Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han gjør dette med sin samboer foran sin egen familie. Sammenlikner henne med barnet, som at han må skyve inn glassene fra bordkanten for dem begge osv. (han må skyve inn glasset for barnet og samboeren så ikke det blir søl)

Jeg, samboeren har sagt i fra at det er nok nå, og at han må skjerpe seg. Dette er fordi han fremstiller seg selv som en allviter, som kan og vet alt. Men Desverre vet jeg at 90% av det han har sagt eller lært seg, har samboer jeg ham. Jeg har lest bruksanvisninger, og geleidet ham gjennom alle prosjektene vi har gjort skritt for skritt.. Og forklart til jeg selv egentlig har vært på randen til å eksplodere i sinne, fordi det er så lite initiativ fra ham at man vil ikke tro det var mulig!

Ovenfor meg er han frekk, vil ikke snakke om oppussingstemaer osv, fordi det betyr at han må gjøre noe. Ovenfor familien sin er det han som alene som har stått for alle prosjektene i huset egentlig. Det er sånn han fremstiller seg selv. 

Har du vært borti liknende?

Anonymkode: 2a49b...e5b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mansplaining? 
Jeg forstår hva du forsøker å få frem, og ja, til en viss grad kjenner jeg det igjen. Ingen løsning da, dessverre.

Anonymkode: 015d2...d64

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Han gjør dette med sin samboer foran sin egen familie. Sammenlikner henne med barnet, som at han må skyve inn glassene fra bordkanten for dem begge osv. (han må skyve inn glasset for barnet og samboeren så ikke det blir søl)

Jeg, samboeren har sagt i fra at det er nok nå, og at han må skjerpe seg. Dette er fordi han fremstiller seg selv som en allviter, som kan og vet alt. Men Desverre vet jeg at 90% av det han har sagt eller lært seg, har samboer jeg ham. Jeg har lest bruksanvisninger, og geleidet ham gjennom alle prosjektene vi har gjort skritt for skritt.. Og forklart til jeg selv egentlig har vært på randen til å eksplodere i sinne, fordi det er så lite initiativ fra ham at man vil ikke tro det var mulig!

Ovenfor meg er han frekk, vil ikke snakke om oppussingstemaer osv, fordi det betyr at han må gjøre noe. Ovenfor familien sin er det han som alene som har stått for alle prosjektene i huset egentlig. Det er sånn han fremstiller seg selv. 

Har du vært borti liknende?

Jeg skjønner ikke bæra av hva du vil fram til.

Anonymkode: 1382e...513

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Har jeg et pågående hjerneslag, eller skriver du veldig rotete?

Anonymkode: 997b1...810

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg et pågående hjerneslag, eller skriver du veldig rotete?

Vel, du kan jo fortelle hva du ikke skjønner egentlig. For det er ikke så rotete skrevet. Kanskje det mangler et tegn her og der på grunn av mobiltasteleifer, men veldig rotete er det nok ikke…

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, du kan jo fortelle hva du ikke skjønner egentlig. For det er ikke så rotete skrevet. Kanskje det mangler et tegn her og der på grunn av mobiltasteleifer, men veldig rotete er det nok ikke…

Det er noe rart med oppbyggingen av historien og setningene. Jeg vet ikke om du ser det selv, men jeg prøver og forklare hva som er veldig rotete - for å være grei siden du spurte (jeg er ikke samme personen som kommenterte, men jeg hadde nok samme opplevelse): 

- «Han gjør dette med sin samboer foran sin egen familie». Dette - det er vanskelig å forstå allerede hva «dette» er når det kommer i den første setningen uten noe historie i forkant. Er det at han behandler henne som et barn? Hvem er du i denne historien? Hva slags relasjon har dere?

- «Jeg, samboeren har sagt i fra at det er nok nå, og at han må skjerpe seg». Her falt jeg av enda mer. Er DU samboeren som «dette» gjøres mot? Eller mener du at du OG samboeren har sagt ifra det er nok nå?

- «Men Desverre vet jeg at 90% av det han har sagt eller lært seg, har samboer jeg ham.» Mener du at det han kan har samboeren lært han? Hva er dette 90% som er relevant for historien og hvor motbydelig han er? Har du eksempler på situasjoner? 

- «Jeg har lest bruksanvisninger, og geleidet ham gjennom alle prosjektene vi har gjort skritt for skritt». Nå er det plutselig en «jeg» her og et «vi» hvor det før har vært en han og samboeren. Er det deg og mannen du prøver å formidle en historie om? Jeg er fortsatt forvirret over relasjonene her. 

- «Ovenfor meg er han frekk, vil ikke snakke om oppussingstemaer osv, fordi det betyr at han må gjøre noe. Ovenfor familien sin er det han som alene som har stått for alle prosjektene i huset egentlig.». Her er du en annen igjen? Hvis du har lest alle bruksanvisninger og gjort alle prosjekter med han, hvorfor snakker dere plutselig ikke om disse teamene?

Kort oppsummert:

Har du forsøkt å skrive i tredjeperson og glemt deg, og skrevet som deg selv - eller er du en annen enn samboeren han er slem mot? Hva er din relasjon? Og hva er eksemplene han gjør mot deg eller denne samboeren? Å være sammen med en bedreviter er kjedelig, men det er ikke nødvendigvis så motbydelig.  

Anonymkode: f827d...a28

• Liker 21
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er noe rart med oppbyggingen av historien og setningene. Jeg vet ikke om du ser det selv, men jeg prøver og forklare hva som er veldig rotete - for å være grei siden du spurte (jeg er ikke samme personen som kommenterte, men jeg hadde nok samme opplevelse): 

- «Han gjør dette med sin samboer foran sin egen familie». Dette - det er vanskelig å forstå allerede hva «dette» er når det kommer i den første setningen uten noe historie i forkant. Er det at han behandler henne som et barn? Hvem er du i denne historien? Hva slags relasjon har dere?

- «Jeg, samboeren har sagt i fra at det er nok nå, og at han må skjerpe seg». Her falt jeg av enda mer. Er DU samboeren som «dette» gjøres mot? Eller mener du at du OG samboeren har sagt ifra det er nok nå?

- «Men Desverre vet jeg at 90% av det han har sagt eller lært seg, har samboer jeg ham.» Mener du at det han kan har samboeren lært han? Hva er dette 90% som er relevant for historien og hvor motbydelig han er? Har du eksempler på situasjoner? 

- «Jeg har lest bruksanvisninger, og geleidet ham gjennom alle prosjektene vi har gjort skritt for skritt». Nå er det plutselig en «jeg» her og et «vi» hvor det før har vært en han og samboeren. Er det deg og mannen du prøver å formidle en historie om? Jeg er fortsatt forvirret over relasjonene her. 

- «Ovenfor meg er han frekk, vil ikke snakke om oppussingstemaer osv, fordi det betyr at han må gjøre noe. Ovenfor familien sin er det han som alene som har stått for alle prosjektene i huset egentlig.». Her er du en annen igjen? Hvis du har lest alle bruksanvisninger og gjort alle prosjekter med han, hvorfor snakker dere plutselig ikke om disse teamene?

Kort oppsummert:

Har du forsøkt å skrive i tredjeperson og glemt deg, og skrevet som deg selv - eller er du en annen enn samboeren han er slem mot? Hva er din relasjon? Og hva er eksemplene han gjør mot deg eller denne samboeren? Å være sammen med en bedreviter er kjedelig, men det er ikke nødvendigvis så motbydelig.  

Anonymkode: f827d...a28

I første avsnitt så er synsvinkelen sett utenifra den samme som hovedpersonen. I avsnitt 2 så er fortelleren hovedpersonen. Det er altså skiftende synsvinkel. Jeg syns ikke det er et problem når jeg leser, å bytte mellom de to. 

Hvem som er hvem avdekkes i andre avsnitt. Dette er fordi setningen har komma, og ikke et «og» mellom jeg og samboer. 

Ja, i avsnittet om læring så var det en mobilleif, så det manglet et ord. Men med litt logikkstikk skjønte du det riktig. 

I avsnittet om bruksanvisninger får du dobbeltbekreftet at jeg og samboer er en og samme person, uten bruk av og.

Hvorfor vi ikke snakker om tema oppussing får du svar på i samme setning som du (anonym…a28) viser til. Jeg bytter ikke synsvinkel der, og utgir meg ikke for å være en annen. Jeg bruker bare «vi», og det vil være naturlig å tenke at vi omfatter personene nevnt i teksten frem til avsnittet som du (anonym…a28) peker på.

Glemte meg ikke. Jeg byttet bevisst😊 Jeg hadde en mer objektiv synsvinkel i første avsnitt, og «så på meg selv» utenifra😊

• Liker 1
Skrevet

Helt meningsløst HI

Anonymkode: 57951...7a7

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Sorry…

I første avsnitt synsvinkelen sett utenifra. Og så skulle det ikke stå noe mer😊 Men det snek seg inn en ekstra setning. 

Skrevet

Jo, du mangler totalt struktur og sammenheng i teksten. Prøv igjen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt uforståelig innlegg. Kanskje det ikke er mannen som er den mest ufyselige i dette forholdet…. 🤷‍♀️🙄

Anonymkode: 51792...2b9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette her vil aldri endre seg. Bare å gå heller før enn senere 

Anonymkode: 86ecc...ccb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt meningsløst HI

Anonymkode: 57951...7a7

Nei det er ikke det. Men det kan hende jeg bruker andre ord enn det du er vandt med? Vi har kanskje hatt norsklærere med forskjellige definisjoner på hva som er riktig  😂 Jeg er ganske sikker på at det jeg skriver nå er rett😂 Min norsklærer var veldig opptatt av fortellere.. og ikke så mye annet…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt uforståelig innlegg. Kanskje det ikke er mannen som er den mest ufyselige i dette forholdet…. 🤷‍♀️🙄

Troll!

• Liker 1
Skrevet

Håper du har et bedre eksempel enn at han dytter et glass lengre inn på bordet. Var ikke akkurat det jeg tenkte på da jeg leste overskriften.

Anonymkode: c8a31...1d1

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Motelvibes skrev (6 minutter siden):

Jo, du mangler totalt struktur og sammenheng i teksten. Prøv igjen.

Nei. Strukturer finner du nok ikke i en tekst. Da har du svømt for langt😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke det. Men det kan hende jeg bruker andre ord enn det du er vandt med? Vi har kanskje hatt norsklærere med forskjellige definisjoner på hva som er riktig  😂 Jeg er ganske sikker på at det jeg skriver nå er rett😂 Min norsklærer var veldig opptatt av fortellere.. og ikke så mye annet…

Sorry, men den norsklæreren din har virkelig ikke gjort en formidabel jobb. Du skriver som man ville snakket og det er ugunstig.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Troll!

Ok? Fordi ingen fortsatt ikke forstår hva du skriver, selv etter div. forklaringer fra deg 🤦‍♀️🤯🙄

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du har et bedre eksempel enn at han dytter et glass lengre inn på bordet. Var ikke akkurat det jeg tenkte på da jeg leste overskriften.

Anonymkode: c8a31...1d1

Det var flere eksempler i teksten. 

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forstår hovedinnlegget er dette en type mann jeg ikke hadde orket å dele livet med, han virker for negativ, for nedlatende, tråkker på andre, og har tilsynelatende null innsikt.

Dere har barn sammen, tror det kan være lurt å få ham med på familievernkontoret og diskutere de tingene som ikke fungerer, for da vil det allerede vært tatt opp om det blir problemer når han skal ha samvær alene med barnet.

Anonymkode: 2be7c...426

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...