Gå til innhold

At folk ikke blir flau, ang sutring om fyrverkeriet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aksase skrev (18 minutter siden):

Det er jo en liten mulighet for at folk kunne gitt pengene til en spleis for de fattige i stedet for å gi penger til en fyrverkerispleis. Det er jo anledning for private til å gi penger til fattige, også. Ikke bare Staten som kan gjøre det.

Men det er vel som du selv skriver, og som jeg har uthevet, folk bruker mye heller noen tusenlapper på noen festsmell på nyttårsaften, enn å gi samme beløp til noen som kunne spist seg mette i ukevis for dette beløpet.

Jeg gjentar: Du vet absolutt ingenting om hvor mye de som er med og spleiser på fyrverkeri gir til Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og andre veldedige formål. 

Anonymkode: d5970...c6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjentar: Du vet absolutt ingenting om hvor mye de som er med og spleiser på fyrverkeri gir til Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og andre veldedige formål. 

Anonymkode: d5970...c6e

Det er riktig. Det vet jeg ikke, og det er heller ikke relevant for mitt innlegg. Uansett hva man eventuelt gir til veldedige formål, kunne helt sikkert også det som brukes på fyrverkeri kommet til nytte om det ble gitt til gode formål. Behovet er nærmest bunnløst.

Tenk deg at du sitter på en benk i parken med to tusenlapper i hånda. Ved siden av deg, sitter en fattig husløs stakkar, sulten og kald. Du gir ham den ene tusenlappen. Han blir kjempeglad for den, takker og bukker og smiler. Du blir stolt av deg selv for å ha gjort en god gjerning. Dette ble et fint møte mellom to medmennesker. Så kikker du på den andre tusenlappen du har. Du har ikke selv bruk for den, og har lyst på litt moro, så du setter fyr på denne tusenlappen og gleder deg over å se flammen i noen sekunder. Kjempegøy. Så rusler du fornøyd hjemover til et varmt hus og god mat. Den fattige mannen blir sittende igjen på benken og fundere på hva som nettopp har skjedd....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fan av privat oppskyting, men en stor felles oppskyting er et godt alternativ. Flottere og større å se på, sikrere, mer avgrenset, mer samlende, mindre avhengig av økonomi til hver enkel husstand. Ett fint intiativ a samle inn til folkefest synes jeg. Penger kunne alltid vært brukt annerledes. Selv min veldig nøkterne julefeiring kunne jo heller vært avlyst for å bidra til livsnødvendige medisiner og mat i u-land... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (4 timer siden):

Det er jo en liten mulighet for at folk kunne gitt pengene til en spleis for de fattige i stedet for å gi penger til en fyrverkerispleis. Det er jo anledning for private til å gi penger til fattige, også. Ikke bare Staten som kan gjøre det.

Men det er vel som du selv skriver, og som jeg har uthevet, folk bruker mye heller noen tusenlapper på noen festsmell på nyttårsaften, enn å gi samme beløp til noen som kunne spist seg mette i ukevis for dette beløpet.

Folk gir jo til spleisen fordi de selv skal delta på oppskytningen. Legger inn penger de ellers hadde brukt på fyrverkeri. 
Veldig mange gir til andre organisasjoner også. 

gir du det du har til overs til Frelsesarmeen? Selger unna ting hjemme for å gi til de fattige? 

Anonymkode: be1a8...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på AAP minstesats, bruker likevel noen hundrelapper på fyrverkeri til barna hver nyttårsaften. Kunne gjerne brukt disse lappene på spleis til et større fyrverkeri, men er ikke keen på å forsørge andre på minstetrygd. 

Anonymkode: 81342...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på AAP minstesats, bruker likevel noen hundrelapper på fyrverkeri til barna hver nyttårsaften. Kunne gjerne brukt disse lappene på spleis til et større fyrverkeri, men er ikke keen på å forsørge andre på minstetrygd. 

Anonymkode: 81342...025

Ingen generelt er interessert i å forsørge andre. 
Folk må ordne seg selv, og med nav om de har lite penger. Skjønner det er grusomt for mange. Men andre skal ikke straffes av det. 
Jeg har jobbet mye og hardt hele livet for alt vi har bygd opp, og det er vårt. Vi har ikke fått noe gratis vi heller 

Anonymkode: be1a8...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så vanskelig å forstå at mange gleder seg og setter stor pris på fyrverkeri? Det er også helt håpløst å sette akkurat dette, fordi man ikke bryr seg selv, opp mot alt annet - f.eks. fattigdom eller dårlig eldreomsorg. Det er da haugevis av andre "unødvendige" ting som brukes både av privatpersoner og det offentlige.

Fyrverkeri er har en lang historie som markør av fest og overganger. Det blir et fattig samfunn hvis man skal bare bruke penger på det som flertalle mener er "fornuftig".

Dessuten utelukker ikke det ene de andre - jeg tror faktisk at det er ganske mange som både gir til humanitære formål, f.eks. - samtidig som de unner seg fyrverkeri, som jo også er til glede for naboene... Og så har du enkelte gjerrige grinerbitere som aldri bidrar med noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det ikke var fyrverkeri jeg er livredd for at det skal bli krig minner meg om krig. Skulle ønske vi kunne feire nyttår på en annen mer koseligere måte.

Anonymkode: af121...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (På 30.12.2023 den 20.23):

Er det så vanskelig å forstå at mange gleder seg og setter stor pris på fyrverkeri? Det er også helt håpløst å sette akkurat dette, fordi man ikke bryr seg selv, opp mot alt annet - f.eks. fattigdom eller dårlig eldreomsorg. Det er da haugevis av andre "unødvendige" ting som brukes både av privatpersoner og det offentlige.

Fyrverkeri er har en lang historie som markør av fest og overganger. Det blir et fattig samfunn hvis man skal bare bruke penger på det som flertalle mener er "fornuftig".

Dessuten utelukker ikke det ene de andre - jeg tror faktisk at det er ganske mange som både gir til humanitære formål, f.eks. - samtidig som de unner seg fyrverkeri, som jo også er til glede for naboene... Og så har du enkelte gjerrige grinerbitere som aldri bidrar med noe.

I følge NRK er det bare 37% som svarer at de ikke vil forby raketter, over 50% svarer at de vil forby. Så det er ikke så mange så mange som gleder seg og setter pris på det. 

Man trenger ikke sette raketter opp mot alt annet for at det skal se dumt ut. Det holder å se på alle problemer det skaper for dyr og folks helse. Alle utgiftene det skaper for sammfunet, brannvesen må jobbe overtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 1.28):

En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra 

Anonymkode: b9c3f...4c3

Men så er det sånn at folk bruker sine private penger på hva de vil. Ønsker jeg å bruke pengene mine på fyrverkeri (hvilket jeg ikke gjør), på vin, bøker, gaver til barna mine eller whatever er det 100% opp til meg. Jeg har ikke overflod selv, men jeg bruker pengene mine på det som passer meg. Så ønsker jeg å gi en 200-lapp til felles fyrverkeri gjør jeg det. Mange gjør nok også begge deler; spleiser på felles gleder, som fyrverkeri, OG donerer til fattige. Det er ikke slemt å ikke bruke private penger på fattige.

Anonymkode: 0c224...ae0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke privatpersoner som skal hjelpe fattige, men man kan frivillig gi til sånt som dette, hadde jeg også gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 20.27):

Jeg skulle ønske det ikke var fyrverkeri jeg er livredd for at det skal bli krig minner meg om krig. Skulle ønske vi kunne feire nyttår på en annen mer koseligere måte.

Anonymkode: af121...74b

Hva du er redd for skal ikke hindre andre å feire. Du får heller dra til et stille sted noen timer. Alle skal ikke trenge å ta hensyn til noens redsler hvis det hindrer de å feire på tradisjonell måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hundeglam og kattskjit forringer livet mitt mye mer enn noen timer med fyrverkeri på nyttårsaften.

Til syvende og sist handler vel dette om at det blir feil at folk kjører en stalinistisk tilnærming til hva andre skal få lov til å gjøre.

Anonymkode: 0c1b0...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hundeglam og kattskjit forringer livet mitt mye mer enn noen timer med fyrverkeri på nyttårsaften.

Til syvende og sist handler vel dette om at det blir feil at folk kjører en stalinistisk tilnærming til hva andre skal få lov til å gjøre.

Anonymkode: 0c1b0...f47

Vi hat allerede en masse lover og regler og slike argument hørte vi mange av da røykeloven kom. Det vsr ikke måte på hvor mye folk raste da. Men viss en evaluerer litt nå i ettertid så er det store flertallet glad en ikke kan røyke på restaurant, ferjer, busser etc.

Anonymkode: bf908...8a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thelight
AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 1.28):

En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra 

Anonymkode: b9c3f...4c3

Absolutt enig 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...