Gå til innhold

Hemoroider siste del av svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene slitt med en gigantisk hemoroide (på størrelse med en klinkekule). Den er ikke supervond, men ganske sjenerende. Frister ikke å ha datenight med typen og føler jeg sliter med å tørke meg helt ren selv om jeg vasker meg etter hvert dobesøk. Har prøvd Scheripoctsalve, men det har ikke hatt så innmari god effekt og det er jo litt begrenset hvor lenge man skal bruke det som gravid. Innser at den mest sannsynlig kommer til å bli en ekstra blindpassasjer frem til, under og etter fødsel 🫠

Noen som har noen gode råd eller oppmuntrende ord? Hvor vanlig er det her? Kommer jeg til å bli kvitt den på et tidspunkt? I det store bildet er det jo en bagatell nå på slutten av svangerskapet, men føler meg bare så jævla ufresh fra topp til tå om dagen.

Anonymkode: 182cc...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også én stor hemoroide på slutten. Har ikke hatt det hverken før eller siden. Den forsvant kort tid etter fødselen. 

Anonymkode: c7ace...439

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har de siste ukene slitt med en gigantisk hemoroide (på størrelse med en klinkekule). Den er ikke supervond, men ganske sjenerende. Frister ikke å ha datenight med typen og føler jeg sliter med å tørke meg helt ren selv om jeg vasker meg etter hvert dobesøk. Har prøvd Scheripoctsalve, men det har ikke hatt så innmari god effekt og det er jo litt begrenset hvor lenge man skal bruke det som gravid. Innser at den mest sannsynlig kommer til å bli en ekstra blindpassasjer frem til, under og etter fødsel 🫠

Noen som har noen gode råd eller oppmuntrende ord? Hvor vanlig er det her? Kommer jeg til å bli kvitt den på et tidspunkt? I det store bildet er det jo en bagatell nå på slutten av svangerskapet, men føler meg bare så jævla ufresh fra topp til tå om dagen.

Anonymkode: 182cc...727

Det kommer til å gå fint mest sannsynlig. Det er mye trykk på bekkenet nå. Hør med legen om behandling. Det står man ikke skal bruke den lenge, men det er innafor i noen tilfeller. Det fikk jeg vite av mitt sykehus. Du kan også bytte til en som har andre virkestoffer. Jeg hadde tre store som ble ekstreme etter fødsel, men de forsvant tre-fire uker etter. 

Anonymkode: a3168...733

• Hjerte 1
Skrevet

Den kommer nok til å bli med deg en liten stund til, og kanskje til og med bli verre under fødsel, men etter dette vil behandling ha mye bedre effekt ettersom trykket mot bekkenet vil være borte!

Jeg hadde en minimal, innvendig en som ble gigantisk etter fødsel, vi snakker på størrelse med ei drue😭 Måtte spørre på barselhotellet om dette virkelig var normalt, og jeg lurte på om det kunne være analprolaps av noe slag fordi det så så elstremt ut🙈 Men jordmor kunne  betrygge meg med at den var helt normal, og til og med ikke spesielt stor!😳 

Hos meg gjorde den ekstremt vondt og var sjenerende i tiden etter fødsel, slet også med å tørke meg og måtte vaske meg etter dobesøk. Men, det tok ikke lang tid før den ble betraktelig mindre, og etter hvert (husker ikke helt hvor lenge, men tok en god stund) ble den borte. Hadde mye fokus på å holde avføringen myk (mye vann, bevegelse, drakk litt lactoluse (?) osv), dusjet etter avføring for å ikke «irritere» hemoriden for mye, behagelig undertøy, fikk også en salve (rectogesic) som skulle smøres på flere ganger om dagen.

Det var ganske tøft når det sto på som verst (måtte heldt ligge, var vondt å sitte, og jeg gråt flere ganger under dobesøk haha) men heldigvis er det i de aller fleste tilfeller god hjelp å få!

Anonymkode: faa2b...8eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde også en mot slutten, og den ble større under fødsel. Ca 1 uke etter fødsel så sprakk den da jeg var på do. Snakk om blodeksplosjon😅 ikke slitt med det etterpå. 
ville snakket med legen om behandlig om den plager deg veldig

Anonymkode: f3873...199

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde under graviditet og ble aldri kvitt det. Problemet vokste og jeg måtte opereres. Komplikasjoner etter operasjonen og måtte inn for ny operasjon. Har fått kraftig nedsatt livskvalitet og turte aldri få flere barn.

Så en hemoroide kan ødelegge livet totalt.

Anonymkode: 91f69...b5d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde under graviditet og ble aldri kvitt det. Problemet vokste og jeg måtte opereres. Komplikasjoner etter operasjonen og måtte inn for ny operasjon. Har fått kraftig nedsatt livskvalitet og turte aldri få flere barn.

Så en hemoroide kan ødelegge livet totalt.

Anonymkode: 91f69...b5d

Det er leit å lese. Det kan selvfølgelig det, men hos de aller fleste trekker de seg tilbake. Hemoroider er en veldig vanlig «bivirkning» i svangerskap som man kanskje ikke snakker like høyt om. 

Anonymkode: a3168...733

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...