Gå til innhold

Utleier mener vi skal måke hele gårdsplassen for hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier jeg og hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 76053...f87

Her tenker jeg at du/dere må bruke sunn fornuft, selv om det ikke står i kontrakten. 

Deler utleier og leietaker uteplass (bor i samne hus) er det naturlig at huseier står for snørydding på fellesareal. 

Der huseier ikke bruker uteplassen (ikke bor i samme hus) er det naturlig at den som bruker utearealet (leietaker) måker selv.

Anonymkode: 3fbbb...f82

Skrevet

Du tenker bare meg, meg, meg og virker ganske vrang. 

1) dere kan drive i å måke og vasse i snø.

2) dere kan måke

3) dere er uenige og krangler. Huseier bestiller da måking for alle boenhetene og øker husleien tilsvarende utgiften. Det er veldig dyrt med bestillingsmåking. 

Anonymkode: a54d0...0b7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Artig hvordan man har ulik oppfatning av hva som er stort. Jeg bor på gård og har gårdsplass med plass til minst 30 biler, men det føles fortsatt litt trangt når trailerne kommer og skal levere gjødsel, eller hente poteter. Trenger litt plass i gården for å snu, laste og losse trailere. 🙂 

Anonymkode: 49456...5e1

Det aner meg at du har litt større utstyr til å brøyte med enn TS. Alt er relativt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/hvem-har-ansvaret-for-snomaking-i-et-utleieforhold

Er bare å google selv så finner man mye informasjon om det.

Vi betaler såpass høy husleie allerede og det står ingenting i kontrakten om dette.

Det står heller ikke noe om at dere må vaske vinduer på begge sider selv om kun innsiden av vinduet er innendørs. Ting du ikke vet og lurer på må du spørre om før du inngår kontrakt. 

Anonymkode: a54d0...0b7

Skrevet

Jeg har ikke bil og bruker ikke gårdsplassen. Jeg bor I 2 etasje og deler balkong med naboen. De I første etasje har ikke balkong men stor uteplass. 

Jeg nekter å la meg utføre oppgaver jeg ikke kan utføre. Ingen kan tvinge meg til å påføre kroppen skade?

Leser dere egentlig alt jeg skriver eller kun at dere leser at jeg nekter å måke snø?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke bil og bruker ikke gårdsplassen. Jeg bor I 2 etasje og deler balkong med naboen. De I første etasje har ikke balkong men stor uteplass. 

Jeg nekter å la meg utføre oppgaver jeg ikke kan utføre. Ingen kan tvinge meg til å påføre kroppen skade?

Leser dere egentlig alt jeg skriver eller kun at dere leser at jeg nekter å måke snø?

Da forstår jeg ikke problemet? Du har ikke bil, og har ikke behov for å bruke gårdsplassen. Hva skjer da om du ikke måker snøen?

Anonymkode: f10df...8e6

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jammen, så ikke måk da! Verre er det ikke!

Anonymkode: 89bbc...5ae

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke skal bruke gårdsplassen er det jo ingen grunn til å måke. Hva er da problemet?

Anonymkode: ba0f6...c2c

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er mer sjokkert over at du må dele balkong med naboen:)

• Liker 2
Skrevet

Disponerer dine besøkende en parkeringsplass?

Anonymkode: 830cf...67e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke tydelig på om du selv trenger en måkt gårdsplass, eller om noen andre prøver å presse deg til å måke. Hvis du selv vil ha/trenger en måkt gårdsplass må du finne en løsning som ikke går ut på å krangle med utleier, den trenger ikke innebære å ødelegge helsa ved å måke selv, men den kan innebære en økonomisk kostnad. Det er ikke utleiers problem at du har dårlig helse.

Anonymkode: 732f6...83f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er jo ikke noe å diskutere i det hele tatt.

Dersom det ikke er spesifisert i leiekontrakten at det er leietakers ansvar å måke snø, klippe plenen osv så er det utleier sitt ansvar. Slik er reglene uansett hva andre måtte synse om rundt temaet 

• Liker 1
Skrevet

Utleier pålegger alle at de skal måke gårdsplassen??? 

Mim besøkende får aldri parkert her fordi naboene bruker gårdsplassen. 

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå):

Dersom det ikke er spesifisert i leiekontrakten at det er leietakers ansvar å måke snø, klippe plenen osv så er det utleier sitt ansvar. Slik er reglene uansett hva andre måtte synse om rundt temaet 

Tusen takk for svar. Det var endelig en som forstår. Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du ikke har bil så er du jo ikke avhengig av full brøyting. Da er det nok med en vei du kan gå på fra døra og ut til offentlig vei/plass. Så blir det opptil de andre å brøyte til sine biler. Jeg er så glad jeg ikke bor slik og må forholde meg til andre når det gjelder brøyting, gressklipping osv! 

Anonymkode: 9652d...c72

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Det finnes brøytemannskap overalt, du kan ta kontakt med noen som driver med dette, og forhøre deg om pris. Det er ikke verre enn det. Fordelt på fire leiligheter med kun plass til fire parkeringsplasser og muligens utkjørsel, blir det ikke store summen. 

Naboene bak her vi bor, har gått til innkjøp av felles snøfres. De er seks rekkehus. De har både parkeringsplass (plass til 8-10 biler) og omtrent 300 meters innkjørsel som ikke blir brøyta. Det finnes snøfres som er selvgående, som ikke er så tunge/vanskelige i bruk. Det er en èngangskostnad, noe brøyting ikke vil være, ettersom snøen kommer som den kommer.

Jeg tror for øvrig at de som skriver over meg har rett i at om dere også har parkering i leia, så er dette deres ansvar.

Anonymkode: c2b7c...cf2

• Liker 1
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (5 minutter siden):

Det kommer jo an på hvordan "innvendig areal" og "eksklusiv bruksrett" defineres. Hvis det er en leiegård og utleier bor et annet sted er det ikke urimelig å tolke at leieboerne i fellesskap har eksklusiv bruksrett til hele eiendommen. Det er heller ikke snakk om offentlig eiendom/vei i tilknytning til privat eiendom.

Anonymkode: 732f6...83f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gårdsplassen blir aldri brøytet og jeg spurte i går om ikke dette var inkludert i husleien. Nei sa han dette måtte vi alle 4 leilighetene gjøre sammen. 

Gårdsplassen er kjempe stor og det er 4 leiligheter og plass til 4 biler.

Å måke uten døren og trappen er ok, men å måke Gårdsplassen for hånd synes jeg er litt drøyt. 

Jeg er operert og uføretrygd og kan ikke utføre slike tunge oppgaver.

Når jeg googler det står det i husloven (og andre sider) at det er utleiers ansvar så lenge det ikke står noe i kontrakten. Og i min kontrakt står det ingenting. 

Hva sier jeg og hvordan går jeg frem?

Er det ikke friske mannfolk på stedet? 🤔

Jeg putter ungen oppå snøskuffa og måker over plassen her. Det er vel plass til 3 biler og vel så det. Tar opp bakken også.  

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (10 minutter siden):

Utleier sitt ansvar, men utleier har ingen plikt til å måke. Eier bestemmer selv hvorvidt arealer skal måkes, unntatt plikter gitt i politivedtekter. Det er heller ingen plikt å klippe plen.

Anonymkode: ba0f6...c2c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er det jo greit. 

Huseier kan ikke pålegge deg å måke hvis det ikke står i kontrakten,  og behøver du ikke en måkt gårdsplass er det bare å la være.

Anonymkode: 3fbbb...f82

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...