AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Har to gutter på 11 og 8 år der den eldste dessverre er sengevæter. Frem til nylig skiftet vi på han, men nå har han fått ansvaret for det selv. Det har stort sett gått bra, men i julen har jeg reagert på at det virker som han er for komfortabel i bleien sin. Mange kvelder har han satt på bleien sin over en time før han faktisk har lagt seg, og på morgenene har han gjerne ikke skiftet ut av bleien før etter frokost. Typen mener at det ikke er noe problem, og at ansvaret hans også innebærer at han selv styret når bleien skal av og på. Selv tenker jeg at bleia skal på i det han legger seg og av når han står opp. Ville dere sagt noe eller bare latt han styre det selv? Anonymkode: ce730...112
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Skrevet 30. desember 2023 Eldstemann hos oss slet med det samme, og var ikke ferdig før i 13- års alderen. For han var det stadig mer skam koblet til hele greia. Jeg vil anbefale at du ikke bidrar til noen slik skam. Han kjenner nok på det selv, og kan antagelig gjøre fint lite for å forhindre sengevætingen, dette er ofte noe biologisk som er utenfor barnets kontroll. Anonymkode: adc18...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Skrevet 30. desember 2023 Her støtter jeg far. Hadde selv en sengevæter tidligere, og han var akkurat som din sønn. Bleien kom på forholdsvis tidlig og kom ikke av før en stund etter frokost. Greia med han var at han likte å gjøre seg klar for senga tidlig slik at han bare kunne legge seg når han var trøtt. På morgenen ville han heller ikke lage kø på badet, så da ventet han med å dusje til alle andre var ferdig. Mulig det er samme med din. Anonymkode: f5d1f...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Skrevet 30. desember 2023 Her går vi på do på morgen, vasker hender og ansikt uansett om vi bare skal gå i pysen. Små barn får ren bleie også og de som menstruerer bytter bind/tamponger. Resten av stell/dusj gjør vi når vi kommer ut av pysjen og er ferdig med frokost og evt helge tv. Er greit med gode vanner/rutiner. Ja vi har/hatt sengevætere også de liker også å bruke bade på morgen. Anonymkode: 38631...ad6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eldstemann hos oss slet med det samme, og var ikke ferdig før i 13- års alderen. For han var det stadig mer skam koblet til hele greia. Jeg vil anbefale at du ikke bidrar til noen slik skam. Han kjenner nok på det selv, og kan antagelig gjøre fint lite for å forhindre sengevætingen, dette er ofte noe biologisk som er utenfor barnets kontroll. Anonymkode: adc18...9c0 Det er ikke bleiene i den forstand jeg reagerer på. Mer det at det ikke virker som det plager han å ha på bleie. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her støtter jeg far. Hadde selv en sengevæter tidligere, og han var akkurat som din sønn. Bleien kom på forholdsvis tidlig og kom ikke av før en stund etter frokost. Greia med han var at han likte å gjøre seg klar for senga tidlig slik at han bare kunne legge seg når han var trøtt. På morgenen ville han heller ikke lage kø på badet, så da ventet han med å dusje til alle andre var ferdig. Mulig det er samme med din. Anonymkode: f5d1f...6eb Det høres fornuftig ut. Mulig det er det min også tenker. Anonymkode: ce730...112
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 Har også sengevæter. Han er bare 8 men styrer også seg selv. Han liker å ta på bleia før leggetid hvis han er helt sikker på at det ikke kommer besøk, dette er fordi han da tar og gjør seg klar for leggetid tidlig. Han tar den av så snart han står opp, og hos oss hadde vi ikke tillatt at han spiser frokost med bleie på. Fullstendig uaktuelt å sitte ved bordet med tiss i bleia. Men hos oss er det rutinen for alle, vi tar morgenstell før frokost. Men greier ikke helt å se for meg at jeg på noe vis hadde tillatt at han satt ved matbordet eller i sofaen med bleia full av tiss... Anonymkode: cca1a...f2c
svartkatt Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 Er det så nøye? Han kunne gått med bleier hele dagen..
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 Jeg tenker det er bra han er komfortabel med det. For noen er bleieskift stressende og da er det lurt å ta litt før leggetid slik at man ikke stresser seg opp. Det er jo bra at han ikke skammer seg. Har selv vært sengevæter og jeg skammet meg fra 14 års alderen og da var det diskusjon hver natt i forhold til om bleien skulle på eller ikke. Dere bør ikke prøve å få han til å skamme seg over det. Anonymkode: f1aca...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå