AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Hei, jeg har en yngre søster som jeg har god relasjon til, det er fire år mellom oss, men vi er nå begge voksne og i trettiårene. Vi har lenge vært på forskjellig sted i livet, men nå er vi omtrent på samme og tiltross for ulike byer og ulike livsstiler har vi alltid hatt god kontakt. Men - etter hun fikk samboer - forandrer hun seg en del . Det er ikke hver gang, men noen ganger, er hun i en litt ubehagelig type humør. Mest når samboeren er tilstede. Hun blir utrolig arrogant. Særlig mot meg. Eksempel : jeg og moren min snakket om noe støvkost/tørrmopp på vei inn i stua. Jeg sier til søstera mi som sitter der at jeg har akkurat kjøpt en mopp som jeg er så fornøyd med .. hun ler litt og skjønner plutselig ikke hva jeg prøver å si. jeg forklarer henne, og så ler hun litt hånlig og sier ok, hva mener du, hva er poenget ? Eksempel 2: jeg og barna og søsteren og samboeren var på besøk hos noen i familien og det var på tide for meg og barna å dra. Noen sitter ved bordet, så jeg sier at vi skal dra og det var hyggelig. Hun fikk det med seg. Jeg sa hadet til alle, og hun lo igjen og sa hva prøver du å si ? Du har hva da ? Dette høres ikke særlig ekstremt ut, men hun blir ikke seg selv. Litt sånn nedlatende og mobbete i tonen. Akkurat som med den moppen, jeg vet ikke hvorfor jeg nevnte det for henne, var jo egentlig bare for å fortelle hva vi snakket om, men hun stilte seg totalt uforstående til hva jeg prøvde å si. Hun tar også ting jeg sier på ordet og ekspanderer det. Jeg sliter en del med kvalme, og jeg jobber på sfo. Fortalte det til henne at det til tider er litt problematisk rundt måltider, men det er hormonelt så hjelper bare å ta kvalmestillende. Da ble hun helt alvorlig og sa at da må du dra til legen og be om en resept fordi helsen din hindrer deg jo i å gjøre grunnleggende oppgaver på jobb - eller så er jo dette helt feil karrierevalg for deg. Jeg husker at hun sa det på en veldig nedlatende tone og jeg ble ukomfortabel, og sa at det hindrer meg jo ikke, jeg gjennomfører jo jobben min. Jeg sitter bare ikke og sniffer inn maten.. da lo hun og bare ok? Hvorfor forteller du meg det da ? Jeg har en tendens til å småprate om unødvendige ting eller uviktige ting, og det pleier vi å gjøre til vanlig, men når hun kommer i dette moduset her, så er det plutselig mange ting hun later som hun ikke skjønner noe av. Når hun og samboeren er tilstede så orker jeg rett og slett ikke være der så lenge. Hun skifter så fort personlighet at jeg synes det er ubehagelig. Mamma har blitt sånn også og jeg synes det er direkte ubehagelig p snakke med dem. Føler meg usikker og mindreverdig fordi de later som de ikke skjønner hva jeg sier hva jeg mener og diverse. Så blir de sure hvis jeg setter grenser for meg selv og drar (pakker det alltid inn, sier jeg skal hjem å sette på en maskin før kvelden etc ). Bør jeg snakke med henne om det her ? Eventuelt hva er det jeg bør gjøre ? Anonymkode: 0744b...a6f 7 1
Gramma Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Dette er jo hennes usikkerhet på seg selv. Jeg hadde bare oversett det. Men hva slags inntrykk har du av kjæresten hennes og deres relasjon siden hun får et behov for å hevde seg når han er der? 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 Jada. Kjenner igjen det der. Har en bror som ble likedan etter at han fikk seg partner. Han har alltid hatt mindreverdighetskomplekser og personlighetsforstyrrelse. Han baksnakker meg og har foretatt en klassereise via partner og er dermed bedre enn meg, og gjør et nummer av at han skal være bedre. Latterlig og patetisk oppførsel men man jatter jo bare med mens vi betrakter hele sirkuset. Hvordan har hun vært ellers i oppveksten? Kanskje kan du snakke med henne, men kan også gjøre verre. Anonymkode: abc14...19c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 Gramma skrev (5 minutter siden): Dette er jo hennes usikkerhet på seg selv. Jeg hadde bare oversett det. Men hva slags inntrykk har du av kjæresten hennes og deres relasjon siden hun får et behov for å hevde seg når han er der? Han virker grei, men han har gjort en del dumme ting mot henne (ikke vold eller utroskap), og de har kranglet en del. Hun er bedre stilt enn ham økonomisk og karrieremessig. De to har klart seg bra og er vanlig a4. Jeg derimot har gått fra a4 livet til å bli alenemor etter eksen fant seg noen andre, så jeg er ikke så godt stilt som henne lenger, så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal bli usikker i det hele tatt. