Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Når er det vanlig å ta blodprøve etter positiv graviditetstest? 

Har hatt inntrykk av at dette skjer ganske kjapt etter positiv test, men har aldri vært med på dette tidligere så jeg vet ikke. 

Har nå hvertfall fått time 9 januar som vil si graviditetsuke 6, syns det var litt sent🙈 skal på tidlig ultralyd uken etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig med blodprøve for å måle hcg, hvis det var det du lurte på? 

Anonymkode: 4356f...b3a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig med blodprøve for å måle hcg, hvis det var det du lurte på? 

Er det ikke? 😯

Trodde det var helt vanlig over alt jeg 😂 Har tydeligvis fulgt med og lest for mye på utenlandske forum🙈

Skrevet

Blodprøver blir vell tatt i uke 12 ca. For å sjekke antistoffer, og eventuell vitaminmangel, jern osv. Aldri tatt andre blodprøver jeg iallefall. Ikke før uke 12

Anonymkode: 0559d...36d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, Laizz said:

Er det ikke? 😯

Trodde det var helt vanlig over alt jeg 😂 Har tydeligvis fulgt med og lest for mye på utenlandske forum🙈

Det er ikke nødvendig. De fleste graviditeter går bra. En eventuell spontanabort merker også de aller fleste. Det er kun der det er tvil at blodprøve har noe for seg. 

Skrevet

Uke 12ish

Anonymkode: 2ebe0...c15

Skrevet

Hos legen uke 12-13 og da tester de deg for alt, jeg selv er og rhesus minus så de passer ekstra godt med

Anonymkode: d8b3e...6f0

• Liker 1
Skrevet

Blodprøver tas bare for sjekk av vitaminer etc. Og blodsukkerkontroll mtp fare for svangerskapsdiabetes.

Og ultralyd gis ved standargraviditet først uke 17-19. ;)  Mange betaler privat da for egen del, men ikke nødvendig sett fra medisinsk vinkel.

Her kan du lese om forløpet: Svangerskapskontroller - Helsenorge

• Liker 1
Skrevet

Tok blodprøver, fikk henvisning til OUL etc. i uke 12/13 med mine. 
Uke 6 er ikke sent. Heller veldig tidlig 

Anonymkode: f57be...0ba

Skrevet
Laizz skrev (9 timer siden):

Hei.

Har hatt inntrykk av at dette skjer ganske kjapt etter positiv test, men har aldri vært med på dette tidligere så jeg vet ikke. 

Har nå hvertfall fått time 9 januar som vil si graviditetsuke 6, syns det var litt sent🙈 skal på tidlig ultralyd uken etter.

Ved naturlige graviditeter så er det ikke standard/vanlig at man tar hcg prøve etter positiv test. De tar blodprøver for antistoffer etc ved første Legetime/jordmortime. 

Helt annen praksis i Norge enn i utlandet ;)

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Laizz said:

Hei.

Ved naturlig graviditet blir det tatt blodprøver av mor for å sjekke tilstand. Ikke hcg. 

Anonymkode: 9c91e...e1c

Skrevet

Ved første graviditet: uke 11

andre: uke 15

nå med nr 3 så har jeg også rett på offentlig tidlig ultralyd, og da sa legen at jeg bare kunne ta prøvene med det samme de sendte henvisning der til. Det var uke 8. 

Anonymkode: 1e809...2de

Skrevet

Blodprøvene kan tas tidligst i uke 7 (7+0 til uke 12 ish).

Jeg måtte komme tilbake et par dager senere for blodprøver, fordi legekontoret satt opp time i uke 6. Dette var nå i høst, ved forrige svangerskap tok de blodprøver rundt uke 12, så rutinene endrer seg stadig.

Anonymkode: c5c6c...e0b

Skrevet

Jeg har tatt blodprøve rundt uke 8 i begge mine svangerskap. Legekontoret skriver på sine hjemmesider at de ønsker gravide skal ta kontakt så tidlig som mulig etter positiv test, men det er forskjellig fra sted til sted :)  Syntes det var veldig greit å dra tidlig til legen tidlig denne gangen også for å få henvisning til tidlig ultralyd, for hvis man ikke tar kontakt før i uke 12 så er det jo ikke sikkert man får den ultralyden så tidlig som man ønsker.

Anonymkode: 9c525...eb2

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Jeg kontaktet legen så snart jeg fikk positiv test i uke 5, og fikk time i uke 8. Da tok han blodprøver (standard, ikke hcg), samt ordnet med papirer og sendte henvisning til fødested. Hadde ingen ordinær lege-/jordmortime i uke 12, da jeg var på ordinær TUL og diagnostikk på fødested. (Tilbys alle f.o.m. 2022) Ville kontaktet fastlegen/jordmor (du velger selv hvem du vil gå til) og hørt hva de tenker er best for akkurat deg. 

Anonymkode: d6017...61e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...