Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nyfødt som får automatisk fastlegen min. Jeg er veldig fornøyd med fastlegen, men faren til barnet vil at fastlegen skal være et annet sted som er 15min kortere vei. Begrunnelsen hans er kun at det tar mindre tid ved akutt hendelse. Jeg synes 15min gjør ikke så stor forskjell og at det er bedre å ha en fastlege som allerede kjenner mor godt og har tillit til. Kan han bytte fastlegen på nettet uten min samtykke?  

Anonymkode: 2d07a...d11

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en nyfødt som får automatisk fastlegen min. Jeg er veldig fornøyd med fastlegen, men faren til barnet vil at fastlegen skal være et annet sted som er 15min kortere vei. Begrunnelsen hans er kun at det tar mindre tid ved akutt hendelse. Jeg synes 15min gjør ikke så stor forskjell og at det er bedre å ha en fastlege som allerede kjenner mor godt og har tillit til. Kan han bytte fastlegen på nettet uten min samtykke?  

Jeg hadde akkurat samme diskusjon når vi fikk vårt første barn. Samboeren min syns det var helt meningsløst å kjøre 15 min, når det er flere legesenter i gåavstand her vi bor.

Men så en dag var det han som måtte følge henne til legen. Han kom tilbake og skrøt SÅ mye av legen og var glad jeg hadde stått på mitt. Nå har både jeg og begge barna fastlege 15 min unna som kjenner oss og er veldig flink. 

Anonymkode: 1ce70...f3b

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I praksis så er det fult mulig at han kan bytte fastlege på barnet uten godkjenning på helsenorge fra deg, men om det er smart å gå bak ryggen din er en annen ting

Endret av Kanino
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ved akutte hendelser bruker man vel ikke fastlegen uansett, men ringer legevakt eller 113. 

Anonymkode: 3c22c...c15

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får uansett aldri tid hos fastlegen innen de 15 min. Hos fastlegen er du heldig om du får akuttime samme dag. Og noe utstyr og kapasitet til å ordne noe akutt har de ikke. 

Anonymkode: b77ef...937

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg gikk legesenteret sin kvalitet over transportvei. Nå la aldri min mann seg opp i slike ting da, så hadde ikke din utfordring. Men min fastlege er 30min kjørevei hjemmefra, samtidig har vi et legesenter som er 5minutter unna. Min erfaring etter 12år som mor til to er at 15min har lite å si. Oftest får barna ørebetennelser , fall og kutt som må sys o.lign i helg -typisk🤦🏽‍♀️ og da er det legevakten som gjelder (et av de var «ørebarn» med dren og mandeloperasjoner, så endel antibiotika kurer. Den andre uredd med stadige fall og kutt). Trengte man time hos fastlegen så får man sjeldent ø-hjelp på 15minutter uansett, så om du syntes kvaliteten på fastlegen din er god så ser jeg ingen grunn til å bytte. I tillegg, i alle fall hos min fastlege, kan vi ofte bruke digital time enten video eller tekst. 

Anonymkode: 59177...e30

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker han på ved en akutt hendelse? Ved akutte hendelser hvor man trenger legetilsyn og 15 minutter ekstra utgjør en forskjell for liv og helse, er det snakk om ambulanse uansett og da har det ingen praktisk betydning hvor fastlegen holder til. 

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det far sin fastlege han ønsker? Eller en tilfeldig lege? Jeg tenker man skal prøve å finne en løsning. At fastlege kjenner mor godt er heller ikke god nok grunn i seg selv. Far skal også ta barnet til legen.

Anonymkode: 5c1ec...f98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det far sin fastlege han ønsker? Eller en tilfeldig lege? Jeg tenker man skal prøve å finne en løsning. At fastlege kjenner mor godt er heller ikke god nok grunn i seg selv. Far skal også ta barnet til legen.

Hvor ofte er det far tar med barna til legen, og hvor ofte er det far selv er til legen på egne vegne? 

Statistisk sett vil jeg si det er svært sjeldent. Begge deler. 

At mor har et godt forhold til egen fastlege er bare veldig positivt. Det betyr at det er lettere å ta opp problemstillinger dersom det dukker opp vanskelige ting etterhvert. 

Her har begge barna samme fastlege som meg, og jeg skiller meg før jeg bytter fastlege. Hun har vært god som gull når vi plutselig måtte krangle med spesialisthelsetjenesten når barnet vårt fikk atferdsvansker, og hun har virkelig stått på på våre vegne, tatt seg tid til mange legetimer med samtaler, kalt inn til ekstra møter etc for å få hjelp til barnet vårt.

