeg får tviholde på tvangstankene og tvangshandlingene. Har mange ganger tenkt at psykologen har satt feil diagnose og overdriver. Det er irriterende og til tider slitsomt å ha ocd, men jeg er så vandt til det, og det er ikke ekstremt. Så jeg føler ikke større ubehag enn sinne og irritasjon. Når jeg forsøker å gi slipp, først da kommer angsten. Da jeg begynte med målrettet behandling for ocd så "utviklet" jeg spiseforstyrrelse. Jeg hadde SF før også, men ikke like ekstremt som nå. SF og ocd er samme greia. SF har nå tatt over for ocd for min del, selv om at jeg har en del "uskyldige" tvangstanker og handlinger fortsatt. Anonymkode: 05768...fee
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 Jepp, ocd er et resultat av angst. Jeg gikk i 4-dagers behandling for angst og ocd på dps i sommer og behandlingen gikk blant annet ut på å håndtere angsten uten å utføre tvangshandlinger. Er så og si frisk fra tvangshandlingene nå. Angsten krever fortsatt jobb men livskvaliteten er noe helt annet 🙏🏻 Anonymkode: b4ee5...a46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå