AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Skrevet 30. desember 2023 Begynte på utprøving av Ritalin for cirka 2 måneder siden. Har tatt det veldig rolig ettersom jeg fikk litt bivirkninger. Nå er jeg på 40mg og har vært på det i snart 2 uker. Jeg merker at i det medisinen "slår helt inn" (cirka 1-2 timer etter at jeg har tatt den), så får jeg en voldsom boost av godt energi og godt humør. Helt likt som etter en heftig treningsøkt. Antar det kanskje er fordi jeg får økt produksjon av dopamin? Det er kjempefint det. Men etter en liten stund, kanskje en times tid, så får jeg en ordentlig realitetssjekk. Jeg faller rett ned igjen, og må ofte jobbe litt for å ikke bli helt flat eller rett og slett deppa. Tidligere ble jeg også veldig engstelig, men dette ble bedre da jeg droppet koffein. Jeg skal ta det opp med legen over nyttår. Men er det noen som har opplevd lignende virkning? Og i så fall, har du tips til hvordan å håndtere det slik at man ikke går rett i kjelleren? Anonymkode: 5497e...a06
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Ingen? - ts Anonymkode: 5497e...a06
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 De jeg kjenner som har prøvd ut den type medisiner blir rolige av den, ikke energiske. De fikk beskjed om at det er reaksjoner som støtter adhd diagnosen. Høres ikke ut som dette er rett medisin for deg. Snakk med psykiateren som gav deg medisinen. Anonymkode: 9f78d...d22
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De jeg kjenner som har prøvd ut den type medisiner blir rolige av den, ikke energiske. De fikk beskjed om at det er reaksjoner som støtter adhd diagnosen. Høres ikke ut som dette er rett medisin for deg. Snakk med psykiateren som gav deg medisinen. Anonymkode: 9f78d...d22 Samme tenkte jeg.. Anonymkode: 5bc55...348
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 8.48): Begynte på utprøving av Ritalin for cirka 2 måneder siden. Har tatt det veldig rolig ettersom jeg fikk litt bivirkninger. Nå er jeg på 40mg og har vært på det i snart 2 uker. Jeg merker at i det medisinen "slår helt inn" (cirka 1-2 timer etter at jeg har tatt den), så får jeg en voldsom boost av godt energi og godt humør. Helt likt som etter en heftig treningsøkt. Antar det kanskje er fordi jeg får økt produksjon av dopamin? Det er kjempefint det. Men etter en liten stund, kanskje en times tid, så får jeg en ordentlig realitetssjekk. Jeg faller rett ned igjen, og må ofte jobbe litt for å ikke bli helt flat eller rett og slett deppa. Tidligere ble jeg også veldig engstelig, men dette ble bedre da jeg droppet koffein. Jeg skal ta det opp med legen over nyttår. Men er det noen som har opplevd lignende virkning? Og i så fall, har du tips til hvordan å håndtere det slik at man ikke går rett i kjelleren? Anonymkode: 5497e...a06 Hei. Ritalin er en gammel utdatert adhd medisin. Jeg opplevde den som en slags "bombe" som slo inn tregt og gikk ut av kroppen fort. Dne var ferdig for meg i lunch tiden.. Nedturen føles som du beskriver som å bli deppa. Da er medisinen på vei ut av kroppen og effekten er over. Legen prøver ut medisiner og gir alle denne ritalin som startmedisin for den er billig og grei. Den fungerer for noen. Jeg måtte ha noe som varte ut dagen, og det ble aduvanz. Det er en nyere og mer moderne medisin med samme stoffet, men varer ut arbeidsdagen. Si til legen din at du opplever at effekten går over og at du trenger noe som varer ut arbeidsdagen. Som feks aduvanz. Anonymkode: 1a401...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De jeg kjenner som har prøvd ut den type medisiner blir rolige av den, ikke energiske. De fikk beskjed om at det er reaksjoner som støtter adhd diagnosen. Høres ikke ut som dette er rett medisin for deg. Snakk med psykiateren som gav deg medisinen. Anonymkode: 9f78d...d22 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Samme tenkte jeg.. Anonymkode: 5bc55...348 Ts her. Har tenkt det samme, men jeg opplevde hensiktsmessig virkning frem til jeg økte til 40mg. Inntil jeg økte til 40mg, hadde jeg god effekt - snakket saktere, gjorde ting i roligere tempo, hadde det mindre "travelt", mindre tankekjør osv. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Ritalin er en gammel utdatert adhd medisin. Jeg opplevde den som en slags "bombe" som slo inn tregt og gikk ut av kroppen fort. Dne var ferdig for meg i lunch tiden.. Nedturen føles som du beskriver som å bli deppa. Da er medisinen på vei ut av kroppen og effekten er over. Legen prøver ut medisiner og gir alle denne ritalin som startmedisin for den er billig og grei. Den fungerer for noen. Jeg måtte ha noe som varte ut dagen, og det ble aduvanz. Det er en nyere og mer moderne medisin med samme stoffet, men varer ut arbeidsdagen. Si til legen din at du opplever at effekten går over og at du trenger noe som varer ut arbeidsdagen. Som feks aduvanz. Anonymkode: 1a401...c6a God beskrivelse av det jeg opplever. Takk for at du delte! Syns likevel det er litt rart at jeg hadde god effekt inntil jeg økte til 40mg - men samtidig så gir det kanskje mening ettersom jeg da kanskje har "tippet" over for hvor mye kroppen min tålte av akkurat den medisinen? Skal uansett ta det opp med legen. Anonymkode: 5497e...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå