AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #1 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg skjønner at kjemisk graviditet ikke trenger å bety at noe er galt, og at det kan være tilfeldig. Jeg er 25, har et barn fra før og prøver på en til med samme mann. Han er like gammel. Vi har sunt kosthold, er slanke og normalt aktive både på jobb og hjemme. Med første ble jeg uventet gravid. Brukte kondom som sprakk, og tok angrepille, men ble gravid allikevel. Siden jeg enda ammer litt er syklusen litt ustabil, med CD-dager på mellom 27 og 44, men i det siste har den holdt seg på 34-39. Kan de bio-kjemiske graviditetene være på grunn av en hormonell ubalanse hos meg, med tanke på at vi begge er unge og jeg har et uproblematisk svangerskap bak meg? Har lest at angrepillen først og fremst forskyver eggløsning, men at den også kan gi litt "progesteronstøtte" og dermed forlenger lutealfasen. Jeg har ikke hatt nok kjemiske til å få utreding for habituell abort, og lufter meg her inne i mellomtiden. Ønsker erfaringer og tanker fra dere andre her inne på forumet. Anonymkode: ad0d6...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #2 Del Skrevet 30. desember 2023 Hvor lenge har dere prøvd? 1 av 4 graviditeter ender i abort, 80% av de svært tidlig. Så trenger ikke være annet enn at du tester og finner det ut, og det er helt normalt. Anonymkode: 07eb7...144 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #3 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvor lenge har dere prøvd? 1 av 4 graviditeter ender i abort, 80% av de svært tidlig. Så trenger ikke være annet enn at du tester og finner det ut, og det er helt normalt. Anonymkode: 07eb7...144 Men er det normalt to ganger rett etter hverandre? Er på pp3 nå, venter på eggløsning. Anonymkode: ad0d6...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #4 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at kjemisk graviditet ikke trenger å bety at noe er galt, og at det kan være tilfeldig. Jeg er 25, har et barn fra før og prøver på en til med samme mann. Han er like gammel. Vi har sunt kosthold, er slanke og normalt aktive både på jobb og hjemme. Med første ble jeg uventet gravid. Brukte kondom som sprakk, og tok angrepille, men ble gravid allikevel. Siden jeg enda ammer litt er syklusen litt ustabil, med CD-dager på mellom 27 og 44, men i det siste har den holdt seg på 34-39. Kan de bio-kjemiske graviditetene være på grunn av en hormonell ubalanse hos meg, med tanke på at vi begge er unge og jeg har et uproblematisk svangerskap bak meg? Har lest at angrepillen først og fremst forskyver eggløsning, men at den også kan gi litt "progesteronstøtte" og dermed forlenger lutealfasen. Jeg har ikke hatt nok kjemiske til å få utreding for habituell abort, og lufter meg her inne i mellomtiden. Ønsker erfaringer og tanker fra dere andre her inne på forumet. Anonymkode: ad0d6...32b Du vil nok ikke få utredning for habituell abort basert på kjemiske graviditeter (før uke 6) Da disse i størst grad skyldes genetiske feil/mangler ved embryoet. - Ca 1% av alle gravide kvinner opplever 3 eller flere ufrivillige aborter på rad. - Ca 5% opplever 2 ufrivillige aborter på rad. - 2/3 habituelle aborter skjer i første trimester - 1/3 opplever å miste i andre trimester - 25% av alle graviditeter ender i abort - 80% av de skjer så tidlig at de klassifiseres som kjemiske graviditeter. Det er nok dessverre ikke uvanlig. Hormon ubalanse kan være EN av mange årsaker, selv om det oftes skyldes manglende levedyktighet hos embryoet. Dersom man tar angrepillen innen 72t etter ubeskyttet sex er risikoen for graviditet halvert (50/50) Dersom man tar den innen 24t reduseres risikoen til 2/3 (66%) - Så angrepillen er nok mindre sikker enn veeeldig mange tror og tenker over. Også viktig å huske på at selv om man har et uproblematisk svangerskap bak seg så kan man ha problemer med nr2. Ca 10% av kvinner opplever sekundær iinfertilitet. Så vedvarer problemet etter endt amming f.eks eller i over 1 år med prøving ville jeg tatt en sjekk. Anonymkode: b9ede...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #5 Del Skrevet 30. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Men er det normalt to ganger rett etter hverandre? Er på pp3 nå, venter på eggløsning. Anonymkode: ad0d6...32b Ja, det kan skje. Prøveperiode 3 er jo ikke lenge i det hele tatt, selv om jeg forstår det er kjedelig. Det er bare at egget har streifet innom uten at det blir noe av. Helt normalt. Du finner bare ut om disse fordi du tester. Mange går gjennom det samme uten at man aner det. Anonymkode: 07eb7...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå