AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Hei jeg er tok opp røyking når jeg var 14 fikk bomme av min storesøster en sigarett på morgenen før skolen, når jeg fylte 18 så begynte jeg og røyke mer daglig siden jeg var gammel nok til og kjøpe røyk på egenhånd, jeg er nå 23 og har røyket 2 pakker om dagen siden jeg var 18 men jeg kjøper ikke filter sigaretter, jeg kjøper sånne tobakk pakker hvor du ruller da jeg syns det er bedre jeg merker ikke noe plager av røyking, hører mange sier at det er fare for kreft hjerte bla bla bla men det er ikke før man er 50 og eldre, jeg har ikke hørt om noen under 50 som får trøbbel pga tobakk jeg leste om en skuespillerinne hun fra den gamle filmen trollmannen fra oz, hun røykte 80 sigaretter ifra hun var 16 og hun ble 47 år og det var ikke pga røyking jeg tenker "YOLO". Anonymkode: 5c382...27e
Girlsarebest Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 (endret) Mener du 2 hele sånne rulle tobakk pakker eller mente du 40 sigaretter om dagen?, Jeg har lest at vi kvinner har mindre sjanse for og få helseplager av røyking, hun døde kanskje ikke av tobakken men 80 om dagen i 31 år hadde uten tvil satt sine spor. Endret 30. desember 2023 av Girlsarebest
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Selvsagt er røyking helseskadelig. Man trenger ikke få verken kreft eller dø for at det ødelegger helsen. Det kan gi kols, astma, allergier, hjertesykdom, diabetes, slag, m.m Du kan jo lese litt statistikk fremfor å henge deg opp i "jeg har ikke hørt om". https://www.cancerresearchuk.org/health-professional/cancer-statistics/risk/tobacco#heading-Zero Når kan klikker seg videre inn på "lungekreft", så skrives det: A person’s risk of developing cancer depends on many factors, including age, genetics, and exposure to risk factors (including some potentially avoidable lifestyle factors). Nearly 1 in 13 UK females and 1 in 14 UK males will be diagnosed with lung cancer in their lifetime (born in 1961). 79% of lung cancer cases in the UK are preventable. 72% of lung cancer cases in the UK are caused by smoking. 5% of lung cancer cases in the UK are caused by ionising radiation. 13% of lung cancer cases in the UK are caused by workplace exposures. 8% of lung cancer cases in the UK are caused by air pollution. 46 400 blir diagnosert med lungekreft i Storbrittania - hvert år. Så da kan du jo regne ut selv. Selv om lungekreft oftest rammer de som er over en viss alder, så er et et hav av andre tilstander som vil påvirke livet ditt negativt som kan inntreffe lenge før du er 40. At det finnes enkelttilfeller med storrøykere som ikke har dødd innen en viss alder, betyr ikke at det ikke er farlig. Lov å tenke selv. Anonymkode: 925b2...34e 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Nei, det er helsekost💪 Anonymkode: e7178...66d 4
Flipit Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 Må jo være trolling. Klarer ikke å se for meg hvordan noen kan være så lite informert i 2024 Ja, at røyking er skadelig er det ingen tvil om. Dette er vanvittig godt vitenskapelig dokumentert. 13 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 Flipit skrev (Akkurat nå): Må jo være trolling. Klarer ikke å se for meg hvordan noen kan være så lite informert i 2024 Ja, at røyking er skadelig er det ingen tvil om. Dette er vanvittig godt vitenskapelig dokumentert. Ja enig, ingen er vel så kørka.. Anonymkode: 925b2...34e 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 Man er passe dum hvis man i 2023 tror at det ikke er skadelig å røyke. Anonymkode: b21b2...aa0 2 1
Sofakona Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Vel du kan jo gjette hvem som er fra en røyker og en ikke røyker....s 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 Røyker du to pakker rulletobakk om dagen? Da kan du ikke gjøre annet enn å røyke og rulle sigaretter. Og før du angriper, jeg har røkt i mange år, bare rulletobakk, men kan ikke se for meg at jeg skulle kunne røyke så mye. 2 pakker har jeg i 2-3 uker, hver pakke tilsvarer rundt 50 sig. Har aldri vært storrøyker da. Men nekter å tro på deg ang. den mengden ..Og jo, visst påvirker det helsen. Vet om flere som fikk kols etter langvarig røyking. Vet jeg burde slutte, men det er vanskelig. PS. Er kvinne. Anonymkode: 56bd8...a3d 3
