Gå til innhold

Utleier mener vi skal måke hele gårdsplassen for hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gårdsplassen blir aldri brøytet og jeg spurte i går om ikke dette var inkludert i husleien. Nei sa han dette måtte vi alle 4 leilighetene gjøre sammen. 

Gårdsplassen er kjempe stor og det er 4 leiligheter og plass til 4 biler.

Å måke uten døren og trappen er ok, men å måke Gårdsplassen for hånd synes jeg er litt drøyt. 

Jeg er operert og uføretrygd og kan ikke utføre slike tunge oppgaver.

Når jeg googler det står det i husloven (og andre sider) at det er utleiers ansvar så lenge det ikke står noe i kontrakten. Og i min kontrakt står det ingenting. 

Hva sier jeg og hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 76053...f87

• Liker 1
Skrevet

Bare la vær å måke og gå i snøen. Det regner som regel vekk etter hvert. 

Anonymkode: 0b77a...d75

• Liker 15
  • Nyttig 4
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Det er utleiers ansvar hvis dere kun leier innvendig areal. Mens hvis dere også leier boligen+uteareal så er det dere selv som er ansvarlig. 

Skrevet

Da er det jo leietakernes ansvar, så ikke noe mer å mase på huseier om, i hvert fall.

Kanskje dere leietakerne skal gå sammen og gjøre en avtale med noen som kan brøyte for dere? Eller dere kan spleise på en snøfreser og bytte på å bruke den? Eller kanskje en av leietakerne kan tenke seg å ta ansvaret, mot at dere andre i huset betaler for det?

Dere finner nok på noe.

• Liker 19
  • Nyttig 13
Skrevet
Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Det er utleiers ansvar hvis dere kun leier innvendig areal. Mens hvis dere også leier boligen+uteareal så er det dere selv som er ansvarlig. 

Men da kan leietaker selvsagt heller ikke bruke plassen. Utleier står fritt til å måke en plass han disponerer.

Anonymkode: ba0f6...c2c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gårdsplassen blir aldri brøytet og jeg spurte i går om ikke dette var inkludert i husleien. Nei sa han dette måtte vi alle 4 leilighetene gjøre sammen. 

Å måke uten døren og trappen er ok, men å måke Gårdsplassen for hånd synes jeg er litt drøyt. 

Når jeg googler det står det i husloven (og andre sider) at det er utleiers ansvar så lenge det ikke står noe i kontrakten. Og i min kontrakt står det ingenting. 

Jeg leier også ut bolig, og leietaker må selvsagt måke selv. Hvordan de gjør det blander jeg meg ikke opp i. Jeg har nå sjekket husleieloven, og finner ingenting som indikerer at dette er min plikt. Kan du oppgi kilder?

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Artig hvordan man har ulik oppfatning av hva som er stort. Jeg bor på gård og har gårdsplass med plass til minst 30 biler, men det føles fortsatt litt trangt når trailerne kommer og skal levere gjødsel, eller hente poteter. Trenger litt plass i gården for å snu, laste og losse trailere. 🙂 

Anonymkode: 49456...5e1

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Ta kontakt med noen som brøyter i området og spleis på det. Det blir ikke mye per person.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Står ingenting i min kontrakt om at vi som leietakere selv må stå for snømåking, strøing når det trengs eller klippe plen på sommeren - men jeg forventer ikke at utleier tar på seg det ansvaret heller. Han bor rundt en time herfra. Så vi gjør det selv, med den største selvfølge. 
Hvis det er fire boenheter der dere leier, er det garantert minst en som synes det er ok å måke. Gå sammen, fordel det mellom dere og la det gå. Evt spleis på en freser. 

Anonymkode: da29c...9af

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Har alle leid samtidig eller er noen vant til å måke? Hvordan har de gjort det før?

Her hvor jeg bor kommer brøytebil i ny og ne. Men det bor et par eldre menn her som liker å ha ting i orden, de kjører på med måking for hånd. Gjerne 5 min før brøytebilen er her. Helt unødvendig spør du meg.

Sjekk med en som brøyter. Altså helst en privat som ikke egentlig driver med mye sånt. Firmaet vi har for å brøyte kommer noen ganger veldig tregt for de har mye å gjøre, da er nesten vitsen borte.

Anonymkode: dbcb1...bcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Artig hvordan man har ulik oppfatning av hva som er stort. Jeg bor på gård og har gårdsplass med plass til minst 30 biler, men det føles fortsatt litt trangt når trailerne kommer og skal levere gjødsel, eller hente poteter. Trenger litt plass i gården for å snu, laste og losse trailere. 🙂 

Anonymkode: 49456...5e1

Ingenting i innlegget ditt er relevant for hverken ts eller tråden. Kun ditt eget behov om å "briefe" om stor gårdsplass. Ts bor i en leilighet og kan ikke måke selv. Du bor tydeligvis på gård og har da utstyr selv til brøyting (jeg bor også på gård). 

Ts: vi brøyter for mange her jeg bor, kan ikke dere 4-boenheter gå sammen om å spleise på hjelp, evt en beboer får litt betalt for å gjøre det? 

Anonymkode: e0a40...383

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

https://boligmentoren.no/hvem-plikter-a-make-bort-snoen/

Her står det blant annet. Jeg påtar meg ikke slik oppgave som min kropp ikke kan utføre og utleier kan ikke pålegge meg om å gjøre det. 

Kall meg gjerne kranglete men det går utover min helse og derfor blir jeg irritert på at han påstår at det er vår oppgave. Ingen andre brøyter her heller og flere har sluttet å bruke gårdsplassen pga dette og de har bodd her i over ett år og har aldri brøytet gårdsplassen. 

Som sagt måke er noe annet enn å brøyte hele gårdsplassen. Trapp og utenfor dør klarer jeg også, men en hel stor gårdsplass, nei. 

Hvorfor skal vi kjøpe snøfreser?

Dette må da utleier stille med?

Hadde det funnet her er jeg sikker på at den eneste voksne mannen som bor her hadde brukt den.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her står det blant annet. Jeg påtar meg ikke slik oppgave som min kropp ikke kan utføre og utleier kan ikke pålegge meg om å gjøre det. 

Kall meg gjerne kranglete men det går utover min helse og derfor blir jeg irritert på at han påstår at det er vår oppgave. Ingen andre brøyter her heller og flere har sluttet å bruke gårdsplassen pga dette og de har bodd her i over ett år og har aldri brøytet gårdsplassen. 

Som sagt måke er noe annet enn å brøyte hele gårdsplassen. Trapp og utenfor dør klarer jeg også, men en hel stor gårdsplass, nei. 

Hadde det funnet her er jeg sikker på at den eneste voksne mannen som bor her hadde brukt den.

Linken du viser til gjelder måking/strøing mot offentlig veg, plikter gitt i politivedtekter. Dette angår ikke egen gårdsplass, men områder for alminnelig ferdsel. Man har ingen plikt til å brøyte egen gårdplass.

Skal du ikke parkere, trenger du ikke måke.

• Liker 18
Skrevet

Jeg betaler 4000 kr i året for brøyting og strøing på gårdsplassen min, dere er 4 personer så det blir 1000 kr pr person, det har dere råd til dersom det irriterer dere så mye.

Anonymkode: 021df...548

• Liker 12
Annonse
Skrevet

Det er jo enkelt; 

Leier dere med parkeringsplass må dere måke selv. 
Leier dere kun innvendig areal, altså uten parkeringsplass, er det utleier sitt ansvar - men han trenger da heller ikke måke, ettersom ingen skal bruke parkeringsplassen. 

Anonymkode: 5dfe6...722

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå får du ta deg sammen. Har du leid bolig med parkeringsplass så skal du selvsagt måke den. Du har leid noe og plikter å holde det i orden. Har du ikke helse så må du løse problemet ved å betale noen for å gjøre din del. Eller leie i en blokk. Der er det bare trappevask om ikke det er i felleskostnadene. Det er ofte uenigheter om snømåking. Selv bodde jeg ,( selveier riktignok) i 4 mannsbolig og vi være måtte bytte på å måke. Den som bodde innerst måke aldri og da ble vi andre litt sure. Og lot hennes del stå igjen. Når jeg leide ut leiligheten senere så måtte selvsagt leieboeren ta sin del. Det er jo hun som bor der. Hadde hun ikke gjort det så hadde jeg sagt opp kontrakten og funnet en som ville. Det er da ingen som kjører dit andre bor for å måke for dem. Å leie et sted å bo innebærer daglig vedlikehold som å bytte lyspærer i lampene, holde rent, måke snø og vaske vinduer ++++. Det er åpenbart. 

Anonymkode: a54d0...0b7

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så dette er en bygning med 4 leiligheter og gårdsplass foran. Utleier bor ikke der og bruker ikke gårdsplassen selv.

Forsto jeg riktig så langt?

Med mindre leien inkluderer vaktmestertjenester, er det dere i de 4 leilighetene som må fordele dere jobben på en eller annen måte.

Det er ikke bare du, det er alle 4 leilighetene, så finn en måte å fordele jobben på som funker for alle i bygningen. 

Hvis ingen vil gjøre det, må dere betale noen å gjøre det for dere. 

Hvis utleier selv bor i en av leilighetene, så er det en annen sak - da må utleier selv også bidra.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som flere har spurt - leier du kun leiligheten eller også bruksrett til gårdsplassen?

Det er her svaret på ditt spørsmål ligger.

Det er ikke utleiers problem at ingen av de 4 leilighetene vil, orker eller har helse å måke og brøyte gårdsplassen hvis den er også utleid til enhetene. 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...