Gå til innhold

At folk ikke blir flau, ang sutring om fyrverkeriet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det tid for fyrverkeri, og lokalavisa har lagt ut at de har fått spleis både fra firmaer og privatpersoner som har bidratt. Det blir fyrverkeri for 370.000kr

Så sitter det folk i kommentarfeltet å klager og syter og blander kortetene helt. 
Disse pengene kunne vært delt ut til de som har lite penger osv. 

Skjønner de ikke hva dette handler om? 
Folk i byen (private) har vært med på spleis for å få et felles fyrverkeri og folk klager over at disse pengene burde blitt gitt til de fattige?? Da hadde jo ingen vært med på spleisen. 
Bidrar jeg på spleis for at skolen skal få nytt lekeapparat så er det jo det jeg gir formålet til. 
Enkelte forstår rett og slett ikke. De tror alt som har med penger å gjøre er staten som skal bevilge. Dette er en privat innsamling. 
At folk ikke blir flau 

Anonymkode: be1a8...9a2

• Liker 16
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er tydeligvis for dim til å bli flau selv

Anonymkode: 2a40a...ecc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra 

Anonymkode: b9c3f...4c3

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet

Flaut å ikke klare seg uten fyrverkeri.

Anonymkode: 5aab6...61e

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Folk blir ikke flau over noen ting lengre virker det som.

Vi lever i et samfunn hvor alle tror de vet best, og alle andre er idioter. Med den tankegangen er det jo ikke rart ingen blir flau.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En burde heller bli flau om en syns det er viktigere med fyrverkeri i 120 sekunder enn å hjelpe fattige og ta vare på miljøet og dyra 

Var det noe mer?🥱

Anonymkode: 15b7b...fdd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan vet du at de som har gitt til fyrverkeri ikke har gitt til andre formål i tillegg? Svar: Det vet du ikke. 

Vi har byfyrverkeri her jeg bor også, samlet inn til på omtrent samme måte. Tanken er at folk bruker noen av de pengene de ville kjøpt fyrverkeri for selv på fellesfyrverkeriet, og så får alle et mye større, flottere og tryggere fyrverkeri enn om alle skal stå med sine egne fyrverkeribatterier kjøpt på budsjett. Og i tillegg kan man spare penger. 

Jeg ser absolutt problemene med fyrverkeri (og de er mange), men store felles fyrverkerier er ti ganger bedre enn at fulle folk skal stå med batteriene sine og lighteren langs boligfeltsveiene. 

Anonymkode: d5970...c6e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Idiotisk å klage på at folk gir til et bestemt formål ja. Dette må folk få bestemme helt selv. 

Anonymkode: 48007...2d2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem skal hjelpe fattige mener du? Privatpersoner? 
Enig i at fattige bør få mer penger, men må ikke dra det inn i alle diskusjoner. 
skal håndballaget til barna mine bruke pengene de får av loddsalget til fattige folk? Eller bruke det til å dekke transport til kamper? 

• Liker 10
Skrevet

Nordmenn er verdensmestere i syting og klaging.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Idiotisk å klage på at folk gir til et bestemt formål ja. Dette må folk få bestemme helt selv. 

Nettopp! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan vet du at de som har gitt til fyrverkeri ikke har gitt til andre formål i tillegg? Svar: Det vet du ikke. 

Vi har byfyrverkeri her jeg bor også, samlet inn til på omtrent samme måte. Tanken er at folk bruker noen av de pengene de ville kjøpt fyrverkeri for selv på fellesfyrverkeriet, og så får alle et mye større, flottere og tryggere fyrverkeri enn om alle skal stå med sine egne fyrverkeribatterier kjøpt på budsjett. Og i tillegg kan man spare penger. 

Jeg ser absolutt problemene med fyrverkeri (og de er mange), men store felles fyrverkerier er ti ganger bedre enn at fulle folk skal stå med batteriene sine og lighteren langs boligfeltsveiene. 

Anonymkode: d5970...c6e

Så enig! Mye bedre å ha alt på en plass, så kan folk komme dit å se, fremfor at det smeller rundt alle vegger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette kan man si om absolutt alt man kan bruke penger på ut over det absolutte minimum for å overleve. Tipper du også har brukt penger på noe hyggelig eller morsomt en eller annen gang i livet.

Anonymkode: cff65...c87

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan man si om absolutt alt man kan bruke penger på ut over det absolutte minimum for å overleve. Tipper du også har brukt penger på noe hyggelig eller morsomt en eller annen gang i livet.

Anonymkode: cff65...c87

Klart vi gjør det. Jeg har ikke blitt med på spleisen i byen vår, men nyter jo noen min med et fantastisk fyrverkeri da. 
Mest fordi vi har brukt nok penger i jula, og har handlet inn mye på romjulsalg da tenåringen skal på hybel etter nyttår. Vil bruke penger på det han må ha på hybelen. 
de store beløpene er jo firmaer som har stått for 

• Liker 1
Skrevet

Det en del ikke tenker på:

- Det finnes folk som fryser inne i sine egne hjem, fordi de ikke har råd til å ha på varme. Strøm prisene er for dyre 

- det finnes folk, spesielt voksne som hopper over måltider fordi de ikke har råd til nok mat. Her kommer også feil ernæring under, da de kanskje ikke har råd til sunn Mat.

- det finnes folk som må hente matposer hos frivillige organisasjoner.

- det finnes mennesker som går med ekstremt tannverk fordi de ikke har råd til tannlegen.

- det finnes mennesker som går I slitte klær og sko, fordi de ikke har råd til noe.

- det sitter foreldre der ute som lurer på hvordan de skal klare den nye uforutsette utgiften som kom i forbindelse med barna.

- det finnes mennesker som må velge mellom livsviktige medisiner og Mat.

Osv..

..

Nei det er kanskje ikke privat personer sin oppgave å løse fattigdommen, men ved å gi litt til organisasjoner som feks gir ut Matposer, så kan det føre til at noen flere munner kan spise seg mette.

• Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (6 minutter siden):

- Det finnes folk som fryser inne i sine egne hjem, fordi de ikke har råd til å ha på varme. Strøm prisene er for dyre 

- det finnes folk, spesielt voksne som hopper over måltider fordi de ikke har råd til nok mat. Her kommer også feil ernæring under, da de kanskje ikke har råd til sunn Mat.

- det finnes mennesker som går med ekstremt tannverk fordi de ikke har råd til tannlegen.

- det finnes mennesker som går I slitte klær og sko, fordi de ikke har råd til noe.

- det sitter foreldre der ute som lurer på hvordan de skal klare den nye uforutsette utgiften som kom i forbindelse med barna.

Osv..

..

Nei det er kanskje ikke privat personer sin oppgave å løse fattigdommen, men ved å gi litt til organisasjoner som feks gir ut Matposer, så kan det føre til at noen flere munner kan spise seg mette.

Frelsesarmeen får mye penger av private her jeg bor. Det er bra, men staten skal ikke satse på at frivelige står for dette. Staten må selv inn og øke satsene til de som sliter, dekke strøm og bostøtte. Folk skal kunne ha et normalt og variert kosthold. Det er skammelig. 
mikke rart mange av de fattige stjeler i butikker, hadde nok sikkert vurdert det selv om jeg var fattig og skulle ha mat til barna mine 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke brukt en eneste krone på fyrverkeri de siste 10 årene. Da hadde jeg vært en hykler i enhver debatt der jeg tok fattige i forsvar.

Endret av frivis
  • Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (17 minutter siden):

Osv..

..

Ok.. Men du kjøper deg aldri noe som du absolutt ikke trenger, men gir alt av overskudd til organisasjoner som gir penger eller ting til fattige? Du kjøper kun det absolutt nødvendige til deg selv?   

Vi er vel alle klar over det du lister opp her, men de aller fleste av oss (som ikke er ekstremt fattig riktignok), kjøper oss ting vi egentlig ikke trenger innimellom. Om det så er et dyrere pålegg enn nødvendig. Og til og med fattige kan kjøpe seg ting som de egentlig ikke trenger. Det finnes jo de som feks heller prioriterer røyk eller andre avhengigheter, fremfor strømregningen. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok.. Men du kjøper deg aldri noe som du absolutt ikke trenger, men gir alt av overskudd til organisasjoner som gir penger eller ting til fattige? Du kjøper kun det absolutt nødvendige til deg selv?   

Vi er vel alle klar over det du lister opp her, men de aller fleste av oss (som ikke er ekstremt fattig riktignok), kjøper oss ting vi egentlig ikke trenger innimellom. Om det så er et dyrere pålegg enn nødvendig. Og til og med fattige kan kjøpe seg ting som de egentlig ikke trenger. Det finnes jo de som feks heller prioriterer røyk eller andre avhengigheter, fremfor strømregningen. 

Tenker det er forskjell på de som kjøper seg noen stjerneskudd, og de som bruker 1000+ kroner på fyrverkeri som de heller kunne donert til noen som trengte. 

Man treffer seg selv litt i døra når man bruker så mye penger på seg selv. Da ødelegger man alt som heter moral.

Anonymkode: 9899e...e39

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenker det er forskjell på de som kjøper seg noen stjerneskudd, og de som bruker 1000+ kroner på fyrverkeri som de heller kunne donert til noen som trengte. 

Man treffer seg selv litt i døra når man bruker så mye penger på seg selv. Da ødelegger man alt som heter moral.

Anonymkode: 9899e...e39

Herregud, hva faen er det som feiler folk? Absolutt ingen har noe med hva jeg eller andre bruker egne opptjente penger på.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...