Gå til innhold

Hagehus/lysthus på terrasse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det? Er det fint? 

Vi har diger terrasse og mannen har mast i flere år om å ha sånn hagestue, men jeg føler ikke noe om det. Det er ikke min stil og jeg synes det er litt harry med slike hagestue på terrassen. Hva sier dere?

Anonymkode: b363a...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke å være harry. Men det er dyrt å få en løsning som egner seg til helårs bruk med god komfort, lite kondens og levelig strømregning.

Skal dere ha til planter eller som spisestue?

Anonymkode: 52120...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det trenger ikke å være harry. Men det er dyrt å få en løsning som egner seg til helårs bruk med god komfort, lite kondens og levelig strømregning.

Skal dere ha til planter eller som spisestue?

Vi tenkte som spisestue og oppholdsrom. Vi tenkte å kjøpe også få noen til å sette opp for oss, det er vel litt dyrt det også 🥴

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi tenkte som spisestue og oppholdsrom. Vi tenkte å kjøpe også få noen til å sette opp for oss, det er vel litt dyrt det også 🥴

Ts

Jeg har sett budsjett på 300.000 for helårs hagestue tilknyttet hus på bakkenivå. Da bruker man typisk et ferdig kit som kommer i noen få dimensjoner i enten treverk eller aluminiums-profiler. Jeg tenker meg at til en terrasse så bør man få ting lagd på mål.

Samme kit finnes ofte som «helårs», «utvidet sesong» eller «sommer», til radikalt forskjellig pris. Dvs det å få godt isolerte glass er en betydelig del av prisen.

Det er fristende å spare penger og få noe som fungerer vår, sommer og høst, men som blir for dyrt å holde varm i januar. Vær obs på at man da kan få kondensproblemer og råte (obs hvis det er tilknyttet trehus). Da blir det også vanskelig å sette inn møbler av stue-kvalitet.

Mange anbefaler vannbåren varme i gulv hvis mulig. Jeg kunne tenkt meg en peis.

Jeg vil gjerne ha inn drue og fiken. Da er det lurt å ha glass i tak (mer lys). Men glass i tak kan også gjøre det veldig varmt (tenk på lufting og evt skyggegardiner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hva man skal med en hagestue. Enten bygger man på "ordentlig" med isolering etc. om man mangler plass, ellers dropper man det. Verken fint, lunt eller praktisk.

Sitte "inne" i en hagestue på sommeren? Hvorfor? 

Anonymkode: 63f60...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har aldri forstått hva man skal med en hagestue. Enten bygger man på "ordentlig" med isolering etc. om man mangler plass, ellers dropper man det. Verken fint, lunt eller praktisk.

Akkurat, du skjønner meg. Synes også det er stygt og tar mye plass, spesielt om sommeren, man vil vel være ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat, du skjønner meg. Synes også det er stygt og tar mye plass, spesielt om sommeren, man vil vel være ute? 

Mine foreldre på Jæren har det, og den brukes masse! Er det steiksol kan man trekke litt inn i skyggen, er det mye vind kan man sitte/ligge i le, er det akkurat litt skarpt i lufta luner det, og når doggfallet kommer sitter man tørt. Er det en varm sommerskur kan man sitte "ute" med en tekopp.

Om vinteren kan hagemøblene stå tørt, og sesongen forlenges. Blomsterpotter kan overvintre. På det kaldeste er den som en forlengelse av kjøleskapet. 

Vi skal bygge en nå :)

Anonymkode: ee022...6d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...