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jada. Kjenner igjen det der. Har en bror som ble likedan etter at han fikk seg partner. Han har alltid hatt mindreverdighetskomplekser og personlighetsforstyrrelse. Han baksnakker meg og har foretatt en klassereise via partner og er dermed bedre enn meg, og gjør et nummer av at han skal være bedre. Latterlig og patetisk oppførsel men man jatter jo bare med mens vi betrakter hele sirkuset. Hvordan har hun vært ellers i oppveksten? Kanskje kan du snakke med henne, men kan også gjøre verre. Anonymkode: abc14...19c Uff, høres jo ikke greit ut. Merker jeg trives best med folk som lever likt som meg sjøl 😅 Hun har alltid vært herlig, vi har jo hatt våre diskusjoner, men alltid blitt venner igjen . Hun har alltid vært seg selv , men nå skjer det at hun blir litt sånn at hun ser ned på det jeg sier og ler litt liksom. Akkurat som at jeg er dum, og det er jeg jo ikke bare fordi vi kanskje synes forskjellig om "tørrmopper".. Til vanlig kan vi jo snakke om slike ting, men nå kommer det flere og flere av disse episodene, og det er gjerne på samme tid som hun og typen har "gjort voksenting" som hun så pent kaller det, om det så er bilverksted, stelt i stand familiemiddag for svigers eller vært og sett på hus. Hun er der oppe, og det er utrolig slitsomt.. Anonymkode: 0744b...a6f 5
Gramma Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: De to har klart seg bra og er vanlig a4. Jeg derimot har gått fra a4 livet til å bli alenemor etter eksen fant seg noen andre, så jeg er ikke så godt stilt som henne lenger, så jeg skjønner ikke hvorfor hun skal bli usikker i det hele tatt. Jeg tror ikke dette handler om deg, selv om det er du som angripes, og det selvsagt føles personlig. Mennesker som har det bra med seg selv, håner ikke andre for å si "ha det" når de går, liksom. Men kanskje det rett og slett føles enkelt å la noe av det hun bærer på, gå ut over deg: Hun klamrer seg til det som gjør at hun føler seg litt bedre enn deg, og så vet hun kanskje at du ikke vil slå hånden av henne likevel fordi dere alltid har hatt et godt forhold. Hvis du vil prøve å hjelpe henne og ikke vil konfrontere henne der og da, kan du jo prøve å sende henne en melding etter en sånn hendelse: "hva var greia i dag? Hvorfor lo du av meg når jeg fortalte av den moppen? Det føltes ikke kjekt." 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #6 Skrevet 30. desember 2023 Har du add? Det slo meg når du sier du prater deg litt vekk. Kansje derfor de erter deg litt, og så skal de tøffe seg forran en ny person. Anonymkode: 86a6d...e85
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #7 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du add? Det slo meg når du sier du prater deg litt vekk. Kansje derfor de erter deg litt, og så skal de tøffe seg forran en ny person. Anonymkode: 86a6d...e85 Helt ærlig tror jeg det. Nevnte det for mamma at det kanskje forklarer hvorfor jeg slet på skolen og ellers, men hun mener jeg er en dramaqueen og at alle føler det sånn. Jeg er usikker for å være ærlig , og vet jeg bør gå til legen for å få sjekket det ut uavhengig av hva moren min synes, men det sitter litt langt inne pga hvordan mor og søster oppfører seg mot meg . Anonymkode: 0744b...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #8 Skrevet 30. desember 2023 Hun tenker kanskje at kjæresten og familien hans snakker om viktige og interessante ting, og så blir hun flau på dine vegne når du snakker f.eks om mopper. "Oj, han synes sikkert at det er teit at de snakker om mopper. Håper ikke han tror at jeg også snakker om slikt!" Anonymkode: e79af...db0 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #9 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun tenker kanskje at kjæresten og familien hans snakker om viktige og interessante ting, og så blir hun flau på dine vegne når du snakker f.eks om mopper. "Oj, han synes sikkert at det er teit at de snakker om mopper. Håper ikke han tror at jeg også snakker om slikt!" Anonymkode: e79af...db0 Nja, kanskje. De har vært sammen i et par år og hun burde jo være trygg på ham. Han slår meg ikke som den typen som bryr seg om sånt heller. 