Gå til innhold

Allergisk reaksjon?

lady90

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget for ca 9-10 dager siden at jeg hadde fått noen tegn til markert bue noen cm under øynene. Linjen var bittelitt pigmentert men ikke noe mer. 

Tok fillers rundt munnen dagen jeg oppdaget det og spurte legen om disse linjene, men hun mente at huden bare var tørr. 

Smører vanligvis med nattkrem om kvelden men i det siste (desember) har jeg prøvd en ny som jeg fikk i julekalender. Den virker å være ganske parfymert. I tillegg har jeg begynt med en øyekrem fra verso som virker ganske trygg https://www.bangerhead.no/verso-skincare-eye-cream-15-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmrEAPJGR99C76bP6zc4Aww65C_y49kYQgOYETmxtY7tP65RrxbvRghoC2HkQAvD_BwE

Etter filleren fortsatte jeg med disse, men for noen kvelder siden så smurte jeg et tykt lag med nivea crème (blå rund boks). Våkna dagen etterpå med rødt, sårt ansikt og de linjene jeg nevnte tidligere hadde blitt kjempehovne og utstående. I tillegg var huden enda tørrere og når jeg smilte så jeg ut som michelinmannen på siden av øynene/kinnet. Dagen etterpå så det litt bedre ut, men fortsatt ikke bra. Har smurt med hydrokortison salve igår og idag, og det ser litt bedre ut idag, men fortsatt ganske ille (se bilde, det er fra nå). 

Har snakket med lege som tror det var en reaksjon på nivea kremen. Men så som sagt antydning til disse linjene uka før. Kan det være den nye nattkremen jeg har brukt i det siste som plutselig gir utslag etter bruk av nivea crème? 

Noen som har vært borti lignende? Håper virkelig det forsvinner, ser helt jævlig ut, og hele ansiktet flasser i tillegg. 

20231230_011108.jpg

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok pga en av kremene ja. Det er sannsynligvis alkohol, parfyme eller syre ingredienser i en av de eller begge som du reagerer på. 

Kjøp Avene Rich Dagkrem på apoteket, den er helt ren og allergivennlig. 

Anonymkode: 5871b...155

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (11 timer siden):

Her er forresten den nye nattkremen jeg har brukt https://www.glossybox.no/avant-skincare-deluxe-hyaluronic-acid-vivifying-face-eye-night-cream/11812546.html

Virker jo ganske safe både denne og øyekremen? 

Hyaluronsyre tiltrekker seg vann og fukt, og når huden mangler dette innenfra så vil huden bli tørr av hyaluronsyre. Sånn øynene dine er på bildet er sånn huden min blir når jeg bruker uttørkende kremer.

I teorien skal hyaluronsyre gi huden mer fukt og plump, men det forutsetter at man har nok fukt i huden under og over fra før. Hyaluronsyre skal klappes oppå våt hud og seales igjen med en fet krem over for å nettopp suge til seg fukten fra utsiden av huden og ikke fra innsiden av huden. Og til tross for at man følger disse stegene så fungerer ikke hyalruonsyre for alle. Jeg får også veldig tørr hud av den. 

Det kan være dem ingrediensen som er feil for deg, ellers så har Almond Oil i samme krem en score på 3 av 5 på irritasjon og allergiskalaen til INCI.  Jeg reagerer på alle ingredienser med 2 eller mer, så det er ikke usannsynlig at det er denne oljen huden din er sensitiv for. 

Du kan analysere ingredienser på cosdna.com og på incidecoder.com 

Øyekremens ingredienser markeres ikke som potensielt irriterende så her er det hyaluronkremen jeg først og fremst ville kuttet ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hyaluronsyre tiltrekker seg vann og fukt, og når huden mangler dette innenfra så vil huden bli tørr av hyaluronsyre. Sånn øynene dine er på bildet er sånn huden min blir når jeg bruker uttørkende kremer.

I teorien skal hyaluronsyre gi huden mer fukt og plump, men det forutsetter at man har nok fukt i huden under og over fra før. Hyaluronsyre skal klappes oppå våt hud og seales igjen med en fet krem over for å nettopp suge til seg fukten fra utsiden av huden og ikke fra innsiden av huden. Og til tross for at man følger disse stegene så fungerer ikke hyalruonsyre for alle. Jeg får også veldig tørr hud av den. 

Det kan være dem ingrediensen som er feil for deg, ellers så har Almond Oil i samme krem en score på 3 av 5 på irritasjon og allergiskalaen til INCI.  Jeg reagerer på alle ingredienser med 2 eller mer, så det er ikke usannsynlig at det er denne oljen huden din er sensitiv for. 

Du kan analysere ingredienser på cosdna.com og på incidecoder.com 

Øyekremens ingredienser markeres ikke som potensielt irriterende så her er det hyaluronkremen jeg først og fremst ville kuttet ut. 

Takk for svar 😀 satser på at det blir helt bra med tida da om jeg kutter ut kremen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er nok pga en av kremene ja. Det er sannsynligvis alkohol, parfyme eller syre ingredienser i en av de eller begge som du reagerer på. 

Kjøp Avene Rich Dagkrem på apoteket, den er helt ren og allergivennlig. 

jeg får reaksjon på den kremen. Huden min er helt fucka opp etter peeling for 17 år siden :( 

Anonymkode: b0d49...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (7 minutter siden):

Takk for svar 😀 satser på at det blir helt bra med tida da om jeg kutter ut kremen? 

Det kan du satse på ja 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg får reaksjon på den kremen. Huden min er helt fucka opp etter peeling for 17 år siden :( 

Jeg var litt for uspesifikk, da jeg ser det er flere Avene kremer som heter Rich. Den jeg mener er Avene Tolerance som er utviklet for allergisk og intolerant hud, og kremvarianten rich, ikke emulsion varianten. Denne mente jeg: 

https://www.apotek1.no/produkter/avene-tolerance-extreme-ansiktskrem-torr-hud-50ml-846587p

Screenshot_20231230_133104_DuckDuckGo.thumb.jpg.cb66ec213fc2d1cd2214498044ff83a8.jpg

Er det denne du har reagert på? Eller en av de andre hydrante rich kremene? Tolerance serien er ihvertfall veldig mild, huden min reagerer på så å si alt men ikke denne og den fukter nok til å brukes i rutine med syrer og retinol uten å bli fet. Jeg ble anbefalt den av hudlege etter laser og med helt nedbrutt hud. Men fint å høre andres erfaringer også så folk er klar over mulig virkning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig bare kjøpt en liten tube med ivy aia face cream på normal som er uten parfyme og satser på at den er ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en allergisk reaksjon ville jeg kuttet ut alt av hudpleie en periode! Bruk bare en mild, parfymefri fuktighetskrem. 

Det er litt skummelt at dette skjer etter at du tok fillers. Hadde ikke tatt det mer.. 

Anonymkode: f21a8...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange hudklinikker som ikke har peiling på hva de skal gjøre om man får reaksjoner osv . min erfaring . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du en allergisk reaksjon ville jeg kuttet ut alt av hudpleie en periode! Bruk bare en mild, parfymefri fuktighetskrem. 

Det er litt skummelt at dette skjer etter at du tok fillers. Hadde ikke tatt det mer.. 

Anonymkode: f21a8...937

Begge legene mente det ikke hadde sammenheng med filleren siden dette var et annet sted og reaksjonen kom 1 uke etterpå. Er en seriøs lege med doktorgrad  jeg har tatt filler hos med masse erfaring og hun hadde ikke vært borti dette og mente det var en reaksjon på krem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppet all hudpleie helt, bortsett fra en supermild rens og kjørt på med LRP Cicaplast balm. 

Anonymkode: 15d86...cf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (På 30.12.2023 den 14.03):

Begge legene mente det ikke hadde sammenheng med filleren siden dette var et annet sted og reaksjonen kom 1 uke etterpå. Er en seriøs lege med doktorgrad  jeg har tatt filler hos med masse erfaring og hun hadde ikke vært borti dette og mente det var en reaksjon på krem 

Har du vært hos fiskerstrand med doktorgrad skal jeg love deg du ikke er trygg og hun sier bare at det ikke skyldes behandlingen, fordi om det gjør det .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...