Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som er helsefagarbeidere på sykehus, hvordan er en typisk dag?

Hvilke oppgaver har dere?

Nysgjerrig på sykehus da jeg synes det høres mer spennende ut enn mye annet 🙂

Anonymkode: 95d69...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helsefagarbeider, men er sykepleierstudent i praksis på sykehus og der ser jeg at det jobber helsefagarbeidere på avdelingen jeg er på.

Det er på en kirurgisk avdeling og der så gjør helsefagarbeiderne pasientene klar til operasjon dvs. tar vitale målinger av de, barberer hvis de må fjerne hår der det skal opereres, vasker området, merker området, legger inn kateter, kjører pasientene til operasjon og gir rapport til anestesisykepleier, henter de på overvåkningen og tar de med opp til avdelingen igjen, hjelper pasienter når de skal på toalettet etter operasjon, hjelper de med av og påkledning etter operasjon om pasienten trenger hjelp til det, etc. 

Sikkert mye annet man kan gjøre på sykehus som helsefagarbeider også, men dette er ihvertfall det jeg ser at noen av de gjør på en kirurgisk avdeling. 😊

Anonymkode: 1c2f6...242

Skrevet (endret)

Hos oss gjør helsefagarbeidere; 

- Leser seg opp på pasienter, noterer seg viktige opplysninger (f.eks tidligere diagnoser som diabetes), viktige ting ang pasientbehandlingen (f.eks mobilisering- eller kostrestriksjoner). 

- Utfører stell (vanlig stell, sårstell etter prosedyre, stomistell, dusj ved behov etc).
- Tar vitalia, tømmer urinkateter, drensposer og annet output, registrerer i systemet
- Seponerer veneflon, urinkateter
- Kobler om til saltvannsskyll etter medikamenter er gitt, kobler ned infusjoner, skyller veneflon.
- Setter blodfortynnende sprøyter og gir medikamenter (etter opplæring, når delegert ansvar fra spl)
- Følger opp kosthold, regner sammen kaloriinntak og drikkeinntak
- Mobiliserer etter rutiner.
- Sitter fastvakt ved behov
- Følger pasienter på ulike undersøkelser, har enkle innkomst-samtaler, ukentlige oppfølgingssamtaler
- Andre rutiner (overordnet ansvar på skyllerom, kjøkken, tøylager etc) 

Endret av Nuttery
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helsefagarbeider, men er sykepleierstudent i praksis på sykehus og der ser jeg at det jobber helsefagarbeidere på avdelingen jeg er på.

Det er på en kirurgisk avdeling og der så gjør helsefagarbeiderne pasientene klar til operasjon dvs. tar vitale målinger av de, barberer hvis de må fjerne hår der det skal opereres, vasker området, merker området, legger inn kateter, kjører pasientene til operasjon og gir rapport til anestesisykepleier, henter de på overvåkningen og tar de med opp til avdelingen igjen, hjelper pasienter når de skal på toalettet etter operasjon, hjelper de med av og påkledning etter operasjon om pasienten trenger hjelp til det, etc. 

Sikkert mye annet man kan gjøre på sykehus som helsefagarbeider også, men dette er ihvertfall det jeg ser at noen av de gjør på en kirurgisk avdeling. 😊

Anonymkode: 1c2f6...242

Herlighet, dette er jo livsfarlig!! Det er IKKE din jobb/helsefagarbeiders å merke pasient før operasjon, det skal kirurgen gjøre! Ikke rart det blir feil i systemet når en sykepleiestudent i praksis eller helsefagarbeider påtar seg en så viktig jobb som absolutt ikke ligger til deres ansvarsområde. Hadde dette skjedd på min avdeling hadde det blitt avvik sporenstreks, det er jo krise for pasientsikkerheten. 

Anonymkode: a83b6...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Herlighet, dette er jo livsfarlig!! Det er IKKE din jobb/helsefagarbeiders å merke pasient før operasjon, det skal kirurgen gjøre! Ikke rart det blir feil i systemet når en sykepleiestudent i praksis eller helsefagarbeider påtar seg en så viktig jobb som absolutt ikke ligger til deres ansvarsområde. Hadde dette skjedd på min avdeling hadde det blitt avvik sporenstreks, det er jo krise for pasientsikkerheten. 

Regner med det er snakk om f.eks stomimarkering.. Ikke tegne opp snitt for incisjon osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vel bare snakk om å markere med kryss f.eks hvilket kne som skal opereres

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (2 timer siden):

Det er vel bare snakk om å markere med kryss f.eks hvilket kne som skal opereres

"Bare". Du er klar over at det å gjøre feil her er det som medfører at pasienter opereres i feil kne? Det er operatør som skal merke pasient før operasjon, som en del av pasietsikkerhetsarbeidet for å sikre at rett pasient får rett operasjon. En helsefagarbeider/sykepleiestudent skal IKKE gjør dette, for det er ikke "bare". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Bare". Du er klar over at det å gjøre feil her er det som medfører at pasienter opereres i feil kne? Det er operatør som skal merke pasient før operasjon, som en del av pasietsikkerhetsarbeidet for å sikre at rett pasient får rett operasjon. En helsefagarbeider/sykepleiestudent skal IKKE gjør dette, for det er ikke "bare". 

De leser vel journalen til pasientene før de trilles inn til operasjonsrommet? Der står det vel hvilket kne eller arm eller gudene vet som skal opereres? Hvis de ikke leser journaler eller leser seg opp på medisinske ord og uttrykk, ja da skjønner jeg at det er livsfarlig for pasienter, men hvis de skjønner hva som står i journalen eller det som legen skriver før operasjonen, så er det vel ingen fare da? Med mindre helsefagarbeideren eller sykepleierstudenten bevisst gjør feil for å skade andre. Men jeg trodde ikke de gjorde slike oppgaver i det hele tatt, for ei jeg kjenner fikk mulighet til å ta lærlingtid på sykehus men da fikk hun kun lov til å ordne med mat til pasientene, hun fikk ikke lov til å gjøre de «vanlige» tingene som en Helsefagarbeider/helsefagarbeiderlærling gjør på omsorgssenter. Det varierer veldig fra sted til sted tydeligvis hvordan de organiserer opplæring og arbeidsoppgavene til helsefagarbeidere/helsefagarbeiderlærlingene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når pasienter blir operert på feil sted er det flere ledd i systemet som har svinget. For eks sikker kirurgi sjekklisten. 

Anonymkode: 80b18...f46

AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (2 timer siden):

De leser vel journalen til pasientene før de trilles inn til operasjonsrommet? Der står det vel hvilket kne eller arm eller gudene vet som skal opereres? Hvis de ikke leser journaler eller leser seg opp på medisinske ord og uttrykk, ja da skjønner jeg at det er livsfarlig for pasienter, men hvis de skjønner hva som står i journalen eller det som legen skriver før operasjonen, så er det vel ingen fare da? Med mindre helsefagarbeideren eller sykepleierstudenten bevisst gjør feil for å skade andre. Men jeg trodde ikke de gjorde slike oppgaver i det hele tatt, for ei jeg kjenner fikk mulighet til å ta lærlingtid på sykehus men da fikk hun kun lov til å ordne med mat til pasientene, hun fikk ikke lov til å gjøre de «vanlige» tingene som en Helsefagarbeider/helsefagarbeiderlærling gjør på omsorgssenter. Det varierer veldig fra sted til sted tydeligvis hvordan de organiserer opplæring og arbeidsoppgavene til helsefagarbeidere/helsefagarbeiderlærlingene. 

Åpenbart at du ikke forstå viktigheten av at det er den som utfører inngrepet som snakker med pasienten og markerer operasjonsområdet. Det kan være feil i journal, det kan stå feil ting i journal, det kan være pasienten skal opereres både i høyre og venstre kne, men at man når har avtale om det ene ect. Dette er faktisk et veldig viktig punkt på listen over det som sikrer at pasienten får riktig operasjon. Du må tro og mene hva du vil, men gjennomgang av inngrep der det har gått galt og forskning for å minske risiko for feil inngrep viser at det at operatør merker felt/side er viktig for å sikre rett operasjon til rett pasient. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når pasienter blir operert på feil sted er det flere ledd i systemet som har svinget. For eks sikker kirurgi sjekklisten. 

Anonymkode: 80b18...f46

En viktig forutsetning for rett kirurgi til rett pasient er nettopp at operatør har snakket med og markert pasienten før de trilles til operasjon. Som skrevet over er det et av tiltakene som i størst grad minsker risikoen for at en pasient får feil type kirurgi, evt opereres på feil side. At en overivrig helsefagarbeider/sykepleier slår seg løs med tusjen er derfor meget alvorlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...