😕 Anonymkode: 0744b...a6f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #10 Skrevet 30. desember 2023 Du er en snakkemaskine. Det irriterer din søster. Anonymkode: 38a94...250 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #11 Skrevet 30. desember 2023 Din søster er usikker på seg selv og må jekke deg ned for å føle seg ovenpå. Du kan prøve å sette ord på det du opplever. F.eks: synes du ikke jeg forklarte godt nok om den tørrmoppen? Jeg ønsket bare å inkludere deg i samtalen. Men du synes kanskje det jeg sa var dumt? Sånn opplever i hvert fall jeg det. Tror det er eneste måten å få slutt på sånt. Viktig at du sier det på en ok og hyggelig måte, så det ikke virker som du vil starte en konflikt. Anonymkode: 254d4...2ab 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #12 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Din søster er usikker på seg selv og må jekke deg ned for å føle seg ovenpå. Du kan prøve å sette ord på det du opplever. F.eks: synes du ikke jeg forklarte godt nok om den tørrmoppen? Jeg ønsket bare å inkludere deg i samtalen. Men du synes kanskje det jeg sa var dumt? Sånn opplever i hvert fall jeg det. Tror det er eneste måten å få slutt på sånt. Viktig at du sier det på en ok og hyggelig måte, så det ikke virker som du vil starte en konflikt. Anonymkode: 254d4...2ab Skal ærlig innrømme at det er ekstremt vanskelig å si ifra til noen i familien, særlig henne, de overkjører meg fullstendig . Jeg synes det er skikkelig ubehagelig og det skal så lite til før hun er veldig kritisk og sur over det jeg sier. Jeg har greid å si ifra til moren min en gang, så er nok bare jeg som må manne meg opp litt..hehe . Anonymkode: 0744b...a6f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #13 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er en snakkemaskine. Det irriterer din søster. Anonymkode: 38a94...250 Hun skravler selv. Når hun og samboeren er på besøk er det de som snakker.. hele tiden 😅 jeg kommer ikke til i det hele tatt, men det er egentlig helt greit det, jeg har ikke behov for det. Men det er bare hver gang jeg sier noe da i det hele tatt, blir jeg nesten mobbet. Enten for om jeg sier noe feil, elr later at de later som de ikke forstår eller gramatikk feil er eller annet.. Anonymkode: 0744b...a6f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #14 Skrevet 30. desember 2023 De som drar andre ned, er jo usikre selv. Neste gang hun sier "haha, forstår ikke hva du mener?" Så ser du dumt på henne og sier "tror ikke jeg klarer forklare det ennå enklere slik at du forstår." Eller "neivel, kanskje du har litt vondt for det" Gjør det ubehagelig tilbake. Anonymkode: 76238...706 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #15 Skrevet 30. desember 2023 Virker som det har gått litt til hodet på henne at hun nå er etablert. Synes det er snålt at en dame som har barn fra før kaller det å invitere svigers på middag eller levere bilen på verksted for «voksenting». Høres ut som nyforelskede damer på 22 som plutselig er blitt «veldig etablert». Anonymkode: 5fd6f...149 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #16 Skrevet 30. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som drar andre ned, er jo usikre selv. Neste gang hun sier "haha, forstår ikke hva du mener?" Så ser du dumt på henne og sier "tror ikke jeg klarer forklare det ennå enklere slik at du forstår." Eller "neivel, kanskje du har litt vondt for det" Gjør det ubehagelig tilbake. Anonymkode: 76238...706 Virker litt som at hun mener å være ubehagelig eller vil starte en krangel ..kanskje like greit å gjøre det slik du skriver her 😀 AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som det har gått litt til hodet på henne at hun nå er etablert. Synes det er snålt at en dame som har barn fra før kaller det å invitere svigers på middag eller levere bilen på verksted for «voksenting». Høres ut som nyforelskede damer på 22 som plutselig er blitt «veldig etablert». Anonymkode: 5fd6f...149 Ja altså jeg synes det var greit at hun har sagt det èn gang eller to, men nå har det pågått i to år med denne voksenting greia. Jeg gjør også "voksenting", men gidder jo ikke kalle det det til andre .. du traff litt spikeren på hodet der.. Anonymkode: 0744b...a6f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2023 #17 Skrevet 30. desember 2023 Ikke at det kan sammenlignes, men jeg har en mor som blir en annen når hun er sammen med samboeren sin. Hun blir ekstremt blond og fordummer seg noe veldig foran han. Kan spørre om helt banale ting hun vet svaret på, eller spørre om de samme tingene vi har pratet om mange ganger. Jeg har sagt i fra flere ganger, men hun ser det ikke selv. Mamma har alltid vært veldig avhengig av å ha en mann og har aldri vært så veldig selvstendig. Skjønner ikke hva hun skal fordumme seg selv over, dama har jo mastergrad og er flink i jobben sin. Poenget mitt er at jeg tror enkelte forandrer seg foran kjæresten for å fremstå som en person de ønsker at kjæresten skal se de som… eller noe sånn. Har aldri skjønt greia og jeg blir så inni helvetes forbanna hver gang mamma legger om stemmen og later som om hun er verdens blondeste person. Har dessverre ingen råd, men synes strofene til anonym 706 hørtes bra ut. Du kan jo prøve å teste det ut? Anonymkode: d6c71...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå