AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #21 Del Skrevet 30. desember 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, hva faen er det som feiler folk? Absolutt ingen har noe med hva jeg eller andre bruker egne opptjente penger på. Anonymkode: 15b7b...fdd Nei, men du møter deg selv i døra uansett til syvende og sist. Moralen din forfaller for hver gang. Grensene flytter seg. Anonymkode: 9899e...e39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #22 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, men du møter deg selv i døra uansett til syvende og sist. Moralen din forfaller for hver gang. Grensene flytter seg. Anonymkode: 9899e...e39 Nei, så absolutt ikke. Jeg jobber og sliter for alt jeg tjener i denne dyrtiden, og jobber ekstra for å klare og unne barna og meg selv noe ekstra som betyr noe for oss. Kanskje flere skal prøve det samme selv istedenfor å forvente at andre hele tiden skal stille opp. Det meste kommer ikke gratis her i livet for noen av oss. Anonymkode: 15b7b...fdd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #23 Del Skrevet 30. desember 2023 tussi84 skrev (1 time siden): Det en del ikke tenker på: - Det finnes folk som fryser inne i sine egne hjem, fordi de ikke har råd til å ha på varme. Strøm prisene er for dyre - det finnes folk, spesielt voksne som hopper over måltider fordi de ikke har råd til nok mat. Her kommer også feil ernæring under, da de kanskje ikke har råd til sunn Mat. - det finnes folk som må hente matposer hos frivillige organisasjoner. - det finnes mennesker som går med ekstremt tannverk fordi de ikke har råd til tannlegen. - det finnes mennesker som går I slitte klær og sko, fordi de ikke har råd til noe. - det sitter foreldre der ute som lurer på hvordan de skal klare den nye uforutsette utgiften som kom i forbindelse med barna. - det finnes mennesker som må velge mellom livsviktige medisiner og Mat. Osv.. .. Nei det er kanskje ikke privat personer sin oppgave å løse fattigdommen, men ved å gi litt til organisasjoner som feks gir ut Matposer, så kan det føre til at noen flere munner kan spise seg mette. Nei, det er ikke privatpersoner sin oppgave å løse fattigdommen i rike Norge, det er staten som her må ta større grep. Kanskje folk burde bruke energien på det som virkelig er problemet, og ikke fyrverkeri som er én gang i året. Problemet stikker mye dypere enn som så. Anonymkode: 15b7b...fdd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #24 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, det er ikke privatpersoner sin oppgave å løse fattigdommen i rike Norge, det er staten som her må ta større grep. Kanskje folk burde bruke energien på det som virkelig er problemet, og ikke fyrverkeri som er én gang i året. Problemet stikker mye dypere enn som så. Anonymkode: 15b7b...fdd Ja men det er alltid organisasjoner som ønsker penger og bidrag. Vi putter inn en hundrelapp til Frelsesarmeen i my og med, også andre foreninger. Men når det er spleis til felles rakettoppskyting og folk vipser inn, blir det dumt st de med dårlig råd heller burde fått disse pengene. Bedre at de får enn å skyte de i lufta. Skal alle som har god råd og har spart seg opp en buffer gi pengene til de fattige da? Mine sparepenger går til EK til bolig til barna våre når de en gang kommer dit. folk som har lite må kjempekampen mot politikere, og der der det mange i Norges land som støtter dette. Men feil å blande fattigdom inn i en sak som handler om privat spleis til fyrverkeri. Anonymkode: be1a8...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #25 Del Skrevet 30. desember 2023 Fordi fyrverkeri er awesome, fattigdom er ikke 🤔 Anonymkode: 8edc1...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #26 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi fyrverkeri er awesome, fattigdom er ikke 🤔 Anonymkode: 8edc1...fcd Man trenger fyrverkeriet , men om staten hadde betalt hadde det vært mer bekyfingsverdig. Hva hver og en man. I gata vil gi penger til i spleis er jo opp til hver enkelt. folk gjør hva de vil med egne penger. for min del er det topp. Et skikkelig stort lysshow sammen med venner og familie. Gratis! Jeg bruker ikke peng på raketter i år. Anonymkode: be1a8...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #27 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå er det tid for fyrverkeri, og lokalavisa har lagt ut at de har fått spleis både fra firmaer og privatpersoner som har bidratt. Det blir fyrverkeri for 370.000kr Så sitter det folk i kommentarfeltet å klager og syter og blander kortetene helt. Disse pengene kunne vært delt ut til de som har lite penger osv. Skjønner de ikke hva dette handler om? Folk i byen (private) har vært med på spleis for å få et felles fyrverkeri og folk klager over at disse pengene burde blitt gitt til de fattige?? Da hadde jo ingen vært med på spleisen. Bidrar jeg på spleis for at skolen skal få nytt lekeapparat så er det jo det jeg gir formålet til. Enkelte forstår rett og slett ikke. De tror alt som har med penger å gjøre er staten som skal bevilge. Dette er en privat innsamling. At folk ikke blir flau Anonymkode: be1a8...9a2 Er jo Ola Dunk du prater om..Ola er jo ikke kjent for å være så veldig oppgående. Anonymkode: 747d1...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. desember 2023 #28 Del Skrevet 30. desember 2023 Samme gjengen som ga tre mill til én fyr. Gi til de fattige.. gi til én fattig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #29 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg har ikke brukt penger på fyrverkeri på over 20 år. Jeg er på ingen måte forpliktet til å donere en viss sum til fattige hvert år av den grunn, jeg trenger pengene selv, til andre ting enn fyrverkeri. Anonymkode: c9f33...7b1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vetikkebedre Skrevet 30. desember 2023 #30 Del Skrevet 30. desember 2023 Det samme argumentet dukker opp i debatter om kjøp av dyre vesker. Enhver står selvsagt fritt til å mene at det er tullete og bortkastede penger, men at pengene «burde vært gitt til noen som trenger dem» er bare tull. For det første er det ingen som vet om jeg både har dyre vesker og gir mer til veldedighet enn det de gjør selv, for det andre er det mine penger og jeg som bestemmer hva de skal brukes på, for det tredje er det et ubrukelig argument med mindre man selv gir hvert øre man har til overs til noen som har mindre enn en selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. desember 2023 #31 Del Skrevet 30. desember 2023 Jeg er egentlig ikke noen fan av fyrverkeri med tanke på miljø og dyr, men når man først skal ha det så er jo dette den beste måten å gjøre det på. Det betales kun av de som vil, sendes opp en gang på på et tidspunkt som dyreeiere kan forberede seg på, og der blir mye finere enn mange små fyrverkeri i hver sin hage. Det vil alltid være noen som kommer med sånn malplassert 'whataboutism'. Selvfølgelig kunne man brukt pengene på et edlere formål, men det gjelder da det meste. De som klager har garantert brukt penger på noe som ikke er direkte samfunnsnyttig de også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #32 Del Skrevet 30. desember 2023 Det burde være forbudt med privat fyrverkeri. Så kan heller folk betale inn til offentlig oppskyting. Anonymkode: 501da...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 30. desember 2023 #33 Del Skrevet 30. desember 2023 Merker jeg er litt delt i akkurat denne situasjonen. Jeg liker fyrverkeri. Vel og merke skutt opp i trygge former. Jeg syntes det er en fin overgang mellom det gamle og det nye. Samtidig har jeg en hund som er veldig redd og jeg tenker på alle de andre dyrene og menneskene som blir redde. Alle ulykkene som skjer hvert år. Jeg bruker INGEN penger på fyrverkeri selv og ingen som kommer til oss for å feire nyttår får ta med noe skarpere enn stjerneskudd av respekt for hunden min (og alle andre dyr og mennesker som er redde). Jeg forstår likevel at fyrverkeri betyr mye for mange (jeg liker det jo egentlig selv) og at et totalforbud er urealistisk. Jeg syntes derfor det er veldig fint om kommunene arrangerer felles oppskytning og at det kanskje blir gjort forbudt for privatpersoner? Da kan man selv velge om man ønsker å oppsøke det eller ikke, og det vil være mye mer sentrert på et område man kan holde seg unna om man ikke ønsker å delta. I tillegg ville det blitt skutt opp i et svært begrenset tidsperiode. Problemet for min hund er ikke nødvendigvis det som blir skutt opp klokken 00:00 på nyttårsaften, men det at det smeller uten forvarsel til alle døgnets tider fra romjulen til flere dager inn på nyåret. Hadde dette blitt gjort i min kommune så bor jeg såpass langt unna sentrum at jeg trygt kunne reist inn for å se på fyrverkeriet uten å tenke på hunden hjemme. For hun ville ikke fått med seg smellene i sentrum uansett. Det kan jeg ikke pr i dag for jeg har garantert noen naboer som kommer til å skyte opp som gale. Så til spørsmålet om pengene kunne blitt brukt på noe mer nyttig, absolutt. Det er det ingen tvil om. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #34 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er det tid for fyrverkeri, og lokalavisa har lagt ut at de har fått spleis både fra firmaer og privatpersoner som har bidratt. Det blir fyrverkeri for 370.000kr Så sitter det folk i kommentarfeltet å klager og syter og blander kortetene helt. Disse pengene kunne vært delt ut til de som har lite penger osv. Skjønner de ikke hva dette handler om? Folk i byen (private) har vært med på spleis for å få et felles fyrverkeri og folk klager over at disse pengene burde blitt gitt til de fattige?? Da hadde jo ingen vært med på spleisen. Bidrar jeg på spleis for at skolen skal få nytt lekeapparat så er det jo det jeg gir formålet til. Enkelte forstår rett og slett ikke. De tror alt som har med penger å gjøre er staten som skal bevilge. Dette er en privat innsamling. At folk ikke blir flau Anonymkode: be1a8...9a2 370.000 kroner - er du klar over hvor mange pianoer man kunne fått for denne summen som man kunne hatt stående på offentlige steder og som alle kunne fått glede av i mange år, både barn og gamle ...? Å smelle av fyrverkeri er like fornuftig som å gå løs på et piano med en motorsag: Anonymkode: c922c...4d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #35 Del Skrevet 30. desember 2023 I utgangspunktet syns jeg fyrverkeri er unødvendig og penger ut av vinduet. Samtidig er det helt opp til en hver hva man bruker penger på. En som vil svi av 10.000 på fyrverkeri står helt fritt til det og kan sende det opp der det er lov. En som ikke vil gi en krone til fattige står også helt fritt til det, og det er BARE dennes valg. Det virker som noen bare MÅ legge seg bort i hva andre skal gjøre, og har fasiten på hva som er moralsk riktig å gjøre. Vær så snill å slutt med det. Anonymkode: cf790...90f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #36 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra Anonymkode: b9c3f...4c3 Da burde vi alle være flaue for at vi kjøper biler, ferier og alt for mye ting, i stedet for å sende pengene til fattige 🙄 Anonymkode: fdb89...3cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #37 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da burde vi alle være flaue for at vi kjøper biler, ferier og alt for mye ting, i stedet for å sende pengene til fattige 🙄 Anonymkode: fdb89...3cc I og med at det er helt lovlig å brenne penger i Norge, kan alle som ønsker og har råd til det, ta ut 500.000 i tusenlapper, og sette fyr på de 500 sedlene. Ja, det er ens egne penger, akkurat som man kan få tatovert et hakekors i pannen. Men gjør det handlingen mindre idiotisk ...? Anonymkode: c922c...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #38 Del Skrevet 30. desember 2023 Fyrverkeri er en uting! Det skremmer livet av både ville og tamme dyr. Det er et problem at fuglene i Norge dør ut, da er det helt idioti å sende opp raketter som skremmer fuglene mitt på vinteren (når de har mest mangel på mat, og trenger energien sin til å overleve kulda). Det er også tullete å brukke så mye penger på å forurense!!! Det er jo ikke som om vi har for lite co2 i lufta fra før av. Raketter er bare egoistisk og meningsløst, og det har jeg tenkt å sutre over så lenge de blir sent opp! Anonymkode: 984db...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #39 Del Skrevet 30. desember 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra Anonymkode: b9c3f...4c3 Hvorfor mener du at alle som har litt ekstra penger må bruke det på fattige og ikke hva man selv ønsker? Jeg jobber hardt for mine penger og de bruker jeg som jeg ønsker. Når det er sagt så bruker jeg ingenting på fyrverkeri da jeg ikke ønsker å utsette dyr for fyrverkeri. Anonymkode: de62b...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 30. desember 2023 #40 Del Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det tid for fyrverkeri, og lokalavisa har lagt ut at de har fått spleis både fra firmaer og privatpersoner som har bidratt. Det blir fyrverkeri for 370.000kr Så sitter det folk i kommentarfeltet å klager og syter og blander kortetene helt. Disse pengene kunne vært delt ut til de som har lite penger osv. Skjønner de ikke hva dette handler om? Folk i byen (private) har vært med på spleis for å få et felles fyrverkeri og folk klager over at disse pengene burde blitt gitt til de fattige?? Da hadde jo ingen vært med på spleisen. Bidrar jeg på spleis for at skolen skal få nytt lekeapparat så er det jo det jeg gir formålet til. Enkelte forstår rett og slett ikke. De tror alt som har med penger å gjøre er staten som skal bevilge. Dette er en privat innsamling. At folk ikke blir flau Anonymkode: be1a8...9a2 Det er jo en liten mulighet for at folk kunne gitt pengene til en spleis for de fattige i stedet for å gi penger til en fyrverkerispleis. Det er jo anledning for private til å gi penger til fattige, også. Ikke bare Staten som kan gjøre det. Men det er vel som du selv skriver, og som jeg har uthevet, folk bruker mye heller noen tusenlapper på noen festsmell på nyttårsaften, enn å gi samme beløp til noen som kunne spist seg mette i ukevis for dette beløpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå