Gå til innhold

Utleier mener vi skal måke hele gårdsplassen for hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt utendørs er utleiers ansvar.

Anonymkode: b6913...939

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gårdsplassen blir aldri brøytet og jeg spurte i går om ikke dette var inkludert i husleien. Nei sa han dette måtte vi alle 4 leilighetene gjøre sammen. 

Gårdsplassen er kjempe stor og det er 4 leiligheter og plass til 4 biler.

Å måke uten døren og trappen er ok, men å måke Gårdsplassen for hånd synes jeg er litt drøyt. 

Jeg er operert og uføretrygd og kan ikke utføre slike tunge oppgaver.

Når jeg googler det står det i husloven (og andre sider) at det er utleiers ansvar så lenge det ikke står noe i kontrakten. Og i min kontrakt står det ingenting. 

Hva sier jeg og hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 76053...f87

Om ikke utleier har stilt utstyr for måking til disposisjon, så burde dere med såpass stor plass spleiset noen kr pr leilighet og kjøpt en el snøfreser på deling

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt utendørs er utleiers ansvar.

Ikke alltid, se kontrakt 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke bil og bruker ikke gårdsplassen. Jeg bor I 2 etasje og deler balkong med naboen. De I første etasje har ikke balkong men stor uteplass. 

Jeg nekter å la meg utføre oppgaver jeg ikke kan utføre. Ingen kan tvinge meg til å påføre kroppen skade?

Leser dere egentlig alt jeg skriver eller kun at dere leser at jeg nekter å måke snø?

Hva sier huseier når du forklarer at du ikke kan ta på deg å måke? Og at du ikke trenger å måke plass til en bil du ikke har,

• Liker 1
Skrevet

Du får lese kontrakten din. Der skal det stå om du disponerer uteareal eller om det er kun innvendig areal du leier.

Men det koster ikke all verden å få en traktor som kommer for å rydde snø. 

Anonymkode: feaa0...f92

Skrevet

Det er jo de som bor der som burde har interesse av at snøen blir rydda bort. Da kan man ikke sitte tafatt og mase og kreve av andre. Det er enkelt å kjøpe seg en slik tjeneste om man ikke orker selv. Det er ikke gratis for noen om man ikke gjør det for hånd, men hva er gratis i livet da? 

Anonymkode: 9652d...c72

• Liker 5
Skrevet

Det var da mange merkelige forslag her. Skal vi som leier her kjøpe snøfreser sammen? Hva skjer når en flytter? 

Jeg trenger ikke måkt gårdsplass så det kommer jeg ikke til å bli med på. Og jeg har hekker ikke helse til det. Hadde utleier nevnt dette når jeg skulle leie så hadde jeg sagt nei eller ikke leid her. Og det står ingenting i kontrakten.

Skrevet

Utrolig hvor mange bedritne utleiere det finnes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg nekter å la meg utføre oppgaver jeg ikke kan utføre. Ingen kan tvinge meg til å påføre kroppen skade?

Leser dere egentlig alt jeg skriver eller kun at dere leser at jeg nekter å måke snø?

Overskriften din på denne tråden er «Utleier mener vi skal måke hele gårdsplassen for hånd»

..og det blir jo litt misvisende.
Dersom det er dere leietakere som har ansvaret for måking, så kan ikke utleier bestemme hvordan dere gjør dette. Dersom du ikke har helse til å måke for hånd, så leier du inn hjelp eller låner en snøfreser.

Men som flere andre skriver, så er det ofte utleiers ansvar å måke i et leieforhold. Men det er ikke gitt at dette faktisk blir gjort, og mest sannsynlig blir det gjort to dager etter du trengte å bruke gårdsplassen. Slik er det jo til og med på mindre veger og fortau.

Anonymkode: 359d5...2d1

• Liker 6
Skrevet

Vi som eier kan jo og få skade på kroppen om vi måker med feil teknikk, hvem skal VI klage til da? 

Anonymkode: 9652d...c72

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var da mange merkelige forslag her. Skal vi som leier her kjøpe snøfreser sammen? Hva skjer når en flytter? 

Jeg trenger ikke måkt gårdsplass så det kommer jeg ikke til å bli med på. Og jeg har hekker ikke helse til det. Hadde utleier nevnt dette når jeg skulle leie så hadde jeg sagt nei eller ikke leid her. Og det står ingenting i kontrakten.

Det var du som spurte. Nå har du fått svar på hvordan man gjør det i den normale verden. Skjønner du ikke er fornøyd med svarene, men det kan ikke folket her hjelpe deg med.

Anonymkode: fce11...148

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

hvis det ikke står i kontrakten og du ikke benytter parkeringen så er det jo opp til den som benytter seg av parkeringen da. de kan jo ikke kreve å bruke plassen din og så skal du måke den for dem. 

Skrevet

Hvorfor spør du huseier om måking av gårdsplass når du ikke trenger måkt gårdsplass da? 

Anonymkode: 5dfe6...722

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Er selv utleier og personen som leier har spurt om det er noe kan kan hjelpe med. 
Da sa jeg bare måking. 
Sa han kunne få ved for det er snilt av han å gjøre det. 
Burde måkt selv men har dårlige hender så av og til blir det litt vanskelig. 

Anonymkode: ebc37...3a6

• Liker 3
Skrevet

Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig, er ikke det lov?

Jeg har eid før og da betalte vi alle en felles sum som gikk til bla brøyting.

Men denne løsningen finnes ikke her og når man leier har utleier ett vist ansvar.

Som å holde gårdsplassen brøytet.

Det er ikke snakk om trapp og utenfor døren for det er ok, men hele gårdsplassen mener han vi skal måke for hånd. 

Annonse
Skrevet

Utleier kan da ikke kreve at leietager måker annet enn det de har bruk for selv. Helt innafprnat ts skal måke seg en gangvei dit det er nødvendig, men hen skal jo ikke trenge å måke andre steder. Dette kan ikke utleier kreve med mindre det står spesifikt i kontrakten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke snakk om trapp og utenfor døren for det er ok, men hele gårdsplassen mener han vi skal måke for hånd. 

Altså igjen.. Har utleier virkelig sagt dette, eller har han bare sagt dere skal måke?

Beklager, men syns bare dette er en så rar ting å skrive flere ganger. Utleier har vel ingen glede i å se dere slite for hånd? 😂

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså igjen.. Har utleier virkelig sagt dette, eller har han bare sagt dere skal måke?

Beklager, men syns bare dette er en så rar ting å skrive flere ganger. Utleier har vel ingen glede i å se dere slite for hånd? 😂

Mener vel kanskje at utleier ikke har noen planer om å stille med motorisert utstyr.

Skrevet

Da jeg leiet ut stod det i kontrakten at leietager skulle klippe plen og måke hvis det kom snø. Sa i fra hvis dere ikke ønsker å gjøre det så setter vi opp husleie i året med det det tilsvarende koster å leie inn noen til å gjøre den jobben. Den gangen ville snøbrøyting tilsi ca 2500kr i året, og 200 gangen for klipp av plen. Så her ble det til leietager klippet og brøytet snø selv.

Fleste jeg kjenner som leier privat brøyter og klipper plen selv, bor på bygda

Men slik står det et sted om det https://boligmentoren.no/hvem-plikter-a-make-bort-snoen/

Anonymkode: 35f98...781

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...