Uten fastlegen min hadde jeg gått på en smell. Man skal IKKE undervurdere en dyktig fastlege når man står i møkka med seg selv eller barna sine.

Anonymkode: 2eac2...e21

• Liker 3
Skrevet

Forstår ikke helt behovet for å ha fastlegen i akutt nærhet? Ved nødstilfeller ringer man jo legevakt eller 113. Når det kommer til fastlege vil jo det viktigste være at man har en god fastlege, noe som erfaringsmessig kan være vanskelig å komme over. Har man først fått en god fastlege man er fornøyd med ville det overgått kjøreavstand hver gang for min del!

Her var jeg ikke fornøyd med egen fastlege da datteren vår ble født, og jeg var derfor i kø for å bytte egen lege. Samboeren min var derimot veldig fornøyd med sin lege (som var «kjent» for å være god med barn), så vi byttet slik at hun fikk farens lege. Ville ikke byttet bare for å få en nærmere lege, som jeg ikke aner hvordan er osv. 

Anonymkode: 662ad...832

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ofte er det far tar med barna til legen, og hvor ofte er det far selv er til legen på egne vegne? 

Statistisk sett vil jeg si det er svært sjeldent. Begge deler. 

At mor har et godt forhold til egen fastlege er bare veldig positivt. Det betyr at det er lettere å ta opp problemstillinger dersom det dukker opp vanskelige ting etterhvert. 

Her har begge barna samme fastlege som meg, og jeg skiller meg før jeg bytter fastlege. Hun har vært god som gull når vi plutselig måtte krangle med spesialisthelsetjenesten når barnet vårt fikk atferdsvansker, og hun har virkelig stått på på våre vegne, tatt seg tid til mange legetimer med samtaler, kalt inn til ekstra møter etc for å få hjelp til barnet vårt.

Uten fastlegen min hadde jeg gått på en smell. Man skal IKKE undervurdere en dyktig fastlege når man står i møkka med seg selv eller barna sine.

Jeg spurte ts et spørsmål om hvem fastlegen var. Her tar far med barnet til alle legetimer. 

• Liker 1
Skrevet

Man drar jo ikke til fastlegen om det er akutt, da er det jo legevakta eller i verste fall 113 uansett. 

Anonymkode: 102e7...385

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg spurte ts et spørsmål om hvem fastlegen var. Her tar far med barnet til alle legetimer. 

Da er dere unntaket snarere enn regelen ;)

Hvirfor tenker du at det ikke er godt argument at mor kjenner sin fastlege godt, men at det er et godt argument dersom det er snakk om fars fastlege?

Skrevet

TS her:

Far selv har faktisk ikke noe fastlege, siden hans tidligere fastlege er pensjonist nå og siden da har han ikke bryt seg om å finne en ny en.
Takk til dere som svarte her. Det støtter absolutt min mening og jeg skal fortsatt være tydelig at det er uaktuelt å bytte.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er dere unntaket snarere enn regelen ;)

Hvirfor tenker du at det ikke er godt argument at mor kjenner sin fastlege godt, men at det er et godt argument dersom det er snakk om fars fastlege?

Jeg spør spørsmål - du svarer på dem som ikke ts. Jeg prøver å få et bredere bilde. Det kunne vært far er den eneste med lappen. Og skal kjøre alle turer. Derfor ville han ha fastlegen sin.  

Skrevet

Er du fornøyd med fastlegen så bruk han. Vet ikke hvordan lege du får hvis du bytter 

Anonymkode: a2b29...32f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her:

Far selv har faktisk ikke noe fastlege, siden hans tidligere fastlege er pensjonist nå og siden da har han ikke bryt seg om å finne en ny en.
Takk til dere som svarte her. Det støtter absolutt min mening og jeg skal fortsatt være tydelig at det er uaktuelt å bytte.

Men hva tenker far da, når dere faktisk ikke har fastlege 15 min nærmere? At du skal bytte? 

Anonymkode: 3c22c...c15

Skrevet

Far her byttet fastlege på vår uten at jeg måtte godkjenne noe (han gjorde det etter at vi var enige altså, men teknisk sett kunne han bytte uten mitt samtykke)

Anonymkode: 557e7...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...