Gjest vintersolverv Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 Det kommer akkurat an på hva du har som foregår i kroppen fra før av. Noen har bare "jernhelse", mens andre kan ha mange faktorer som trekker helsa deres ned, og røyk blir en spiker til kista for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 Røyking dreper 6000 mennesker i Norge hvert år. Her kan du lese om helseskadene ved røyking: https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/helseskader-ved-royking Du kan si at du ikke bryr deg nå om hva som skjer når du blir 50, men du skjønner det at å være 50 føles helt likt ut som å være 25. Du har ikke noe mer lyst til å dø av kreft når du kommer så langt. Vi mennesker er laget slik at vi ønsker å leve. Selv 80-åringer har ikke lyst til å dø, de vil henge med og se hva som skjer, tilbringe mer tid med folkene de er glade i. Oppleve å få barnebarn og oldebarn. Tida går veldig fort, plutselig er du der. Anonymkode: c5004...489 5 2
Mezzosoprena Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 Så dumme folk finnes ikke lenger, ingen er lenger å uopplyste som det du prøver å fremstå som i hovedinnlegget her TS. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 Selvfølgelig gjør du hva du vil. Samtidig er røyking utrolig helseskadelig, det er ikke at hvis du røyker når du er over 50 så blir du syk, det er at du oftest får konsekvensene etter du er 50. Røyking gir kreft i lungene, halsen, gule tenner, avhengighet, og hele deg og huset lukter uten at du merker det. Pusteproblemer, all slags problemer. Hvis du vil fortsette, bare å gjøre det, men trist at det vi betaler i skatt går til å gjøre folk som ikke bryr seg noe som helst om helsen sin friske fra konsekvenser alle vet at er veldig sannsynlige Anonymkode: c45ae...cb3
Gjest Kanino Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei jeg er tok opp røyking når jeg var 14 fikk bomme av min storesøster en sigarett på morgenen før skolen, når jeg fylte 18 så begynte jeg og røyke mer daglig siden jeg var gammel nok til og kjøpe røyk på egenhånd, jeg er nå 23 og har røyket 2 pakker om dagen siden jeg var 18 men jeg kjøper ikke filter sigaretter, jeg kjøper sånne tobakk pakker hvor du ruller da jeg syns det er bedre jeg merker ikke noe plager av røyking, hører mange sier at det er fare for kreft hjerte bla bla bla men det er ikke før man er 50 og eldre, jeg har ikke hørt om noen under 50 som får trøbbel pga tobakk jeg leste om en skuespillerinne hun fra den gamle filmen trollmannen fra oz, hun røykte 80 sigaretter ifra hun var 16 og hun ble 47 år og det var ikke pga røyking jeg tenker "YOLO". Anonymkode: 5c382...27e Farlig er det, men i hvor stor grad ? Noen får store helseplager, andre ingen. Å begynne og røyke tror jeg er å spille russisk rulett. Endret 30. desember 2023 av Kanino
Hedda-78 Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 Har du vokst opp under en stein? Tror du at livet er over når du fyller 50, slik at det spiller ikke noen rolle hva slags sykdommer og smerter du får etter 50? Helt greit å få kols og pustemaske når du fyller 50, demens før du rekker å få barnebarn, og hjerteinfarkt to dager etter at du endelig har blitt pensjonist? Les deg opp, du kan begynne her: https://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/var-roykfri 1
Nowayback Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 Røyking er så heslig og ekkelt. Kan ikke fatte at noen gjør det i 2023. 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 For noen er røyking ekstra skadelig. Du kan evt ta en blodprøve? https://nhi.no/sykdommer/lunger/kols/alfa1-antitrypsinmangel Anonymkode: 65b67...09a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #18 Skrevet 30. desember 2023 herre min alle vet da det at det er skadelig Anonymkode: a2fdf...84e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Skrevet 31. desember 2023 Ja,det er det. MEN å dampe nikotin og bruke snus er værre. Dem blir toppen 70 år. De som smatter tobakk gjennom ei pipe,lever til dem er 90-95år ser det ut til. Anonymkode: 30bff...fa0
Nuka Skrevet 31. desember 2023 #20 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja,det er det. MEN å dampe nikotin og bruke snus er værre. Dem blir toppen 70 år. De som smatter tobakk gjennom ei pipe,lever til dem er 90-95år ser det ut til. Anonymkode: 30bff...fa0 Nei, kutt ut da. Damping har ikke eksistert i så mange år at det er forska nok på til det og i forhold til snus er det like latterlig🥹😂🤣 Ingen av delene er hverken risikofritt eller bra. Lungene angripes av nikotin og andre avfallsstoffer som blir inhalert i ulik grad etter hva det er/metoden er i tillegg til munn generelt, luftveier, blodet, blodomløpet, magen og vev, mens snus angriper tannkjøtt, tenner og blodet samt magen. Pipe-påstanden er og på jordet. Mye mulig det var et tullesvar, og da må jeg bare si sorry 😅 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå