Gå til innhold

Gravid venninne og planer etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som var på samme måte når de var gravide. 

Har en venninne som venter barn opp mot sommeren. Hun er veldig på å legge planer om å få med seg flere konserter i permisjonstiden etter fødsel (barnet er da 2-3 måneder). Ikke alle er i samme by som de bor. Kjenner jeg blir litt stresset på vegne av hun og at det virker som hun prøver overbevise seg selv om at det skal bli masse venninne tid etter barnet er kommer til verden. Redd for at det kan ende i en fødselsdepresjon med dette styret.

Kan legge til at jeg selv ikke kan få barn pga kreft. Men kjenner jeg blir stresset på hennes vegne av at det skal legges så mye planer hvor det kreves at venninner skal ha tid til hennes planer i permisjonstiden.

Anonymkode: 93d13...cab

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel.. min søster er også gravid og veldig sånn avslappet. Hun tror at det ikke skal bli noe problem å overnatte et annet sted og sånt , at det ordner seg, går så fint, er ikke så farlig... det tenkte jeg også før jeg fødte, men fødsel og relasjon med babyen gjør noe med en og de fleste får en annen tankegang når de blir mor 😊 tenker du bare skal jatte med og heller si ifra til henne hvis du ser hun sliter når hun har født.

Anonymkode: a314a...0c1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på meg da.. reiste til utlandet å giftet oss med 80 gjester i bryllupet 10 uker etter fødsel. Galskap! 
Gikk veldig fint, men når man er i 20 åra så klarer man alt 😅 hadde aldri lagt slike planer nå 

Anonymkode: 4b5e2...40b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var  lik. Gledet meg til å få kroppen tilbake og ikke være fanget i egen kropp. Hadde et forferdelig svangerskap hvor jeg ikke kunne gå halve svangerskapet. Fikk masse venninnetid, med månedlige jentekvelder som vi alltid har hatt, med alt jeg ønsket. Hvorfor skulle det være et problem? 

Anonymkode: 85299...e6c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil vel bare løse seg av seg selv, tror du ikke? Jeg tror de fleste ikke helt kan forestille seg hva det faktisk er å ha en liten baby. Pg vi er dessuten alle forskjellig mht. overskudd og interesser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på flere festivaler etter fødsel. Null stress å reise med baby. Vi var masse pp besøk, ferier og fartet rundt😊 Permisjonstiden var skikkelig ferie og det er fint å benytte tiden, før rutiner, struktur og hverdagen tar oss igjen 

Anonymkode: 55f4b...2de

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel.. min søster er også gravid og veldig sånn avslappet. Hun tror at det ikke skal bli noe problem å overnatte et annet sted og sånt , at det ordner seg, går så fint, er ikke så farlig... det tenkte jeg også før jeg fødte, men fødsel og relasjon med babyen gjør noe med en og de fleste får en annen tankegang når de blir mor 😊 tenker du bare skal jatte med og heller si ifra til henne hvis du ser hun sliter når hun har født.

Anonymkode: a314a...0c1

Fødsel og baby gjorde noe med deg, er kanskje det du prøver å si. For din søster blir det nok helt annerledes. Som det har vært for meg og for andre jeg kjenner.Noen frykter å gå ut, og andre kaster seg selv uti ting. Med både skrikerunger og soveunger. Man har ikke en kollektiv opplevelse av å bli mor eller få barn. Alle blir ikke en annen person fordi de blir mor. At det var vanskelig for deg, betyr ikke det blir vanskelig for din søster eller andre heller. Ellers er jeg enig i at man er støttende og lar folk finne ut av det selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2023 den 0.46):

Er det noen som var på samme måte når de var gravide. 

Har en venninne som venter barn opp mot sommeren. Hun er veldig på å legge planer om å få med seg flere konserter i permisjonstiden etter fødsel (barnet er da 2-3 måneder). Ikke alle er i samme by som de bor. Kjenner jeg blir litt stresset på vegne av hun og at det virker som hun prøver overbevise seg selv om at det skal bli masse venninne tid etter barnet er kommer til verden. Redd for at det kan ende i en fødselsdepresjon med dette styret.

Kan legge til at jeg selv ikke kan få barn pga kreft. Men kjenner jeg blir stresset på hennes vegne av at det skal legges så mye planer hvor det kreves at venninner skal ha tid til hennes planer i permisjonstiden.

Anonymkode: 93d13...cab

nå vet ikke jeg hva slags kreft du har men man kan få det etter behandling kommer ann på alder og da

har selv hatt kreft

Anonymkode: 9d8f7...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig bør man ikke legge så mye planer etter en fødsel, man vet ikke hvilken form man er i, og hvordan babyen er. Man kan gjerne se for seg, men man vet ikke. 
Bedre å ha en halvveis plan og se an tenker jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig fikk jeg masse tid til venner da jeg var i permisjon, men jeg hadde en chill baby som sov godt og aldri skrek mye. 
Var både ute på byen, café-besøk og festivaler, til og med en venninnetur til utlandet (en helg da baby nesten var et år).

Jeg tror det kommer helt an på hvordan baby er og hvordan helsa er etter man har født. Personlig planla jeg ingenting av det jeg gjorde før jeg fikk babyen, jeg bare hang meg på når det passet/jeg følte for det. Jeg tror jeg ville sett an babyen først…

Anonymkode: 47de9...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps. Jeg ble ikke en annen person da jeg fikk barn… jeg er fremdeles meg selv og jeg er andre ting enn kun en mamma… jeg liker å gjøre de tingene jeg gjorde før jeg ble gravid. Tror jeg hadde blitt skikkelig deppa om alt skulle handle om baby. Vi er alle ulike… venninna di må få planlegge hvis det gjør henne glad. 

Anonymkode: 47de9...663

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man reagerer ulikt på svangerskap, fødsel og i barselstid, og man vet heller aldri hva slags spedbarn man vil ha å gjøre med i den tiden. 
Hun får vel bare tro det hun vil tro hun klarer, hvis det er motiverende for henne nå, men bare litt kjedelig å sitte der etterpå med en haug av billetter som må videreselges og avbestilles. 
Har hørt lignende før ja. 
Selv som ung mor prioriterte jeg tid og ro med barnet og treff med barselgruppevenninner og andre venninner tilpasset perioden. Men det var mitt valg, og andre får styre med sitt sålenge det ikke går utover barnet eller andre.

Anonymkode: a1487...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Egentlig bør man ikke legge så mye planer etter en fødsel, man vet ikke hvilken form man er i, og hvordan babyen er. Man kan gjerne se for seg, men man vet ikke. 
Bedre å ha en halvveis plan og se an tenker jeg 

De fleste forstår at man har en plan som kan endres og er fleksibel når man får barn. Det betyr ikke man skal sitte og vente. Det samme med alle de som er så glad i «bare vent». Man kan ikke bare sitte og stirre i veggen og vente på perioder i livet av frykt. For noen som aldri aldri kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kunne ikke vente med å få poppa ut babyen slik at jeg kunne ta meg en skikkelig fest igjen og dra på weekend turer (med baby/barn hos besteforeldre. Nå har det gått 4 år og var på første festen for et halvt år siden. Reising frister heller ikke like mye lengre, selv om jeg trodde det skulle gjøre det etter pandemien🙃

Anonymkode: 248fe...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok ikke vært så bekymret for slik planlegging dersom venninnen din tar endring i planer med fatning. Dersom hun er av typen som lett går i kjelleren dersom alt ikke blir som planlagt, ville jeg kanskje vært litt bekymret. 

Anonymkode: 4516d...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er forskjellige.  Kanskje vil hun klare å gjøre de tingene,  kanskje ikke.  Det vil tiden vise. 

Selv har jeg tre barn og har reist mye med dem alle også som babyer og hatt dem med på mye gøy. Det har vært utviklende for oss som familie og har gjort barna fleksible,  løsningsorienterte og sosiale.

Barn og bestemor med på utenlandsstudier for eksempel var helt tipp topp.

Anonymkode: fd515...636

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen får til mer etter fødsel og med baby enn andre. For meg hadde det ikke gått.

Om det er sånn at hun får dere andre til å bestille konsertbilletter, hotellovernattinger osv nå, og dere ikke kan dra uten henne om hun ikke får blitt med, så ville jeg sagt noe. Feks om hun planlegger med 1 og 1 venninne, bare hun og du skal reise avgårde på tur feks. Jeg ville ikke ønsket å kjøpe billetter og hotell for å reise med en som jeg var så usikker på om faktisk kunne bli med. Men ellers så må hun jo bare oppleve selv hva som går og ikke så får dere bare dra uten henne om det er snakk om gruppeturer dette.

Du kan jo forsiktig si at det hender jo at folk ikke får til å gjøre ting så kort etter fødsel eller fordi baby har kolikk, søvnproblemer eller liknende, og at det kan være lurt å ikke bestille alt for mye men ta ting litt som de kommer og heller planlegge mer etter at baby har kommet. Men betrygg henne på at hun ikke mister deg som venninne og at du gleder deg til å komme på besøk i barseltiden eller gå på cafe når du har tid osv. 

Anonymkode: e5542...ade

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

nå vet ikke jeg hva slags kreft du har men man kan få det etter behandling kommer ann på alder og da

har selv hatt kreft

Anonymkode: 9d8f7...6d8

kreft og baby, same same ikke sant?

Anonymkode: 8e449...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Noen får til mer etter fødsel og med baby enn andre. For meg hadde det ikke gått.

Om det er sånn at hun får dere andre til å bestille konsertbilletter, hotellovernattinger osv nå, og dere ikke kan dra uten henne om hun ikke får blitt med, så ville jeg sagt noe. Feks om hun planlegger med 1 og 1 venninne, bare hun og du skal reise avgårde på tur feks. Jeg ville ikke ønsket å kjøpe billetter og hotell for å reise med en som jeg var så usikker på om faktisk kunne bli med. Men ellers så må hun jo bare oppleve selv hva som går og ikke så får dere bare dra uten henne om det er snakk om gruppeturer dette.

Du kan jo forsiktig si at det hender jo at folk ikke får til å gjøre ting så kort etter fødsel eller fordi baby har kolikk, søvnproblemer eller liknende, og at det kan være lurt å ikke bestille alt for mye men ta ting litt som de kommer og heller planlegge mer etter at baby har kommet. Men betrygg henne på at hun ikke mister deg som venninne og at du gleder deg til å komme på besøk i barseltiden eller gå på cafe når du har tid osv. 

Anonymkode: e5542...ade

Jeg ville fremdeles ikke gjort det. Det er fryktelig irriterende med andre som er belærende. Hvis man er redd man ikke får dratt på det man planlegger, bare si «Spennende! Vi kan jo se når det nærmer seg litt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bryr du deg? Jeg var på masse turer, festivaler, treninger etc mens jeg hadde baby. Drakk selvsagt ikke, og babyen hadde hørselsvern, og sto ikke i mosh-pit med baby i sjal på magen akkurat.

Noen burer seg inne hjemme, slutter å trene og slutter å være sosiale når de får barn. Men det er ikke sånn for alle. La henne legge sine egne planer, så vil jo tiden vise om de blir gjennomførbare eller ikke. Det er vel uansett ikke ditt problem...

Anonymkode: 9bba2...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...